2017-12-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Helt okey resonement, men då måste man velja ett bortse från fogsvansen, PMs uttalanden om at Køge bukt skulle vara perfekt ställe att gömma et lik etc.

Det är inte bara sågen som är suspekt; PM råkade ju allt han behövde, nära till hands, och metallsåg, plast (i form av påsar eller sjok), buntband och järnrör är ju knappast grejer man bara råkar slänga ner för att de är bra att ha.

I PM:s lilla konservburk till U-båt bör man ha gillat ett minimum av ordning. Diverse lösa, udda grejer tar man med sig i en fiskebåt som ligger vid sommarstugan. Mer sällan kommer de med i en U-båt.

Dessutom verkar PM ha haft tillräckligt många ex av varje föremål för att fullfölja sitt brott. Han råkade inte komplettera rören med stora verktyg, stenar osv ...

Som utomstående är det ganska lätt att skönja symmetri och systematik; kroppen delades symmetriskt, och kroppsdelarna sänktes och packades likartat. Och allt som hörde till brottet (kropp, kniv, såg och offrets kläder förutom två mindre plagg) sänktes konsekvent.

Detta är inte ett verk av en stirrig, impulsiv och kaotisk person.

En person som plötsligt får för sig att styckmörda någon och har minimalt med tid och kvadratmeter till sitt förfogande, bör inte bete sig såhär krasst och samlat.

Att PM verkar vara en självöverskattande pajas, det är en annan sak ...

Hade han behållit kroppen intakt och sänkt den med metall och utan plastemballage, hade polisen antagligen letat efter KW fortfarande.

Och personligen tror jag att PM planerade ett självmord, som han sa ("Jag blev suicidal bla bla"), men han var väl för feg och egenkär för att fullfölja.

Sen nämnde någon KW:s pojkvän häromdagen, och tydligen blev han orolig precis efter KW:s förmodade landstigning, och det är ju lite konstigt faktiskt ... i ett annat brottsscenario hade pojkvännens snabba reaktion varit suspekt, men han har ju inget med PM och brottet att göra.

Jag skulle också vara nervös om min sambo var ute i en hemsnickrad U-båt med PM.
Citera
2017-12-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du sprider en massa påhittad dynga, å sen när du ombeds förklara dig, så byter du ämne eller springer och gömmer dig.

Varför KW's pojkvän dröjde så länge med att anmäla kan vi bara spekulera i, mer, eller som du, mindre seriöst. Jag har valt att inte göra det i någon större utsträckning annat än att ta hans sena larm som ett tecken på att ett nödrop från KW nått honom, men jag tror inte längre på det, av ovan angivna skäl. Dina nedvärderande spekulationer i stil med Merwinnas förtjänar i övrigt ingen vidare kommentar tycker jag.

Nu har ju pojkvännen troligen yppandeförbud, men vi vet ju inte om han har haft sms-kontaktat med KW under färden - och att den plötsligt upphörde. Hon kom inte heller hem och då blev han orolig på allvar. (Med rätta) Skulle vara bra om man kunde hitta mobilerna men det är nog utsiktslöst. Men man vet aldrig...
Citera
2017-12-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
14 stick i underlivet, det påminner mig om ett brott där kvinnan misshandlades grovt i baksätet på en bil. Tillslut var kvinnan mer eller mindre medvetslös. GM försökte fortsätta misshandla BO men kvinnan gav inget ljud ifrån sig. Då tog GM en kniv och högg den mer eller mindre livlösa kvinnan rakt i underlivet. DÅ gav kvinnan ifrån sig ett väldigt märkligt, dovt och djupt stönande av smärta. Det visar på att just en kniv i underlivet kan orsaka märkbar smärta för en person som normalt sätt är befriad från att känna smärta pga nära medvetslöshet. Jag antar alltså att alla sticken i underlivet kan berott på att dels där känner en kvinna stor smärta och att GM viljat orsaka smärta.

Vad jag inte är med på är motivbilden. I fallet med bilen så kommer jag faktiskt inte ihåg vad motivet var där. Antingen att hämnas på kvinnan pga svartsjuka eller om det var en sexualsadist som ville plåga en kvinna för att uppleva bra känslor av makt, tillfredsställelse etc.

