Citat:
Det är inte bara sågen som är suspekt; PM råkade ju allt han behövde, nära till hands, och metallsåg, plast (i form av påsar eller sjok), buntband och järnrör är ju knappast grejer man bara råkar slänga ner för att de är bra att ha.
I PM:s lilla konservburk till U-båt bör man ha gillat ett minimum av ordning. Diverse lösa, udda grejer tar man med sig i en fiskebåt som ligger vid sommarstugan. Mer sällan kommer de med i en U-båt.
Dessutom verkar PM ha haft tillräckligt många ex av varje föremål för att fullfölja sitt brott. Han råkade inte komplettera rören med stora verktyg, stenar osv ...
Som utomstående är det ganska lätt att skönja symmetri och systematik; kroppen delades symmetriskt, och kroppsdelarna sänktes och packades likartat. Och allt som hörde till brottet (kropp, kniv, såg och offrets kläder förutom två mindre plagg) sänktes konsekvent.
Detta är inte ett verk av en stirrig, impulsiv och kaotisk person.
En person som plötsligt får för sig att styckmörda någon och har minimalt med tid och kvadratmeter till sitt förfogande, bör inte bete sig såhär krasst och samlat.
Att PM verkar vara en självöverskattande pajas, det är en annan sak ...
Hade han behållit kroppen intakt och sänkt den med metall och utan plastemballage, hade polisen antagligen letat efter KW fortfarande.
Och personligen tror jag att PM planerade ett självmord, som han sa ("Jag blev suicidal bla bla"), men han var väl för feg och egenkär för att fullfölja.
Sen nämnde någon KW:s pojkvän häromdagen, och tydligen blev han orolig precis efter KW:s förmodade landstigning, och det är ju lite konstigt faktiskt ... i ett annat brottsscenario hade pojkvännens snabba reaktion varit suspekt, men han har ju inget med PM och brottet att göra.
Jag skulle också vara nervös om min sambo var ute i en hemsnickrad U-båt med PM.