Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag pratar med folk. Både i min umgängeskrets samt i mitt yrke. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i över tio år i Sthlms innerstad.
Deras val av hur mycket de ekonomiskt väljer att exponera sig mot bostadsmarknaden är till stor del baserat på deras risk/reward analys. Dvs desto dyrare boende de har desto mer pengar "tjänar" de på bara genom att bo. Detta så länge marknaden går upp!
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Varenda person jag hör tala om bostäder har inte en susning om vad de gett sig in i. De har ingen koll på föreningens lån, de har inte budgeterat för åtminstone <5% ränta och de amorterar heller inte eftersom de lyxkonsumerar eller betalar av sin nya A4/A5/V70 som de betalat på bekostnad av en superbelånad bostad.
Här går kommentarerna verkligen på strikt kollision med varandra.
Den ena säger att folk är synnerligen medvetna och gör kalkyler. Den andre säger att de är helt lost och vet inte vad de gör.
Jag ser ingen kollision. Folk är synnerligen omedvetna så länge marknaden bara går upp, upp upp! Varför bry sig om att läsa årsredovisningen, ta reda på m föreningen äger marken, ta höjd för en stigande ränta etc.. när det är så himla lätt att bli miljonär bara på att bo.
Men när marknaden vänder och går neråt så blir det genast jäkligt viktigt.