2017-12-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt, om alla dom villkoren var uppfyllda. Och de hamnar inte ofta ensamma med kvinnor i så extremt utsatta situationer som i en ubåt på havets botten. Kvinnor i allmänhet är inte så dumma. Sorry.
Det skaver litet att du gör dig till talesperson för "kvinnor i allmänhet".

Ska vi komma överens om att du slutar upp med det? Ja, eftersom du inte verkar ha pejl på någonting, i allmänhet och procenträkning i synnerhet.
Citera
2017-12-04, 13:45
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar inte riktigt poängen med att gång på gång påpeka att du och jag tycker olika. Det lär väl framgå av att vi skriver våra åsikter? Om de sedan skiljer sig åt kan ju jag se det av vad du skriver.

Att han pratar om att skjutas ut i rymden eller att han ägnar sig åt udda sexualitet har ju ingenting med båtturen att göra. Hur har det gått med alla tidigare kända passagerare på ubåten? Hur många har torterats till döds, hur många har våldtagits, hur många har misshandlats ombord?

Det var ju uppenbarligen där den största risken förelåg, och detta gick inte att förutse.

Båten i sig var inget problem.

OBS! I detta tanke eksperiment kan man bara svara antingen ja eller nei. Alla kan svara, inte bara Clay.

Tanke eksperiment:
Låt oss vrida lite på det Clay, ville du låtit et av dina barn åka ensamma i båt med en människa som spenderade all sin fritid på pervoklubbar i Thailand ? ( har du verkligen sett bilderna från den klubb PM vankade på?) Hans båt var hemmabygd och var av veldigt många ansedd som livsfarlig. Hans kallenavn var typ " tok Pelle".Han kom ständigt med uttalanden som: "åker jag fast i Thailand, får jag vel lära mig at gilla ris" eller " sjunker skutan lång til havs, får jag vel äntligen lära mig at simma då" osv. Ville du låtit et av dina barn åka i väg med denna figur?
Citera
2017-12-04, 14:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
OBS! I detta tanke eksperiment kan man bara svara antingen ja eller nei. Alla kan svara, inte bara Clay.

Tanke eksperiment:
Låt oss vrida lite på det Clay, ville du låtit et av dina barn åka ensamma i båt med en människa som spenderade all sin fritid på pervoklubbar i Thailand ? ( har du verkligen sett bilderna från den klubb PM vankade på?) Hans båt var hemmabygd och var av veldigt många ansedd som livsfarlig. Hans kallenavn var typ " tok Pelle".Han kom ständigt med uttalanden som: "åker jag fast i Thailand, får jag vel lära mig at gilla ris" eller " sjunker skutan lång til havs, får jag vel äntligen lära mig at simma då" osv. Ville du låtit et av dina barn åka i väg med denna figur?

Ett solklart "nej"...
Citera
2017-12-04, 14:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt

Tanke eksperiment:

Detta är ju helt irrelevant. Vadå 'min barn'? Mina femåriga barn eller min 30-åriga vuxna dotter? Madsen var inte heller känd för att spendera all sin fritid i Thailand på pervoklubbar. Jag skulle inte låtit ett femårigt barn följa med en okänd vuxen man på någon aktivitet alls. En 30-åring bestämmer själv.

Madsen var ju semikänd i Danmark. En kuf, en eldsjäl som brann för sina projekt. Förmodligen med en lättare bokstavskombination, men han var ingen ensam kuf. Madsen verkar ha haft folk omkring sig, varit en social varelse. Om man får tro Merwinna inte utan charm. Jag vet inte hur svårt det tekniskt är att bygga en fungerande ubåt, eller en raket för den delen, men jag anar att det krävs långsiktighet, och en förmåga att dra in pengar att finansiera skiten, och detta verkade Madsen klara.

Som jag ser det var det detta Madsen var känd för. Om Madsen hade fått ha betalande gäster på ubåten, och det fanns historik kunde jag ha låtit ett barn följa med. I alla fall mycket hellre än att exempelvis få umgås med Anders Eklund så som den personen verkar ha varit.
Citera
2017-12-04, 14:44
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Detta är ju helt irrelevant. Vadå 'min barn'? Mina femåriga barn eller min 30-åriga vuxna dotter? Madsen var inte heller känd för att spendera all sin fritid i Thailand på pervoklubbar. Jag skulle inte låtit ett femårigt barn följa med en okänd vuxen man på någon aktivitet alls. En 30-åring bestämmer själv.

Madsen var ju semikänd i Danmark. En kuf, en eldsjäl som brann för sina projekt. Förmodligen med en lättare bokstavskombination, men han var ingen ensam kuf. Madsen verkar ha haft folk omkring sig, varit en social varelse. Om man får tro Merwinna inte utan charm. Jag vet inte hur svårt det tekniskt är att bygga en fungerande ubåt, eller en raket för den delen, men jag anar att det krävs långsiktighet, och en förmåga att dra in pengar att finansiera skiten, och detta verkade Madsen klara.

Som jag ser det var det detta Madsen var känd för. Om Madsen hade fått ha betalande gäster på ubåten, och det fanns historik kunde jag ha låtit ett barn följa med. I alla fall mycket hellre än att exempelvis få umgås med Anders Eklund så som den personen verkar ha varit.

Du Clay, du Clay, det jag ville fram til i mitt lilla tankeeksperiment var att det fanns risker för Kim Wall i det her, och en eller annan faktor har fått henne att akseptera dessa risker. Du ser inga problem alls.( det är nestan så man tror att du har släkt i Norge )
Citera
2017-12-04, 14:57
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ett solklart "nej"...

