2017-12-07, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Wilderäng har malt sedan han började blogga.
Hade Allahiansen styrt upp med amorteringskrav/avskaffade ränteavdrag i kombination med kraftigt sänkt fastighetsskatt när räntorna ändå var på väg ned. Då hade vi inte hamnat här.

Så nej, Wilderäng är en gaphals utan koll, förr eller senare får han rätt i något av det han gapar om.

Kalla mig gärna konspiratorisk eller misstänksam men USA och EU är bägge "kolosser på lerfötter" där vare sig den ena eller den andra av dessa jättar kan betala av sina skulder, samtidigt som bägge två är utsatta för massinvandring som är onödig och värdelös och destruktiv. Allt kan smälla före 2030, inklusive den svenska boprisbubblan, och FNs Agenda 2030 har eliten lyckats med. Jämlikheten mellan världens länder har stärkts till priset att ingen vill leva i Europa därför att det har blivit för fattigt här. Riksbankerna i USA och i EMU och i Sverige verkar dessutom som att de samarbetar och har likadana målsättningar. Svamlar jag? Det tycker jag inte att jag gör.
2017-12-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Fwiw har Stockholms prisdipp kommit så rejält och abrupt vilket tyder på att vi haft helt enorm spekulation, så är det någon gång koncept som "bulltrap" skulle kunna bli aktuellt så är det väl just här, men det är ändå en befängd tanke.

Alltid undrat över denna punkt då det finns en hel del som kan rymmas under spekulation. Mänskligt beteende på en uppåtgående marknad är ju just att värdera saker högre än vi gjort om marknaden var konstant. Tror jag att min bostad är värd 50% mer om 5 år kommer det naturliga tänket vara att jag ska "fånga den nu". Helt irrationellt såklart men vi är inte rationella varelser.

Så egentligen bör ju alla köp som innehåller denna irrationella komponent vara delvis spekulation. Det är ju samma anledning som gör att bara folks tro på att det kommer gå ned i framtiden gör att priserna går ned.

Det förklarar ju varför det ändå går så fort när det vänder, allas vilja att överbetala idag för att de får tillbaka det sen är som bortblåst så fort de inte längre tror att det är "bombsäkert".
2017-12-07, 09:48
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Wilderäng har malt fastighetskrasch sedan 2007 och således haft fel i 10 år om inte mer.
Wilderäng har malt Peak Oil och kraftigt stigande oljepriser, lika tokfel det.
....
Det lär bli ett rejält ökat utbud av objekt under 2018.
Dock verkar villor och fritidshus hålla emot ute i landet.

Det finns dock risk/möjlighet att fastighetsbranschen kan råka ut för oväntade "utmaningar" eller möjligheter.
Allt från USA kommer hit förr eller senare det vet vi. Varför inte också hur man bygger?

Lite US info:
Citat:
Highlights of Annual 2016 Characteristics of New Housing

Of the 738,000 single-family homes completed in 2016:

686,000 had air-conditioning.
71,000 had two bedrooms or less and 336,000 had four bedrooms or more.
25,000 had one and one-half bathrooms or less and 273,000 homes had three or more bathrooms.
178,000 had stucco as the primary exterior wall material.
200,000 had a full or partial basement.
61,000 had concrete framing.

The median size of a completed single-family house was 2,422 square feet.
...
The median sales price of new single-family homes sold in 2016 was $307,800,
https://www.census.gov/construction/chars/highlights.html

Det är alltså en medelstorlek på hus om 225 m2. USA har en befolkning som är ca 32 x Sveriges.
De byggde alltså motsvarande 23000 stora hus per Sveriges befolkning. För drygt 2.5 milj /Styck
Kvadratmeterpris 11.000 kr
Sverige byggde under samma år ca 11.000 småhus. Från SCB:
"För gruppbyggda småhus låg den totala produktionskostnaden i riket som helhet på i genomsnitt 33 543 kr per kvadratmeter bostadsarea 2016. Produktionskostnaden var högst i Stor-Stockholm med 43 720 kr och lägst i Södra Sverige med 28 253 kr."

