2017-12-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Allt går att sälja men jag påminner återigen om bostadsrätter som i stort sett skänktes bort under 90-talskrisen. Så vill det sig illa får man räkna med nästan fullständiga förluster. Det blir nog tyvärr en trist jul för många som är piskade att bli av med sina lägenheter.
Som jag påtalat handlade det inte om några nämnvärda prisfall. BRF satt med stora lån och hög månadsavgift. Och BR kostade inte mycket. HSB tyckte att det var så det skulle vara. (Sedan fanns inget bra sätt att pantsätta en BR då. Det kom senare).
När jag köpte min första BR så låg priset på ca 4 månadslöner. Men månadsavgiften var grotesk.
Stiger realränta i det läget så kan priset sjunka från 4 till 0 månadslöner.
2017-12-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om ingen lånade skulle vi inte ha några pengar. Och trilla tillbaka till medeltiden. De är få som önskar det.
Bankerna vill inte låna ut hur mycket som helst. Då går dom under. Mycket förenklat gäller
Vinst = Lånevolym*(utlåningsränta - inlåningsränta) - kreditförluster - övriga omkostnader.

Ränteskillnaden pressar konkurrensen ned.
Kreditförlusterna stiger med lånevolym (iom att det blir mer högrisklån).

Bankerna försöker hitta en sweet spot där vinsten blir störst. Och det är inte vid störst lånevolym.

Fastighetsbolag är sådana som äger och hyr ut bostäder och kommersiella lokaler. Går ett sådant i kk så förlorar aktieägarna allt. Och det lär vara en del i styrelsen. Ledning och styrelse får svårt att hitta nya positioner då de ses som lite odugliga.
Framgår inte från din text varför något fastighetsbolag skulle konka.

Sedan förstår jag inte vad du menar med gottat sig och plockat ut. Om du har uppfattningen att du kan driva ett fastighetsbolag till lägre kostnader och ersättningsnivåer förstår jag inte varför du inte redan gör det.

Nej banker riskerar inte att gå under . Banker går inte under, dom räddas av skattebetalarna. Har du inte fattat detta enkla faktum ännu?

Vad menar du egentligen med frågan varför ett fastighetsbolag skulle konka? Vet du det själv? Inget du citerar tar upp den frågan?

Menar du att fastighetsbolag har haft det tufft och taskiga vinstmarginaler? Du lever i en egen verklighet som vanligt.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-04 kl. 19:32.
2017-12-04, 19:29
Medlem
Citat:
Som jag påtalat handlade det inte om några nämnvärda prisfall. BRF satt med stora lån och hög månadsavgift. Och BR kostade inte mycket. HSB tyckte att det var så det skulle vara. (Sedan fanns inget bra sätt att pantsätta en BR då. Det kom senare).
När jag köpte min första BR så låg priset på ca 4 månadslöner. Men månadsavgiften var grotesk.
Stiger realränta i det läget så kan priset sjunka från 4 till 0 månadslöner.

Kraschen på 90-talet tog ner priserna 41% och nedgången höll på i sju år, för att bottna 1996. Jag vet inte vad du kallar nämnvärda prisfall. Är du inne i din alternativa verklighet igen? 'Alternative facts' tror jag man kallar det nu för tiden.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-04 kl. 19:41.
2017-12-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Tack för länken
då får jag ge Strasbourgs rätt eftersom lagen säger.
(2010:1846)
37 §
Kreditgivaren får säga upp ett kreditavtal med obestämd löptid endast om det har avtalats.
Bostadsköp lyder under konsumentkreditlagen. https://lagen.nu/2010:1846
Se §33 och §17.

Dvs långivaren kan inte säga upp lånet bara för att marknaden sjunker.
Däremot kan långivaren ändra ränta. Och jag ser inget orimligt i att långivaren kan ändra räntan i enlighet med att låneandelen som har lägre riskvikt minskar. Ser inte att långivaren skulle kunna förlora en tvist om det.

