2017-12-05, 13:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Jag är med på att ett dödsbevis måste utfärdas och att personen givetvis måste vara identifierad innan så kan ske. Det som stör mig en smula är att trots att KW:s identitet fastställdes via DNA-matchning den 23 aug (enl KP) så är personen fortfarande inte avförd i offentliga register, nu runt 3,5 månad senare.

Frågan är då om det är dödsorsaksbeviset som är styrande vid en "avregistrering", eller om det är dödsbeviset? I min bok är det dödsbeviset, men jag kan ha fel...

Länk till artikel (scrolla ner till den 23:e aug).
https://www.expressen.se/kvallsposten/detta-har-hant-i-ubatsincidenten/
Antagligen stämmer det som Solglittret skriver.
Jag vet bara att samma fråga har varit uppe i andra trådar här på Flashback och då har personer också funnits kvar på Ratsit i månader efter att de har blivit mördade.
Citera
2017-12-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Antagligen stämmer det som Solglittret skriver.
Jag vet bara att samma fråga har varit uppe i andra trådar här på Flashback och då har personer också funnits kvar på Ratsit i månader efter att de har blivit mördade.
Har du något minne av om det angavs ngn orsak till dröjsmålen i de fall du nämner? Problem att identifiera kroppen, svårt att nå anhöriga eller liknande?
Citera
2017-12-05, 13:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu får du se om dokumentären igen. Alldeles i början är det en tjej som säger, att K var missnöjd med att folk tyckte hon var barnslig och inte tog henne på allvar. Enligt mig mycket förståeligt, då...
Nej, jag behöver inte se om dokumentären. Har du läst på om hur sexualsadistiska förövare fungerar än? Nej, just det, sådant är inte så intressant för här ska fokuseras på OFFRET och försöka hitta på så många icke smickrande egenskaper som det bara går. Vrida och förvränga fakta så det passar dina syften. Om en kollega beskriver att Kim uttryckt att hon var missnöjd med att folk tyckte att hon var "barnslig" så är det inte detsamma som att hon uppfattades som korkad vilket jag tolkar i dina skriverier. "Barnslig" får en mycket negativ klang i det som framförs i tråden av de som söker fel hos offret. Barnslig kan ju betyda många saker, att man är lite naiv, att man tror de flesta om gott, att man inte utgår från fördomar och myter i sina möten med andra människor. Det blir liksom förbannat tjatigt när ni upprepar "barnslig" om Kim ibland flera gånger i samma inlägg eller t.o.m i samma mening. Hur intelligensbefriat och fördomsfullt är inte det? Till vilken nytta i mordfallet?
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har med mordet att göra på så sätt, att de döda kan vi inte rädda längre, men om vi lär oss av vad som har skett så kan vi kanske hindra andra från att gå samma väg. T.ex. har dåliga erfarenheter inom olika branscher gjort, att regler har ändrats så att ensamarbete inte längre tillåts. På soc t.ex. går man alltid två på hembesök - och då inte bara till kända knarkare och kriminella, utan alltid som sagt. På nattöppna bensinstationer och närbutiker tilläts inte längre ensamarbete. Poliser åker alltid ut två och två i sina radiobilar. O.s.v..
Ett sådant här fall skulle t.ex. kunna förmå branscher där man fortfarande har ensamarbete mot kund, att ändra på sina regler. Åtminstone för kvinnliga anställda.
Onda, fördomsfulla tankar blir inte goda, omtänksamma, empatiska tankar bara för att man försöker kamouflera sina syften med en "god sak".
Din "räddningsaktion" kanske då blir att man sätter upp varningsskyltar på alla ubåtar där det står: "OBS! Ubåtar kan vara farliga för kvinnor. Förbjudet att som ensam kvinna vistas i ubåten med enbart EN man".

