2017-12-08, 18:20
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jovisst kan jag det. De tjänar bra med pengar - och de är patrioter som älskar sitt land.

Jag delar i mycket vad Andrei Lankov, en av de främsta Koreakännarna som figurerar i västliga skrifter, professor vid Kookmin Universitetet i S.Korea, har sagt om varför de befinner sig utomlands och såvitt jag förstår har Lankov goda argument.

Andrei Lankov, år 2014:

"North Korean workers abroad aren’t slaves. Far from exploited, laborers outside the North make much more than at home"
“The job is well-paid and candidates are all volunteers selected from a large number of competitors; does it not sound a bit like elite military service? If so, can we describe U.S. Navy SEALS as victims of slave labor and human trafficking?”
https://www.nknews.org/2014/11/north-korean-workers-abroad-arent-slaves/

https://www.nytimes.com/2017/07/11/world/europe/north-korea-russia-migrants.html
Citera
2017-12-08, 18:32
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Men ljuger alla avhoppare och alla som berättat vad som försigår i lägren då? Varför skulle dom göra det? Och vilka straff får man som lagbrytare i sverige? Några månader på lyxhotell med bättre mat än vad våra gamlingar får.

Har jag sagt att de ljuger (även om nog vissa gör det för det finns mycket i att tjäna på att lyckas framstå som offer för någon västvärlden hatar)? Principen är dock samma, de straffas för att de bryter emot lagen precis som de gör i sverige. Att de evt har värre straffmetoder är bara grader på helvetet.

Angående hemska fängelsestraff, kolla i andra fattiga länders överfyllda fängelser. Det kan vara ganska så miserabla förhållanden. Varför får inte de i närheten av lika mycket kritik?

Jag tycker man ska få lyx om man har blivit frihetsberövad, och dessutom så kan det nog ligga som en skugga över ditt liv efter fängelsestraffet. Men svenska lagbrytare får knappast lyx.
Citera
2017-12-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf

Om du har problem med att nordkorea straffar folk för att de bryter emot lagen så måste du ha problem med att sverige också straffar folk för de bryter emot lagen, om du ska vara konsekvent.

Nej jag har inga problem med det. Har man begått ett brott ska man lagföras och straffas, oavsett i vilket land brottet har genomförts.

Mitt problem är att länder som begår de mest flagranta och vidriga brott mot de mänskliga rättigheterna inte straffas tillräckligt.

Enligt de flesta internationella organisationer ligger Nordkorea på topp när det gäller brott mot mänskligheten.

Har du läst om de Nordkoreanska fånglägerna?
Mer än 200000 människor sitter internerade under vidriga omständigheter, liknande de som Tyskland uppförde under WW2, för att de enligt det Nordkoreanska styret inte tänker rätt.
Utöver dessa fångläger finns det fängelser för de som vi kallar brottslingar. Förhållanden där är inte bättre men man separerar de från de s.k oliktänkande.
Nordkorea genomsyras av ondska mot befolkningen och brott mot mänskliga rättigheter därför är det bra att vi har dessa diskutioner i en fri värld.
Hade vi haft den här diskutionen i Nordkorea hade vi blivit mördade utan rättegång.
Citera
2017-12-08, 18:44
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Har jag sagt att de ljuger (även om nog vissa gör det för det finns mycket i att tjäna på att lyckas framstå som offer för någon västvärlden hatar)? Principen är dock samma, de straffas för att de bryter emot lagen precis som de gör i sverige. Att de evt har värre straffmetoder är bara grader på helvetet.

Angående hemska fängelsestraff, kolla i andra fattiga länders överfyllda fängelser. Det kan vara ganska så miserabla förhållanden. Varför får inte de i närheten av lika mycket kritik?

Jag tycker man ska få lyx om man har blivit frihetsberövad, och dessutom så kan det nog ligga som en skugga över ditt liv efter fängelsestraffet. Men svenska lagbrytare får knappast lyx.