Genomsnitt 119 m2 och 4017000 kr i Sverige.

OM vi börjar bygga småhus på samma sätt som i USA skulle vi dubbla antal nybyggda hus per år, nästan dubbla ytan och ändå nästan halvera totala kostnaden per hus.

Vad tror ni då händer med priserna för "små" befintliga hus?

Det är inte bara möjligt. Det är på gång.
Senast redigerad av longbow4y 2017-12-07 kl. 09:51.
2017-12-07, 10:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Är det någon mer som förstår att Alpha är anställd av staten för att stävja lugn och argumentera mot domedagsprofeterna.
Har ett vagt minne av att han skrev något om att han håller i föreläsningar eller liknande. Så jag har fått för mig att han är lärare.

Eftersom vi har ryska troll i tråden som sprider fantasier och dumheter så vore det förstås bra om vi hade proffs som förklarar hur det verkligen fungerar.

För att kunna rätta till problem i systemet så behöver man förstå det. Många är domedagsprofeter har ingen susning om hur saker fungerar.
2017-12-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det finns dock risk/möjlighet att fastighetsbranschen kan råka ut för oväntade "utmaningar" eller möjligheter.
Allt från USA kommer hit förr eller senare det vet vi. Varför inte också hur man bygger?

Lite US info:

https://www.census.gov/construction/chars/highlights.html

Det är alltså en medelstorlek på hus om 225 m2. USA har en befolkning som är ca 32 x Sveriges.
De byggde alltså motsvarande 23000 stora hus per Sveriges befolkning. För drygt 2.5 milj /Styck
Kvadratmeterpris 11.000 kr
Sverige byggde under samma år ca 11.000 småhus. Från SCB:
"För gruppbyggda småhus låg den totala produktionskostnaden i riket som helhet på i genomsnitt 33 543 kr per kvadratmeter bostadsarea 2016. Produktionskostnaden var högst i Stor-Stockholm med 43 720 kr och lägst i Södra Sverige med 28 253 kr."

Genomsnitt 119 m2 och 4017000 kr i Sverige.

OM vi börjar bygga småhus på samma sätt som i USA skulle vi dubbla antal nybyggda hus per år, nästan dubbla ytan och ändå nästan halvera totala kostnaden per hus.

Vad tror ni då händer med priserna för "små" befintliga hus?

Det är inte bara möjligt. Det är på gång.

Tror aldrig det kommer bli så billigt i Sverige. Visst är det på tok för dyrt här, men det gäller ju det mesta som produceras inom landet. Det beror bland annat på höga skatter och höga minimilöner.

En delförklaring är också att vi bygger bättre hus i Sverige. Då blir det dyrare. Bättre isolering och vvs- system mm. Man ser exempelvis i amerikanska filmer hur polisen sparkar in dörrar. Detta är faktiskt fullt möjligt over there, men försök gör det på en vanlig svensk ytterdörr.

Men visst. Svensk byggindustri ÄR korrupt. Det finns utrymme för prissänkningar om man kommer tillrätta med det.
2017-12-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Nja, inte har vi högre priser än Paris och Berlin för att alla älskar Sthlm...

Men det är ju bara de som inte redan köpt som kan sitta still i båten. Om man tittar närmare på SCBs statistik och ser till hur mycket nyproduktion som blir inflyttningsklar nästa år så är det ca 11700 bostäder i Sthlms län; hyresrätter och ombyggnationsprojekt oräknat*. Det mesta av detta är redan sålt till privatpersoner, som skall bo där eller som spekulerat. Av de som har köpt för att bo, äger de flesta sitt boende idag och måste sälja det för att betala för det nya boendet. 11 700 skall sättas i relation till att 35 126 bostäder förra året registrerades som sålda i Sthlms län på Hemnet.

* Antagande: Bostadsrätter och äganderätter utgör 57 % av flerbostadshusproduktionen och 100 % av småhusproduktionen; 2016 var andelen bostads- och äganderätter i färdigställda flerbostadshus 57 % och i småhus 99,9%. Det som påbörjades 2016 blir inflyttningsklart 2018; två års släpning verkar stämma om man jämför fyra kvartals rullande genomsnitt.

