2017-12-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Sjunkande real BNP per capita har vi väl haft länge, med undantag av nåt enstaka bra år.
Ser ut som det blev allvarliga stavfel i den meningen.
https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_pp_kd&scale_y=lin&in d_y=false&rdim=region&idim=country:FINNK:FRA:SWE &ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false
Efter 1993 så har vi haft fallande real BNP/Capita 3 år. 2008, 2009 och 2012.

Du lär ha menat precis tvärtom, Dvs
"Stigande real BNP per capita har vi väl haft länge, med undantag av nåt enstaka dåligt år."
2017-12-05, 20:45
Medlem
Behöver hjälp av alla Flashback-experter.

Jag har en tvåa i centrala Linköping som jag egentligen hade tänkt sälja i augusti. Nu kommer dock min hyresgäst flytta ut i slutet på januari och jag börjar därför fundera på att sälja i februari istället och då förhoppningsvis få ett bra slutbud (terminsstart, stundande amorteringskrav osv).
Eller ska jag bara hitta en ny hyresgäst och fortsätta hyra ut lägenheten för 10000 kr/mån?
Får jag inga bud jag är nöjd med kan jag såklart strunta i att sälja men då har jag ju fått stå med dubbla hyror en period.

Bor i Stockholm och hyr i andra hand. Har ingen brådska med att köpa något här. Så egentligen ingen brådska att sälja heller men kommer inte få hyra ut min lägenhet hur länge som helst och vill ju inte vara tvungen att sälja om/när priserna är katastrof.

Tacksam för all input!
2017-12-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Därför att de är en så stor del av ekonomin och har så stor påverkan. Det har vi ju sett i flera länder och så var det ju även i början av 90-talet. Tillväxten har peakat, det är de flesta ekonomer överens om.
Det jag har sett är att bostadspriser fallit pga fallande konjunktur. Aldrig motsatsen.

Skulle byggjobbarna bygga kommersiella lokaler och offentliga lokaler i stället för bostäder så borde det inte finnas någon påverkan på BNP. Jag såg ingen replik på det.

Notera "i stället" ovan.
2017-12-05, 20:55
Medlem
Kn0llas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryy

Jag har en tvåa i centrala Linköping som jag egentligen hade tänkt sälja i augusti. Nu kommer dock min hyresgäst flytta ut i slutet på januari och jag börjar därför fundera på att sälja i februari istället och då förhoppningsvis få ett bra slutbud (terminsstart, stundande amorteringskrav osv).
Eller ska jag bara hitta en ny hyresgäst och fortsätta hyra ut lägenheten för 10000 kr/mån?
Får jag inga bud jag är nöjd med kan jag såklart strunta i att sälja men då har jag ju fått stå med dubbla hyror en period.

Bor i Stockholm och hyr i andra hand. Har ingen brådska med att köpa något här. Så egentligen ingen brådska att sälja heller men kommer inte få hyra ut min lägenhet hur länge som helst och vill ju inte vara tvungen att sälja om/när priserna är katastrof.

Tacksam för all input!

Sälj kommer bara bli värre.
2017-12-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ser ut som det blev allvarliga stavfel i den meningen.
https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_#!ctype=l&strail=false&bc s=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_pp_kd&scale_y=lin&in d_y=false&rdim=region&idim=country:FINNK:FRA:SWE &ifdim=region&hl=sv&dl=sv&ind=false
Efter 1993 så har vi haft fallande real BNP/Capita 3 år. 2008, 2009 och 2012.

Du lär ha menat precis tvärtom, Dvs
"Stigande real BNP per capita har vi väl haft länge, med undantag av nåt enstaka dåligt år."

Kanske herrn ska lära sig skilja på "BNP" och "real BNP" innan han sätter sig på en hög häst.
2017-12-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryy

Tacksam för all input!
Är den hårt skuldsatt? I så fall paniksälj medans folk tycker att det är "billigt" köpa och de inte insett att bubblan kollapsar och att kapet inte kommer gå upp igen. Sedan är det för sent.