Ser inget reglerande om amortering. Långivaren bör kunna öka på den om pantens värde minskar. (Förutsatt att de avtalat om det. Och det lär de ha gjort).
2017-12-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Först och främst kommer du i det scenariot ligga netto 1.25 milj back, inte 1.7 (du har 4.25 milj i lån men bostaden är värd 3: 4,25-3=1,25). Din insats har ju också gått upp i rök men den har du nog inte lånat till?

Och de 1.25 miljonerna du ligger back är fortfarande (så länge du inte tvingas sälja av någon anledning) upplånade som ett bolån.

Har du bundit räntan på länge löptider innan värdet faller påverkas du inte alls förrän det är dags att binda om lånen.

Har du rörlig ränta blir det svårt att förhandla kring din ränta / bindningstider etc om du är belånad på mer än vad bostaden är värd. Bankerna utgår huvudsakligen från belåningsgrad när du ringer dem för att förehandla ner din ränta. Ju lägre belåningsgrad desto förmånligare ränta kan du förhandla dig till, vilket har varit mycket praktiskt på en stigande marknad där du kanske gick in på 85% belåningsgrad vid köpet men bara ett par år senare kan du vara nere på 50-60% tack vare värdeökningen.
Detsamma gäller omvänt, det blir svårt att förhandla ränta med banken när din belåningsgrad är typ 140%. Banken kommer troligtvis kräva någon form av aggressiv amorteringsplan när du behöver binda om lånen, som kund kan du i det läget inte byta bank eftersom det skulle innebära att teckna nya bolån på din nuvarande belåningsgrad (~140%) vilket skulle innebära att du blir tvungen att ta ett stort blancolån.

Läs vad jag skrev, personen lånade 85% av 5 Mkr = 4.25 Mkr. Hur personen finansierade resterande 0.75 Mkr är irrelevant men vi kan väl anta att personen på nåt sätt hade dessa för att få köpa bostaden från första början.

När bostaden faller till 3 Mkr så är 85% av 3 Mkr inte 3 Mkr utan 2.55 som personen har rätt att låna till och mellanskillnaden som blir blankolån blir 4.25 - 2.55 Mkr = ???.
2017-12-04, 19:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Till dem som redan har sålt och vill köpa annat, såklart.
I en fallande marknad är det närmast självklart att sälja först.

Jaha så du ska sälja till någon som redan sålt till någon annan som redan sålt...
Ser du inget problem med den tanken, vem har den sista i kedjan sålt till?

Själv ser jag klara problem om alla antingen köper först och säljer sedan, eller om alla säljer först och köper sedan. Det blir inte så smidigt så det är nog rätt bra att det att folk gör på olika sätt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-04 kl. 19:48.
2017-12-04, 19:38
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Hur vet du att dom bor dyrare än sitt behov?

Hur har du avgjort deras behov?
Hur vet du att det inte är två platser i ett tolvmannatält. Dvs så gott som alla vi bor dyrare än våra behov.

Förstår du inte att själva formuleringen är befängd.
Dom har vissa inkomster och anser att dom kan kosta på sig den levnadsstandarden. Svårare än så är det inte.

Jag pratar med folk. Både i min umgängeskrets samt i mitt yrke. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i över tio år i Sthlms innerstad.

Deras val av hur mycket de ekonomiskt väljer att exponera sig mot bostadsmarknaden är till stor del baserat på deras risk/reward analys. Dvs desto dyrare boende de har desto mer pengar "tjänar" de på bara genom att bo. Detta så länge marknaden går upp!

I en nedåtgående marknad så gör samma människor inte samma val. Dvs att de blir försiktigare och stället för att köpa så dyrt som det bara går så vill de ha låg riskexponering mot bostadsmarknaden.

De väljer då kanske att göra avkall på läget, storlek, balkong etc.. de köper något som är billigare helt enkelt. De väljer att inte maxbelåna sig. De vill ha lite mer buffert. osv..