Bakläxa Tullius! Nu har du troligtvis tagit saker ur luften vilket du inte brukar göra. Jag skulle inte säga att Paris och Berlin är jämförbara med Stockholm sett till att de har mångdubbelt så stor folkmängd och är huvudstäder i länder med desamma. Hursomhelst har du delvis rätt i respektive stads mest centrala delar är kvadratmeterpriset i Paris nästan 2 000 kr dyrare än i Stockholm, i Berlin däremot kostar varje kvadratmeter bara drygt lite mer än hälften än i Stockholm.

Faktum är att bara 5 städer i Europa har högre kvadratmeterpris i centrum än Stockholm, tre schweizare i form av Zürich, Genevé och Lausanne vilket förklaras av att snittlönerna där är markant högre än i Stockholm, som sagt Paris marginellt dyrare och London av självklara skäl markant dyrare. För övrigt har hamnar Stockholm på en global lista över centrala kvadratmeterpriser på 16:e plats.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/city_price_rankings?itemId=100&region=150&displayC urrency=SEK

Jag förstår din poäng med nyproduktionen men ställer mig frågande till i hur stor utsträckning den påverkar innerstaden och dess invånare. Visst om en person som bor glassigt i city har tecknats sig för nyproduktion i Nacka i spekulationssyfte finns risken att personen i brist på rimliga bud väljer att sälja sitt boende på Östermalm för att flytta till Nacka. Det finns även ett samband med flyttkedjorna, det unga paret som alltid siktat på att köpa på Söder kanske väljer att köpa nyprod i Liljeholmen istället när de får en riktigt bra deal.

I övrigt har jag svårt att se hur ett överutbud av nyprod i förorterna påverkar priserna i centrala innerstaden eftersom det tillkommer mycket lite nyproduktion där som ofta är extremt mycket dyrare än befintligt bestånd (t ex Nybrogatan 19, Continental Apartments) och övrig nyproduktion i innerstaden ofta ligger i utkanten (t ex OP's Norra Tornen, 79 & Park på Gärdet och hela Norra Djurgårdsstaden) och därmed har lite attraktion för de som vill bo centralt på riktigt.

Som sagt så ställer jag mig frågande till detta vad det gäller centrala innerstade och därmed sagt att jag bara lägger fram ett motargument och gärna läser din åsikt om hur stor eller liten betydelse det kan ha, vad tror du?
Senast redigerad av atfc 2017-12-07 kl. 10:45. Anledning: Korrigering av dubbelcitering av samma inlägg
2017-12-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag har varit i ett av de där husen. Vägen surrar på bra. Grejen är den, varför skulle man betala miljoner för rätten att hyra av en förening man är delägare i, där? Sådana där skitlägenheter kommer drabbas hårdast av att bubblan spricker, nu när köparna kan välja och vraka.

3% amortering och 2% ränta totalt 5% efter kravet, och 4% före.

1 000 000 lån före, ger månadskostnad 3 333 kr.
800 000 lån efter, ger månadskostnad 3 333 kr.
1 000 000 lån efter, ger månadskostnad på 4 166 kr.

D.v.s. ett "prisfall" på lånedelen på 20%. Så priset måste bara ner 20% efter mars vilket i dagens takt tar ca ett halvår för att månadskostnaden ska bli den samma. Så det är absolut ett bra ekonomiskt val att vänta in botten, oavsett.

20% är dessutom en överskattning av "prisnedgången" då jag inte räknar med den andel av köpet som sker utan lån som inte påverkas av amorteringskravet och den delen är minst 15%.

Så för att veta vad prisfallet blir mer exakt pga. nya kraven måste jag veta hur stor del av husköpen som sker med egna respektive lånade pengar idag, vilket mig veterligen det inte finns statistik för. Men runt 10% skulle jag väl gissa, med motiveringen att det är hälften av 20%.

Vad "auktoriteter" tycker är väl ganska ointressant, då de flesta är liberala konspirationsteoretiker med vanföreställningar?

