2017-11-28, 21:20
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Helge ropade säkert ett högt haleluja medan drämde sin första frus huvud in i kranen i badkaret-guds villja liksom.
Det tror jag knappast. Tvivlar starkt på att Helge hade någon som helst gudstro. Vi får väl hoppas att hon var medvetslös när det skedde iaf.
Citera
2017-11-29, 15:33
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
3. Att gå med i en liten, frikyrklig församling, som t.ex. den i Knutby.

Här tycker jag man får problematisera saker och ting en aning. Det är kanske inte så enkelt att bara säga att alla har gjort ett eget val.
Låt oss säga att du växt upp i en annan församling utan att detta har inneburit några större problem och utan att detta visat samma avarter som i Knutby. Du flyttar till Knutby och börjar delta i deras gudstjänster. Ett eget val, ja. Kanske beroende på att du fått ett jobb eller börjat på en skola i närheten. Du har ingen anledning att tro att det är något konstigt med församlingen. Man skall då komma ihåg att som ny i församlingen utsätts du för vad som brukar kallas "lovebombing". Du känner dig oerhört välkomnad och uppskattad och med i en varm gemenskap och tycker du har hamnat på ett toppenställe

Den påverkan som du så småningom börjar utsättas för, kommer väldigt långsamt och gradvis. Du vänjer dig. Du har väldigt lite kontakt med andra utanför församlingen. Du arbetar mycket och länge med olika arbetsuppgifter du får av församlingen. Inget konstigt i början. Du gör det gärna. Så småningom börjar du lida av sömnbrist av allt frivilligt arbete. Sömnbristen gör att du börjar tänka mindre klart. Din dag är i stort sett begränsad till tiden du tillbringar i församlingen.
Gränsen för när du tycker att saker börjar bli lite konstiga skjuts hela tiden långsamt framåt. Påtryckningarna från församlingen är först subtila men ökar efter hand. Du har börjat vänja dig och tycker så småningom att allt är normalt. Allt förklaras med församlingens inställning till religionen. Kom då ihåg att de flesta har religionen med sig från början. Det är bara det att den nya församlingen har en annan tolkning av det som de predikar.

Varför stannar man då kvar i församlingen.

Jämför med t.ex. misshandlade kvinnor, som ändå stannar kvar i äktenskapet. Varför stannar de kvar? Är de dumma? Eller tycker de sig inte ha något val? Eller, har de blivit handlingsförlamade av det som de utsatts för?

Eller, mer drastiskt kanske, men jämför med när man låter en groda simma i en gryta med vatten där man sakta ökar värmen. Grodan märker att det börjar bli varmare, men kommer aldrig till en punkt när den tycker det börjar bli för varmt. Förrän det är för sent och den blir kokt. Tillvänjningen i en sekt bär samma prägel.

Så, frågan kvarstår. När skall man göra sitt val att flytta från församlingen och ta med frun och barnen i förekommande fall? Och lämna alla sina vänner och bekanta? För medlemmarna i sådan församling har i stort sett hela sin bekantskapskrets i församlingen.

Eget val? Kanske, men ett lätt val är det nog inte.

Jag tog mig först nu tid att läsa ditt välskrivna inlägg mer ingående. Du har många intressanta poänger och jag noterar att vi tycker rätt lika i mångt och mycket. Du skriver initierat om den gradvisa tillvänjningen för en ny församlingsmedlem och givetvis är det troligt att det går till på det sättet. Den bild du målar upp är dock djävulsk i sin genialitet; att bryta ner individens motståndskraft och när vederbörande vaknar upp, finner han eller hon sig omåttligt insyltade i verksamheten och finner det omöjligt att backa ur. Det som till en början framstod som märkligt, ter sig nu normaliserat och rentav som självklara krav. Givetvis spelar grupptrycket från övriga medlemmar, liksom auktoritärt styre från ledarna stora roller vid indoktrineringen av medlemmen.

