2017-12-04, 11:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
då har du förstått fel, eller läst gamla regler, det är flera år sedan det ändrades till låntagarens fördel, banken kan under inga omständigheter säga upp ett bostadslån så länge låntagaren sköter betalningarna och varit sanningsenlig i ansökan.
Vilken lag är det du hänvisar till så jag kan lusläsa regeln?
2017-12-04, 11:23
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vilken lag är det du hänvisar till så jag kan lusläsa regeln?

Vill ogärna lägga mig i din och Strasbourgs diskussion men denna länk kanske kan förtydliga vad som gäller.

http://www.juristresursen.se/article/uppsagning-av-bolan-och-skuldsanering/

// CC
2017-12-04, 11:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vill ogärna lägga mig i din och Strasbourgs diskussion men denna länk kanske kan förtydliga vad som gäller.

// CC
Tack för länken
då får jag ge Strasbourgs rätt eftersom lagen säger.
(2010:1846)
37 §
Kreditgivaren får säga upp ett kreditavtal med obestämd löptid endast om det har avtalats.
2017-12-04, 12:31
Medlem
Priserna kommer att gå ner. Helt naturligt då det har blivit dyrare att låna. Om du tjänar 30k per månad kunde du tidigare om du du hade ett par hundra tusen på kontot köpa en lägenhet för 2 miljoner och betala 36000 i ränta per år (2%), amotera om du vill annars betala bara ränta. Säg att avgiften var 2000:- kostade boendet 5000:-

Om du har ett par hundra på kontot idag och ska köpa för 2 miljoner så hamnar det över dom 4.5% som nya kravet innebär. Blir alltså först 2% amortering enligt gamla reglerna plus 1% till enligt nya regelerna. Totalt 54000 amotering + 36000 ränta, med samma avgift till föreningen blir månadskostnaden 9500:- nästan dubbelt så mycket pengar.

Tjänar man 30 och får ut 21 så är man kanske inte så sugen på att lägga 9500 på boende då det sen tillkommer el, internet, försäkring så det handlar om kanske 10500 vilket innebär att halva inkomsten går till boende. Folk är inte redo lägga så mycket. Tror dom flesta tycker det är rimligt lägga circa 30% boende...
2017-12-04, 13:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
Every year China investors are given the warning that Shanghai housing prices are out of control. They have been rising precipitously now for at least a decade, with an average 1,000 square foot apartment in Shanghai going for $725,000, or around five million yuan. Shanghai's average salary per month is 7,108 yuan ($1,135) or 85,300 yuan a year. That puts local property in Shanghai at about 50 times median salaries in the city. Housing costs in Shanghai are unsustainable.

https://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2017/03/19/shanghai-housing-prices-completely-unsustainable/#3d6f2c44326e

En av de första artiklarna jag hittade om kinas situation...
Att dra i bromsen nu känns lite sent....

Men visst,

Att dra paraleller till sveriges situation är inte jätte relevant. Snarare intressant,

Men om Kinas ekonomi total bromsar är det högst relevant för Sverige (och -)
Kina är ingen jätteimportör, däremot en nettoexportör.
Alla kriser påverkar världsekonomin.Kina är Sveriges 10:e viktigaste exportörsland, Belgien är ett större exportland exempelvis.
Så en kris i Kina har indirekt påverkan mer än direkt.
2017-12-04, 13:12
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Mycket prat i tråden om att köpa eller sälja först och att oansvarigt att göra på ett visst sätt. Ni kan väl fundera ett slag på hur det skulle bli om alla sålde först och köpte sedan, vilka ska man sälja till om alla tänkte så?

Till dem som redan har sålt och vill köpa annat, såklart.
I en fallande marknad är det närmast självklart att sälja först.
2017-12-04, 13:19
Medlem
Citat:
Tack för länken
då får jag ge Strasbourgs rätt eftersom lagen säger.
(2010:1846)
37 §
Kreditgivaren får säga upp ett kreditavtal med obestämd löptid endast om det har avtalats.
Mm och så lyssnar man inte på banklakejer.

Vad för tröst är det att banken inte kan säga upp kreditavtalet när de lika gärna kan höja räntan för att kompensera för risken? Deras "upplåningsränta" är rörlig i ett kreditavtal och om man inte har bundit räntan kan den ju ändras efter vad det kostar banken få täckning för ens lån i bostadsobligationer.
2017-12-04, 13:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Mm och så lyssnar man inte på banklakejer.

Vad för tröst är det att banken inte kan säga upp kreditavtalet när de lika gärna kan höja räntan för att kompensera för risken? Deras "upplåningsränta" är rörlig i ett kreditavtal och om man inte har bundit räntan kan den ju ändras efter vad det kostar banken få täckning för ens lån i bostadsobligationer.
Banken kan inte kunna höja räntan på det viset i syfte att dumpa kunden. Vanligtvis har man ett rabattavtal som styr den rörliga räntan för ett antal år. I värsta fall åker man på listräntan utan ett avtal.

Jag tror inte bankerna kan ta mer än listränta från en befintlig kund.
2017-12-04, 15:06
Medlem
Citat:
Banken kan inte kunna höja räntan på det viset i syfte att dumpa kunden. Vanligtvis har man ett rabattavtal som styr den rörliga räntan för ett antal år. I värsta fall åker man på listräntan utan ett avtal.

Jag tror inte bankerna kan ta mer än listränta från en befintlig kund.

Tror? Varför tror du bankerna har listräntor och "rabatter" över huvud taget?

"Rabatten gäller i 24 månader och när den löper ut får du automatiskt en rabatt enligt för närvarande gällande rabattregler."
www.landshypotek.se/rantor/bolan-rantor/

Givetvis är "rabatterna" till för att kunna reglera för ändringar i risken mer än upplåningsräntan medger.
2017-12-04, 15:56
Medlem
AllaSnackarSotjis avatar
Det är väl bara prisfall i landets tre största städer? Eller är det över hela landet?
2017-12-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Fast det verkar som att villkoren fortfarande kan ändras i takt med fallande värde på bostaden.

Har man köpt en bostad för 5 Mkr med 85% belåning så har man 4.25 Mkr i lån.

Men om bostaden faller till 3 Mkr så är 85% bara 2.55 Mkr och man står där helt plötsligt med ett blankolån på 1.7 Mkr till väsentligt högre ränta?

Kan det stämma eller?
2017-12-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaSnackarSotji
Det är väl bara prisfall i landets tre största städer? Eller är det över hela landet?

Det har inte slagit igenom över hela Sverige ännu och kanske inte ens kommer göra det på dom ställen där bostäderna är så billiga att man knappt ens behöver låna till bostaden.

Men lite mer spritt än de tre största är det nog, kolla Uppsala som formligen totalkraschat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in