2016-10-17, 20:26
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Låt oss säga att hon skulle ha gett ett dopingprov i slutet av augusti också och det var rent. Skulle det inte skänka trovärdighet till storyn och stärka möjligheten att det var ett misstag?
Har hon gett ett dopingprov i augusti? Dela med dig.
Citera
2016-10-17, 20:32
Bannlyst
Citat:
Om du skulle försöka svara ärligt utan att vrida till det vore det bättre. Man kan visst bedöma intentionen om det handlar om en engångsanvändning av läppsalva. Om reglerna säger en burk på läpparna är 4 år och systematisk användning är 4 år så är det korkat. En sådan regel har man då enbart för att det är svårt att bedöma från fall till fall. Men likväl så gör man ju det.

Problemet med denna diskussion är att den pendlar mellan att se det strikt paragrafmässigt och försök att utröna vad som verkligen hänt. Det gör ju skillnad för alla som bryr sig om skidor huruvida det är misstagsdoping helt och hållet, misstagsdoping genom ovarsamhet, eller systematisk doping. Om man nöjer sig med att se det strikt så är Johaug är dopad men man inte på den grunden säga speciellt mycket om vare sig Johaug och Norge. De flesta kommentare går ju ut på att ta ner norsk skidåkning fullständigt och då hamnar man nog att bedöma intentioner också.
Fetade: tids nog får vi veta om det finns en möjlighet att bevisa om hon har dopat sig under en längre tid med anabola steroiden Clostebol.

Frågan är hur ofta hon blivit testat off-season och on-season. Hur snabbt den anabola steroiden försvinner helt ur kroppen, osv osv. Kan man inte med hjälp av omtester bevisa att hon inte förut haft substansen i kroppen, så kan hon alltså ha dopat sig systematiskt och sedan hela tiden haft krämen som täckmantel OM de i framtiden skulle åka fast - är du med så långt?

Visar det sig att de har haft hyfsad koll på när testerna ska ske, så kan de med tanke på hur snabbt substansen försvinner ur kroppen - sett till att hon varit ren vid tidpunkten för testerna. Och av någon anl. inte just haft koll på detta testet. Att hinna få henne helt ren till dagen för testet.

Apropå att hinna få henne ren till dagen för testet: det var ju någon som skrev ett inlägg här för 1-2 dagar sedan, där det framgick att de typ kunde få frågan om de hade lust att bli testade osv, dvs rena farsen där ute.

Om man kommer fram till att hon kan ha dopat sig systematiskt, så ser jag ingen anledning till strafflindring i form av 'misstagsdoping'. Det går inte för sig att ertappas med 'kräm-låga' halter av anabola steroider, samtidigt som Clostebol är särskilt lämpligt för kvinnor som vill dopa sig, och sedan skylla på läpproblem, och så ska man bara kunna säga oops?! "Jag visste inte att detta skulle vara någon större sak att yvas över". Återigen: läkarens jobb inom Ham-Kam, samt jobbet på Pfizer, talar inte till duons fördel när man funderar på om krämen är en täckmantel.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-17 kl. 20:35.
Citera
2016-10-17, 20:32
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Men lilla vän tänk efter. Hur många har inte haft rena prov innan de åker dit?
I normala sammanhang som inte är rent slumpmässiga så kan ett fenomen fortgå länge, tex. en maskin är i gång, utan att något oväntat händer. Till slut händer det något, maskinen stannar. De som har ansvar för driften undersöker då givetvis varför maskinen stannade. Vad hände just vid detta tillfälle som inte hänt under alla dessa tillfällen maskinen gick klanderfritt. Det är frågan som ställs. Om maskinen aldrig gått klanderfritt så skulle man genast tänka att det är det vanliga, den är i olag och har aldrig varit annat.
Detta är en parallel till en dopingfri skidåkare. Men man kan naturligtvis vrida på ord och göra sig lustig över saken. Man kan hävda att det inte är praxis i just denna gren att tänka så. Men det betyder inte att det är rätt tänkt.
Citera
2016-10-17, 20:37
Bannlyst
Citat:
I normala sammanhang som inte är rent slumpmässiga så kan ett fenomen fortgå länge, tex. en maskin är i gång, utan att något oväntat händer. Till slut händer det något, maskinen stannar. De som har ansvar för driften undersöker då givetvis varför maskinen stannade. Vad hände just vid detta tillfälle som inte hänt under alla dessa tillfällen maskinen gick klanderfritt. Det är frågan som ställs. Om maskinen aldrig gått klanderfritt så skulle man genast tänka att det är det vanliga, den är i olag och har aldrig varit annat.
Detta är en parallel till en dopingfri skidåkare. Men man kan naturligtvis vrida på ord och göra sig lustig över saken. Man kan hävda att det inte är praxis i just denna gren att tänka så. Men det betyder inte att det är rätt tänkt.
Fetade: dopingduon frågar sig nog nu, varför den så smidiga löpande anabola-dopingen, just denna gången ej gick smärtfritt.
Citera
2016-10-17, 20:40
Bannlyst
Citat:
Jag har också varit förgrymmad på Sundbys korta straff. Men var det nu så kort? Han har ju straffats bakåt i tiden. Han har blivit fråntagen segrar och pengar. Han har i princip skidat utomtävlan. Jag tycker numer att han inte fick ett lindrigt straff.
Ponera att du är oSundby: de plockar, (som sig bör!) tidigare segrar/pengar, och du får en avstängning som är on-season, eller du får en avstängning som är off-season?