På något sätt så landar jag ändå i att man bör undvika dessa typer av sammanhang från första början, precis som när det gäller spel eller droger. Själv är jag inte alls engagerad inom frikyrkorörelsen och har enormt svårt att förstå varför man vill delta i sådana sammanhang. Dock vet jag att många här i tråden är aktivt kristna och jag kan givetvis förstå fördelarna. Förutom den rent religiöst anstuckna förkunnelsen, skapar tillhörigheten till en församling givetvis förmåner i form av gemenskap, grupptillhörighet och känslan av att hitta sin roll i ett större sammanhang. För egen del skulle jag dock aldrig riskera att byta ut mina individuella fri- och rättigheter mot dessa minimala förmåner - dessutom av en karaktär som jag kan få inom andra typer av föreningsliv utan risker med att råka ut för sektmanipulation. Kort sagt kan jag inte förstå varför någon vill utsätta sig för detta.

Nu är det givetvis skillnad på sedvanligt församlingsliv inom Pingströrelsen eller Ekumeniakyrkan (heter inte Missionskyrkan så numera?) men tyvärr tycker jag ändå att verksamheten bär drag av önskan om ett slags samhälleligt utanförskap, vilket jag är starkt kritisk mot. Det är på något sätt som om man vill hållas inom sin egen lilla värld inom frikyrkan. Man gynnar varandra, kliar varandras ryggar, anlitar varandras företag etc etc, allt under den klämkäcka parollen av kristen tro och euforisk förkunnelse. Medlemmarna är ofta snälla och trevliga, men när det kommer till kritan så sätts alltid församlingen i främsta rummet. Frågan är om inte t o m den egna familjen får stå åt sidan, i den mån inte dessa redan är insyltade. Jag har stött på fenomenet många gånger och jag tycker det är småäckligt. Hur verksamheten inom avarter som Jehovas Vittnen ser ut, vågar jag knappt spekulera i. Slutenheten är ju i det närmaste total och det är mycket svårt att få insyn i verksamheten.

Religionsfrihet i all ära, men jag kan ibland önska att samhället i större utsträckning kunde kontrollera verksamheten innan det går över styr. Som det gjorde med besked i Knutby.
Citera
2017-11-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Förutom den rent religiöst anstuckna förkunnelsen, skapar tillhörigheten till en församling givetvis förmåner i form av gemenskap, grupptillhörighet och känslan av att hitta sin roll i ett större sammanhang. För egen del skulle jag dock aldrig riskera att byta ut mina individuella fri- och rättigheter mot dessa minimala förmåner - dessutom av en karaktär som jag kan få inom andra typer av föreningsliv utan risker med att råka ut för sektmanipulation. Kort sagt kan jag inte förstå varför någon vill utsätta sig för detta.
...
Religionsfrihet i all ära, men jag kan ibland önska att samhället i större utsträckning kunde kontrollera verksamheten innan det går över styr. Som det gjorde med besked i Knutby.
Vi är ju några som har följt Knutby sedan 2004. Några av ren nyfikenhet, andra har egna erfarenheter.

Sammanfattningsvis tror jag att en del människor, som Sara, söker nån mening i tillvaron. Kanske av existensiella skäl, kanske för att få ordning på ett kaos eller omöjligt livspussel.

För Saras del passade Knutbyförsamlingen nog perfekt, enkla regler, belöningar och en mening med tillvaron (må vara inbillad men ändå...).

Det är nog samma mekanismer som gör att vilsna pojkar söker sig till kriminella gäng, enkla regler och en uppgift att sköta, i ett samhälle där man inte behövs eller har hittat sin plats.

I Knutby, liksom i andra gäng, finns det alltid personer som ser en chans att utnyttja dessa personer. Åsa kallade dem Bänkutfyllnad.

Den stora skillnaden är att Knutbyförsamlingen levde sitt eget liv, utan insyn, utan kontakt med andra församlingar. De blev visserligen av med vigselrätten efter några arrangerade bröllop men i övrigt så rullade det på...