Tack, Merwinna, jag tror de flesta innser at det fanns risker i detta intervjuprojekt. Vad som fikk Kim Wall att gjenomföra är en annan femma. Dårlig research, ungdomligt övermot, naivitet, facinasjon etc kan vara orsaken. Själv tror jag hon blev lurad.
Citera
2017-12-04, 15:17
Medlem
Citat:

Är det så irrelevant?Du tolkar det genast bokstavligt, istället för att reflektera. Givetvis bestämmer KW själv, vad vi spekulerar om är hur medveten hon var om de risker som fanns.

Båten är en fritidsbåt, just pga av att den inte är i närheten av att kunna bli ett kommersiellt fartyg, så detta "om" är totalt irrelevant.
Citera
2017-12-04, 15:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är det så irrelevant?Du tolkar det genast bokstavligt, istället för att reflektera. Givetvis bestämmer KW själv, vad vi spekulerar om är hur medveten hon var om de risker som fanns.

Båten är en fritidsbåt, just pga av att den inte är i närheten av att kunna bli ett kommersiellt fartyg, så detta "om" är totalt irrelevant.

Kugutten väljer ju ett fall som bortser från ett antal andra egenskaper Madsen var känd för.

Jo det blir relevant eftersom det är ett villkor för att mitt 10 - 15-år gamla barn ska få åka med. När jag faktiskt börjar 'reflektera' över frågan, då duger inte det heller? Vad är det jag får säga, enligt dig?
Citera
2017-12-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du och jag står på samma sida. RÄTTVISANS.Så det behöver vi inte dividera om.
Men jag försöker att bevisa att PM inte planerat att mörda just KW.
Framförallt pga av att KW var det absolut sämsta offret.
Eftersom hon skulle saknats kl 22.00 direkt av sin sambo samt att alla visste vem hon var med.
Därför tror jag att det var en frestelse, en plan som växte fram på väg ut, när PM stod i tornet.
Ett impulsmord pga tvångstankar samt starkt tvångshandlande.
EDIT. Och därför allt improviserande med plastkassar,buntband mm.

Det är precis så som jag själv tror att det har gått till.
Citera
2017-12-04, 16:42
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är precis så som jag själv tror att det har gått till.

Helt okey resonement, men då måste man velja ett bortse från fogsvansen, PMs uttalanden om at Køge bukt skulle vara perfeckt ställe att gömma et lik etc.
Citera
2017-12-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Overlagt drap (enligt google translate, övergivet dödande )
Jag tolkar det som avsiktligt mord .
Det går ju inte att säga annat än att detta mordet på KW var ett avsiktligt mord.
Oavsett om det var planerat eller om det var ett hastigt påkommet impulsartat mord.
Så rimligen borde det väl vara samma straffvärde. Eller?

Det som skiljer mord från dråp är väl just att mord är planerat medan "dråp i hastigt mod" inte är det, då man inte från början hade avsikt att döda? Så det gäller att man får fram om det är planerat. Kanske inte just KW men att tvångstankarna har funnits där innan och att PM hade såna önskningar. Att det blev just KW var nog en slump.

PM bodde på Istedgate och där finns ju många han skulle kunnat lura med sig, men han ville nog inte ta "vem som helst" - och KW var inte "vem som helst".
Citera
2017-12-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
När det gäller dessa barnsoldater handlar det nog om en kombination av indoktrinering/hjärntvätt/droger som gör dem till omänskliga mördarmaskiner utan känslor (huvva!). Man undrar om det ens skulle vara möjligt att "avprogrammera" dessa. Hur lågt kan liksom "mänskligheten" sjunka? Ren ondska, man blir så sorgsen över alla dessa extrema avarter som finns. De är inte människor längre.

Men, när det gäller Madsen så handlar det ju om hans egen, sjuka lust, hans sjuka sexualsadistiska drifter. Jag tror nog inte att han haft mordfantasier ända sen tonåren. Är nog vanligare att fantasier och tvångstankar börjar i lite "lindrigare" form för att sen öka gradvis tills det slagit över totalt som i det sanslöst makabra helvete som han åstadkom i u-båten med Kim. Han har kanske under årens lopp tänjt på gränser sexuellt, både i verkligheten och i fantasin. Förberett sig. Upptäckt att han behöver mer och mer för att uppnå sexuell tillfredsställelse. Blir som kraftiga, återkommande tvångstankar med ökat våld, ökad smärta och ond, bråd död i hans skalle. Som han till slut måste få utlopp för, han måste iscensätta fantasin. Kanske var det också saker i hans liv som just då satte mycket press på honom. En känsla av att förlora kontrollen, vanmakt - ökar risken att sexualsadisten övergår från fantasi till förverkligande av den. Ett sätt att återta kontrollen, känna sig som Gud igen - oövervinnerlig.

Det är nog precis så han gått omkring och triggat sig själv. Fantiserat om vad och hur han skulle kunna göra med var och en - där i äckel-u-båten. Hans "heliga plats" där han känner till minsta lilla vrå, hans undervattens-comfort zone. Uppladdningsfasen, förberedelsefasen - fantisera, genomföra dådet i tanken, om och om igen. Tills detta inte ger honom den kick han behöver längre för hans drifter kräver MER.

En mycket skrämmande beskrivning som nog, tyvärr, är alldeles riktig. Det är som ett manus till den vidrigaste skräckfilm som någonsin författats.
Mardrömsförfattaren/Monstret heter Peter Madsen.

Ja. Det jag vet om sexualsadistiska mördare vid det här laget börjar bli ganska mycket. Efter att ha lyssnat på intervjuer med sådana, så framkommer det att de har levt ut allt värre fantasier. De strävar hela tiden efter värre och värre saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in