2017-12-03, 18:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nicola F säger att han funderade över om AB var säkerhetsvakt, men drog slutsatsen att han inte var det.

page 1 https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVJSWV9jNzJhbGs/view
Du förlorar på din osaklighet eftersom du har bra idéer.

NF sa att han funderade över ifall mannen han mötte var säkerhetsvakt. Den mannen hade ett annat signalement än AB, längre jacka och en ålder högre än 45. Vad han efter mordet såg på långt håll var en man, troligen AB, som hade samma färg på jackan. Det är långt ifrån säkert att det var AB han mötte och det är mycket osäkert att mötet inte skedde vid La Cartiere 70 meter norr om bankomatlokalen.
Citera
2017-12-03, 18:35
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ett alibi när absolut inget pekade på honom?
Det var väldigt viktigt för honom att säga att han såg/mötte paret Palme och Anders B längre norrut på Sveavägen. Så det måste ha varit något vi inte vet om. Han vet helt enkelt att de såg honom och ville helt enkelt berätta var det var, för någon sa något annat.
Citera
2017-12-03, 18:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du förlorar på din osaklighet eftersom du har bra idéer.

NF sa att han funderade över ifall mannen han mötte var säkerhetsvakt. Den mannen hade ett annat signalement än AB, längre jacka och en ålder högre än 45. Vad han efter mordet såg på långt håll var en man, troligen AB, som hade samma färg på jackan. Det är långt ifrån säkert att det var AB han mötte och det är mycket osäkert att mötet inte skedde vid La Cartiere 70 meter norr om bankomatlokalen.

Medvetet eller inte, NF är alldeles för svajig för att få något vettigt ur.

Dock, mannen han ser bakom LOP vill NF sätta på en mörkblå jacka, medans ABs är tämligen ljus.

Mannen NF vill ha till AB är bakom LOP, vilka då har passerat AB. Om så är fallet är det den södra pelaren det måste vara för vid den norra är aldrig AB.

Detta givet, möter NF LOP mycket nära mordplatsen.

Det hela är mycket förvirrande. Den man NF kan i stort sett vara vem som helst.

Dock om det är vid södra pelaren är inte LOPs placering korrekt.

Om man tänker sig situationen när LOP, enligt LPs version, måste ha passerat AB så är det rött ljus, dvs trafiken står still. Även om AB har uppmärksamheten på annat håll bör man höra om några som talar med varandra passerar alldeles bakom ryggen på en.
Såvida detta händer alldeles i anslutning till mordet som påstås.
Citera
2017-12-03, 18:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Kan LOP ha frågat GM om något som GM uppfattat på fel sätt ? Eller avvisade LOP, GM på nogåt sätt ? Enligt AB visste LP att GM inte var svensk (LP talade på ett främmande språk till GM)

page 11 https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

Nja, jag är tveksam på att de skulle tagit initiativ till kontakt sådär oförhappandes, däremot hade de, eller OP som var mer av offentlig person, antagligen svarat artigt om någon tilltalat dem längs vägen. Men kanske, om de nu var väldigt vaksamma, en lätt avvärjande kommentar om att det är trevligt med kvällspromenader om de observerat någon som liksom står och glor på dem utan ansats till attsäga något, ifall de måste passera personen?

Vad gäller AB vet jag inte om det är så att han hamnar i något slags chock och därför inte uppfattar vad Lisbeth säger. Plus att Lisbeth kanske uttrycker sig otydligt i chock, panik?

En liten motsägelse är väl att han dels uppfattar att LOP och GM gått tillsammans en längre sträcka och samtidigt väntar in dem vid korsningen Tunnelgatan och Sveavägen?
Jag tror helt enkelt att AB missar på några punkter, dels är han fokuserad på var hans kamrater tog vägen strax innan och sedan händer något oväntat, så han inte får ihop intrycken.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 19:01.
Citera
2017-12-03, 18:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM är på platsen i mellan två till tee minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är felaktig.

Detta bör vara så nära verkligheten man kan komma.

Då är det givet att GM står på östra sidan innan LOP går över dit.