Jodå! Och inte nog med det. IS-krigare får t.o.m. skyddad id och förtur på lägenheter här. Det lönar sig verkligen att vara kriminell i det här landet. I övrigt håller jag med dig angående förhållandena i fängelser i tredje världen.
Citera
2017-12-08, 18:46
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Nej jag har inga problem med det. Har man begått ett brott ska man lagföras och straffas, oavsett i vilket land brottet har genomförts.

Mitt problem är att länder som begår de mest flagranta och vidriga brott mot de mänskliga rättigheterna inte straffas tillräckligt.

Enligt de flesta internationella organisationer ligger Nordkorea på topp när det gäller brott mot mänskligheten.

Har du läst om de Nordkoreanska fånglägerna?
Mer än 200000 människor sitter internerade under vidriga omständigheter, liknande de som Tyskland uppförde under WW2, för att de enligt det Nordkoreanska styret inte tänker rätt.
Utöver dessa fångläger finns det fängelser för de som vi kallar brottslingar. Förhållanden där är inte bättre men man separerar de från de s.k oliktänkande.
Nordkorea genomsyras av ondska mot befolkningen och brott mot mänskliga rättigheter därför är det bra att vi har dessa diskutioner i en fri värld.
Hade vi haft den här diskutionen i Nordkorea hade vi blivit mördade utan rättegång.

Men finns det verkligen kriminalitet där? Den måste väl vara väldigt låg?
Citera
2017-12-08, 18:48
Medlem
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kippumjo

inb4 SecundusSilent påpekar att detta är fake news och endast pga västvärlden.
Citera
2017-12-08, 18:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
https://en.wikipedia.org/wiki/Kippumjo

SecundusSilent påpekar att detta är fake news och endast pga västvärlden.

2000 är inte mycket på en befolkning på 30 miljoner. Det är säkert färre än antal suspekta thaimassöser i Göteborg. Apropå Thailand , är Kippumjo sedvanlig turistverksamhet för svenska semesterparadis ?

2000 massöser och magdansare ?
Har ni inget bättre att komma med ?
Citera
2017-12-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
2000 är inte mycket på en befolkning på 30 miljoner. Det är säkert färre än antal suspekta thaimassöser i Göteborg. Apropå Thailand , är Kippumjo sedvanlig turistverksamhet för svenska semesterparadis ?

2000 massöser och magdansare ?
Har ni inget bättre att komma med ?

Skillnaden är att thaimassage och diverse prostituerade inte är systematiskt organiserade av staten. Skönt att du inte förnekade iaf.
Citera
2017-12-08, 19:08
Medlem
Citat:

Jo den är säkert låg, men lik förbaskat finns det många ”camps” såväl för politiska som för de som bara behöver läras om lite

Se kartan, jag tror dock inte att alla är redovisade där men det finns en sammanställning gjord av FN där de mest kända finns redovisade. Jag ska se om jag hittar den

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1wwAtWvECGP94wmnEt2FszoJd8do&hl=en&ll=4 0.8435446815817%2C127.15910792309569&z=7
Citera
2017-12-08, 19:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Skillnaden är att thaimassage och diverse prostituerade inte är systematiskt organiserade av staten. Skönt att du inte förnekade iaf.

Är koreanska staten en sämre arbetsgivare än kriminella människohandlare ?

Bryr du dig om massöserna eller vill du bara hitta något att gnälla över ?

2000 thaimassöser och magdansare !?
Citera
2017-12-08, 19:14
Medlem
Citat:
I all denna tragik var kommentaren lite rolig...
Citera
2017-12-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Är koreanska staten en sämre arbetsgivare än kriminella människohandlare ?

Bryr du dig om massöserna eller vill du bara hitta något att gnälla över ?

2000 thaimassöser och magdansare !?

Det handlar inte om arbetsgivare? Det handlar om att dom är tvungna att underkasta sig staten. Eller tror du att kvinnorna vill jobba för dom? Isf, kan det bero på att dom inte har något val ?

Skulle inte påstå att Thaimassörer i Sverige är offer för trafficking och forced prostitution, kanske koppleri men det är ju av ägaren isf. Inte staten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in