Citat:
Ursprungligen postat av
wilmerxy
Precis. Och jag hade gärna utvecklat min tanke längre, men det här är tråden om OP så.
Att Palme inte var en KGB-agent känner jag mig däremot övertygad om. Han var en humanist.
Att han önskade goda kontakter med öster, likväl som väster, är väl en självklarhet som Statsman för ett land.
Vi är ett neutralt land och ska vi ändra på det så blir det med svenska folkets vilja. Tills något sådant har skett, har de styrande att rätta sig till vår Neutralitet.
Sverige är inte ett neutralt land 2017 i händelse av krig och var det inte heller 1986. Däremot var Sverige
officiellt alliansfritt 1986 och är det också 2017. Skilj på neutralt och alliansfritt.
I någon mån är detta faktum intressant i relation till mordet på OP.
Mordet kan ha att göra med Sveriges relation till annat land, men mest sannolikt var motivet ekonomiskt, en koppling till Bofors är inte långsökt.
Palme var inte en envåldshärskare, det hade gått att få bort honom på demokratisk väg genom skandaler och annat. Ett mord antyder att det var brådskande, kanske satt OP inne med information som skulle kunna ha skadat mäktiga ekonomiska intressen.
Bofors fick Indienordern kort efter att OP mördades.
Bofors, Skandia och stora summor pengar, där någonstans finns gåtans lösning tror jag. Kanske var OP inblandad i mutaffärer eller hade ingående kännedom.