2017-12-03, 22:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Nu skjuter jag från höften. Verkligen. (och om uttrycket tillåts).

Ref. till ett av mina tidigare inlägg:

Jag tänker mig ett scenario där någon skjuter från distans, när någon gått fram från dekorima-fönstret och avfyrar ett löst skott, samtidigt som OP faller till marken.

Patronerna (krutblandningen) är från samma ask som kulorna som senare "hittas".

Stänket från det lösa skottet kan också vara upprinnelsen till LP:s skada på kläderna?

Fokus från skytten blir helt bortkopplad.

Det hade då också varit rimligt enkelt att få någon nere på gatan att ställa upp. Personen hade väl maximalt kunnat dömas för medhjälp till mord?

Ett långskott som sagt.

Vad menar du med "maximalt kunnat dömas för medhjälp till mord"? En lägre påföljd för medverkande är ju fakultatitv, och då stipuleras tvång, svek, missbruk av beroendeställning, efterblivenhet eller liknande. Så en normalbegåvad medhjälpare kan alltså åka på livstid i ett mordfall, samma som GM.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 22:15.
Citera
2017-12-03, 22:18
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I förhöret med Anders Björkman skriver polisen att Bankomaten är belägen vid Sveavägen 42 som ligger ca 25 meter norr om mordplatsen (nära reklampelaren).

I förhöret med Nicola Fauzzi säger Fauzzi att han mötte paret Palme vid Sveavägen 44 norr om Sveavägen 42.

Fauzzi säger att han såg paret Palme på 20 meters avstånd - och 8-10 meter bakom dem går en man i blå jacka vid trottarkanten.

Jag har i 31 år trott att mannen som gick bakom paret Palme var Anders Björkman eftersom Fauzzi tyckte sig känna igen hans jacka när Björkman gömde sig i Dekorimas entréport (då Fauzzi hunnit fram till Kammakargatan).

Men det kan inte stämma.

Björkman befann sig nämligen samtidigt söder om Fauzzi och paret Palme, vid Sveavägen 42.

Vem var alltså mannen i blå jacka som gick bakom paret Palme vid Sveavägen 44? GM ?

Och varför såg inte Fauzzi Björkman när han gick förbi Bankomaten?

Fauzzi fick ju göra videokonfrontation 881219 där CP fanns med som nr 8. Men Fauzzi kände inte igen någon.

Ja, det är ju något som inte stämmer här.

Kanske står AB skymd bakom pelaren sett söderifrån? NF såg honom inte?

Det är en del som talar för att NF ser en annan person.
Vem är då det och vart tog han vägen?
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-12-03 kl. 22:20.
Citera
2017-12-03, 22:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jo, jo. Jag har hört den om tomtarna också. Kör på den du, jag håller mig till "rimliga" antaganden, och i det här fallet, återkommande rykten. Inifrån makten. Rykten som växer till sanningar, inom vårt försvar, polis och underrättelsetjänster.

Ja de sköter den biten själv ganska *duktigt* och snart. Varför argumenterar du som om jag påstår något annat än att ryktet gick i den kategori du påtalar?!?! Det gör jag inte.

Själv är bäste dräng eller hur devisen går. OP var ju inte heller en alltigenom trevlig person i alla lägen, det finns nog mer än en som Jan Björklund som häcklats av OP redan under tiden OP själv tjänstgjort. Jag skulle inte tro att det vore störtsvårt att sätta det ryktet i just den sfären på de premissserna. Paranoia kan ju lätt bli en yrkesskada.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 22:38.
Citera
2017-12-03, 22:20
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja den färgen stämmer bättre med ABs jacka än den jacka som bärs av statister vid rekonstruktionen.

Vilket jag antar att har godkänts av NF?
Jag tror inte Nicola F har valt kläderna som bärs av statister vid rekonstruktionen.
Citera
2017-12-03, 22:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror inte Nicola F har valt kläderna som bärs av statister vid rekonstruktionen.

Nej, men att de mesta möjliga mån motsvarar det han såg?

Är vad jag tror men jag vet inte hur det går till vid en rekonstruktion.
Citera
2017-12-03, 22:25
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I förhöret med Anders Björkman skriver polisen att Bankomaten är belägen vid Sveavägen 42 som ligger ca 25 meter norr om mordplatsen (nära reklampelaren).