Det rimmar illa med all din tidigare propaganda om du anser att du skulle vara någon slags talesperson för kvinnors rätt och säkerhet. Förtal av offret, fördomsfullt, kvinnoföraktande tänkande, en vilja att mördaren får mildare straff pga hänsyn till hans "kreativitet och förmåga att inspirera" ger inte mig en "hint" av en person som tänker på kvinnors bästa eller lika rätt. Inte heller dina utläggningar om kvinnors klädsel, att det var fel av KW att ha kjol och nylonstrumpbyxor. Dit hör inte heller dina utläggningar om att en kvinna nästan ska ta för givet att bli våldtagen om hon vistas ensam med en man. "Förebygg sådana situationer".
Sådana åsikter anser jag passar bättre i kristna hjärntvättarsekter eller bland fundamentala muslimers hederskultur.
Citera
2017-12-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, varför inte? Inte alls omöjligt, tror jag. En naturlig avslutning, att ta en tur i den omtalade ubåten. Och PM ville ju detta så gärna, av hela sitt sexualsadistiska inre.

Ja precis, för varför i hela världen skulle KW ens i sin vildaste fantasi kunna föreställa sig att något sånt kan hända, dessutom med alla vittnen som hade sett dem åka iväg?
Ska en kvinna alltid ta med i beräkningen att hon eventuellt kan bli mördad om hon träffar en karl på tu man hand? Här dessutom ute på ett jobb med en känd dansk.
Citera
2017-12-05, 13:57
Medlem
Citat:
Jag kapar din långa harang med dina synpunkter på barnuppfostran, curlande osv. Hör inte hemma i denna tråd om MORDET och STYCKNINGEN av Kim Wall.
Men så har vi grandiosa DU som VET precis vad som rörde sig i skallen på både Kim och de "kufer och störda individer" som hon skrev om. Den kunskapen har du fått pga alla dina fördomar så därför behövs inte någon adekvat utbildning inom området, nej, nej - fördomar räcker gott.
Grattis till att vara ett så sällsynt fördomsfullt, kunskapsföraktande pucko.
Hur fan kan du veta hur Kims story om Madsen skulle se ut? Telepatisk förmåga? Du är fångad i ett mycket förlegat synsätt där JANTELAGEN styr. Du skriver irriterat om att "denna dam trodde sig förstå PM bättre" än tex hans gamla kollegor. Du tänker att, utifrån ditt EGET antagande så måste hon därför lida av hybris för hon skulle inte tro att hon var speciell - nej, för det är FULT i din värld att tro att man är speciell. Rättning i leden liksom. Så googlar du "hybris" och hamnar på "narcissism och grandios självbild" och sen applicerar du din nyvunna insikt på henne - på offret. Inser du inte att detta förfaringssätt är lite sjukt? Att du inte förstår något inom psykologi och psykiatri är uppenbart men låtsas inte att du förstår något om hur journalisten Kim arbetade eller hur hennes reportage om Madsen skulle se ut. De flesta seriösa journalister försöker oftast ge en så mångfacetterad bild som möjligt där både "för och emot" belyses.

Är detta dina visdomsord? Att man ska "lyssna inåt och välkomna sina fördomar"? Det låter riktigt otäckt.
Förstår du vad "fördomar" betyder? Som hjälp här så får du förklaring från ordlista:
förutfattad mening (som inte är grundad på egen eftertanke), inrotad vanföreställning
Låter det trevligt att Kim (och alla vi andra) skulle vilja ha levt i inrotade vanföreställningar och förutfattade meningar som inte är grundade på egen eftertanke? Låter nog som ett fördomsfullt kunskapsförakt med en stor dos av faktaresistens som grund i ditt tänk.

Myter och fördomar bygger alla på antingen för lite information om ett ämne, eller att man helt enkelt inte har förmågan att sätta sig in i hur någon annan känner - man saknar den empatiska förmågan.
Ju mer utbredda myter och skeva verklighetsuppfattningarna är, desto lättare blir det för politiska och mediala krafter att förstärka och spela på folks fördomar och rädslor. Men, det är väl dit du vill komma när du anser att "istället för att tro på storysar som den här sortens naiva journalister (som Kim enl dig) skriver så borde läsaren lyssna inåt och välkomna sina fördomar.
Man blir fan mörkrädd.

Jag bara upprepar det som KW:s journalistkompisar har skrivit på nätet angående vilket uppdrag KW hade valt som sin journalistbana. Hon var intresserade av de avvikande. De som folk ansåg vara konstiga och som folk hade fördomar emot.

Dessa journalister kände ju KW, vissa av dem hade kontakt med henne titt som tätt. En av dem beskriver sin relation med KW som en kärleksrelation som inte inkluderade andra – till att börja med. Och med detta vill jag endast beskriva intensiteten i den relationen. Jag är inte ute efter att insinuera något annat angående deras relation.