För min del räknade jag på en ränta på omkring 1,6 % därmed det större kravet på vidare nedgång för samma kostnad.

Bra poäng och många kommer vara nöjda med om de får köpa 10-15 % lägre även om de får amortera den extra procenten.

Även om det fanns statistik på den siffran skulle det vara svårt att veta vilken utsträckning de som har mer än 15 % kontantinsats väljer att maxa insatsen eller behålla en del av vinsten i cash för andra investeringar än konsumtion.

Oj hur motiverar och styrker du att de flesta auktoriteter på området är stollar? Jag kan köpa det när det gäller enskilda personer, t ex någon professor eller Cornucopia som snöat in och blivit desillusionerad. Däremot är det svårare att hävda om institutioner, låt säga;

- SEB (som dock har ett eget intresse av höga bostadspriser och större långivning).
- Konjunkturinstitutet (inget uppenbart egen intresse).
- Goldman Sachs et al (behöver ge träffsäkra prognoser i sina globala fastighetsrapporter för att göra sina kunder nöjda och behålla sitt anseende som en av världens främsta investment banker).
- Knight Frank (samma orsak som Goldman Sachs men i högre utsträckning eftersom de är fastighetskonsulter).

På lång sikt och över fler frågor har ovan typ av auktoriteter högre träffsäkerhet i sina svar än gemene man och Flashbackexperter. Min slutsats är att du tycker det är jobbigt att läsa på och har svårt att hitta stöd för dina teorier hos auktoriteter och föredrar därför att avfärda dem. Motbevisa mig gärna om jag har fel.
2017-12-07, 11:01
Medlem
Läser om en bostudie i Svd. Minst 29 000 kr/mån ska man ha för att kunna köpa en BR i Stockholms området. Marknaden verkar mättad i minst 3 år. Så no hurry for your curry.

Det går knappast att ens konvertera till hyresrätter för det finns inte folk med lön som räcker till de nya hyrorna. Kötiden är nära noll till nya hyresrätter i flera kranskommuner, så nästa gång någon gapar om bostadskön så vet ni att det är någon som vill hyra billigt på Strandvägen eller på Söder. Och de gaphalsarna finns i våra medier.

Och de fattiglappar som väntar sig att få en billig HR/BR pga av flyttkedjorna får känna sig blåsta. Det är de rika och etablerade som står i bostadskön som norpar åt sig de billigare lägenheterna tack vare pengar eller att de betalat köavgiften sedan hedenhös. Så någon tricklande nedåt av billiga bostäder till behövande kommer inte att ske som MP-ministern Peter Eriksson försöker tuta i folk.

https://www.svd.se/ny-studie-stockholmarna-har-inte-rad-med-byggboomen
2017-12-07, 11:08
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Cornucopia skrev att det ska komma en bulltrap, men han skriver inte alltid rimliga saker, och ibland verkar lite för många lyssna på de orimliga. Bulltrap är ett sjukt koncept att applicera på bostadsmarknader, de är för tröga.

Fwiw har Stockholms prisdipp kommit så rejält och abrupt vilket tyder på att vi haft helt enorm spekulation, så är det någon gång koncept som "bulltrap" skulle kunna bli aktuellt så är det väl just här, men det är ändå en befängd tanke.

Däremot är januari/februari generellt väldigt starka, så oavsett långsiktig trend bör det såklart gå uppåt en stund nu. Men det betyder ju inte att det är en bulltrap, det betyder förstås att många köper nyttjanderätter januari/februari.

