Citat:
Ursprungligen postat av
DanielDO
Va? Hur har det här det minsta med mina frågor till dig att göra? Jag ifrågasatte hur du utifrån en video kunde VETA att det var explosioner från sprängämnen du hörde. Och som du sen skrev var omöjligt att veta. Detta svarar du alltså med att fråga mig vad jag tycker om forensiskt sunda undersökningar. Jag är ledsen, men din motfråga svarar inte alls på min fråga utan byter enbart fokus.
Jag VET att det låter precis som de TNT-explosioner vi brände av i militärtjänsten. På samma sätt som jag VET att explosionen i videon låter i princip likadant, VET jag att det var en sådan explosion.
I samma militärtjänst utsattes vi även för t.ex. tårgas för att träna strid i gasmask. Om jag skulle stöta på den gasen igen så VET jag på samma sätt hur den luktar och påverkar slemhinnor i munhåla och ögon och VET därmed att det är tårgas.
Det är alltså fråga om ett subjektivt privat vetande som givetvis inte innebär att det är bevisat i objektiv mening. Till det krävs transparenta vetenskapliga tester vars metod och resultat går att kontrollera objektivt i den händelse någon tvivlar på respektive slutsats.
Jag påstår nu att NIST inte har genomfört sådana transparenta vetenskapliga tester avseende någon av alla de explosioner som rapporteras av hundratals vittnen i videor, nedskrivna intervjuer och oral histories och som även har registrerats på ett antal videor som finns tillgängliga på nätet, varav aktuell video är en av dessa. Frånsett allt annat som också indikerar användning av sprängmedel/incendiaries.
Hur kan jag veta det?
Därför att NIST i så fall hade rapporterat resultaten av testerna/undersökningarna tillsammans med underlaget i sin rapport, FAQ’s eller på annat sätt, t.ex. till media.
Att NIST
säger att man inte kunde hitta några bevis för att sprängmedel/incendiaries användes är inte liktydigt med att man med vetenskapligt forensiska metoder letade efter sådana bevis. Istället presenterade man en dröse minst sagt tveksamma resonemang som skäl till att man INTE genomförde sådana tester/undersökningar.
Två frågor till dig, DanielO:
1. Har du andra uppgifter?
2. Håller du med om att tvivelaktiga resonemang/gissningar/rena felaktigheter är goda substitut för transparenta vetenskapligt forensiska tester/studier och om inte, varför?