2017-11-30, 14:08
Medlem
Teleslingas avatar
Säkert gammal skåpmat för många men kanske finns det någon som missat dramadokumentären "Vägen hem" om händelserna i Knutby Filadelfia.

https://youtu.be/QpZIBmfUdQI
Citera
2017-12-01, 13:20
Medlem
nabos avatar
Intressant diskussion med tänkvärda inlägg ovan, tack för det.
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
En som verkar glömmas bort från toppen är Patrik. Den s. k. Barnexperten Vad var han expert på😖
Vid tioårsdagen av brotten 2004 intervjuades Patrik Waldau.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18158727.ab
Inledningsvis imiterar Patrik ÅW:s typiska andhämtning, intonation, fördröjning på orden och mimik, där stirrande växlar med ögonbrynen uppdragna i vädjan. Patrik är inte sig själv. På ÅW:s sätt babblar han om hur han själv ”är” och förebrår media för att inte ha intresserat sig för hans rätta personlighet:
Citat:
- Jag har nog alltid varit väldigt mycket mer som du ser mig i dag. Men det fick inte media se då [2004]! Det var dom inte intresserade av då heller!
Vid Patriks sida sitter Urban tyst. Idag vet vi att Patrik vid den här tiden är rädd för UF. De kommande åren skulle UF förödmjuka Patrik.
Här gäller det för Patrik, att som i Bentzings sång, ”ljuga så bra”. Han gestikulerar och tar i så att både skjorta och bälte kunde spräckas. Men hans kropp säger något annat än orden. Tragikomisk höjdpunkt är när Patrik berömmer ÅW:s ”otroligt” fina ”konst” - och brister i skratt
01.12 - 03.33 in i sändningen (Patriks skrattutbrott 03.25)
Patrik W:
Citat:
- Den största skillnaden är ju för Åsa. Ehhh… som… som… ehhh. Hon… Hon är koncentrerad och jobbar med sin konst i första hand [blundar med uppdragna ögonbryn]. Ehhh… vilket jag är djupt lycklig över [ryckningar i ögonbrynet]. Ehh… Att det går! Ehhh … Åååh-och att hon får det [skruvar på sig]… Ehhh av flera skäl. Dessutom för vad hon gör. För det är otroligt fint - PJÄTT-frust-HEHEHE!!! Men sen [försöker bli allvarlig ]… Att hon får det. För sin del också. Att få göra det...”
Citera
2017-12-01, 18:07
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Intressant diskussion med tänkvärda inlägg ovan, tack för det.

Vid tioårsdagen av brotten 2004 intervjuades Patrik Waldau.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18158727.ab
Inledningsvis imiterar Patrik ÅW:s typiska andhämtning, intonation, fördröjning på orden och mimik, där stirrande växlar med ögonbrynen uppdragna i vädjan. Patrik är inte sig själv. På ÅW:s sätt babblar han om hur han själv ”är” och förebrår media för att inte ha intresserat sig för hans rätta personlighet:

Vid Patriks sida sitter Urban tyst. Idag vet vi att Patrik vid den här tiden är rädd för UF. De kommande åren skulle UF förödmjuka Patrik.
Här gäller det för Patrik, att som i Bentzings sång, ”ljuga så bra”. Han gestikulerar och tar i så att både skjorta och bälte kunde spräckas. Men hans kropp säger något annat än orden. Tragikomisk höjdpunkt är när Patrik berömmer ÅW:s ”otroligt” fina ”konst” - och brister i skratt
01.12 - 03.33 in i sändningen (Patriks skrattutbrott 03.25)
Patrik W:
Exakt det där med den konstkade i tonationen och plötsliga gråten i halsen i slutet av meningar, slogs jag av i Stina Dabrowskis intervju med Åsa häromdagen. Jag hade inte sett den på flera år, men nu kom plötsligt allt tillbaka. Hennes märkliga utsagor, allt som skylls på Helge och den makabra rundvandringen i pastorsvillan "Och här har vi hammarrummet, thihi".

Det är intressant att ta sig tid att verkligen lyssna på vad Åsa egentligen svarar på Stinas frågor. Man kan bara beklaga att så många människor fastnat i hennes klor. Helsjuk - varningsklockorna borde ha ringt redan eftwr uppsalaincidenten.

Ska länka klippet också:
https://youtu.be/ZS6QwJ8DV4k
Citera
2017-12-01, 22:41
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det där med att Åsa skulle vara personlig assistent åt pappan, skall man säkert ta med flera skopor salt.

I verkligheten är det väl så att Åsa inte har kunnat komma på någon annan inkomstkälla som läget ser ut idag. Att hon verkligen skulle kunna fungera som någons personliga assistent faller på sin egen orimlighet. Hon kan ju inte ens ta hand om sig själv.

Försäkringskassan borde få en näsbränna, om man haft den dåliga smaken att utse Åsa som personlig assistent. Detta skall man naturligtvis ompröva med det snaraste.

Hon försökte väl försörja sej genom att ha ett företag som erbjöd skönhetsbehandlingar,massage och "hälsobyggande" verksamhet.Jag har inte följt med.Men jag antar att det inte var så lönsamt eftersom hon inte är kvar där
Citera
2017-12-01, 23:39
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Usch, betänk att Helge knappt väntade tills likstelheten hos den första frun inträffat förrän han ringde kristi brud och meddelade att han skulle gifta om sig.
Citera
2017-12-02, 00:37
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Hon försökte väl försörja sej genom att ha ett företag som erbjöd skönhetsbehandlingar,massage och "hälsobyggande" verksamhet.Jag har inte följt med.Men jag antar att det inte var så lönsamt eftersom hon inte är kvar där

Ja, den där s.k. "spa-verksamheten" gav nog inte så många kronor i överskott och det som trots allt uträttades där, fick ju Åsas slavar stå för. Åsas egen arbetsinsats kan säkert utan att överdriva beskrivas som försumbar.
Citera
2017-12-02, 18:22
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Usch, betänk att Helge knappt väntade tills likstelheten hos den första frun inträffat förrän han ringde kristi brud och meddelade att han skulle gifta om sig.

