Citat:
Ursprungligen postat av
german-reporter
Det är jätte bra för bankerna att folk lånar upp sig!
Helt ok för de flesta fastighetsbolagen (några kanske går omkull men det drabbar -gissar jag- inte någon i styrelsen eller annan viktig person, de har ju gottat sig ordentiligt och kunna plocka ut tillräckligt redan)
bra för många i en lång kedja helt enkelt.
Jätte dåligt för de som sitter med höga lån och inte har mycket till säkerhet eller framtidsseende (tyvärr alltför många)
Regeringen? Till konspirationsforumet everyone!
;-)
Om ingen lånade skulle vi inte ha några pengar. Och trilla tillbaka till medeltiden. De är få som önskar det.
Bankerna vill inte låna ut hur mycket som helst. Då går dom under. Mycket förenklat gäller
Vinst = Lånevolym*(utlåningsränta - inlåningsränta) - kreditförluster - övriga omkostnader.
Ränteskillnaden pressar konkurrensen ned.
Kreditförlusterna stiger med lånevolym (iom att det blir mer högrisklån).
Bankerna försöker hitta en sweet spot där vinsten blir störst. Och det är inte vid störst lånevolym.
Fastighetsbolag är sådana som äger och hyr ut bostäder och kommersiella lokaler. Går ett sådant i kk så förlorar aktieägarna allt. Och det lär vara en del i styrelsen. Ledning och styrelse får svårt att hitta nya positioner då de ses som lite odugliga.
Framgår inte från din text varför något fastighetsbolag skulle konka.
Sedan förstår jag inte vad du menar med gottat sig och plockat ut. Om du har uppfattningen att du kan driva ett fastighetsbolag till lägre kostnader och ersättningsnivåer förstår jag inte varför du inte redan gör det.