2017-12-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Mongolid, fartyg kan man per definition kalla alla typer av farkost. Men det e skillnad mellan båt o stridsfartyg. Fattar du?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/ordlista/#!/s&word/orlogsfartygkrigsfartyg

Ja precis... Fartyg!!! ÖVER 12 meter!!!
Har följt ett antal sider här nu , det är glasklara saker som du inte vill förstå , eller så trollar du bara.
Citera
2017-12-06, 01:28
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja precis... Fartyg!!! ÖVER 12 meter!!!
Har följt ett antal sider här nu , det är glasklara saker som du inte vill förstå , eller så trollar du bara.

Det e inte glasklart din mongo. Boat och ship e två olika klasser av farkost. I vardagligt tal kallar man det fartyg när man menar större vattenfarkost som kan ta sig ut i större hav för att strida. Båt o stridsbåtar det klassas som vattenfarkost som oftast opererar kustnära. Din definition e juridiska definitionen det där med 12 meter.
Citera
2017-12-06, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Enligt svensk definition rör det sig om fartyg. Men det spelar ingen roll då din invändning var rent semantisk. Fartyg, båt eller vad du än må kalla det så är Iran tekniskt, kompetensmässigt och numerärt underlägsna USA flotta och marinkår.

Låt mig förklara. Båt=fartyg. Lastpallar fastsurrade med tunnor=fartyg. Skepp finns det dock vedertagna mått och definitioner på.

Jag har inget emot om det i svenska skulle vara rätt definition. Men jag har aldrig hört någon svensk person visa mig sin båt och säga:

-Titta på mitt fartyg!!
Förutom då när svenskar pratar om IRGCN..

Därför så tror jag att fartyg ursprungligen betyder ”fordon”, men att vanliga svenskar menar större farkoster som färdas på vattnet när man säger fartyg.

Men sedan utgår vi från ett fackspråk när vi diskuterar ett ämne som hör till tex militära angelägenheter. Här kan du inte hänvisa mig till tex äldre språkbruk.

Som tex ;
Citat:
transport- l. fortskaffningsmedel på vatten; i ä. tid ofta liktydigt med BÅT 1 a, numera vanl. om större dyl. fortskaffningsmedel som drives med maskinkraft
Citera
2017-12-06, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Till skillnad från en CSG som ligger helt stilla menar du?

Har nån satt tråden på repeat eller har jag en deja vu upplevelse?

Skillnaden är nog det att strider i verkligheten inte går till på det sättet som du kanske föreställt dig. Anledningen är att en CSG måste hålla sig lite tyst också.. samtidigt som kusterna som CSG ska anfalla (jag vet inte hur många missiler som nämndes) är i sig väldigt svårt uppdrag och skydda CSG under tiden då allt avfyras kan också vara svårt.

Det är även mycket sånt här med rutterna missilerna färdas i som skapar problem. Om det är lockbeten på kusterna och man nappar så kan man fortsätta med det, för man kan inte sitta där och avfyra länge, gäller att verkligen pricka rätt mål.
Citera
2017-12-06, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Normalt sett brukar jag inte skrika till dom som inte hör, tycker det är bättre att tala med dom som lyssnar.
Men i detta fallet gör jag ett undantag:

NÄR EN IRANIER GÅR NER I EN ZYRDRYAYY (tex av klassen Nahar) GÅR DENNE DÅ NER I:

1. U-BÅTEN

2. U-FARTYGET

3. U-SKEPPET

4. SKITEN

5. EN IRANSK KASTRULL

HERREDJÄVLAR,

HAR ALDRIG VARIT MED OM MER OMÖJLIGA MÄNNISKOR SOM KÄFTAR EMOT BÄTTRE VETANDE HELA TIDEN!

Jag läser det du skriver.. men ubåtar är ett undantag och räknas som båtar.

Det finns också traditionella skäl bakom många namn, än dess funktion eller konstruktion.
Citera
2017-12-06, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Tomahawkrobotar har beroende på version räckvidd på 1300-2500km, vilket innebär att hangarfartygsgruppen kan ligga i Medelhavet utanför Aten, och bomba Teheran utan att ens behöva skicka upp ett endaste flygplan i luften. Hur nära behövde hangarfartygsgruppen komma den Iranska kusten, sade du?