Då finns 2 alternativ.

1. Antingen är det en förväg känd väg att gå för LOP.

2. Det är en av flera möjliga platser där man förväntar sig att LOP kommer att passera. Detta kräver fler man, med ett antal möjliga GM.
Citera
2017-12-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
N

En liten motsägelse är väl att han dels uppfattar att LOP och GM gått tillsammans en längre sträcka och samtidigt väntar in dem vid korsningen Tunnelgatan och Sveavägen?
Jag tror helt enkelt att AB missar på några punkter, dels är han fokuserad på var hans kamrater tog vägen strax innan och sedan händer något oväntat, så han inte får ihop intrycken.

Menar han inte att hans uppfattning är att mördaren väntar in korsningen för att skuta? Dvs. att GM inte skjuter mitt på Sveavägen utan i en korsning, vilket givetvis är fullt logiskt, för då kan han ränna in på Tunnelgatan i princip direkt.
Givetvis stämmer det ändå att hans vittnesmål inte är hundra, hans tankar var inte alls på de personer som gick framför honom, de fokuserade han inte på förrän efter skotten.
Citera
2017-12-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man kan ställa sig frågan på vilka grunder NF kunde dra den slutsatsen, det brukar inte direkt stå stämplat SÄPO i pannan på livvakter. NF verkar vara insatt i hur det fungerar.

Neh, han kanske blev lite förvånad över att se LOP på stan en kväll, kanske därav han försöker se om han kan känna igen livvakt (som jag antar kreti och pleti skulle anta att LOP hade)?
Citera
2017-12-03, 19:16
Medlem
Citat:
Menar han inte att hans uppfattning är att mördaren väntar in korsningen för att skuta? Dvs. att GM inte skjuter mitt på Sveavägen utan i en korsning, vilket givetvis är fullt logiskt, för då kan han ränna in på Tunnelgatan i princip direkt.
Givetvis stämmer det ändå att hans vittnesmål inte är hundra, hans tankar var inte alls på de personer som gick framför honom, de fokuserade han inte på förrän efter skotten.

Ja så kan han ha menat. Jag är också oklar på hur pass bra man ser från Dekorimas ingång, AB uttrycker att GM stack direkt, medan AD säger att han dröjde sig kvar något litet tag. Det är möjligt att GM isåfall stod en bit in mot Tunnelgatan och inte syns för dem som står/går på trottoaren.

Fråga är om ABs vittnesmål är vad han faktiskt sett och uppfattat eller vad han tycker sig borde ha sett. Ifall han nu befinner sig något bakom en person som händelsevis blir skjuten i ryggen. Inte att han kanske fabulerar medvetet och fritt men ett hjärnspöke ockuperar det blanka utrymmet (för att det måste vara någon där, skotten kom inte ur tomma intet och hjärnan söker sammanhang, den söker även mönster i "myrornas krig" på TV fast där inte finns något)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-03 kl. 19:55.
Citera
2017-12-03, 19:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Medvetet eller inte, NF är alldeles för svajig för att få något vettigt ur.

Dock, mannen han ser bakom LOP vill NF sätta på en mörkblå jacka, medans ABs är tämligen ljus.

Mannen NF vill ha till AB är bakom LOP, vilka då har passerat AB. Om så är fallet är det den södra pelaren det måste vara för vid den norra är aldrig AB.

Detta givet, möter NF LOP mycket nära mordplatsen.

Det hela är mycket förvirrande. Den man NF kan i stort sett vara vem som helst.

Dock om det är vid södra pelaren är inte LOPs placering korrekt.

