2017-12-03, 21:39
Bannlyst
Därför skulle det vara intressant om man kunde få ut Bagdad Bob och Olof hela samtal
samt alla andra samtal han hade i ärendet i fråga. Säpo kan ha lyssnat av OP där någon även var betald av Bofors som gorilla eller liknande. När gjorde OP besök hos Bofors ägare eller hade han daglig kontakt?
Var det någon speciell person i Palmes närhet på Saf som skötte affärerna. Har PU utrett detta-Man kan tex undersöka om Palme fick hot från Bofors ledning eller Peter Wallenberg att gör du detta så händer detta. Vet Lisbet eller barnen något om detta. Vet Palmes närmaste arbetsvänner om det varit hot konflikter i så fall från vilka i samband med vapenaffärerna stoppades. Här vet vi ingenting
Ingenting har läckt ut mer än att Rajiv Gandhi blev mördad-Algernon-Cats Falck. Estonia sjönk ev smugglades vapen-plan sprängdes över lockerbie med Palmes vän som också hade kgb kontakter bernt carlson som ville stoppa big big affairs.

Man skulle vilja veta exakt när OP stoppade första leveransen o reaktionen av den både inom den hemliga öppna delen
Vem var det inom Sap som låg på att man skulle fortsätta denna politik
Vilka var det i saf som ägnade sig åt dessa
Var det fredsforskare-Vem inom försvarsstaben var länken mellan regeringen o bofors som skötte snacket! Fanns det någon som arbetade för Bofors där? som var bestämd att det skulle fortsätta säljas till varje pris.
Var OP uppe hos Peter Wallenberg någon gång? Gjorde OP samma som Löven o följde med Peter till länder han ville sälja till o gjord motköp mm-Fanns det någon konflikt här-Var Palme med Peter W någongång överhuvudtaget. Hade W
Wallenberg någon gorilla som tog hand om folk precis som i jönssonligan weiron holmberg
Man kan faktiskt tänka sig att man inom underättelserna i Sverige kopplar ihop OPs stoppande av vapen som Kgbspion-Vi vet inte säpo o ib kan fortsatt ha blivit matade av Cia o Mi6 de kan ha skickat dokument att det på något sätt sklulle gynna kgb o ryssarna i kriget.
Senast redigerad av capodaster 2017-12-03 kl. 21:52.
Citera
2017-12-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Medvetet eller inte, NF är alldeles för svajig för att få något vettigt ur.

Dock, mannen han ser bakom LOP vill NF sätta på en mörkblå jacka, medans ABs är tämligen ljus.

Mannen NF vill ha till AB är bakom LOP, vilka då har passerat AB. Om så är fallet är det den södra pelaren det måste vara för vid den norra är aldrig AB.

Detta givet, möter NF LOP mycket nära mordplatsen.

Det hela är mycket förvirrande. Den man NF kan i stort sett vara vem som helst.

Dock om det är vid södra pelaren är inte LOPs placering korrekt.

Om man tänker sig situationen när LOP, enligt LPs version, måste ha passerat AB så är det rött ljus, dvs trafiken står still. Även om AB har uppmärksamheten på annat håll bör man höra om några som talar med varandra passerar alldeles bakom ryggen på en.
Såvida detta händer alldeles i anslutning till mordet som påstås.
Som sagt NF är svajig, och jag ser det som fullständigt uteslutet att han befunnit sig på Sveavägen 56. Man ser i stort sett ingenting därifrån, än mindre kan man uppfatta en mörkblå täckjacka från det avståndet. Jag gick förbi där i kvällsmörkret för en timme sen (i andra ärenden) Skotten borde inte heller hörts alldeles oavsett om han var utan både luva och hörlurar. Dessutom stämmer inte promenadtiden med LOP.
Däremot är det rimligt att dom möttes i närheten av vad han angett. Ungefär den norra reklampelaren, strax utanför bankomaten. Där befinner sig Anders ytterst ut mot trottoaren bakom reklampelaren och har precis börjat sin promenad söderut bakom LOP. Han kanske inte såg dom passera ifrån den position han hade. Vännerna hade precis lämnat bankomaten och eventuellt sneddat över Sveavägen eftersom dom skulle till kårhuset på Holländargatan.
NF har misstagit sig på Adolf Fredriks kyrkogata och Kammakargatan. Han befinner sig alltså vid 46-48 och inte vid 56.
Från den positionen är det fullt rimligt att han observerat det han sagt. Och nu stämmer promenadtiden bättre.
Citera
2017-12-03, 21:47
Medlem
Jag hittade lite om ubåtskränkningar på 80-talet på Skalmanforum.
Jag tycker det är intressant med lite bekanta namn,Hans Von H med i marinofficerarupproret.
Bror S möjlig Staybehind tjänst.
Ger också en känsla av kalla kriget stämningen och hur svårt det är för en liten nation när de stora grabbarna kör sitt race.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=40534&sid=06b146aeb4c6b4ce2ba fc5c5f76bc003