De kan nog göra det.. men alla dess rutter är bevakade, finns människor som räknat ut hur bevakningen ska ske.. och Tomahawk från det avståndet mot Tehran ger inga fördelar.. det bor nämligen människor där..

Du tror inte att du också måste passera något land också?
Citera
2017-12-06, 04:54
Medlem
SionsSegers avatar
Frågan är löjlig. Vem som helst kan teoretiskt sätt sänka ett hangarfartyg ifall de har en rejäl mängd sprängmedel och ingen försöker hindra dem.
Citera
2017-12-06, 08:14
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det va inte vad jag skrev! Jag skrev att man inte kommer nån vart om man genomför robotattacker mot kusterna. Sen e ett hangarfartyg ett sjömål, men kusterna e omfattande o det kan handla om många många mål.
Så vad du säger är alltså att Irans kustlinje är större än havet där ett hangarfartyg med längre räckvidd på sina vapen och med tillhörande eskort kommer befinna sig och är därför mer lättbekämpat?
Citera
2017-12-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
De kan nog göra det.. men alla dess rutter är bevakade, finns människor som räknat ut hur bevakningen ska ske.. och Tomahawk från det avståndet mot Tehran ger inga fördelar.. det bor nämligen människor där..

Du tror inte att du också måste passera något land också?

Så enligt dig så går det inte att träffa något eftersom rutterna till Tomahawk är bevakade?
Citera
2017-12-06, 11:16
Medlem
Ankdammsmans avatar
USA har varit oroliga för anfall med småbåtar, dieselubåtar och diverse terrormetoder mot hangarfartygen. Man har förstärkt försvaret mot detta men det går knappast att skydda sig helt i ett trångt område som Persiska viken (eller Östersjön för den delen).
Citera
2017-12-06, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så enligt dig så går det inte att träffa något eftersom rutterna till Tomahawk är bevakade?

Läser du vad jag skriver? Kryssningsmissiler kan visst träffa, men vad tänker du uppnå med dina träffar? Tidigare i tråden hävdades att dessa på något sätt ska slå ut irans förmåga att svara tillbaka och därmed upprätta säkra marginaler för hangarfartyget. Nu sägs det att dessa ska träffa Tehran. Vad tror du händer då? Ingenting när det gäller hot mot hangarfartygets säkerhet. Du kan bomba och avfyra hur länge som helst, så länge du inte träffar rätt saker kan du glömma att du uppnått något förutom att du orsakat destruktion för civila i området.

Om du tror att USA klarar av att överge MÖ och viken, bege sig ut obemärkt med en buildup som mer låter som en fantasifilm, för att därefter avfyra kryssningsmissiler som ska ta sig över irans grannländer, ta sig över befolkade områden, in i Iran och undan alla Varningssystem som minst ger 1tim till fördel Iran, ta sig förbi iranska LV fram till Tehran för att göra vad? Döda Parviz på väg till jobbet?

Jag undrar vilka som egentligen är hjärntvättade här..
Citera
2017-12-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Irans kustlinje är större än havet där ett hangarfartyg med längre räckvidd på sina vapen och med tillhörande eskort kommer befinna sig och är därför mer lättbekämpat?

Jag ser ingen text där någon hävdat det du försöker tillskriva! Du förstår antingen inte att ett hangarfartyg och dess vapendragare, kan inte befinna sig vart som helst i ett skarpt läge.. man kommer skapa zoner så att handelsfartyg och komersiell trafik samt flyg inte hur som helst ska kunna närma sig .. dessutom har du kommunikationen mellan hamnar.. Vart då? I Arabiska havet? Indiska Oceanen? Tror du det är så lätt som du försöker få det att framstå?
Och du akta Irans allierade i området vad det gäller underrättelser. Jaja, du tror att detta är lätt eller hur..? Sitta där utan bekymmer och bara avfyra..
Det dröjer inte länge innan hela kalaset avslöjas..
De fall där USA genomfört något mot vissa länder har alltid handlat om samarbeten mellan olika länders underrättelstjänster. Ett hangarfartyg i sig är annars en flytande måltavla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in