Om man tänker sig situationen när LOP, enligt LPs version, måste ha passerat AB så är det rött ljus, dvs trafiken står still. Även om AB har uppmärksamheten på annat håll bör man höra om några som talar med varandra passerar alldeles bakom ryggen på en.
Såvida detta händer alldeles i anslutning till mordet som påstås.
Nej, jag tycker inte NF är svajig. Men däremot är det första förhörsprotokollet felaktigt. AB mötte en man, som troligen inte är gm men kanske en yttre operativ ledare, kanske den amerikan som kom in på Skandia minuterna efter MOP?
Det andra förhörsprotokollet vid vallningen på Sveavägen ger mycket bra information.
Citera
2017-12-03, 20:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Möjligen, men det bevisar ändå inte det, det var väl allmänt känt att mördaren enligt Lisbet var klädd i mörkblå täckjacka. Att säga att man såg någon med mörkblå täckjacka skulle ju vem som helst kunna göra.¨
Och framför allt, varför gå till polisen om han skulle varit inblandad? Tråden hade definitivt inte hört talas om honom om han inte gått till polisen, han hade jobbat någon kilometer därifrån, platsen var definitivt inte naturlig för hans väg hem, det finns, i vart fall inte vad jag känner till några som helst uppgifter om att han skulle ta tillgång till skjutvapen, vilket för övrigt väldigt få hade 1986, är definitivt en väldigt liten av befolkningen nu också, men då var det ännu mindre. Inget vittne har sett honom, ingen polis har uppmanat ett sådant vittne att träda fram. Om din teori är sann så gör han tidernas mest perfekta mord på en politisk ledare, han är inte mer misstänkt än genomsnittlig man boende i Stockholms län, inte ens hans ålder stämmer med gärningsmannens förmodande. Så då är frågan, varför utsätter han sig för denna gigantiska risk och går till polisen?

Ett skäl kan vara att placera sig på en plats som ger honom alibi, ett annat skäl kan vara att placera någon annan på en plats i tid och rum i syfte att förvilla eller ge ett alibi.
Citera
2017-12-03, 20:05
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
50 m ? Anders B hadde varit vid sträckstenskanten på trottoarens västra sida (lite söder om banklokalen) för att bättre kunna se ner mot Kungsgatan. Under tiden hadde paret Palme och den passerad bakom honom.

Den blå dörren på bilden (bakom den södra reklampelaren) är banklokalen.

http://oi63.tinypic.com/2573874.jpg

-När är bilden tagen?

Jag fastnar för den parkerade polisbilen, med vad jag antar en polis på biltaket på den östra sidan. Han får hjälp med en stege. För att ta sig upp på utsprånget på huset?

Är det en platsundersökning dagen/dagarna efter MOP(taket/utskjutet ovanför dekorima) kan man inte mer än skratta åt bedrövelsen.

Har själv inte kunnat utesluta den möjligheten ännu.
- Knallarna från avstånd. Smällare. Som har nämnts (också av LP). En 357Magnum från 1 meters avstånd kommer man ihåg. Utan att träffas själv.

- Det var ingen direktanlutning mellan pipan och Palmes rygg. (man pratar om 60-120cm )

-Skottvinkeln från första fönstret, första våningen är möjlig. (ombyggnad och utbyggnad av det språnget har gjorts efteråt. Varför?) Mycket beror också hur Palme var lutad vid träffögonblicket.

- Upphittandet av skotten tror jag inte fullt ut på, i nuläget. (Och inga spår efter kulan fanns inuti OP)

-Att första kulan missade förklaras enklare med en distansskytt, ifall OP vred sig snabbt moturs mot mannen som ska ha lagt sin hand på hans vänstra axel. (ett reflexbeteende)

Men jag tycker hela teorin med handpåläggning är tveksam. Dels för att man kan hinna vrida sig och förstöra träffen -vilket den tydligen gjorde här- och dels för att det pratas om 60-120cm:s avstånd.
(skador på kläder och kropp, sett vid obduktion)

Krutstänk och isotoper härvid blir försvårande med den teorin.
Kulan som snuddade LP blir också mer svårförklarlig (men den snudden blir man väl aldrig klok på. LP är framför, på sidan, bakom, på backen och ja, ibland inte träffad, eller bara liiite så ingen koll behövs o.s.v.)

Mannen vid Dekorima kan ha varit en markör. Inte uteslutet iallafall
Citera
2017-12-03, 20:07
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är inte statsminister hursomhelst i den kategorin som åtnjuter åtalsimmunitet för brott begådda i tjänsten?

Tror jag inte men det kan du bättre an jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in