Dessutom ett jävligt kort straff.
Citera
2016-10-17, 20:42
Medlem
Hon har haft den här läkaren i 2.5 år , ganska bra sammanfallande med hur hennes resultat har blivit bättre och bättre under denna tid, skulle tippa på att doping är förklaringen.
Citera
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Gallimatias.
Min fråga var. Hur många har inte haft rena prov innan de åker dit?
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttmousse
Fetade: dopingduon frågar sig nog nu, varför den så smidiga löpande anabola-dopingen, just denna gången ej gick smärtfritt.
Jag frågar mig. Beror det på att hon inte dopat sig alls och det speciella som nu hände var att hon använde en okänd läppbalsam?
Jag frågar mig givetvis också om det är så att hon bara haft tur tidigare. Den saken undersöks genom att utvärdera frekvensen och regelbundenheten i tidigare test.
Jag frågar mig också om det beror på nya testmetoder. I så fall undersöks gamla prov med nya testmetoder.
Jag ställer alla frågor och utvärderar alla alternativ.
Citera
2016-10-17, 20:43
Bannlyst
Citat:
Låt oss säga att hon skulle ha gett ett dopingprov i slutet av augusti också och det var rent. Skulle det inte skänka trovärdighet till storyn och stärka möjligheten att det var ett misstag?
Du tänker så med Ljoughaug, hade du resonerat likadant med Armstrong? Nej, just det ja...sanningen kom ju fram senare.
Citera
2016-10-17, 20:56
Bannlyst
Citat:
Jag frågar mig. Beror det på att hon inte dopat sig alls och det speciella som nu hände var att hon använde en okänd läppbalsam?
Jag frågar mig givetvis också om det är så att hon bara haft tur tidigare. Den saken undersöks genom att utvärdera frekvensen och regelbundenheten i tidigare test.
Jag frågar mig också om det beror på nya testmetoder. I så fall undersöks gamla prov med nya testmetoder.
Fetade: Bra det. Tids nog vet vi förhoppningsvis allting.

I min värld är man körd om man ertappas med anabola steroider i kroppen, och att man sedan kör hela medieracet med s.k. trovärdiga historier hulkandes inför PK-folket hemma i TV-sofforna, har historiskt sett visat sig vara en fasad som snart skulle rämna inför världens blickar.

Historien har visat att det var en show som en desperat sista åtgärd, (i brist på bättre). Det är ett kortsiktigt tänk som bara straffar sig mer över tid. Men hon pallade väl helt enkelt inte att erkänna direkt. Kommer det sedan fram att hon Ljoughaugit om hela grejen....att krämen är en täckmantel...snacka om att hon då är rökt för gott och på alla plan. Karriär, rykte - allt.

Men ponera att det är frågan om systematisk doping:

Då visste ju dopingduon att hon var rökt i minst 2 år, och sedan hade ingen velat ens hälsa på henne trots att hon hade fått tävla, så historien med anabolakrämen är ju ett sista desperat försök till att komma undan med 'misstags-anabola', (som knappt ens det norska folket köper, med alla turer kring dopingmärkningen och att det tydligt står Clostebol på själva TUBEN osv) och sedan bara köra vidare som om inget hade hänt.

Och dessutom hade det ju sedan varit fritt fram för både Ljoughaug och andra att kräma ner läpparna när det behövs, och det är inte svårt att framkalla läppbesvär. Smörj inte in dig alls i 1-2 dagar....solreflexer osv....du lär få sår på läpparna av dubbla soleffekten.

Det går inte att ertappas med anabola steroider i kroppen, och sedan bagatellisera det hela.

Då är sporten helt rökt.
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-17 kl. 21:02.
Citera
2016-10-17, 20:58
Medlem
Toolmans avatar
Om man systematiskt dopar sig så klurar man garanterat ut en ursäkt varför den illegala substansen befinner dig i kroppen. Man ser till att ha en cover up story. Jag antar att just därför som Italien satt tydliga dopingmarkeringar på produkten.
Man måste nästintill vara en fullkomlig idiot som köper denna rövarhistoria.

Om detta går utan bestraffning så är det fritt fram att dopa sig med Clostebol så länge man är en total idiot som inte kan läsa stora varningstexter i rött.

Det vore intressant att veta om det är möjligt att få i sig Clostebol från någon annan produkt som nyttjas för smärre åkommor.

För övrigt är Bjørgens muskelmassa kombinerat med fettprocent totalt osannolik för någon som ägnar sig åt uthållighetsidrott.
Citera
2016-10-17, 21:02
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Frågar du dig inte att hon har anabola i kroppen på både A och B provet och borde bli avstängd för det, med början nu i väntan på utredning?
Själv är jag mest nyfiken på hur höga doser hon hade i kroppen. Kommer det komma fram?
Transparens verkar inte vara Norges bästa gren. Var likadant när höga blodvärden var på tapeten.
Men hög svansföring och nonchalans verkar vara paradgrenar. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16422280.ab
Senast redigerad av exceptional 2016-10-17 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in