2017-12-05, 23:45
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Du bekräftar att jag har rätt, bra.

Rätt i vad?
2017-12-05, 23:52
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Rätt i vad?

En sak! Strasburg har rätt i allt....vad det än månde vara
2017-12-06, 00:52
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha så nu ska Trump rädda börsen, innan valet var alla bubbelbabblare övertygade om att börsen skulle krascha om han blev vald. Det blev väl inte riktigt så kan man konstatera med facit i hand. Ett fåtal, däribland jag, skrev dock det här i tråden redan innan valet.

Det har varit mycket snack om Oscar properties när det varit negativa nyheter om dem men idag när följande kom är det knäpptyst, verkar som vissa har ett informationsfilter som bara släpper igenom det som passar sin egen förutfattade bild.

Oscar Properties aktie har blivit orättvist bestraffad, anser Pareto som ser stabila vinstutsikter och en väsentligt stärkt balansräkning för bostadsutvecklaren in i 2018.
Det framgår av en analysuppdatering där Pareto upprepar sin köprekommendation och riktkursen 65 kronor.

Pareto listar ett antal försäljningar som Oscar Properties gjort de fem senaste månaderna som summeras till ungefär 2 miljarder kronor med en samlad reavinst på nära 400 miljoner.

"Vi applåderar försäljningarna och menar att det var ett smart drag givet den avstannade bostadsmarknaden", skriver Pareto och tillägger att man utgår ifrån att Oscar Properties kommer att stärka sina finansiella muskler ytterligare under 2018 för att skapa möjligheter till potentiella byggrättsköp på attraktiva nivåer när möjligheten uppstår.

Under tisdagsförmiddagen handlas Oscar Properties kring nivån 30 kronor, vilket är en nedgång med drygt 3 procent. Det senaste tre månaderna har aktien tappat drygt 50 procent.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/05/pareto-oscar-prop-orattvist-bestraffad.html

Oscar properties steg 9% idag och 10-årsräntan fortsätter för övrigt ned från 0,97% i september och ligger nu på 0,68%.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

Sedan med dom som har investerat i Oscar Properties så känns det väldigt omöjligt att dom redan skulle konka, finns personer och företag med kapital i bakgrunden så att säga. Tycker JM ser värre ut i längden i sådant fall som får lägga gigantiska summor på att åtgärda mögelhusen som är enstegstätade.
2017-12-06, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Oscar Properties inser att bubblan håller på att spricka och drar sig ur flera planerade bostadsprojekt. Helt logiskt. Detta tolkar marknaden positivt eftersom dom förmodligen har rätt. Bättre att sälja marken. Bygga är dödsdömt.

Det som dom sålt nu är förvaltningsfastigheter, den senaste dom sålde till Capman var fullt uthyrd, ca 30 000 m2 i värtan, den andra som köptes av Fastpartner, Uppfinnaren 1 var också en kontorsfastighet, den tredje såldes till Balder, ligger på Kungsholmen, så dom har nog avyttrat det mesta i förvaltningsväg nu, dom äger en fullt uthyrd fastighet i GBG också.

Dom bygger kassa, vilket var nödvändigt då den var rätt så urusel, OP satt tidigare på en rejält tilltagen räntebärande nettoskuld, det såg riktigt illa ut speciellt i jämförelse med de större, JM som nämns ovan har en nettokassa, stora outnyttjade kreditlöften och checkkrediter, finansieringssituationen för dessa två bolag är hyfsat annorlunda. Sedan är det väl inte omöjligt att det kommer finnas köplägen, men det är bara en sida av myntet. Nu har dom fått in två miljarder vilket ger en annan trygghet(och uthållighet) både för kreditgivare, aktieägare och bostadsköpare(om dom nu är medvetna om det).
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-12-06 kl. 02:45.
2017-12-06, 05:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ser ut som det blev allvarliga stavfel i den meningen.
https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_pp_kd&scale_y=lin&in d_y=false&rdim=region&idim=country:FINNK:FRA:SWE &ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false
Efter 1993 så har vi haft fallande real BNP/Capita 3 år. 2008, 2009 och 2012.

Du lär ha menat precis tvärtom, Dvs
"Stigande real BNP per capita har vi väl haft länge, med undantag av nåt enstaka dåligt år."

Bullshit från den systemlojale därför att det är inte 3 år. Det är 16 år.