Citerar lite korta bitar( det blir så väldigt mycket text annars)

Hårsfjärden 1982:
"Under eftermiddagen den 13:e uppfattas ljud och indikationer som tyder på att en undervattensfarkost i mycket låg fart närmar sig Mälstenslinjen norrifrån. Sannolikt från själva hårsfjärdsområdet och via Mysingen vidare ut mot öppet hav, men som blockeras av minlinjerna vid Mälsten. De norra utloppen var också spärrade, så för ubåtar som opererat inne i Hårsfjärden är den södra passagen via Mälsten ett av få alternativ.

För natten har ÖB delegerat befälet till försvarsstabschef viceamiral B.S. Vid 20.05 meddelas till Mälsten att eldförbud gäller för minorna. Befälhavararen för minlinjerna vid Mälsten ringer till försvarsstabschefen B.S. och begär att få eldtillstånd på grund av indikationerna på att ubåtspassage är nära förestående. B.S. nekar till det då han anser att kustartilleriet inte har tillräckligt uppsikt över ytan i mörkret. Chefen på Mälsten menar att de har full kontroll över området genom de bildförstärkare och annan materiel och att man testat detta tillfredsställande tidigare på kvällen. Man hade dessutom eldtillstånd hela natten innan.

Telefonsamtalet skall ha varat i över 20 minuter där chefen på Mälsten försöker övertala B.S. om att få eldtillstånd, men denna vidhåller eldförbudet. Efter samtalet låter B.S. via ytterligare tre olika instanser meddela förbudet direkt ned till Mälsten. (Militärområdets befälhavare, örlogsbasen på Muskö samt chefen för Sthlm KA.)"
Två timmar efter den misstänkta ubåten passerat över minlinjen ger försvarsstabschefen B.S. nu eldtillstånd. Det är då (kl 01.06) fortfarande lika kolsvart som tidigare under kvällen. Under de fem timmar med eldförbud har ingenting förändrats på Mälsten i form av mörkerförmåga. (Samtliga nätter efter detta ges fullständigt eldtillstånd.)

"Och jag vill återkomma till att det bara är MÄLSTEN som får den här specialbehandlingen eller ens eldförbud.
minlinjerna LÅNG BÄLLING och GÅLÖ har eldtillstånd hela natten trots samma siktförhållanden som vid MÄLSTEN. Tydligen ingen säkerhetsfara vid de andra linjerna alltså. Och EFTER att en ubåt passerat ut genom den nu med speciellt eldförbud belagda minlinjen MÄLSTEN bedömer C Fst att säkerheten plötsligt är godtagbar och ger eldtillstånd."

Sidor som berör denna kväll saknas i krigsdagboken.
Fullständig text på den bifogade länken.

Hans von H och Bror S Karlskrona 1980.

"Lite OT efter som att det inte handlar om Hårsfjärden. Men väl om huvudpersonen Bror Stefensson. Lite intresant att kasta in här tänkte jag.