I förhöret med Nicola Fauzzi säger Fauzzi att han mötte paret Palme vid Sveavägen 44 norr om Sveavägen 42.

Fauzzi säger att han såg paret Palme på 20 meters avstånd - och 8-10 meter bakom dem går en man i blå jacka vid trottarkanten.

Jag har i 31 år trott att mannen som gick bakom paret Palme var Anders Björkman eftersom Fauzzi tyckte sig känna igen hans jacka när Björkman gömde sig i Dekorimas entréport (då Fauzzi hunnit fram till Kammakargatan).

Men det kan inte stämma.

Björkman befann sig nämligen samtidigt söder om Fauzzi och paret Palme, vid Sveavägen 42.

Vem var alltså mannen i blå jacka som gick bakom paret Palme vid Sveavägen 44? GM ?

Och varför såg inte Fauzzi Björkman när han gick förbi Bankomaten?

Fauzzi fick ju göra videokonfrontation 881219 där CP fanns med som nr 8. Men Fauzzi kände inte igen någon.
Förklaringen är att Fauzzi gjorde sin observation vid Sveavägen 42 inte vid Sveavägen 44. Mannen i ljus blå jacka är Anders B
Senast redigerad av 299792458 2017-12-03 kl. 22:28.
Citera
2017-12-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
"Overkligt och kaotiskt, så beskriver Östersundspolisen Maria Larsson mordet på Olof Palme för 25 år sedan. Då jobbade hon på ambulansen i Stockholm och hon var en av de första som kom till mordplatsen.

Trots att det är 25 år sen minns hon den där fredagsnatten som i går.

- Vi fick veta att det var Palme som var skjuten först när vi kom dit, säger Maria Larsson. Situationen var overklig och kaotisk.

På Sabbatsbergs sjukhus blev det rörigt eftersom sjukvårdspersonalen var stressad och nervös.

- Ingvar Karlsson, Kjell-Olof Fält och sonen Mårten kom dit senare på natten, säger Maria Larsson till P4 Morgon."

Maria verkar säker på att Sabbatsbergambulansen anlände 23,27 och hon berättar om händelsen i bifogad länk.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3364&artikel=4374157

Det är intressant hur Maria kommer fram till 23. 27

Hon anger att körningen tar 3 min och att uttiden är 23.24.

Det är 2 saker som hon inte verkar medveten om.

1) Uttiden anges endast i minuter dvs man skippar sekunderna. Den reella uttiden är (enligt LAC-bandet) 23:24:50, dvs nära 23:25.

2) Uttiden är inte som man kan tro den tid som ambulansen lämnar sabbatsberg utan den tid som larmet kommer in till Sabb. Det tar ju lite tid att göra sig iordning och komma iväg. 23.26.50 meddelar Kennet Lavrell att dom åker. Tar nu körningen 3 min som hon säger så är dom framme 23:29:50 och det stämmer mycket bättre med övriga delar av LAC bandet, speciellt det länge hemligstämplade LAC band B.
Citera
2017-12-03, 22:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Som sagt NF är svajig, och jag ser det som fullständigt uteslutet att han befunnit sig på Sveavägen 56. Man ser i stort sett ingenting därifrån, än mindre kan man uppfatta en mörkblå täckjacka från det avståndet. Jag gick förbi där i kvällsmörkret för en timme sen (i andra ärenden) Skotten borde inte heller hörts alldeles oavsett om han var utan både luva och hörlurar. Dessutom stämmer inte promenadtiden med LOP.
Däremot är det rimligt att dom möttes i närheten av vad han angett. Ungefär den norra reklampelaren, strax utanför bankomaten. Där befinner sig Anders ytterst ut mot trottoaren bakom reklampelaren och har precis börjat sin promenad söderut bakom LOP. Han kanske inte såg dom passera ifrån den position han hade. Vännerna hade precis lämnat bankomaten och eventuellt sneddat över Sveavägen eftersom dom skulle till kårhuset på Holländargatan.
NF har misstagit sig på Adolf Fredriks kyrkogata och Kammakargatan. Han befinner sig alltså vid 46-48 och inte vid 56.
Från den positionen är det fullt rimligt att han observerat det han sagt. Och nu stämmer promenadtiden bättre.