Om frikyrkan vill komma tillrätta med dessa avarter så borde de införa någon form av årlig revision. Dels över ekonomin (medlemmarna har ju blivit utsugna och grundlurade i decennier) men också en årlig genomlysning av verksamheten och dess innehåll. Föreningsfriheten har visserligen ett starkt lagskydd, religionsfriheten är grundlagsskyddad, så även om en revision inte kan upplösa en församling så kan man publicera rapporten publikt.

Hur kan Åsa hålla en predikan om att ”- Gud sätter dig i rullstol” om du inte lyder, och slippa undan med det...?
Senast redigerad av LA2.0 2017-11-29 kl. 18:34.
Citera
2017-11-29, 18:40
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag tog mig först nu tid att läsa ditt välskrivna inlägg mer ingående. Du har många intressanta poänger och jag noterar att vi tycker rätt lika i mångt och mycket. Du skriver initierat om den gradvisa tillvänjningen för en ny församlingsmedlem och givetvis är det troligt att det går till på det sättet. Den bild du målar upp är dock djävulsk i sin genialitet; att bryta ner individens motståndskraft och när vederbörande vaknar upp, finner han eller hon sig omåttligt insyltade i verksamheten och finner det omöjligt att backa ur. Det som till en början framstod som märkligt, ter sig nu normaliserat och rentav som självklara krav. Givetvis spelar grupptrycket från övriga medlemmar, liksom auktoritärt styre från ledarna stora roller vid indoktrineringen av medlemmen.

På något sätt så landar jag ändå i att man bör undvika dessa typer av sammanhang från första början, precis som när det gäller spel eller droger. Själv är jag inte alls engagerad inom frikyrkorörelsen och har enormt svårt att förstå varför man vill delta i sådana sammanhang. Dock vet jag att många här i tråden är aktivt kristna och jag kan givetvis förstå fördelarna. Förutom den rent religiöst anstuckna förkunnelsen, skapar tillhörigheten till en församling givetvis förmåner i form av gemenskap, grupptillhörighet och känslan av att hitta sin roll i ett större sammanhang. För egen del skulle jag dock aldrig riskera att byta ut mina individuella fri- och rättigheter mot dessa minimala förmåner - dessutom av en karaktär som jag kan få inom andra typer av föreningsliv utan risker med att råka ut för sektmanipulation. Kort sagt kan jag inte förstå varför någon vill utsätta sig för detta.

Nu är det givetvis skillnad på sedvanligt församlingsliv inom Pingströrelsen eller Ekumeniakyrkan (heter inte Missionskyrkan så numera?) men tyvärr tycker jag ändå att verksamheten bär drag av önskan om ett slags samhälleligt utanförskap, vilket jag är starkt kritisk mot. Det är på något sätt som om man vill hållas inom sin egen lilla värld inom frikyrkan. Man gynnar varandra, kliar varandras ryggar, anlitar varandras företag etc etc, allt under den klämkäcka parollen av kristen tro och euforisk förkunnelse. Medlemmarna är ofta snälla och trevliga, men när det kommer till kritan så sätts alltid församlingen i främsta rummet. Frågan är om inte t o m den egna familjen får stå åt sidan, i den mån inte dessa redan är insyltade. Jag har stött på fenomenet många gånger och jag tycker det är småäckligt. Hur verksamheten inom avarter som Jehovas Vittnen ser ut, vågar jag knappt spekulera i. Slutenheten är ju i det närmaste total och det är mycket svårt att få insyn i verksamheten.

Jag kan bara hålla med i ovanstående. Själv är jag inte religiös överhuvudtaget. Jag brukar uttrycka det som att jag inte är vidskeplig, som jag menar faktiskt betyder samma sak.