Svårare än så är det inte.
2017-12-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det kanske man kan säga även om det inte är riktigt så enkelt. Stockholm må vara orange, men befolkning är högutbildad och inkomsterna är i relation till riksmedelvärdet höga. Visualiseringen är nog mer till för att dela upp kommunerna i grupper där en viss typ av statistik/profil/karaktär kan noteras.
Visualiseringen visar var kommunen hamnar baserat på de olika egenskaperna vid ringens periferi.
Så även om Stockholm kan ha högutbildade med höga inkomster har Stockholm och tillräckligt mycket annat som drar iväg det från stället där de lila klustar sig.
2017-12-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Och exakt där, kommer din nuvarande bank erbjuda dig en ränta på huslånet, som ligger bara strax under blancolånsräntan. Bara för att de vet att de har dig i ett järngrepp runt pungen och de vet att du inte kan byta bank. Och för att de kan.
Nej. Har du ett lån på 85% av marknadsvärde och marknaden går ned så du sitter med ett lån på 90% av marknadsvärde. Så får du bolåneränta på ca 95% av lånet och blancoränta på 5%.
Banken beter sig inte som bidragstagande vänsterelement och skrämmer bort kunder. Banker tänker fortsätta att ha kunder i framtiden.
2017-12-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej banker riskerar inte att gå under . Banker går inte under, dom räddas av skattebetalarna. Har du inte fattat detta enkla faktum ännu?
Går inte då jag bara bryr mig om fakta och ignorerar flummiga fantasier.

Citat:
Vad menar du egentligen med frågan varför ett fastighetsbolag skulle konka? Vet du det själv? Inget du citerar tar upp den frågan?
Detta är väl ett bra exempel på din obefintliga läsförståelse. Varje läsare som gått ut grundskolan kan notera att jag just responderar på det jag citerar.

Citat:
Kraschen på 90-talet tog ner priserna 41% och nedgången höll på i sju år, för att bottna 1996. Jag vet inte vad du kallar nämnvärda prisfall. Är du inne i din alternativa verklighet igen? 'Alternative facts' tror jag man kallar det nu för tiden.
Här är fastighetsprisindex från SCB:
Kod:
Riket
1990	100
1991	107
1992	97
1993	86
1994	90
1995	91
1996	91
Det är väl data från SCB som är alternative facts för dig. För något prisfall med 41% finns inte i hårda data.
Antagligen har du och dina informationskällor svårt att veta i vilken ordning siffrorna skall komma. Var det 41% eller 14% säger ni och kliar er i huvudet. 41% känns bättre säger du och drämmer till med det i dina inlägg.
2017-12-04, 20:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Och exakt där, kommer din nuvarande bank erbjuda dig en ränta på huslånet, som ligger bara strax under blancolånsräntan. Bara för att de vet att de har dig i ett järngrepp runt pungen och de vet att du inte kan byta bank. Och för att de kan.

Järngreppet runt pungen får snarare bankerna med amorteringskravet, åtminstone om de kunder med befintliga lån kommer omfattas av de nya reglerna om lånet flyttas. Detta kommer i så fall innebära klart sämre konkurrens vilket är utmärkt för bankerna men dåligt för kunderna.
2017-12-04, 20:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Jag pratar med folk. Både i min umgängeskrets samt i mitt yrke. Jag har jobbat som fastighetsmäklare i över tio år i Sthlms innerstad.

Deras val av hur mycket de ekonomiskt väljer att exponera sig mot bostadsmarknaden är till stor del baserat på deras risk/reward analys. Dvs desto dyrare boende de har desto mer pengar "tjänar" de på bara genom att bo. Detta så länge marknaden går upp!

I en nedåtgående marknad så gör samma människor inte samma val. Dvs att de blir försiktigare och stället för att köpa så dyrt som det bara går så vill de ha låg riskexponering mot bostadsmarknaden.

De väljer då kanske att göra avkall på läget, storlek, balkong etc.. de köper något som är billigare helt enkelt. De väljer att inte maxbelåna sig. De vill ha lite mer buffert. osv..

Svårare än så är det inte.

Ja, givetvis är det så. Bostadsbeslut fattas med hänsyn till en massa variabler, varav chansen till prisuppgång eller risken för nedgång är långt ifrån negligerbar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in