2017-12-06, 10:18
Medlem
DikTs avatar
Två funderingar kring Ryssland/Sotji/McLaren:
- Man säger att labbet bytte ut ryska prover mot "rena". Kan alltså labbet se vilken idrottare som har lämnat ett prov? Jag trodde det var "basic" att alla prov anonymiseras direkt (kodas)?!
- Man har manipulerat B-proverna? Har det funnits A-prov som påvisar doping? Känns som att jag missar något uppenbart här, men hur har A-proverna hanterats?
Citera
2017-12-06, 11:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Två funderingar kring Ryssland/Sotji/McLaren:
- Man säger att labbet bytte ut ryska prover mot "rena". Kan alltså labbet se vilken idrottare som har lämnat ett prov? Jag trodde det var "basic" att alla prov anonymiseras direkt (kodas)?!
- Man har manipulerat B-proverna? Har det funnits A-prov som påvisar doping? Känns som att jag missar något uppenbart här, men hur har A-proverna hanterats?
Labbet ska inte kunna se det men det fanns listor på vilka prover som tillhörde vilka åkare på fel platser och dessa visades upp när den här soppan började nystas upp. Kan möjligtvis ha varit i samband med att McLaren-rapporten släpptes. Kommer inte ihåg var dom här listorna hittades men det var i alla fall på ett väldigt fel ställe.

Nu är jag inte hundra på detta men A-proverna var det väl som brändes när det hela började nystas upp? På order av dåvarande anti-doping-chefen eller spårades det ända till idrottsministeriet?
Det sista här får tas med en nypa salt på grund av ett inte helt perfekt minne.
Citera
2017-12-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Labbet ska inte kunna se det men det fanns listor på vilka prover som tillhörde vilka åkare på fel platser och dessa visades upp när den här soppan började nystas upp. Kan möjligtvis ha varit i samband med att McLaren-rapporten släpptes. Kommer inte ihåg var dom här listorna hittades men det var i alla fall på ett väldigt fel ställe.

Nu är jag inte hundra på detta men A-proverna var det väl som brändes när det hela började nystas upp? På order av dåvarande anti-doping-chefen eller spårades det ända till idrottsministeriet?

Var det inte du som inte gillade att spekulera?

Länka nu gärna till en källa som säger att A-proverna brändes upp.

A-proverna till de avstängda idrottarna är negativa, det enda som reagerats på är höga salthalter.
Citera
2017-12-06, 12:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Det låter verkligen som att detta har skötts urdåligt om Ryssland kan manipulera saker på detta sätt utan att någon utomstående märker något. Eller bygger upplägget helt på förtroende (vilket låter extremt märkligt eftersom Rysslands dopingarbete redan var ifrågasatt innan Sotji).
Om Ryssland har fuskat så ska förbundet givetvis straffas, men lite verkar onekligen falla tillbaka på hur dopingarbetet utförs/kontrolleras. Känns väldigt märkligt att det var möjligt att fuska på detta sättet. Jag har inte sett något självkritik från IOC/WADA angående detta...!? Sedan tycker jag fortsatt att kollektiv bestraffning av enskilda utövare ska undvikas så långt det någonsin går. Straffa förbundet men inte en utövare, så länge det inte kan bevisas att utövaren själv har varit delaktig i fusk.

Jag trodde det var B-proverna som brändes/försvann. Inte har väl A och B prover hanterats i samma labb? Så illa kan det väl inte vara.
Citera
2017-12-06, 12:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det låter verkligen som att detta har skötts urdåligt om Ryssland kan manipulera saker på detta sätt utan att någon utomstående märker något. Eller bygger upplägget helt på förtroende (vilket låter extremt märkligt eftersom Rysslands dopingarbete redan var ifrågasatt innan Sotji).
Om Ryssland har fuskat så ska förbundet givetvis straffas, men lite verkar onekligen falla tillbaka på hur dopingarbetet utförs/kontrolleras. Känns väldigt märkligt att det var möjligt att fuska på detta sättet. Jag har inte sett något självkritik från IOC/WADA angående detta...!? Sedan tycker jag fortsatt att kollektiv bestraffning av enskilda utövare ska undvikas så långt det någonsin går. Straffa förbundet men inte en utövare, så länge det inte kan bevisas att utövaren själv har varit delaktig i fusk.

Jag trodde det var B-proverna som brändes/försvann. Inte har väl A och B prover hanterats i samma labb? Så illa kan det väl inte vara.
Japp. Naivitet kan man ju lugnt prata om här. Jag tycker verkligen inte att antidopingarbetet i ett land ska skötas av det landet själva. Men det är å andra sidan svårare och mycket dyrare att få till på annat sätt.. Men en kompromiss är ju att cheferna för dom olika labben/dopingorganen kommer från ett neutralt land.
Och det här med bestraffningen är ju inte självklart precis. Jag tycker man gör rätt men hur hårda man ska vara med den här "bevisningen" för dom rena ryssarna under neutral flagg kan man ju diskutera i oändlighet.

Som sagt, det där med proverna som brändes var jag ytterst osäker på, det kan mycket väl vara så att jag var fel ute där.
Citera
2017-12-06, 12:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Det där är ju relevanta kommentarer.

När det gäller Kläbo vet vi ju inte varför han tar ett oväntat tävlingsuppehåll. Men eftersom antidoping fungerar dåligt så måste man tyvärr även ta med spekulationer om otillåtna metoder.