P.S. Det jag säger behöver ju inte på något sätt hindra att man kan förstå vilka mekanismer som gör att folk lätt kan fastna i en sekt, utan egen förskyllan!
Senast redigerad av the saint 2017-11-29 kl. 19:20. Anledning: P.S.
Citera
2017-11-29, 18:49
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Hur kan Åsa hålla en predikan om att ”- Gud sätter dig i rullstol” om du inte lyder.

Det är väldigt enkelt Utövande av makt och samvetslöshet.Det finns många avarter jag har sett dom innifrån fast för länge sen. Precis som Teleslinga skriver det är på en glidande skala. En från början sund församling får en pastor som får sina egna uppenbarelser och ideer som till att börja med inte är märkbara, En grupp människor utanför som gått ifrån ett annat "oandligare" sammanhang som slutit sej samman och med pastorn i sin bakgrund (han vill inte synas just där just då han har ju många i församlingen att tänka på som inte får veta) och det börjar nästan omärkligt kantra för alla som sugs in "fostras" att inte kritisera. Den som inte mår bra måste ändå låtsas må bra för mänskliga känslor är inte tillåtna om de inte är vända till deras "sanning".
Utåt ser allting bra ut för ingen av dem som anar kan säga nånting de är kontrollerade.........

Knutby är unikt på ett sätt men det har funnits och finns andra sammanhang där människor far illa och far vilse eller tvingas vilse.

Enligt uppgift ser det nu ut som att Knutbýförsamlingen kommer att upplösas. De som blivit manipulerade lurade och förgripna på har de flesta sett nu vad som pågått och pågår.Jag hoppas de får hjälp. Man väljer inte att hamna i sånt här frivilligt om man inte är en av dem som styr hänsynslöst. Man luras in i något som går snett

Lägg ett måttbarn 1 mm snett en centimeter och det märks inte. Dra ut det på en meter och skillnaden blir synlig............Man kan ju inte ta ställning emot något som inte är synligt till att börja med. När man sen ser så är man fast och har folk omkring sej som ständigt säger att man har "tappat tron" och behöver befrielsehandlingar
Citera
2017-11-29, 18:52
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA2.0
Vi är ju några som har följt Knutby sedan 2004. Några av ren nyfikenhet, andra har egna erfarenheter.

Sammanfattningsvis tror jag att en del människor, som Sara, söker nån mening i tillvaron. Kanske av existensiella skäl, kanske för att få ordning på ett kaos eller omöjligt livspussel.

För Saras del passade Knutbyförsamlingen nog perfekt, enkla regler, belöningar och en mening med tillvaron (må vara inbillad men ändå...).

Det är nog samma mekanismer som gör att vilsna pojkar söker sig till kriminella gäng, enkla regler och en uppgift att sköta, i ett samhälle där man inte behövs eller har hittat sin plats.

I Knutby, liksom i andra gäng, finns det alltid personer som ser en chans att utnyttja dessa personer. Åsa kallade dem Bänkutfyllnad.

Den stora skillnaden är att Knutbyförsamlingen levde sitt eget liv, utan insyn, utan kontakt med andra församlingar. De blev visserligen av med vigselrätten efter några arrangerade bröllop men i övrigt så rullade det på...

Om frikyrkan vill komma tillrätta med dessa avarter så borde de införa någon form av årlig revision. Dels över ekonomin (medlemmarna har ju blivit utsugna och grundlurade i decennier) men också en årlig genomlysning av verksamheten och dess innehåll. Föreningsfriheten har visserligen ett starkt lagskydd, religionsfriheten är grundlagsskyddad, så även om en revision inte kan upplösa en församling så kan man publicera rapporten publikt.