Jag menar därför att KW måste blivit stucken först i bröstkorgen och att dom skadorna varit dödande. Jag menar också att PM kunnat anta att dom knivhuggen var dödande och att det var motivet, att få en döende kvinna känna dödsångest eftersom PM verkade ha en fetisch för just dödande och döda kvinnor. När PM märkt att livet hållit på att försvinna från KW då har han stuckit kniven i underlivet flera gånger, som grädde på moset. Jag menar alltså att primära dödsorsaken borde vara knivhugg i övre delen av kroppen, inte knivhuggen i underlivet.

Jag tycker också det är märkligt att dödsorsak inte kommit ut, det borde avslöjats under obduktion nu när alla delar av KW är hittade.

Jag tror tvärtom: sticken i underlivet först. Han ville troligen se henne lida så länge som möjligt. Sen dödsstöten i bröstet. En sexualsadist ser inte offret som en mänsklig varelse med känslor (och känsel)
utan enbart som en "sak" att utöva sina sadistiska lustar på. Ett avpersonifierande av offret.
Citera
2017-12-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja vad hinner man på en två timmars båtresa? Inte mycket frågar du mej. Båten skall klargjøras lite, man skal kasta loss, kjöra ut från bryggan osv. Sen skal man åka ut, prata lite med andra båtförare( kändis som han var) osv. På veg hem samma prosedyr. Sen skal man even köra ut til et lempligt ställe att dyka, och utföra et dyk. Vad vet vel jag, men det låter inte realistisk med två timmar. Even Kim Walls klädsel tyder på att meningen var et litet kvelds cruise. Skulle dom verkligen båda ha planerat et seriöst dyk, tycker man kanske det hadde varit mer naturligt at starta på morgonen/ förmiddagen. Jag tror PM frågade Kim Wall om dom skulle dyka om bord på ubåten eventuelt på bryggan. Han gav henne inte tid at tenka gjenom saken/ säga nej. Enda settet at få klarhet i detta är om pojkvennen visste om att dom skulle dyka eller inte. Om inte han visste at dom skulle dyka, ja då är det verkligen nåt som inte stämmer.

Om ett dyk inte var förbestämt, men PM plötsligt säger till KW: "nu ska vi dyka" - vad kunde hon ha gjort då för att förhindra ett dyk? Ingenting, anser jag.
Citera
2017-12-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I dokumentären som finns att se på SVTplay om Kim Wall nämndes det att KW tackade ja till uppdrag som hennes kollegor ratade. Dessutom var hon nyfiken på ett barnsligt sätt.

Kan hända att denna båttur i KW:s hjärna framstod som något hennes kollegor skulle ha tackat nej till..

Alla behöver ha ett slags säkerhetstänk, men jag kan ändå inte förstå varför KW skulle vara rädd för PM, då det fanns en massa vittnen till deras avfärd. Hon kunde väl inte känna till hans perversa tankegångar. Hur många gjorde det? Att han var en energisk och hängiven uppfinnare är en sak. Han behöver inte alls vara farlig pga det. Att man ska kunna ana att han dessutom är en sexualsadist är omöjligt att veta.
Citera
2017-12-04, 18:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Det jag vet om sexualsadistiska mördare vid det här laget börjar bli ganska mycket. Efter att ha lyssnat på intervjuer med sådana, så framkommer det att de har levt ut allt värre fantasier. De strävar hela tiden efter värre och värre saker.
Precis. De har levt ut allt värre fantasier, fantasier som förövaren oftast haft under en längre tid. Ibland har de "prövat" delar av fantasin i förväg, kan gälla både något av sexualsadismen i fantasin eller hur han ska gå till väga för att locka till sig ett offer. När han passerat sin gräns och fantasi och upptrappning inte längre ger den tillfredsställelse han är ute efter så måste han iscensätta, d.v.s förverkliga sina sexuellt sadistiska impulser - han gör sin sexualsadistiska fantasi till verklighet.
Sexuellt sadistiska tändningsmönster, hur snabbt det kan gå att han övergår till "monsterrollen", är sådant som nästan är obegripligt att förutse och förstå. När tvångstankarna och drifterna gjort honom redo så slår han till. Han måste. När han får sin chans så tar han den. Skoningslöst.
En kombination av både planering och impuls i detta fall, tror jag.