1994, 1995, 1997, 1998, 2000, 2003. BNP-utv överstiger inflationen. Bra år. Göran Persson-regeringarna.

2010, BNP-utvecklingen överstiger inflationen. Det enda bra året med Överskattade Penisbärsärksliskige Anders Borg och Fredrik Reinfeldt-regeringen.

Fallande real BNP: 1996, 1999, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016

Fetlagt vad avser de förtappade borgarnas hela regeringsår.

BNP:
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/bnp---bruttonationalprodukten/

Inflationen:
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/

De officiella påståendena som ger en mycket bättre bild är bara lögner. Tråkigt förstås att det svenska samhället, liksom det är i andra länder, inte är att lita på. Många gånger är folk antingen obildade för att veta hur läget är på riktigt eller så är de bara inte intresserade av att ta reda på någonting själva.
Senast redigerad av Mertillen 2017-12-06 kl. 06:09.
2017-12-06, 06:23
Medlem
jack.danielss avatar
http://www.penates.se/stockholm-ostermalm-bostadsratter/

Östermalm upp 1,36% senaste 30 dagarna. Jag förklarar härmed att domedagsprisfallet är över för denna gången!
2017-12-06, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
http://www.penates.se/stockholm-ostermalm-bostadsratter/

Östermalm upp 1,36% senaste 30 dagarna. Jag förklarar härmed att domedagsprisfallet är över för denna gången!

https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_cat_bounce
2017-12-06, 07:26
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_cat_bounce

Det är ju snart jul och nytt år! Kan vi inte sprida lite optimism och glädje istället för domedagsprofetior
2017-12-06, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Det är ju snart jul och nytt år! Kan vi inte sprida lite optimism och glädje istället för domedagsprofetior

Idioterna har haft 15-20 år av obruten optimism ( jag är en av dem eftersom jag också tjänat på resan ) så lite verklighet är nog bara uppfriskande.
2017-12-06, 08:18
Medlem
Nu har vi 75 objekt in i Stockholms kommun denna vecka och priset har fallit med 5k per m2 sedan förra veckan. Denna vecka kan bli största fallet sedan bubblan sprack i somras för Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att du kan invända emot argumentationen är en sak men tycker du verkligen att det är "helt absurt" att köpkraften påverkar priserna?

Jag skrev:
"Som att bostadspriserna endast styrs av vad folk kan betala, inte vad de behöver betala. Helt absurt resonemang."

Lär dig läsa.
2017-12-06, 08:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Nu har vi 75 objekt in i Stockholms kommun denna vecka och priset har fallit med 5k per m2 sedan förra veckan. Denna vecka kan bli största fallet sedan bubblan sprack i somras för Stockholm.

Jag skrev:
"Som att bostadspriserna endast styrs av vad folk kan betala, inte vad de behöver betala. Helt absurt resonemang."

Lär dig läsa.

Men just detta sa inte dina kompisar enligt vad du själv skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag hörde en diskussion vid fikabordet idag och det var ngn lite småkorkad jäppe som klämde ur sig att priserna "inte kan gå ner för att det är högkonjunktur och exportindustrin är stark". Som att bostadspriserna endast styrs av vad folk kan betala, inte vad de behöver betala. Helt absurt resonemang.

Det är endast din egen tolkning att någon trott att det endast styrs av vad folk kan betala.
2017-12-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Jag sitter också och tänker sälja. Kommer göra precis som du och testa i februari. Jag tror nedgången kommer bli än värre och planrar köpa igen till hösten ellr 2019. Men observer att jag pratar sthlm innerstad. Tror prisnivån i augusti är minst 5 år bort, och att marknaden vänder eller stabliseras först 2019.

Jag är också lite orolig över att minskningen kommer att fortsätta även nästa år. Jag bor precis utanför tullarna i Stockholm och tänkte sälja nu men i och med paniken på marknaden samt det faktum att jag inte vill sälja nu kring Jul. Gör att jag tänkte sälja i mitten av februari istället. Tänkte samtidigt passa på att köpa ny BR då med.

Jag har ingen överdrivet bra koll på bostadsmarknaden, men sunt förnuft säger ändå att många kommer passa på att slå till i februari och köpa ny bostadsrätt precis innan de nya amorteringskraven slår till.

Jag är nyfiken på vad som får dig att tro att de gamla prisnivåerna är 5 år bort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in