"Den 12 mars 1980 upptäcker en minsvepare en främande ubåt på svenskt vatten utanför Hasslö i Karskrona skärgård. Jagaren
J 18 HMS Halland som var på gång in till karlskrona efter en artilleriskjutnings-övning satte högsta fart till platsen och var på platsen bara 25 minuter efter larmraporten från minsveparen. HMS Halland fick ommedelbart hydrofonkontakt och fälde enligt gällande regler ett knallskott i vattnet för att varna ubåten. Till skillnad mot tidigare liknande incidenter då upptäckta ubåtar omedelbart lämnat svenskt vatten när de varnats, började den nu upptäckta ubåten att sicksacka och göra undanmanövrer för att skaka av sig den Svenska jagaren. Den lyckas också med detta flera gånger men HMS Halland lyckas hela tiden återfå kontakten. Den märkliga kurragömmaleken pågår i två timmar tills den främmande ubåten till slut lämnar Svenskt vatten. Då gör ubåten något mycket märkligt. Omedelbart utanför den Svenska territorrialvattengränsen vänder ubåten och går återigen in på Svenskt vatten. Samtidigt börjar den plötsligt att sända med sin egen aktiva hydrofon mot HMS Halland.
Att ubåten gör det här kan tolkas på flera sätt. Dels som en uppvisning i totalt förakt för den Svenska jagaren. Dels kan man se det som aggressiv manöver. Som när stridsflygplan belyser varandra med målbelysningsradar. Det är ett sätt att säga "jag har dig på kornet och kan döda dig nu om jag vill". Ubåtar använder aktiv hydrofon/sonar för att få exakt avstånd och läge på sitt mål. För att kunna avfyra sina torpeder med rätt inställning för att maximera sannolikheten för träff. Då ubåten återigen trots varning med knallskott gick in på svenskt vatten skärpte nu HMS Halland vapeninsatsen enligt IKFN reglerna. En sjunkbomb fälls, men på ett avstånd från ubåten så att den inte skulle kunna skadas. Därefter tappas kontakten med ubåten på grund av turbolensen i vattnet efter sjukbombsdetonationen. Jagaren får order om att gå in till bas i Karlskrona.
Under ubåtsjakten har HMS Halland fått order från örlogsbasen i Karlskrona om att INTE tillgripa verkanseld. Något som fartygschefen på HMS Halland Hans Von Hofsten fann mycket märkligt i ett så solklart fall.
Den instans som förde befäl över ubåtsjakten var staben för MILO syd. Stabschef vid MILO syd var konteramiral Bror Stefensson. När jagaren lade till vid Karlskrona örlogsbas väntade Stefensson på kajen. Att amiral Stefensson var den som beordrat "ingen verkanseld" ligger minst sagt nära tillhands. Det är intressant för vad som händer två år senare i den så kallade "eldförbuds episoden" vid ubåtsjakten i Hårsfjärden 1982."
Citera
2017-12-03, 21:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Som sagt NF är svajig, och jag ser det som fullständigt uteslutet att han befunnit sig på Sveavägen 56. Man ser i stort sett ingenting därifrån, än mindre kan man uppfatta en mörkblå täckjacka från det avståndet. Jag gick förbi där i kvällsmörkret för en timme sen (i andra ärenden) Skotten borde inte heller hörts alldeles oavsett om han var utan både luva och hörlurar. Dessutom stämmer inte promenadtiden med LOP.
Däremot är det rimligt att dom möttes i närheten av vad han angett. Ungefär den norra reklampelaren, strax utanför bankomaten. Där befinner sig Anders ytterst ut mot trottoaren bakom reklampelaren och har precis börjat sin promenad söderut bakom LOP. Han kanske inte såg dom passera ifrån den position han hade. Vännerna hade precis lämnat bankomaten och eventuellt sneddat över Sveavägen eftersom dom skulle till kårhuset på Holländargatan.
NF har misstagit sig på Adolf Fredriks kyrkogata och Kammakargatan. Han befinner sig alltså vid 46-48 och inte vid 56.
Från den positionen är det fullt rimligt att han observerat det han sagt. Och nu stämmer promenadtiden bättre.
Banklokalen (bankomaten) är vid den södra reklampelaren.

http://oi63.tinypic.com/2573874.jpg

Det var där Nicola F mötte/såg paret Palme och Anders B, inte som han säger norra reklampelaren. Anders B var vid den södra reklampelaren inte vid den norra reklampelaren.
Senast redigerad av 299792458 2017-12-03 kl. 21:54.
Citera
2017-12-03, 21:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Haltar ditt resonemang lite här tycker du?

Palme var utpekad-Stort- som KGB-spion. Då. Sedan långt före MOP. Och i nutid. Jag finner ingen anledning till att Sovjet skulle sprida ett sådant rykte.