Jag hörde en diskussion vid fikabordet idag och det var ngn lite småkorkad jäppe som klämde ur sig att priserna "inte kan gå ner för att det är högkonjunktur och exportindustrin är stark". Som att bostadspriserna endast styrs av vad folk kan betala, inte vad de behöver betala. Helt absurt resonemang.
2017-12-05, 21:21
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag pratar med folk. Både i min umgängeskrets samt i mitt yrke. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i över tio år i Sthlms innerstad.

Deras val av hur mycket de ekonomiskt väljer att exponera sig mot bostadsmarknaden är till stor del baserat på deras risk/reward analys. Dvs desto dyrare boende de har desto mer pengar "tjänar" de på bara genom att bo. Detta så länge marknaden går upp!
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Varenda person jag hör tala om bostäder har inte en susning om vad de gett sig in i. De har ingen koll på föreningens lån, de har inte budgeterat för åtminstone <5% ränta och de amorterar heller inte eftersom de lyxkonsumerar eller betalar av sin nya A4/A5/V70 som de betalat på bekostnad av en superbelånad bostad.

Här går kommentarerna verkligen på strikt kollision med varandra.

Den ena säger att folk är synnerligen medvetna och gör kalkyler. Den andre säger att de är helt lost och vet inte vad de gör.

Jag ser ingen kollision. Folk är synnerligen omedvetna så länge marknaden bara går upp, upp upp! Varför bry sig om att läsa årsredovisningen, ta reda på m föreningen äger marken, ta höjd för en stigande ränta etc.. när det är så himla lätt att bli miljonär bara på att bo.

Men när marknaden vänder och går neråt så blir det genast jäkligt viktigt.
2017-12-05, 21:24
Medlem
Citat:
Det jag har sett är att bostadspriser fallit pga fallande konjunktur. Aldrig motsatsen.

Skulle byggjobbarna bygga kommersiella lokaler och offentliga lokaler i stället för bostäder så borde det inte finnas någon påverkan på BNP. Jag såg ingen replik på det.

Notera "i stället" ovan.

Jaså det är vad du har sett. Var har du sett det någonstans? Är det vad som händer i Sverige just nu? Bostadspriserna faller på grund av att konjunkturen svängt neråt? Rena snurren som vanligt
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-05 kl. 21:30.
2017-12-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Din slutledningsförmåga är sällan speciellt bra och detta är inget undantag. Var har jag sagt något om vad jag tror om OPs framtida kursutveckling?

Och bostäder köper inte jag som investeringsobjekt utan för att bo i. Investerar gör jag i börsen eftersom det är bättre av en mängd skäl, t.ex. lägre transaktionskostnader, bättre likviditet, inga underhållskostnader mm. En bostad är en mix av boende och investering och inte en renodlad investering.

Så du länkar alltså till artiklar som du själv inte tror på.
2017-12-05, 21:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Är den hårt skuldsatt? I så fall paniksälj medans folk tycker att det är "billigt" köpa och de inte insett att bubblan kollapsar och att kapet inte kommer gå upp igen. Sedan är det för sent.

Jag hörde en diskussion vid fikabordet idag och det var ngn lite småkorkad jäppe som klämde ur sig att priserna "inte kan gå ner för att det är högkonjunktur och exportindustrin är stark". Som att bostadspriserna endast styrs av vad folk kan betala, inte vad de behöver betala. Helt absurt resonemang.

Att du kan invända emot argumentationen är en sak men tycker du verkligen att det är "helt absurt" att köpkraften påverkar priserna?

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så du länkar alltså till artiklar som du själv inte tror på.

Återigen en märklig slutsats från dig, jag tror inte du ska försöka dra logiska slutsatser för det klarar du uppenbarligen inte av.
2017-12-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Återigen en märklig slutsats från dig, jag tror inte du ska försöka dra logiska slutsatser för det klarar du uppenbarligen inte av.

Du som alltid brukar predika åt oss andra "put money where your mouth is" har nu ett ypperligt tillfälle att vara opportunist men du vågar alltså inte.
2017-12-05, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BagdadBob

Hur kan lån driva konsumtion?

Jaaa, hur kan det vara möjligt? Du är helt frikopplad från verkligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in