Men du tror att det är ”grandiosa jag” som har hittat på det hela.. Och tror mig veta hur KW tänkte.

Nej, det är hennes nära vänner som tror sig veta det. Att hon ville vidga läsarens vyer genom att beskriva kufarna på ett sympatiskt sätt. Inte bara som dårar som man skulle undvika om man bara kunde..

Angående fördomar så har jag en fördom mot människor som tror sig vara vampyrer. För mig får de hållas där de hör hemma dvs. bland de avvikande så länge de inte skadar andra. Annars är jag inte ett dugg intresserad av att ”få mer information om den här gruppen”.

KW tänkte tvärtom. Hon ville upplysa oss läsare om vampyrer. Fine. Den som ids läsa skiten är välkommen. Själv är jag fortfarande övertygad om att den här gruppen lider av psykiska problem – inget annat.

Nu ville hon göra ett reportage om en aggressiv kuf som nästan ingen kom överens med. F.d. kollegor hade sagt upp kontakten med honom. Andra journalister hade blivit osams med honom, eftersom han behandlade dem på ett respektlöst sätt. Om KW hade gjort sin research ordentligt då visste hon att ifall hon lirkade och höll med med Madsen då gick allt väl. Men så fort hon skulle ifrågasätta eller Gud förbude kritisera – då skulle Madsen explodera. Tydligen hade ingen annan journalist innan KW lyckats lirka hela vägen, eftersom intervjuerna alltid slutade med att Madsen och journalisten blev osams. Efteråt kunde Madsen skicka oförskämda mail till vederbörande.

Hur ska man under dessa omständigheter måla upp en rättvis och mångsidig bild av raketbyggaren, när man skulle tassa på tårna för att inte väcka hans ilska?

Jag är förresten inte ett dugg irriterad på KW. Varför skulle jag? Huruvida hon hade hybris eller dåligt omdöme är verkligen inte min huvudvärk.
Citera
2017-12-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja precis, för varför i hela världen skulle KW ens i sin vildaste fantasi kunna föreställa sig att något sånt kan hända, dessutom med alla vittnen som hade sett dem åka iväg?
Ska en kvinna alltid ta med i beräkningen att hon eventuellt kan bli mördad om hon träffar en karl på tu man hand? Här dessutom ute på ett jobb med en känd dansk.

Men varför skulle just MORD vara det enda tråkiga som skulle kunna hända ifall man befann sig ensam tillsammans med en dåre inlåst i en plåtburk?

Räcker inte mindre allvarliga tråkigheter för att man skulle få sig en tankeställare?
Citera
2017-12-05, 14:09
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
.................en massa ord

Hur ska man under dessa omständigheter måla upp en rättvis och mångsidig bild av raketbyggaren, när man skulle tassa på tårna för att inte väcka hans ilska?

Jag är förresten inte ett dugg irriterad på KW. Varför skulle jag? Huruvida hon hade hybris eller dåligt omdöme är verkligen inte min huvudvärk.
Du motsäger dig själv och vad du påstått i dina konstiga fram-och-tillbaka-diskussioner hela tiden och är därför helt oförstående när man ställer frågor om det du nyss påstått. Jo, det var just DU som skrev om narcissism/grandiositet hos Kim. DU som anser att DU vet vad hon skrev om Madsen och att hon måste ha "tassat på tårna". Inser du inte hur motsägelsefullt allt blir i dina inlägg? Det är DIN huvudvärk. Var snäll att bespara övriga från den.
Citera
2017-12-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför citerar du mig när du börjar skriva om någon helt annat än det jag skrev om?

Enligt dig tycks vara försiktighetsåtgärd och eftertanke vara ett tecken på konflikträdsla. Ändå vidtog även KW sådana försiktighetsåtgärder när hon åkte till Haiti. Så även hon måste ha varit "konflikträdd" i dina ögon..

Kanske hade hon "fördomar" mot Haitiborna? Eller sen insåg hon helt enkelt att man aldrig kan vara riktigt säker på ens säkerhet när man ska umgås med människor man inte känner.

På Kuba ansåg hon det vara besvärande att folk hela tiden försökte ragga upp henne.

