Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Det låter verkligen som att detta har skötts urdåligt om Ryssland kan manipulera saker på detta sätt utan att någon utomstående märker något. Eller bygger upplägget helt på förtroende (vilket låter extremt märkligt eftersom Rysslands dopingarbete redan var ifrågasatt innan Sotji).
Om Ryssland har fuskat så ska förbundet givetvis straffas, men lite verkar onekligen falla tillbaka på hur dopingarbetet utförs/kontrolleras. Känns väldigt märkligt att det var möjligt att fuska på detta sättet. Jag har inte sett något självkritik från IOC/WADA angående detta...!? Sedan tycker jag fortsatt att kollektiv bestraffning av enskilda utövare ska undvikas så långt det någonsin går. Straffa förbundet men inte en utövare, så länge det inte kan bevisas att utövaren själv har varit delaktig i fusk.
Jag trodde det var B-proverna som brändes/försvann. Inte har väl A och B prover hanterats i samma labb? Så illa kan det väl inte vara.
Det där är ju relevanta kommentarer.
När det gäller Kläbo vet vi ju inte varför han tar ett oväntat tävlingsuppehåll. Men eftersom antidoping fungerar dåligt så måste man tyvärr även ta med spekulationer om otillåtna metoder.
En gissning man kan ha om Kläbo är att den oväntade "uppbyggnadsfas" han väljer att gå in i, trots att det är mitt i säsongen och han ligger på absolut topp, skulle kunna innefatta otillåtna läkemedel.
Kanske är han skyddad från dopingtester under träningsfas och väljer att förbereda sig inför OS på detta sätt.
Det känns olustigt att behöva spekulera på detta sätt, utan bevis. Men när antidoping inte fungerar anser jag att man måste göra det. Att idrottarna och ledarna tar till otillåtna metoder sker ju. Det är antidoping som i första hand skall förbättras. På samma sätt som DikT skriver om proverna, systemet fungerar inte om det enbart bygger på förtroende.
Numera går ju antidoping uppenbarligen politiska ärenden istället för att försöka rensa bort doping på effektivaste sätt.