Den motsatta sidan hade all anledning och det gjorde och gör de än idag.

Nej, mitt resonemang haltar inte det är helt logiskt.
En sovjetisk satellitstats regering skulle mycket väl kunna önska och starta ett sådant rykte, särskilt om Sverige stött de stater som brutit sig ur Sovjetblocket. Att man vill misskreditera en ledare för en neutral stat där även mellanstadieungar gör insamlingar till familjer i strejken i Polen exempelvis, för att de ska kunna hålla ut när centralmakten sätter press.
Att hitta på att han vore CIA agent skulle kanske bara öka OPs tillträde i sammanhang där man helst slapp se honom, men marginellt påverka opinionen hos dissidenter på hemmaplan (som i regel var kritiska mot centralmakten som styrdes från Kreml).

Vad menar du med att skriva att han var "stort" utpekad, med stor bokstav? Att det var många som deltog i "viskningsleken" under ansenlig tid är väl känt, men det var inget som ens väl var tillräckligt konkretiserat eller såpass verifierat att det ens kunde köras i kvällspressen väl?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 22:01.
Citera
2017-12-03, 21:55
Medlem
wilmerxys avatar
Nu skjuter jag från höften. Verkligen. (och om uttrycket tillåts).

Ref. till ett av mina tidigare inlägg:

Jag tänker mig ett scenario där någon skjuter från distans, när någon gått fram från dekorima-fönstret och avfyrar ett löst skott, samtidigt som OP faller till marken.

Patronerna (krutblandningen) är från samma ask som kulorna som senare "hittas".

Stänket från det lösa skottet kan också vara upprinnelsen till LP:s skada på kläderna?

Fokus från skytten blir helt bortkopplad.

Det hade då också varit rimligt enkelt att få någon nere på gatan att ställa upp. Personen hade väl maximalt kunnat dömas för medhjälp till mord?

Ett långskott som sagt.
Citera
2017-12-03, 21:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, jag är tveksam på att de skulle tagit initiativ till kontakt sådär oförhappandes, däremot hade de, eller OP som var mer av offentlig person, antagligen svarat artigt om någon tilltalat dem längs vägen. Men kanske, om de nu var väldigt vaksamma, en lätt avvärjande kommentar om att det är trevligt med kvällspromenader om de observerat någon som liksom står och glor på dem utan ansats till attsäga något, ifall de måste passera personen?

Vad gäller AB vet jag inte om det är så att han hamnar i något slags chock och därför inte uppfattar vad Lisbeth säger. Plus att Lisbeth kanske uttrycker sig otydligt i chock, panik?

En liten motsägelse är väl att han dels uppfattar att LOP och GM gått tillsammans en längre sträcka och samtidigt väntar in dem vid korsningen Tunnelgatan och Sveavägen?
Jag tror helt enkelt att AB missar på några punkter, dels är han fokuserad på var hans kamrater tog vägen strax innan och sedan händer något oväntat, så han inte får ihop intrycken.
Jag tror AB talar om sträckan från Dekorimas entre till blodpölen. Att LOP och GM gått tillsammans från Dekorimas entre till blodpölen.
Citera
2017-12-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Banklokalen (bankomaten) är vid den södra reklampelaren.

http://oi63.tinypic.com/2573874.jpg

Det var där Nicola F mötte/såg paret Palme och Anders B, inte som han säger norra reklampelaren. Anders B var vid den södra reklampelaren inte vid den norra reklampelaren.
Just det, fel av mig Tack!
Citera
2017-12-03, 22:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, Nicola F sagär ljusblå jacka som på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M

http://oi65.tinypic.com/2ptqrr7.jpg

Ja den färgen stämmer bättre med ABs jacka än den jacka som bärs av statister vid rekonstruktionen.

Vilket jag antar att har godkänts av NF?
Citera
2017-12-03, 22:05
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
-När är bilden tagen?

Jag fastnar för den parkerade polisbilen, med vad jag antar en polis på biltaket på den östra sidan. Han får hjälp med en stege. För att ta sig upp på utsprånget på huset?

Är det en platsundersökning dagen/dagarna efter MOP(taket/utskjutet ovanför dekorima) kan man inte mer än skratta åt bedrövelsen.