Planering - därför att han förmodligen fantiserat och planerat om detta ett bra tag. Förstått att det snart måste ske. Tagit vissa "bra-att-ha"-grejer till u-båten, "om"...
Bara att tänka på vad han ska kunna använda dessa till har nog varit upphetsande för honom, att titta på dessa saker och platsen i u-båten där han tänkt att tortyr och död skall iscensättas.

Impuls - att han kände att nu var det dags, att nu fick han sitt tillfälle och nu kunde han inte längre stå emot sina sexuellt sadistiska impulser. Det här kanske han började känna tidigare på kvällen, tanken började formas i skallen. Hans sjuka drifter började kännas outhärdligt starka, tvångstankarna maximeras. Då återstår hur han ska locka offret i sin fälla och en sexualsadist blir otroligt fokuserad och målmedveten på just den biten, när det är dags. Det får inte gå fel.
Citera
2017-12-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja så är det. Det har snackats mycket om sågen - den som hittades och som någon hade sett PM bära på. Om det fanns ett användningsområde för sågen ombord eller om han tog med den för att stycka en kropp. Detta skulle då indikera en mordplan.

Men upplägget till att KW ensam följde med PM ut utan att pojkvännen fick följa med(?) och att de dök ensamma samtidigt som ingen väntade på kajen - säger väldigt mycket om hur planerat PMs handlande var. Hur lyckades han lura ut KW ensam - om det nu var det som skedde - utan att hon tog med sig en säkerhets back up i form av medhjälpare eller bevakare på kajen?

Det som hände före u-båts färden är, precis som du säger, väldigt viktigt för att kartlägga eventuellt uppsåt och plan. Troligen viktigare än varför han bar med sig en såg.

Kanske var det så att PM inte alls hade tänkt något särskilt med KW från början, men att han fick IMPULSEN att äntligen få leva ut sina sex-sadistiska drömmar han sett och gillat på nån skum sida på internet, då de var ensamma på den löjliga ubåten och hon ställde "fel" frågor, enligt honom själv ? Det, tillsammans med en kränkthet av att ha blivit omsprungen av von Bengtsson blev droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2017-12-04, 18:31
Medlem
Citat:
Jag tror tvärtom: sticken i underlivet först. Han ville troligen se henne lida så länge som möjligt. Sen dödsstöten i bröstet. En sexualsadist ser inte offret som en mänsklig varelse med känslor (och känsel)
utan enbart som en "sak" att utöva sina sadistiska lustar på. Ett avpersonifierande av offret.

Helt klart, annars skulle han ju möjligen gå miste om just det han var ute efter, att se förvåningen, skräcken, smärtan och plågan avspegla sig i hennes ögon och kroppsrörelser. Som han med sin Makt och Kontroll hade att bestämma och avgöra, helt rättmätigt då han ägde Nautilus. Förmodligen ger han även igen för alla förorättelser han upplever sig orättsvist blivit utsatt för.
Citera
2017-12-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Mina markeringar med fetad text och kursiv!
Hur han fick med henne ensam är jättespännande. Vi kan dock inte utesluta att iden var hennes, att hon bad om en provtur för att komplettera intervjun. Lite konstig då att hon inte haft någon fotograf eller vettig kamera med sig...
Han kan ha föreslagit en provtur med dtorcharmen påslagen, han tycks ju ha något som attraherar kvinnor....
Eller så kan han utmanat henne; vågar du följa med ut, ensam med mig...
Jag kan tänka mig att hon var både äventyrlig, våghalsig och stolt. Att visa sig rädd och osäker var nog inte hennes förstahandsval. Jag tror hon kan ha antagit en fräck utmaning och ville bevisa att hon var tuff nog. Han hade dock redan planerat alltihop. Det var därför han tog med sig fogsvansen ner till båten, det blir lättare att såga itu henne med den.