Hur kan Åsa hålla en predikan om att ”- Gud sätter dig i rullstol” om du inte lyder, och slippa undan med det...?
Många kloka synpunkter! Och exakt; hur kunde dessa människor gå under samhällsradarn, år ut och år in? Ingen hade koll, ingen verkade bry sig. Det borde finnas något slags nödnummer för anhöriga och bybor som anar att något inte står rätt till.
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Jag kan bara hålla med i ovanstående. Själv är jag inte religiös överhuvudtaget. Jag brukar uttrycka det som att jag inte är vidskeplig, som jag menar faktiskt betyder samma sak.
Ja, exakt! Och en vidskepelse som kan vara som en drog för vissa. Ger belöning men kostar alltid något - din frihet eller dina pengar.
Edit: eller din hälsa och i värsta fall ditt liv.
Citera
2017-11-29, 19:02
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det är väldigt enkelt Utövande av makt och samvetslöshet.Det finns många avarter jag har sett dom innifrån fast för länge sen. Precis som Teleslinga skriver det är på en glidande skala. En från början sund församling får en pastor som får sina egna uppenbarelser och ideer som till att börja med inte är märkbara, En grupp människor utanför som gått ifrån ett annat "oandligare" sammanhang som slutit sej samman och med pastorn i sin bakgrund (han vill inte synas just där just då han har ju många i församlingen att tänka på som inte får veta) och det börjar nästan omärkligt kantra för alla som sugs in "fostras" att inte kritisera. Den som inte mår bra måste ändå låtsas må bra för mänskliga känslor är inte tillåtna om de inte är vända till deras "sanning".
Utåt ser allting bra ut för ingen av dem som anar kan säga nånting de är kontrollerade.........

Knutby är unikt på ett sätt men det har funnits och finns andra sammanhang där människor far illa och far vilse eller tvingas vilse.

Enligt uppgift ser det nu ut som att Knutbýförsamlingen kommer att upplösas. De som blivit manipulerade lurade och förgripna på har de flesta sett nu vad som pågått och pågår.Jag hoppas de får hjälp. Man väljer inte att hamna i sånt här frivilligt om man inte är en av dem som styr hänsynslöst. Man luras in i något som går snett

Lägg ett måttbarn 1 mm snett en centimeter och det märks inte. Dra ut det på en meter och skillnaden blir synlig............Man kan ju inte ta ställning emot något som inte är synligt till att börja med. När man sen ser så är man fast och har folk omkring sej som ständigt säger att man har "tappat tron" och behöver befrielsehandlingar

Lägg ett måttband 1 mm snett en centimeter och det märks inte. Dra ut det på en meter och skillnaden blir synlig............Man kan ju inte ta ställning emot något som inte är synligt till att börja med. När man sen ser så är man fast och har folk omkring sej som ständigt säger att man har "tappat tron" och behöver befrielsehandlingar

Bra liknelse med måttbandet!
Citera
2017-11-29, 19:04
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina

Hej och tack för dina synpunkter från ditt "inifrånperspektiv", även om det kanske var längesedan. Ja, givetvis har du rätt. Ingen sätter sig väl frivilligt i en sådan situation, utan man inser inte hur manipulerad man blivit förrän det är försent. Jag har varit lite snabb med att jämställa det vi kan kalla ett sektmedlemskap med andra former av missbruk och givetvis stämmer inte jämförelsen i alla delar. Från utsidan är det dessutom lätt att generalisera och sätta sig på höga hästar när man lever i frihet och utan förtryck. Men - jag tycker ändå det är bra att vi diskuterar detta fram och baklänges, ut och in. Det som hände i Knutby ska helst aldrig behöva hända igen och om en enda individ lyssnar till sina varningsklockor och undviker en sådan fälla, så är mycket vunnet.

Kom gärna med fler inspel och betraktelser (jag undviker synnerligen medvetet ordet "vittnesbörd")! Det vore jätteintressant!
Citera
2017-11-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Lägg ett måttband 1 mm snett en centimeter och det märks inte. Dra ut det på en meter och skillnaden blir synlig............Man kan ju inte ta ställning emot något som inte är synligt till att börja med. När man sen ser så är man fast och har folk omkring sej som ständigt säger att man har "tappat tron" och behöver befrielsehandlingar

Bra liknelse med måttbandet!
den liknelsen snor jag till ett annat tillfälle tack!