Ja och med systern till ÅW och den som blev hans fru.De var alltså syskon
Citera
2017-12-03, 01:31
Medlem
Det har runnit vatten under broarna i Knutby.
Oj vad det hänt saker sedan jag intresserade mig för detta fall senast, flera år sedan sist.

Pastorn Urban hade alltså ihop det med Åsa W bakom Patrik Ws rygg.
Urban har även blivit anmäld för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.

Åsa har bytt efternamn och flyttat hem till föräldrarna.
Patrik W är omgift och har självklart nytt barn med denna kvinna.

På aftonbladetintervjun med Patrik där Urban sitter tyst bredvid så får jag lite badboyvibbar när jag ser Urban.

Vilken sorglig soppa hela detta verkar ha varit iaf sedan slutet på 90-talet.

Tack rellobloggen för alla välskrivna inlägg om detta.

Undrar vad som fick Kim wincent och gammelgubben Waldau att dra från sina familjer i församlingen?

Tar gärna PM om detta.
Citera
2017-12-03, 21:54
Medlem
Teleslingas avatar
Fruktansvärda övergrepp har tydligen skett i en sluten nordnorsk by. Kanske med religiösa kopplingar. En del olikheter mot Knutby men läsvärt...

https://www.svt.se//nyheter/utrikes/skammen-stor-i-tysfjord
Citera
2017-12-04, 17:47
Medlem
Angel of Peaces avatar
Debattartikel på Dagen:

http://www.dagen.se/debatt/ulrika-geinas-samfundens-ansvar-for-psykisk-ohalsa-1.1063177

Ulrika Geinäs: Samfundens ansvar för psykisk ohälsa
Knutby är tyvärr inte den enda slutna församlingen med en struktur av förvrängd teologi och manipulation.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagen
Händelserna i Knutby ger en indikation på att samfunden bör se sitt ansvar att aktualisera frågan om ett gemensamt förhållningssätt, där stöd till personer innefattas i vård och behandling utifrån perspektiv på slutna församlingar och osunt kristet ledarskap. Som det nu förhåller sig tycks stöd till personer med dessa erfarenheter ske godtyckligt och vid vissa tillfällen med en oriktig hantering.

Citat:
I mitten av oktober ansökte Helge Iversen (tidigare Fossmo) om tidsbegränsat straff, utifrån påföljd i samband med skjutningar och dödsfall i Knutby församling. Inför förhandlingar i Örebro tingsrätt skrev flera företrädare från olika samfund yttranden i försök att stärka Helge Iversen möjligheter att få till stånd en tidsbegränsning, en markör om att det utifrån kristna sammanhang kan tolkas som att säregna brott ses med annat perspektiv än likartade brottsrubriceringar. Skrivelser inkom från två diakoner i Svenska kyrkan, samt två pastorer inom ett frikyrkosamfund som har eller har haft en tjänst förlagd till andlig vård inom kriminalvården.

Citat:
I den plan som Helge Iversen tillsammans med en av diakonerna utarbetat tilldelades han år 2016 en plats på Svenska kyrkans grundkurs på distans förlagd till Oskarshamns folkhögskola.
....

Vad tror ni? Kan Helge anförtros att hantera människor i kris, under tystnadsplikt?

Citat:
En naturlig följdfråga blir om det är diakoners arbetsuppgifter som åsyftas? Kan Helge Iversen utföra sådana arbetsuppgifter med hänsyn till människors utsatthet i förhållande till diakoners tystnadsplikt?

För att hjälpa personer som farit illa i slutna grupperingar inklusive ledarna, är det angeläget att samfunden inte blundar för det problemkomplex som dessa erfarenheter för med sig både på ett strukturellt plan men också för individen.

Grundläggande för att skapa hållbar förändring är att åtskillnad mellan själavård och psykoterapi görs. Det senare erfordras för att kunna behandla vad som går under begreppet sektsjuka, där den mänskliga processen av att ha varit delaktig i ett slutet sammanhang bearbetas.
Citera
2017-12-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Debattartikel på Dagen:

http://www.dagen.se/debatt/ulrika-geinas-samfundens-ansvar-for-psykisk-ohalsa-1.1063177

Ulrika Geinäs: Samfundens ansvar för psykisk ohälsa
Knutby är tyvärr inte den enda slutna församlingen med en struktur av förvrängd teologi och manipulation.

Vad tror ni? Kan Helge anförtros att hantera människor i kris, under tystnadsplikt?
Tyvärr, AoP, men HF är nog inte redo än...

Den dag han sopar rent framför egen dörr och redogör för morden på Helene och Alexandra samt mordförsöket på Daniel kan han börja fundera på själavård för andra.

Jag vet att du läser här Helge!!! Upp till bevis först, ska det vara så svårt...?
Citera
2017-12-04, 18:22
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Tyvärr, AoP, men HF är nog inte redo än...

Den dag han sopar rent framför egen dörr och redogör för morden på Helene och Alexandra samt mordförsöket på Daniel kan han börja fundera på själavård för andra.

Jag vet att du läser här Helge!!! Upp till bevis först, ska det vara så svårt...?

Helt riktigt!

Vi väntar fortfarande...

Var väl hösten 2006, som Helge skulle "berätta allt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in