2017-12-06, 18:56
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ju sämre bevisen är och ju orimligare konsekvenser de får, ju mer ökar möjligheterna att destabilisera Rysslands ledning.

Det går bara att förstå denna rättsskandal ur ett politiskt perspektiv.

Inte kul att vara Putin och tackla detta utan att te sig svag, skulle jag tro, fast han hittar nog på något.

Har Putin gjort något uttalande ännu, var det idag det skulle komma?

Vinter-OS kan bli inställt, finns flera länder som överväger att inte skicka deltagare dit, för dom kan inte garantera deras säkerhet. Vem vet vad Sydkorea kan hitta på. Det bästa vore om OS blir inställt, så kan Ryssland och Therese Johaug kan vara med i OS sen
Citera
2017-12-06, 19:28
Medlem
En intressant artikel om astmamedicin.
http://sport.tv2.dk/2016-11-29-astmamedicin-oeger-chancerne-for-medaljer-saa-stor-er-effekten-reelt
Citera
2017-12-06, 23:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kan dom visa att dom inte var med i den statsstyrda dopinghärvan så får dom vara med under neutral flagg.

Och hur tänker du dig att man ska visa detta, om man inte har lämnat landet? Är det överhuvudtaget möjligt att i det läget bevisa sin oskuld?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det man gjort här är helt rätt. Det är Ryssland som har fuckat upp rejält, inte enskilda idrottare. Då straffar man Ryssland.
Va?
Menar du att man inte straffar enskilda idrottare med beslutet?
Citera
2017-12-06, 23:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
En intressant artikel om astmamedicin.
http://sport.tv2.dk/2016-11-29-astmamedicin-oeger-chancerne-for-medaljer-saa-stor-er-effekten-reelt
Astmamedicin höjer prestationen hos friska individer. Nähä...!?
Är någon överraskad?
Citat:
Mellem 7 og 10 % af den danske befolkning lider af astma, mens det ifølge Vibeke Backer, der er professor, overlæge, dr. med. på Bispebjerg Hospital og Københavns Universitet, er hele 40 % af de danske eliteidrætsudøvere inden for cykelsport, roning, langrend og ikke mindst svømning, som har diagnosen.

Det är alltså en stor fördel att ha en kronisk lugnsjukdom som försämrar syresättningen i en konditionssport... Behöver man säga mer än så?
Citera
2017-12-07, 00:43
Medlem
wwrs avatar
När det gäller Kläbo så kan jag bara få ihop det till att han hemma och kör dunderhonung inför OS.

Hade man velat plocka bort honom av andra orsaker hade man kunnat hävda en något rimligare orsak till tävlingsuppehållet än träning, t.ex. utbrändhet eller skada.

Men skall han nu ränna runt i spåret hela dagarna så kan man inte hävda att han behöver vila.

Ursäkta att jag anklagar utan bevis. Men det kommer jag att fortsätta göra tills antidoping blir värd namnet.

Det kanske blir så framöver. Skall man kunna hävda sig måste man ta dopinguppehåll då och då.

Önskar att jag hade befogenheten att dyka upp med en kissflaska där. Fast ärligt talat så förstår jag idrottarna lite grand, de tar till alla medel, i alla fall förstår jag dem bättre än jag förstår hycklarna på antidoping.
Senast redigerad av wwr 2017-12-07 kl. 00:53.
Citera
2017-12-07, 00:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är alltså en stor fördel att ha en kronisk lugnsjukdom som försämrar syresättningen i en konditionssport... Behöver man säga mer än så?

Med den logiken måste det vara en enorm fördel att ha dragit korsbandet som alpin skidåkare, med tanke på att det statistiskt sett är så många fler toppåkare som drabbats av denna skada jämfört med befolkningen i stort... Behöver man säga mer än så? #FalskLogik
Citera
2017-12-07, 00:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Med den logiken måste det vara en enorm fördel att ha dragit korsbandet som alpin skidåkare, med tanke på att det statistiskt sett är så många fler toppåkare som drabbats av denna skada jämfört med befolkningen i stort... Behöver man säga mer än så? #FalskLogik
Det är just den falska logiken som DikT vill åt, vad jag förstår.
Citera
2017-12-07, 07:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du missförstår (medvetet?) poängen i det jag skriver.
En frisk åkare blir bättre av medicinering mot astma.
En frisk åkare blir inte bättre av en korsbandsoperation.

Dessutom menar du alltså att t.ex. en elitsimmare får astma tack vare sitt simmande (för det är ju din poäng ang. statistiken). Har du någon källa på det?
Senast redigerad av DikT 2017-12-07 kl. 08:26.
Citera
2017-12-07, 08:29
Medlem
Citat:

Innan du börjar gasta om logik kanske du ska sätta dig in i hur ex ventoline fungerar. Medlet har en avslappnande effekt på omgivande muskulatur och ser till att luftvägarnas passage blir lika stort som i total vila. Det blir alltså en total avslappning. När man har astma eller när man anstränger sig så spänns muskulaturen och passagen krymper.

Dessa astma-fuskare har alltså onaturligt stor passage tack vare medicinen.

Att jämföra de med en hämmande korsbandsoperation visar ju bara hur dåligt påläst och naiv du är.
Citera
2017-12-07, 08:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du missförstår (medvetet?) poängen i det jag skriver.
En frisk åkare blir bättre av medicinering mot astma.
En frisk åkare blir inte bättre av en korsbandsoperation.

Dessutom menar du alltså att t.ex. en elitsimmare får astma tack vare sitt simmande (för det är ju din poäng ang. statistiken). Har du någon källa på det?

Hittade argument mot mig själv snabbt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/astmarisken-stor-bland-simmare
Citat:
Unga elitsimmare löper dubbelt så stor risk att drabbas av astma som andra ungdomar i samma ålder. Dålig luftkvalitet i simhallarna är en förklaring.
Det kan mycket väl vara så att det är naturligt att andelen astmatiker bland elitidrottare är högre än genomsnittet. MEN det ändrar inte huvudpoängen. Om det ger fördelar för friska utövare så är det att likställa med doping. Dessutom är det en enorm gråzon eftersom det ger stort incintament att ställa astmadiagnos även när det inte är korrekt.

Hela försvaret i astmadebatten är ju att astmamedicinering INTE är prestationshöjande, vilket är rent nonsens.
Citera
2017-12-07, 08:58
Medlem
rainbowias avatar
Astmamedicineringshistorien.

För ett år sedan gjordes en förändring att man skulle fördela dygndosen under hela dygnet (hur man nu kan kolla det). Har det gjort några fler förändringar i astmamedicineringsreglementet?

Sedan undrar jag om det har gjorts några uttalande från åkare/lagledning att de har förändrat sitt agerande när det gäller astmamedicinering efter Norgegate?
Citera
2017-12-07, 08:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hittade argument mot mig själv snabbt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/astmarisken-stor-bland-simmare

Det kan mycket väl vara så att det är naturligt att andelen astmatiker bland elitidrottare är högre än genomsnittet. MEN det ändrar inte huvudpoängen. Om det ger fördelar för friska utövare så är det att likställa med doping. Dessutom är det en enorm gråzon eftersom det ger stort incintament att ställa astmadiagnos även när det inte är korrekt.

Hela försvaret i astmadebatten är ju att astmamedicinering INTE är prestationshöjande, vilket är rent nonsens.

Jag undrar om forskningsresultaten i länken har bekräftats i andra studier? Det bör nog kollas upp. Hinner dock inte själv just nu.
Senast redigerad av wwr 2017-12-07 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in