Kanske hade hon "fördomar" mot medelålders gifta danska män och ansåg att det inte skulle kunna vara ett alternativ när hon åkte ensam med Madsen mot solnedgången..
Citera
2017-12-05, 14:13
Medlem
Citat:
Du motsäger dig själv och vad du påstått i dina konstiga fram-och-tillbaka-diskussioner hela tiden och är därför helt oförstående när man ställer frågor om det du nyss påstått. Jo, det var just DU som skrev om narcissism/grandiositet hos Kim. DU som anser att DU vet vad hon skrev om Madsen och att hon måste ha "tassat på tårna". Inser du inte hur motsägelsefullt allt blir i dina inlägg? Det är DIN huvudvärk. Var snäll att bespara övriga från den.

Men det är ju DU som tolkar allt på ditt sätt och sen basunera ut i tråden att det ÄR si eller så.

Om någon säger att KW var barnslig (hennes journalistkompisar som hade väl inte som avsikt att snacka skit om henne - särskilt efter hennes död?) då tolkar DU det som något väldigt negativt. Och brusar upp här till hennes försvar.

Kan du inte inse att du ser saker och ting som svart och vitt. Och dessutom anser att du besitter den främsta psykologiska expertisen. Därför ska vi andra "respektera" dig och dina åsikter.. Huvva den som inte gör det..
Citera
2017-12-05, 14:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Men varför skulle just MORD vara det enda tråkiga som skulle kunna hända ifall man befann sig ensam tillsammans med en dåre inlåst i en plåtburk?

Räcker inte mindre allvarliga tråkigheter för att man skulle få sig en tankeställare?
Ja, varför kan inte alla kvinnor helt enkelt låsa in sig hemma så slipper man sådana här mord, eller hur?
Och så slipper man också "mindre allvarliga tråkigheter" som diverse naturliga konflikter med folk.
INLÅST = INGA TRUBBEL ALLS!

Men just det. Glömde en sak. Man måste ju leva också.
Citera
2017-12-05, 14:17
Medlem
Citat:

Vad jag försöker säga är att en kvinna inte ska behöva utgå från att hon behöver vara rädd för en man i alla situationer. Eller bör hon vara det? Det vore ju fruktansvärt i så fall. Då vore alltså alla män potentiella mördare och/eller våldtäktsmän.

Kanske KW inte ens visste att de skulle dyka med ubåten. Om hon sa att hon inte ville det: vad hade hon att sätta emot om han ÄNDÅ gjorde det? Skulle hon hoppat i havet och riskerat att drunkna i stället? Det spelar ingen roll om hon var naiv eller inte; hon blev slaktad av en svårt störd person vars sidor och önskningar inte ens hans närmaste (troligen) kände till.

Rekommenderar dig att kolla på youtube på intervjuer med såna störda individer. Du kan börja med Tommy Lynn Sells....eller Ted Bundy....då får du en bra uppfattning om hur såna tänker och hur agerar helt normalt först, sen byter de plötsligt ansikte totalt. DÅ FÖRST begriper offret att de har med en livsfarlig person att göra, men då är det för sent.
Citera
2017-12-05, 14:25
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Men det är ju DU som tolkar allt på ditt sätt och sen basunera ut i tråden att det ÄR si eller så.

Om någon säger att KW var barnslig (hennes journalistkompisar som hade väl inte som avsikt att snacka skit om henne - särskilt efter hennes död?) då tolkar DU det som något väldigt negativt. Och brusar upp här till hennes försvar.

Kan du inte inse att du ser saker och ting som svart och vitt. Och dessutom anser att du besitter den främsta psykologiska expertisen. Därför ska vi andra "respektera" dig och dina åsikter.. Huvva den som inte gör det..
Oj, var det Jantelagen som spökar nu igen? Är jag plötsligt den "främsta psykologiska expertisen" för dig. Jaha, allting har sitt ursprung i betraktarens öga, så det får stå för dig. Jag är nog inte den enda som anser att du utmärker dig med dina motsägelsefulla synpunkter och grandiosa självbild. Det är som att du inte förstått hur det du nyss skrivit tolkas av andra och sedan när man ställer frågor så svarar du på något helt annat.
Det räcker nog nu när du skrivit 50 gånger om att Kim är "barnslig" och att det minsann inte är ditt eget påhitt för att det var hennes kollega som sagt så. Det räcker så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in