En gissning man kan ha om Kläbo är att den oväntade "uppbyggnadsfas" han väljer att gå in i, trots att det är mitt i säsongen och han ligger på absolut topp, skulle kunna innefatta otillåtna läkemedel.

Kanske är han skyddad från dopingtester under träningsfas och väljer att förbereda sig inför OS på detta sätt.

Det känns olustigt att behöva spekulera på detta sätt, utan bevis. Men när antidoping inte fungerar anser jag att man måste göra det. Att idrottarna och ledarna tar till otillåtna metoder sker ju. Det är antidoping som i första hand skall förbättras. På samma sätt som DikT skriver om proverna, systemet fungerar inte om det enbart bygger på förtroende.

Numera går ju antidoping uppenbarligen politiska ärenden istället för att försöka rensa bort doping på effektivaste sätt.
Senast redigerad av wwr 2017-12-06 kl. 13:20.
Citera
2017-12-06, 13:11
Medlem
Citat:
Japp. Naivitet kan man ju lugnt prata om här. Jag tycker verkligen inte att antidopingarbetet i ett land ska skötas av det landet själva. Men det är å andra sidan svårare och mycket dyrare att få till på annat sätt.. Men en kompromiss är ju att cheferna för dom olika labben/dopingorganen kommer från ett neutralt land.
Och det här med bestraffningen är ju inte självklart precis. Jag tycker man gör rätt men hur hårda man ska vara med den här "bevisningen" för dom rena ryssarna under neutral flagg kan man ju diskutera i oändlighet.

Som sagt, det där med proverna som brändes var jag ytterst osäker på, det kan mycket väl vara så att jag var fel ute där.

Men lilla du. Den som är naiv här är du. Har du inte läst rapporten? Har du inte förstått att syftet med rapporten är att fälla Ryssland för systematisk doping? Det är ett beställningsuppdrag som bara talar om ena sidan av historien, dvs vad ett vittne påstår. Har du läst någon som helst kommentar från Ryssland själva som illustrerar vad som skett och inte skett? Nej precis.

Att bara utgå från McLaren-rapporten är som att bara lyssna på Johaugs historia om salvan.

Men, i CAS kommer bägge versionerna fram och då vet vi ju alla vad som sker, dvs Johaug och McLaren sågas totalt.
Citera
2017-12-06, 13:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Men nu pratar vi om lite olika saker tror jag.

Det aktuella fallet gäller ju ett mästerskap (OS). Där är det väl IOK som ansvarar för dopingarbetet även om det sker i Ryssland!? Om IOK inte kan organisera dopingtester under ett OS på ett säkert sätt så är det riktigt illa. Särskilt om man är misstänksam mot värdlandet redan i förväg.

Att det sedan normalt är det egna förbundet som sköter kontroller i hemlandet är nog svårt att undvika rent praktiskt. Men vad jag förstår har väl wada alltid rätt att testa även ryska idrottare när som helst (även i Ryssland)?!
Citera
2017-12-06, 13:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Men nu pratar vi om lite olika saker tror jag.

Det aktuella fallet gäller ju ett mästerskap (OS). Där är det väl IOK som ansvarar för dopingarbetet även om det sker i Ryssland!? Om IOK inte kan organisera dopingtester under ett OS på ett säkert sätt så är det riktigt illa. Särskilt om man är misstänksam mot värdlandet redan i förväg.

Att det sedan normalt är det egna förbundet som sköter kontroller i hemlandet är nog svårt att undvika rent praktiskt. Men vad jag förstår har väl wada alltid rätt att testa även ryska idrottare när som helst (även i Ryssland)?!
Nja. Det är ju alltid så att det lokala labbet står för dopingtesterna och dom som är jobbar där är ju samma som annars. Det är klart att man skulle kunna göra undantag under just OS, även om jag tycker det är lite konstigt om man skulle lita på ett labb vanligtvis men under OS så gör man det inte. Om jag var anställd på ett sånt labb så skulle jag inte gilla det alls..
Slänga in lite extra kontrollanter skulle man ju alltid kunna göra och som sagt att chefen kommer från nått oberoende land hade ju gjort fuskandet mycket svårare.

Och japp. WADA har alltid rätt att testa, men dom har inte mycket pengar så det är inte mycket tester dom kan göra. Det bästa hade ju varit om alla förbund betalade in en viss procent av sin budget till WADA så hade man kunnat ha ett helt oberoende organ som skötte allt.
Citera
2017-12-06, 17:33
Medlem
rostigamazons avatar
Hur kan man döma ut ett helt land, dom enda man kan döma, är dom som har åkt fast för doping, alla Ryssar som inte är dopade ska ju få vara med i OS ?
Citera
2017-12-06, 18:24
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Hur kan man döma ut ett helt land, dom enda man kan döma, är dom som har åkt fast för doping, alla Ryssar som inte är dopade ska ju få vara med i OS ?
Kan dom visa att dom inte var med i den statsstyrda dopinghärvan så får dom vara med under neutral flagg. Det man gjort här är helt rätt. Det är Ryssland som har fuckat upp rejält, inte enskilda idrottare. Då straffar man Ryssland.
Citera
2017-12-06, 18:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Ju sämre bevisen är och ju orimligare konsekvenser de får, ju mer ökar möjligheterna att destabilisera Rysslands ledning.

Det går bara att förstå denna rättsskandal ur ett politiskt perspektiv.

Inte kul att vara Putin och tackla detta utan att te sig svag, skulle jag tro, fast han hittar nog på något.

Har Putin gjort något uttalande ännu, var det idag det skulle komma?
Senast redigerad av wwr 2017-12-06 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in