Om vi räknar på att den tid IM ser mordplatsen börjar 23.19.00 så är det möjligt att han ser när ABs gäng går förbi. Deras tid för uttag borde inte ta längre än vad IMs eget sällskaps gör.

Det är mycket stor sannolikhet att NF passerar efter det att IM positionerat sig.

Om man sett hur mordet på Kim Jun Nam gick till kan man anta att några medhjälpare fanns i anslutning till mordplatsen för att se resultatet efter att GM lämnat området. Kan vara en sådan NF ser?
Citera
2017-12-03, 22:33
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jo förstås. Tunnelbanan ligger inte åt det hållet. Mitt resonemang bygger på att han fick andra prioriteringar och spontant såg Tunnelgatan som bästa utväg.
F.ö var han nog inte på väg över Sveavägen för att få ner i tunnelbanan där. Den ingången var så vitt jag vet lika stängd som den på östra sidan. Han var på väg mot ingången vid Kungsgatan.

Har kanske diskuterats tidigare men har gått mig förbi ( har inte läst så mycket här)

Hur kommer det sig att dessa nedgångar var stängda just nu och vilka fattade det beslutet? Också längsökt men kan vara av betydelse. Rådmansplatsen blir då en naturligare mordplats. Men är det en konspiration så planerar man för båda möjligheterna, samt taxi m.m
Citera
2017-12-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Det är intressant hur Maria kommer fram till 23. 27

Hon anger att körningen tar 3 min och att uttiden är 23.24.

Det är 2 saker som hon inte verkar medveten om.

1) Uttiden anges endast i minuter dvs man skippar sekunderna. Den reella uttiden är (enligt LAC-bandet) 23:24:50, dvs nära 23:25.

2) Uttiden är inte som man kan tro den tid som ambulansen lämnar sabbatsberg utan den tid som larmet kommer in till Sabb. Det tar ju lite tid att göra sig iordning och komma iväg. 23.26.50 meddelar Kennet Lavrell att dom åker. Tar nu körningen 3 min som hon säger så är dom framme 23:29:50 och det stämmer mycket bättre med övriga delar av LAC bandet, speciellt det länge hemligstämplade LAC band B.

Jag lånar ett gammalt inlägg av mvagrippa han har nog bätre koll än vad jag har

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Det var två män som jobbade på sollentuna-Ambulansen 951 var Christer Eriksson,vårdare och Peter Andersson,förare. När dom var på kungsgatan såg dom södermalmspiketen 3230 med blåljus i korsningen sveavägen/kungsgatan och körde efter denna. De larmades alltså inte från LAC utan var på väg hem till Sollentuna efter ett utfört uppdrag. På mordplatsen var de första ambulans och beräknas anlänt en halvminut efter 3230. Det är sollentunaambulansen som tar med Palme till Sabbatsbergs sjukhus.

I den från LAC utlarmade ambulansen 912 kör den extraknäckande norrmalmspolisen Maria Degerman, nu Larsson, och med som vårdare är Kenneth Lavrell. För mig är det oklart när de anländer till mordplatsen. Ambulans 912 åker efter Sollentunaambulansen det är Degerman som på LAC-bandet 23.31.40 säger vi är inne på SABB(atsberg) nu"
Citera
2017-12-03, 22:35
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad menar du med "maximalt kunnat dömas för medhjälp till mord"? En lägre påföljd för medverkande är ju fakultatitv, och då stipuleras tvång, svek, missbruk av beroendeställning, efterblivenhet eller liknande. Så en normalbegåvad medhjälpare kan alltså åka på livstid i ett mordfall, samma som GM.

Menar ingenting. Såg du frågetecknet? (?)
Citera
2017-12-03, 22:38
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja de sköter den biten själv ganska *duktigt* och snart. Varför argumenterar du som om jag påstår något annat än att ryktet gick i den kategori du påtalar?!?! Det gör jag inte.

Själv är bäste dräng eller hur devisen går. OP var ju inte heller en alltigenom trevlig person i alla lägen, det finns nog mer än en som Jan Björklund som häcklats av OP redan under tiden OP själv tjänstgjort. Jag skulle inte tro att det vore störtsvårt att sätta det ryktet i den sfären på de premissserna.

Det var han säkerligen inte. Vem är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in