Vi vet inte om hon hade en kamera med sig. Har hennes väska hittats, om hon hade en sån med sig,? Tror att de flesta journalister har en väska med grejer som tillhör yrket.
Du skriver om ett tänkbart scenario, vilket jag mycket väl tror kan ha skett: "vågar du följa med mig ut, ensam?". Psykopater ljuger för det mesta, men ibland lämnar de medvetet spår efter sig som kan ligga väldigt nära sanningen. Johanna Möller har lämnat en hel del såna efter sig.
Citera
2017-12-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta är ju helt irrelevant. Vadå 'min barn'? Mina femåriga barn eller min 30-åriga vuxna dotter? Madsen var inte heller känd för att spendera all sin fritid i Thailand på pervoklubbar. Jag skulle inte låtit ett femårigt barn följa med en okänd vuxen man på någon aktivitet alls. En 30-åring bestämmer själv.

Madsen var ju semikänd i Danmark. En kuf, en eldsjäl som brann för sina projekt. Förmodligen med en lättare bokstavskombination, men han var ingen ensam kuf. Madsen verkar ha haft folk omkring sig, varit en social varelse. Om man får tro Merwinna inte utan charm. Jag vet inte hur svårt det tekniskt är att bygga en fungerande ubåt, eller en raket för den delen, men jag anar att det krävs långsiktighet, och en förmåga att dra in pengar att finansiera skiten, och detta verkade Madsen klara.

Som jag ser det var det detta Madsen var känd för. Om Madsen hade fått ha betalande gäster på ubåten, och det fanns historik kunde jag ha låtit ett barn följa med. I alla fall mycket hellre än att exempelvis få umgås med Anders Eklund så som den personen verkar ha varit.

Anders Eklund och PM går inte att jämföra. Här, ta dig tid att lyssna på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=kPcIN6PsYFo
Citera
2017-12-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis. De har levt ut allt värre fantasier, fantasier som förövaren oftast haft under en längre tid. Ibland har de "prövat" delar av fantasin i förväg, kan gälla både något av sexualsadismen i fantasin eller hur han ska gå till väga för att locka till sig ett offer. När han passerat sin gräns och fantasi och upptrappning inte längre ger den tillfredsställelse han är ute efter så måste han iscensätta, d.v.s förverkliga sina sexuellt sadistiska impulser - han gör sin sexualsadistiska fantasi till verklighet.
Sexuellt sadistiska tändningsmönster, hur snabbt det kan gå att han övergår till "monsterrollen", är sådant som nästan är obegripligt att förutse och förstå. När tvångstankarna och drifterna gjort honom redo så slår han till. Han måste. När han får sin chans så tar han den. Skoningslöst.
En kombination av både planering och impuls i detta fall, tror jag.

Planering - därför att han förmodligen fantiserat och planerat om detta ett bra tag. Förstått att det snart måste ske. Tagit vissa "bra-att-ha"-grejer till u-båten, "om"...
Bara att tänka på vad han ska kunna använda dessa till har nog varit upphetsande för honom, att titta på dessa saker och platsen i u-båten där han tänkt att tortyr och död skall iscensättas.

Impuls - att han kände att nu var det dags, att nu fick han sitt tillfälle och nu kunde han inte längre stå emot sina sexuellt sadistiska impulser. Det här kanske han började känna tidigare på kvällen, tanken började formas i skallen. Hans sjuka drifter började kännas outhärdligt starka, tvångstankarna maximeras. Då återstår hur han ska locka offret i sin fälla och en sexualsadist blir otroligt fokuserad och målmedveten på just den biten, när det är dags. Det får inte gå fel.

Exakt! Därom är vi fullständigt överens! Det kommer visa sig att det här är vad som har hänt - om PM nånsin berättar, vill säga...
Citera
2017-12-04, 19:02
Medlem
Citat:
Anders Eklund och PM går inte att jämföra. Här, ta dig tid att lyssna på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=kPcIN6PsYFo

Jo, deras önskningar är desamma, men absolut inte deras personligheter i övrigt. Det är nästan plågsamt att lyssna på A.Eklunds förhör som jag nyss skickade i form av en länk, men det är värdefull kunskap...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in