2018-10-22, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det förefaller som om du inte har klart för dig vad skillnaden är mellan skatteflykt och skatteplanering?
Det ena är ett brott och det andra är en rättighet.
Jag föreslår att du förkovrar dig i de två begreppen.
Jag är fullt medveten om skillnaden, och i skatteparadis förekommer både och, liksom transfereringar i samband med mutor, vapenhandel, narkotika och alla andra former av skumraskaffärer som föredrar den typ av anonymitet som skatteparadis tillhandahåller. Det är ni som föredrar att fokusera helt på laglig om än omoralisk skatteplanering.

Sen bör den som tycker det är en rättighet att hitta kryphål i lagen för att slippa betala skatt vara lite försiktig med att skrika alltför högt om att Nordkorea hittat kryphål i systemet med diplomatisk immunitet för att kunna smuggla varor.
Citera
2018-10-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det känns mer än lovligt besvärande, att vissa skribenter i denna tråd ger sig in i diskussioner man borde undvika.

Oavsett om man är en kunskapsmässigt mindre bemedlad "Femtekolonnare", neo-kommunist - AFA-sympatisör - Juche/Nordkorea anhängare eller bara är motståndare till demokratiska system i största allmänhet, så kräver anständigheten, att man är någorlunda påläst, i det ämne man vill diskutera och ha synpunkter på.

Innan min adrenalinproduktion övergår till rättelser, i "Bibliskt raseri", kring frågan om "Den kriminella regimen i Nordkorea" och det Internationella samfundets möjligheter, att ställa Nordkorea inför rättsliga instanser eller domstolar/tribunaler, uppmanar jag att ta del av bifogad lättläst artikel.

https://conservationaction.co.za/wp-content/uploads/2017/09/TGIATOC_Diplomats_and_Deceit_DPRK_Report_1868_web_ .pdf

Det går inte, att ställa Nordkorea inför Internationella tribunaler eller ICC eller andra rättsinstanser.
Det är fullkomligt utsiktslöst, då det inte skulle rendera i något annat än oreda - kaos eller veto från Ryssland och Kina.

Jag talar av egen, mångårig erfarenhet, när jag vidhåller att Nordkorea är den mest svårhanterliga - kriminella - sanningförvrängande - arroganta - etiskt/moraliskt förkastliga regimen vi känner i samtid.

Läs bifogad artikels exempel på hur Nordkorea gör sig oantastliga, genom förbehåll i olika artiklar/paragrafer.

Nordkorea. är och förblir ett mission impossible!

Jag borjade skriva i denna trad for att jag vid den tiden bodde mycket nara NordKorea. Jag forsokte ge ett perspektiv fran Kina ej fran Xi men fran mina vanner. Jag var mycket radd nar Fatso den 3e utvecklade sina karnvapen och jag borjade prata med personer. Fran gamla generaler till enkla Koreaner som hade bott i Kina sen omkring 1880, det var vid den tiden nar Manchu ockupation av Kina borjade forsvagas. Ryssar, Koreaner, han Kineser fran Shandong flyttade in i Liaoning och senare Japan. For mig ar det viktigt att forsta historien for att forsta dagen sitution.

Min ledstjarna ar Mencius, och senare neo konfuster.

Den vanlige Kinesen har samma mal som du. Vi bada (booth) vill bli av med Fatso den 3e. Var skillnad ar hur och efter. Vi har en regering med mindesvardeskomplex som har karnvapen! Vad ar det basta? Spela van eller starta krig som inom nagra timmar kommar krave miljoner doda i SK och Japan.

Den enda losning jag ser en ekonomisk federation i Korea, dar TYVAR fatso behaller makten. For mig ar det viktigaste ar att unvika krig. Med en ekonomisk federation och gradvis oppning av NK skulle den driftiga pojken eller gumman som idag driver nagra enkla marknadsstand kan oppna en mini market. Det skulle vara hemskt om McDonalds eller WalMart tog over NK nasta dag. Lat NK utvecklas langsamt.

Nar du skriver KINA=Nord Korea, maste jag protestera
Citera
2018-10-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag är fullt medveten om skillnaden, och i skatteparadis förekommer både och, liksom transfereringar i samband med mutor, vapenhandel, narkotika och alla andra former av skumraskaffärer som föredrar den typ av anonymitet som skatteparadis tillhandahåller. Det är ni som föredrar att fokusera helt på laglig om än omoralisk skatteplanering.

Sen bör den som tycker det är en rättighet att hitta kryphål i lagen för att slippa betala skatt vara lite försiktig med att skrika alltför högt om att Nordkorea hittat kryphål i systemet med diplomatisk immunitet för att kunna smuggla varor.
Hittat kryphål!!! Vadå hittat Kryphål???
Att missbruka immuniteten är väl förfan inget kryphål!

