Citat:
Ursprungligen postat av
Teleslinga
Förutom den rent religiöst anstuckna förkunnelsen, skapar tillhörigheten till en församling givetvis förmåner i form av gemenskap, grupptillhörighet och känslan av att hitta sin roll i ett större sammanhang. För egen del skulle jag dock aldrig riskera att byta ut mina individuella fri- och rättigheter mot dessa minimala förmåner - dessutom av en karaktär som jag kan få inom andra typer av föreningsliv utan risker med att råka ut för sektmanipulation. Kort sagt kan jag inte förstå varför någon vill utsätta sig för detta.
...
Religionsfrihet i all ära, men jag kan ibland önska att samhället i större utsträckning kunde kontrollera verksamheten innan det går över styr. Som det gjorde med besked i Knutby.
Vi är ju några som har följt Knutby sedan 2004. Några av ren nyfikenhet, andra har egna erfarenheter.
Sammanfattningsvis tror jag att en del människor, som Sara, söker nån mening i tillvaron. Kanske av existensiella skäl, kanske för att få ordning på ett kaos eller omöjligt livspussel.
För Saras del passade Knutbyförsamlingen nog perfekt, enkla regler, belöningar och en mening med tillvaron (må vara inbillad men ändå...).
Det är nog samma mekanismer som gör att vilsna pojkar söker sig till kriminella gäng, enkla regler och en uppgift att sköta, i ett samhälle där man inte behövs eller har hittat sin plats.
I Knutby, liksom i andra gäng, finns det alltid personer som ser en chans att utnyttja dessa personer. Åsa kallade dem Bänkutfyllnad.
Den stora skillnaden är att Knutbyförsamlingen levde sitt eget liv, utan insyn, utan kontakt med andra församlingar. De blev visserligen av med vigselrätten efter några arrangerade bröllop men i övrigt så rullade det på...
Om frikyrkan vill komma tillrätta med dessa avarter så borde de införa någon form av årlig revision. Dels över ekonomin (medlemmarna har ju blivit utsugna och grundlurade i decennier) men också en årlig genomlysning av verksamheten och dess innehåll. Föreningsfriheten har visserligen ett starkt lagskydd, religionsfriheten är grundlagsskyddad, så även om en revision inte kan upplösa en församling så kan man publicera rapporten publikt.
Hur kan Åsa hålla en predikan om att ”- Gud sätter dig i rullstol” om du inte lyder, och slippa undan med det...?