Alla som går med i en frikyrkoförsamling borde tvingas lyssna på Veronica Maggios låt, Den första är alltid gratis.
https://youtu.be/YPXAwdKJPwQ
Citera
2017-11-29, 20:34
Medlem
Angel of Peaces avatar
Rellobloggaren har gjort det igen!

https://rellobloggen.wordpress.com/2017/11/

Citat:
Ursprungligen postat av Rellobloggen
För ganska precis ett år sedan lämnade Åsa Waldau och Urban Fält församlingen. Då skrev jag så här om det och gjorde även också en sammanfattning över vad som hänt. Den rekommenderas till alla som vill fräscha upp minnet. Rubriken till det inlägget var ”Är det nu Knutbyskeppet sjunker” och det visar sig nu att jag hade rätt. För ett par veckor sedan blev det känt att Åsa, Urban och en tredje pastor blivit polisanmälda för misshandel (Åsa och den tredje pastorn) samt sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning (Urban). Cirka nittio procent av medlemmarna har nu lämnat församlingen och många har även flyttat från bygden för att börja om på ny ort. De medlemmar som finns kvar får stöd av två ”inlånade” pastorer utifrån vilka bland annat tagit initiativ till att betala för psykologhjälp för de som behöver med församlingens pengar. (Klokt och helt rätt!)

Urban som bytt förnamn har flyttat till Strängnäs medan Åsa som bytt efternamn bor i Nora hemma hos mamman och styvpappan och det sägs att hon fått arbete som personlig assistent åt sin pappa, som även han lämnat församlingen. Församlingens stora hus med inackorderingslägenheter, konferensavdelning och Spa ligger ute till försäljning. Desamma gäller såväl Åsa och Patriks hus som Helges gamla hus där makarna Fält bott under de senaste åren.

Där kom den, personlig assistent åt pappan.

Citat:
Ursprungligen postat av Rellobloggen
Jag känner så mycket fascination och intresse för vad som pågår i Åsas tankar och känslor. Går hon fortfarande och väntar på att Jesus ska komma och ge henne upprättelse? Vill hon samla en ny grupp runt sig och ge dem ett uppdaterat budskap? Vill någon köpa skivorna och tavlorna nu? Vem vill anställa Kristi brud?

Vad tror ni? Kommer polisanmälningarna att leda vidare? Kommer vi att se fler anmälningar och avslöjanden?

Drottningens fall var det.

https://rellobloggen.wordpress.com/2017/11/29/drottningens-fall/

Läs hela inlägget på Rellobloggen.
Säger det igen, Rellobloggen har ALLT.
Senast redigerad av Angel of Peace 2017-11-29 kl. 20:42.
Citera
2017-11-29, 20:42
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:

TACKARRR!!

Jösses, Åsa och Patriks hus var verkligen belånat upp över skorstenen! Kolla pantbreven.
Vad har de gjort med alla pengar tro? Även smaklösa renoveringar kostar iofs. Ska bli intressant när huset kommer ut.

https://www.svenskfast.se/hus/uppsala/uppsala/knutby/gransta-207/173357
Citera
2017-11-29, 20:56
Medlem
the saints avatar
Citat:

Drottningens fall var det.

https://rellobloggen.wordpress.com/2017/11/29/drottningens-fall/

Det där med att Åsa skulle vara personlig assistent åt pappan, skall man säkert ta med flera skopor salt.

I verkligheten är det väl så att Åsa inte har kunnat komma på någon annan inkomstkälla som läget ser ut idag. Att hon verkligen skulle kunna fungera som någons personliga assistent faller på sin egen orimlighet. Hon kan ju inte ens ta hand om sig själv.

Försäkringskassan borde få en näsbränna, om man haft den dåliga smaken att utse Åsa som personlig assistent. Detta skall man naturligtvis ompröva med det snaraste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in