De nordkoreanska diplomaterna missbrukar kontinuerligt förtroendet de får av de länder där de är representerade.

Det är det här de ska förhålla sig till:

Vienna Convention on Diplomatic Relations 1961
Article 31
1.A diplomatic agent shall enjoy immunity from the criminal jurisdiction of the receiving State. He shall also enjoy immunity from its civil and administrative jurisdiction, except in the case of:
(c) An action relating to any professional or commercial activity exercised by the diplomatic agent in the receiving State outside his official functions.

Varenda NK-ambassad försörjer sig på synnerligen tvivelaktiga sätt och jag är övertygad om att världen skulle bli en bättre plats om alla dess ambassader stänges ner.
Citera
2018-10-22, 17:24
Avstängd
Citat:
Hittat kryphål!!! Vadå hittat Kryphål???
Att missbruka immuniteten är väl förfan inget kryphål!
Detsamma kan sägas om att missbruka skattelagstiftningen.
Citat:
De nordkoreanska diplomaterna missbrukar kontinuerligt förtroendet de får av de länder där de är representerade.
Det betvivlar jag inte alls. Jag retar mig bara på somligas hyckleri där kapitalister som använder skumma metoder ursäktas medan kommunister skall (enligt Lemmor) bombas. För nordkoreanerna är Nordkoreas regim ett enormt problem, för resten av världen mer av en bekväm måltavla medan stater som orsakar mycket mer skada går helt fria.
Citera
2018-10-22, 17:37
Medlem
Citat:
Absolut inte!
Att hitta kryphål är att hitta möjligheter där lagen är oklar.
Vi ska vara glada över att kryphål hittas då det inte brukar dröja särskilt länge förän lagstiftarna täppt igen hålet.

De kriminella diplomaterna bryter kontinuerligt mot fastlagda regler som klart och tydligt framgår i konventionen.
Citera
2018-10-22, 18:48
Avstängd
Citat:
Absolut inte!
Att hitta kryphål är att hitta möjligheter där lagen är oklar.
Vi ska vara glada över att kryphål hittas då det inte brukar dröja särskilt länge förän lagstiftarna täppt igen hålet.
Idag är det snarare så att kryphål läggs in helt avsiktligt genom lobbyverksamhet från de rika, men bortsett från det anser jag att ett samhälle bör baseras mer på förtroende och mindre på att alla försöker hitta på sätt att lura varandra, om än på ett juridiskt oantastligt sätt. Dessutom är det väl ingen som blir glad över att vi får mer och mer komplicerad skattelagstiftning när lagstiftarna tvingas täppa igen alla dessa kryphål.

Mycket av verksamheten i skatteparadis är dessutom direkt olaglig vilket du väljer blunda för.
Citat:
De kriminella diplomaterna bryter kontinuerligt mot fastlagda regler som klart och tydligt framgår i konventionen.
Jag tror nog de nordkoreanska diplomaterna ser sin verksamhet som del av "his official functions.", precis som diplomater som ägnat sig åt spioneri. Kryphål? Visst, men du gillar ju sådana.
Citera
2018-10-22, 19:03
Medlem
Citat:
Idag är det snarare så att kryphål läggs in helt avsiktligt genom lobbyverksamhet från de rika, men bortsett från det anser jag att ett samhälle bör baseras mer på förtroende och mindre på att alla försöker hitta på sätt att lura varandra, om än på ett juridiskt oantastligt sätt. Dessutom är det väl ingen som blir glad över att vi får mer och mer komplicerad skattelagstiftning när lagstiftarna tvingas täppa igen alla dessa kryphål.

Mycket av verksamheten i skatteparadis är dessutom direkt olaglig vilket du väljer blunda för.

Jag tror nog de nordkoreanska diplomaterna ser sin verksamhet som del av "his official functions.", precis som diplomater som ägnat sig åt spioneri. Kryphål? Visst, men du gillar ju sådana.

Med all önskvärd tydlighet visar du att du inte förstår skillnaden mellan rätt och fel, lagligt och olagligt.
Att du dessutom jämför spioneri med Norkoreas smuggling och kriminella affärsverksamhet visar ju bara att du inte har förstått vad regimen håller på med.

Vänligen citera mig där jag skriver att jag gillar kryphål, i annat fall kan vi avfärda dig som mytoman och lögnare.
Citera
2018-10-23, 02:47
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vet vi verkligen om Nordkorea ägnar sig åt stöld? Har det förekommit några domar...

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Visa vänligen var jag påstått att regimen i Nordkorea ägnar sig åt stöld.