Har själv inte kunnat utesluta den möjligheten ännu.
- Knallarna från avstånd. Smällare. Som har nämnts (också av LP). En 357Magnum från 1 meters avstånd kommer man ihåg. Utan att träffas själv.

- Det var ingen direktanlutning mellan pipan och Palmes rygg. (man pratar om 60-120cm )

-Skottvinkeln från första fönstret, första våningen är möjlig. (ombyggnad och utbyggnad av det språnget har gjorts efteråt. Varför?) Mycket beror också hur Palme var lutad vid träffögonblicket.

- Upphittandet av skotten tror jag inte fullt ut på, i nuläget. (Och inga spår efter kulan fanns inuti OP)

- Att första kulan missade förklaras enklare med en distansskytt, ifall OP vred sig snabbt moturs mot mannen som ska ha lagt sin hand på hans vänstra axel. (ett reflexbeteende)

Men jag tycker hela teorin med handpåläggning är tveksam. Dels för att man kan hinna vrida sig och förstöra träffen -vilket den tydligen gjorde här- och dels för att det pratas om 60-120cm:s avstånd.
(skador på kläder och kropp, sett vid obduktion)

Krutstänk och isotoper härvid blir försvårande med den teorin.
Kulan som snuddade LP blir också mer svårförklarlig (men den snudden blir man väl aldrig klok på. LP är framför, på sidan, bakom, på backen och ja, ibland inte träffad, eller bara liiite så ingen koll behövs o.s.v.)

Mannen vid Dekorima kan ha varit en markör. Inte uteslutet iallafall

Ja det tror jag också "Att första kulan missade" och att den andra gick igenom OP och så snuddade LP av misstag. Vilket bekräftar Inge M:s observation av LP lite framför och vänster om OP. Var var hon på väg ?

http://oi67.tinypic.com/30j4mzm.jpg
Senast redigerad av 299792458 2017-12-03 kl. 22:12.
Citera
2017-12-03, 22:08
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, det är helt logiskt.
En sovjetisk satellitstats regering skulle mycket väl kunna önska och starta ett sådant rykte, särskilt om Sverige stött de stater som brutit sig ur Sovjetblocket. Att man vill misskreditera en ledare för en neutral stat där även mellanstadieungar gör insamlingar till familjer i strejken i Polen exempelvis, för att de ska kunna hålla ut när centralmakten sätter press.
Att hitta på att han vore CIA agent skulle kanske bara öka OPs tillträde i sammanhang där man helst slapp se honom, men marginellt påverka opinionen hos dissidenter på hemmaplan (som i regel var kritiska mot centralmakten som styrdes från Kreml).

Jo, jo. Jag har hört den om tomtarna också. Kör på den du, jag håller mig till "rimliga" antaganden, och i det här fallet, återkommande rykten. Inifrån makten. Rykten som växer till sanningar, inom vårt försvar, polis och underrättelsetjänster.
Citera
2017-12-03, 22:08
Medlem
Basfaktas avatar
I förhöret med Anders Björkman skriver polisen att Bankomaten är belägen vid Sveavägen 42 som ligger ca 25 meter norr om mordplatsen (nära reklampelaren).

I förhöret med Nicola Fauzzi säger Fauzzi att han mötte paret Palme vid Sveavägen 44 norr om Sveavägen 42.

Fauzzi säger att han såg paret Palme på 20 meters avstånd - och 8-10 meter bakom dem går en man i blå jacka vid trottarkanten.

Jag har i 31 år trott att mannen som gick bakom paret Palme var Anders Björkman eftersom Fauzzi tyckte sig känna igen hans jacka när Björkman gömde sig i Dekorimas entréport (då Fauzzi hunnit fram till Kammakargatan).

Men det kan inte stämma.

Björkman befann sig nämligen samtidigt söder om Fauzzi och paret Palme, vid Sveavägen 42.

Vem var alltså mannen i blå jacka som gick bakom paret Palme vid Sveavägen 44? GM ?

Och varför såg inte Fauzzi Björkman när han gick förbi Bankomaten?

Fauzzi fick ju göra videokonfrontation 881219 där CP fanns med som nr 8. Men Fauzzi kände inte igen någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in