Att cornucopia maler på om bulltrap är en sak, men det känns som att flera i tråden tar det för faktum och utan att knappt tänka på vad det är, bara för det vidare!
2017-12-07, 11:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-telefonplan-stockholms-kommun-hokmossevagen-40,-van-2-12523578

https://www.booli.se/slutpriser/hokmossevagen/102963/

Här kan man ju snacka ras vid trendiga Telefonplan, viss längst bort mot motorvägen men ändå över 10 000 kr/m2 läger priser än för bara en månad sen (!) och över 20 000 kr/m2 om man går tillbaka ett år (!!). Får se om budgivningen kommer igång men det verkar ju onekligen inte så.
Skyffig, orenoverad trea i skuggan av motorvägen. Förstår att det inte är helt enkelt att kränga den i dagsläget. Men för den händige utrustad med väl fungerande öronproppar, kanske det kan vara ett alternativ...
2017-12-07, 11:34
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc

Oj hur motiverar och styrker du att de flesta auktoriteter på området är stollar? Jag kan köpa det när det gäller enskilda personer, t ex någon professor eller Cornucopia som snöat in och blivit desillusionerad. Däremot är det svårare att hävda om institutioner, låt säga;

- SEB (som dock har ett eget intresse av höga bostadspriser och större långivning).
- Konjunkturinstitutet (inget uppenbart egen intresse).
- Goldman Sachs et al (behöver ge träffsäkra prognoser i sina globala fastighetsrapporter för att göra sina kunder nöjda och behålla sitt anseende som en av världens främsta investment banker).
- Knight Frank (samma orsak som Goldman Sachs men i högre utsträckning eftersom de är fastighetskonsulter).

På lång sikt och över fler frågor har ovan typ av auktoriteter högre träffsäkerhet i sina svar än gemene man och Flashbackexperter. Min slutsats är att du tycker det är jobbigt att läsa på och har svårt att hitta stöd för dina teorier hos auktoriteter och föredrar därför att avfärda dem. Motbevisa mig gärna om jag har fel.

Nej, det verkar som att auktoriteter har en stark tendens att predicera att status quo fortsätter. Nedan presenteras en studie som SG Equity Research gjort där man har sammanställt de största aktörernas prediktioner och lagt dem intill en kurva med det faktiska utfallet. Analytikerna predicerar uppgång i uppgång och fall i fall. När marknader vänder fortsätter de att predicera ned eller uppgång tills dess att det är ställt utom allt tvivel att de har fel. Då byter de fot.

https://books.google.se/books?id=gm5D6xGweYoC&pg=PA109&lpg=PA109&dq=analys ts+lag+reality&source=bl&ots=u05mf_c5vI&sig=i-4msuEso2CNH4I3JH86RYEOaDE&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjA v9fi2PfXAhWSZlAKHftwB6cQ6AEITDAF#v=onepage&q=analy sts%20lag%20reality&f=false
Senast redigerad av Epistemologen 2017-12-07 kl. 11:35. Anledning: Typo
2017-12-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Läser om en bostudie i Svd. Minst 29 000 kr/mån ska man ha för att kunna köpa en BR i Stockholms området. Marknaden verkar mättad i minst 3 år. Så no hurry for your curry.

Det går knappast att ens konvertera till hyresrätter för det finns inte folk med lön som räcker till de nya hyrorna. Kötiden är nära noll till nya hyresrätter i flera kranskommuner, så nästa gång någon gapar om bostadskön så vet ni att det är någon som vill hyra billigt på Strandvägen eller på Söder. Och de gaphalsarna finns i våra medier.

Och de fattiglappar som väntar sig att få en billig HR/BR pga av flyttkedjorna får känna sig blåsta. Det är de rika och etablerade som står i bostadskön som norpar åt sig de billigare lägenheterna tack vare pengar eller att de betalat köavgiften sedan hedenhös. Så någon tricklande nedåt av billiga bostäder till behövande kommer inte att ske som MP-ministern Peter Eriksson försöker tuta i folk.

https://www.svd.se/ny-studie-stockholmarna-har-inte-rad-med-byggboomen

Helt rätt! Med den inkomsten är det bara halva befolkningen i länet som har råd att köpa BR.

Efter 1 mars får vi eventuellt se lägre priser vilket leder till att färre vill sälja, alternativt lågt utbud med priser i sidled eller upp men det nya kravet gör det lite dyrare att köpa. Poängen jag vill komma till är att vi borde se ett högre tryck på andrahandsmarknaden och ännu högre hyror för de stackarna som inte köper eller har stått i bostadskön sedan innan Hedenhös. Peter Erikssons tricklande uteblir.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in