Väntar fortfarande på svar.
Visa mig ett inlägg där JAG påstår att Nordkorea ägnar sig åt stöld.
Citera
2018-10-23, 03:16
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att Sydkoreas försvarsministerium under måndagen ska ha meddelat att Nord- och Sydkorea tillsammans med FNs Un National Command, UNC, ska ha kommit överens om att under denna ta bort vapen och vaktposteringar vid den demilitariserade zonen, DMZ, vid Panmunjon. Man skriver att detta är ett drag som visar att de två ländernas relationer snabbt håller på att förbättras. Detta ska ha varit den andra gången som de tre sidorna ska ha hållit samtal vid Panmunjom för att diskutera försök till att demilitarisera gränsen vilket är linjen med en nyligen sluten överenskommelse mellan de två länderna som man kom fram till vid ett möte förra månaden i Nordkoreas huvudstad Pyongyang.

Ministeriet ska ha sagt att under måndagens möte så ska de tre sidorna ha gått med på att ha avlägsnat eldvapen och vaktposteringar från JSA, Joint Security Area, fram till på torsdag, och att genomföra gemensamma inspektioner under fredagen och lördagen. De planerar också att reducera vardera 35 personer som är stationerade där samt utbyta information med varandra om övervakningsutrustning. Man nämner även att de två koreanska länderna har tagit bort landminor runt området som en del av överenskommelsen, och de ska ha bekräftat slutförandet av minröjningsoperationen under samtalen med UNC.

"Vi diskuterade tidslinjen vad gäller avlägsnandet av eldvapen och vaktposteringar, så väl som sätt att anpassa hur mycket vaktpersonal och utföra gemensamma inspektioner, ska ministeriet ha sagt i ett uttalande. Överenskommelsen innebär också ett upphörande vad gäller all "fientlig aktivitet" samt en flygförbudzon runt gränsen. De två grannländerna kommer även att försöka att dra tillbaka 11 vaktposteringar till inom en radie av 1 km från den militära line, Military Demarcation Line (MDC), vid ländernas gräns innan året är slut.

UNC, som man skriver leds av USA, har varit de som haft tillsyn över DMZ sedan dess att Koreakriget, som pågick mellan åren 1950-53, avslutades, har inte kunnat nås av Reuters, men ska i fredags ha sagt att man stödjer de två koreanska ländernas försök att verkställa deras militära överenskommelse. Man nämner att Nord- och Sydkorea fortfarande tekniskt sett befinner sig i krig med varandra då själva kriget endast slutade med ett eldupphör och inget fredsavtal, men att relationerna mellan länderna har förbättrats avsevärt senaste året.

Man skriver att meddelandet idag ska ha kommit samtidigt som USA oroar sig för att initiativet gällande de två ländernas militärer kan underminera försvarsberedningen, och att det kommer utan att några egentliga framsteg har gjorts gällande Nordkoreas utlovade kärnvapennedrustning. Efter sitt tredje möte i Pyongyang, så ska Sydkoreas president Moon Jae-in sagt att Nordkorea var redo att bjuda in internationella experter som skulle få se på när nedmonteringen av en viktig avfyrningsplats för missiler ägde rum och att man skulle stänga ned anläggningar vid kärnkraftskomplexet Yongbyon ifall Washington tog liknande steg.

Moon ska ha sagt att dessa steg skulle inkludera ett tillkännagivande att Koreakriget var avslutat, att man öppnar upp en ambassad (liaison office) i Nordkorea, humanitär hjälp samt en utväxling vad gäller ekonomisk expertis. Man skriver dock att Washington kräver att Nordkorea tar oåterkalleliga steg mot att skrota sin kärnvapenarsenal, så som att man avslöjar allt om sina kärnkraftsanläggningar och material.
https://www.reuters.com/article/us-northkorea-southkorea-border/two-koreas-u-n-forces-agree-to-remove-weapons-at-border-idUSKCN1MW1G2
Senast redigerad av frank-costello 2018-10-23 kl. 03:38.
Citera
2018-10-23, 07:04
Medlem
Citat:

Det betvivlar jag inte alls. Jag retar mig bara på somligas hyckleri där kapitalister som använder skumma metoder ursäktas medan kommunister skall (enligt Lemmor) bombas. För nordkoreanerna är Nordkoreas regim ett enormt problem, för resten av världen mer av en bekväm måltavla medan stater som orsakar mycket mer skada går helt fria.

Jag ogillar skribenter som har svårt med sanningen, Du är en sådan.

Desinformera och misskreditera inte mig, genom att skriva "Att kommunister skall bombas".

Din polemik och Ditt agerande är inte vederhäftigt.
Citera
2018-10-23, 07:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Väntar fortfarande på svar.
Visa mig ett inlägg där JAG påstår att Nordkorea ägnar sig åt stöld.
Du läser inlägget alldeles för bokstavligt. Det var mer en ironisk poäng över dubbla standarder.
Citera
2018-10-23, 07:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Desinformera och misskreditera inte mig, genom att skriva "Att kommunister skall bombas".
Ursäkta, det var Arccosinus som skrev om bombning. Jag blandade ihop er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in