Citat:
Ursprungligen postat av
299792458
50 m ? Anders B hadde varit vid sträckstenskanten på trottoarens västra sida (lite söder om banklokalen) för att bättre kunna se ner mot Kungsgatan. Under tiden hadde paret Palme och den passerad bakom honom.
Den blå dörren på bilden (bakom den södra reklampelaren) är banklokalen.
http://oi63.tinypic.com/2573874.jpg
-När är bilden tagen?
Jag fastnar för den parkerade polisbilen, med vad jag antar en polis på biltaket på den östra sidan. Han får hjälp med en stege. För att ta sig upp på utsprånget på huset?
Är det en platsundersökning dagen/dagarna efter MOP(taket/utskjutet ovanför dekorima) kan man inte mer än skratta åt bedrövelsen.
Har själv inte kunnat utesluta den möjligheten ännu.
- Knallarna från avstånd. Smällare. Som har nämnts (också av LP). En 357Magnum från 1 meters avstånd kommer man ihåg. Utan att träffas själv.
- Det var ingen direktanlutning mellan pipan och Palmes rygg. (man pratar om 60-120cm )
-Skottvinkeln från första fönstret, första våningen är möjlig. (ombyggnad och utbyggnad av det språnget har gjorts efteråt. Varför?) Mycket beror också hur Palme var lutad vid träffögonblicket.
- Upphittandet av skotten tror jag inte fullt ut på, i nuläget. (Och inga spår efter kulan fanns inuti OP)
-Att första kulan missade förklaras enklare med en distansskytt, ifall OP vred sig snabbt moturs mot mannen som ska ha lagt sin hand på hans vänstra axel. (ett reflexbeteende)
Men jag tycker hela teorin med handpåläggning är tveksam. Dels för att man kan hinna vrida sig och förstöra träffen -vilket den tydligen gjorde här- och dels för att det pratas om 60-120cm:s avstånd.
(skador på kläder och kropp, sett vid obduktion)
Krutstänk och isotoper härvid blir försvårande med den teorin.
Kulan som snuddade LP blir också mer svårförklarlig (men den snudden blir man väl aldrig klok på. LP är framför, på sidan, bakom, på backen och ja, ibland inte träffad, eller bara liiite så ingen koll behövs o.s.v.)
Mannen vid Dekorima kan ha varit en markör. Inte uteslutet iallafall