2017-12-03, 19:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
För att kunna gå vidare med den här måste vi diskutera huruvida amortering är ett sparande, utgift eller kostnad.

Jag har länkat till boverket längre tillbaka i tråden. Jag har inget att invända mot dess definitioner. Vad är din definition av boendekostnader respektive boendeutgifter?
2017-12-03, 19:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag har hela tiden till skillnad från dig hävdat att vi har en bubbla och att det bara är en tidsfråga innan den brister.

Priserna är nu nere i -10 procent, kalla det vad du vill.

Jag tror att det blir mycket mer då jag vill påstå att det är en smakprov på det som kommer att ske....

En normal människa som har tänkt sig köpa något i framtiden lär ju vänta in priserna där boendekostnader lär spela en stor roll. För Svensson kommer vilja kunna fortsätta köpa sina Thailand resor samt kunna köpa sina räkor och vita vinet på fredagar.

Man väntar helt enkelt på den stora rean i en så här osäker tid.

Bollen är satt i rullning och den går inte att stoppa hur mycket du än blundar för det grabben!

Frågor på det?

Jag vet att tillgång och efterfrågan är en fundamental faktor i sammanhanget. Efterfrågan på bostadsrätter, säg små lägenheter är inte alls så stor som den var för 5 år sen. Inte konstigt alls att marknaden ser ut som den gör med andra ord.

En normal människa som letar efter en bostad för att bo i bryr sig föga om hurvida priserna går upp eller ner närmsta 10 åren.
2017-12-03, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag vet att tillgång och efterfrågan är en fundamental faktor i sammanhanget. Efterfrågan på bostadsrätter, säg små lägenheter är inte alls så stor som den var för 5 år sen. Inte konstigt alls att marknaden ser ut som den gör med andra ord.

En normal människa som letar efter en bostad för att bo i bryr sig föga om hurvida priserna går upp eller ner närmsta 10 åren.

Skojar du nu? Har du missat det senaste decenniets utveckling. Bostadsköparna bryr sig i allra högsta grad om priser. Och prisstegringen har gjort att människor kännt sig rika, o därigenom konsumerat mer. Sjunkande priser på lägenheter kan leda till ren depression. Det här kommer bli den stora valfrågan, för det är val 2018 ifall du missat det med? 😂
2017-12-03, 20:33
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Skojar du nu? Har du missat det senaste decenniets utveckling. Bostadsköparna bryr sig i allra högsta grad om priser. Och prisstegringen har gjort att människor kännt sig rika, o därigenom konsumerat mer. Sjunkande priser på lägenheter kan leda till ren depression. Det här kommer bli den stora valfrågan, för det är val 2018 ifall du missat det med? 😂

Ja, klart att prislappen spelar roll, har inte påstått något annat heller.
2017-12-03, 20:59
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Menar du verkligen att det är spekulation om man byter ner sig om ens ekonomi blir sämre? Pensionärer som byter till något mindre när behovet och inkomsten minskar har ägnat sig åt spekulation?

Glömde svara på denna igår. Den villa/lägenhet man bor i själv är ju naturligtvis inte en spekulationsbostad, utan ovanstående gäller ju bara om man har ytterligare en lägenhet i Stockholm, som man alltså inte bor i. Låt oss begränsa oss till Sthlm i detta fall, så vi slipper gränsdragningar kring semesterlägenheter.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-03 kl. 21:01.
2017-12-03, 21:11
Medlem
frdks avatar
Citat:
Dina personliga synpunkter på börsens värdering intresserar mig inte men om du granskar fakta objektivt ser du att det innebär mycket låg risk och god avkastning att investera pengar i indexfonder. Oavsett när du börjar med det, om det är dagen innan en krasch eller vid någon annan tidpunkt tar du en låg risk genom att göra detta.

Stopp, vänta nu lite innan du svarar och tänk efter några sekunder först. Se gärna på en graf över börsindex och tänk dig att du börjar investera vid olika tidpunkter och se på resultatet av det. Försök godtyckligt med facit i hand välja de sämst tänkbara tidpunkterna då du genom detta förlorar maximalt och kalkylera hur mycket du då förlorar.

Kalkylen du räknar är långsiktigt, säg 2-5 år. Inom 6 mån går räntorna upp och över en ev långsiktig vinst. På den korta tiden så är voliteten i bästa fall din vän.

Sen mitt eg. största issue är de facto att du investerar lånade pengar. Har du ett väldigt ansträngt lån som riskerar springa iväg så är det inte rimligt gambla med marginalerna oavsett hur lovande avkastningen ser ut att vara.
Med ditt sätt att argumentera borde alla maxa sina bolån för att friställa medel för aktie investering.. vilket är helt uppåt väggarna fel vem du än frågar.
Så nej så länge du inte ligger på betryggande 30-50% bolån mot nuvarande värdering så är amorteringen a och o, precis vad finansinspektionen också säger.. följ deras goda råd!
2017-12-03, 21:41
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instinkten
Tror inte följande artikel är postad (ni får ge mig stryk om så är fallet), men SVT Nyheter kör idag på webben ett litet tema om att priserna fallit mer än vad statistiken visar. Till detta hör ett case där en kvinna intervjuas som hamnade i just den situationen som spekulerats om en del, att man köpt nytt innan man sålt och sedan svettats rejält i takt med uteblivna bud. Det är första liknande caset jag sett, och därmed ett litet bevis på att sådana dramer faktiskt pågår just nu i verkligheten och inte bara i den dregglande skadeglädjesfantasin på Flashback.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-tvingades-sanka-priset-pa-sin-lagenhet-med-en-halv-miljon

Det som skrämmer mig med den här soppan, är om regeringen kommer att klara av att stå emot när ett par tusen BLT kräver att få bli räddade ur den ekonomisk knipa de satt sig i. Medvetet eller omedvetet.

Det är ju populärt numera att få sin vilja fram genom att protestera högljutt på Medborgarplatsen. Hur blir det då när folk som hotas av personlig konkurs börjar ställa krav på särbehandling?

Kan det bli frågan om statliga nödlån? Temporära skattesänkningar för 'utsatta grupper'? Höjda maxgränser för bostadstillägg?
2017-12-03, 21:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Kalkylen du räknar är långsiktigt, säg 2-5 år. Inom 6 mån går räntorna upp och över en ev långsiktig vinst. På den korta tiden så är voliteten i bästa fall din vän.

Nej kalkylen fungerar lika bra på både lång och kort sikt. Om du börjar månadsspara i börsen istället för att amortera och du har oturen att råka ut för en börskrasch efter 1 månad ja då är det bara 1 månads sparande som går back, knappats någon stor konsekvens. Ju längre tid tu gör detta desto mer pengar får du investerat i börsen men på lång sikt minskar minskar riskerna med börssparande. Månadssparande i börsindex är av dessa skäl förenat med låg risk både på kort och lång sikt.

Citat:
Sen mitt eg. största issue är de facto att du investerar lånade pengar. Har du ett väldigt ansträngt lån som riskerar springa iväg så är det inte rimligt gambla med marginalerna oavsett hur lovande avkastningen ser ut att vara.

Men det är fel, det är sparpengar du investerar på detta sätt. Att du också har ett bolån innebär inte att din lön är lånade pengar.

Citat:
Med ditt sätt att argumentera borde alla maxa sina bolån för att friställa medel för aktie investering.. vilket är helt uppåt väggarna fel vem du än frågar.
Så nej så länge du inte ligger på betryggande 30-50% bolån mot nuvarande värdering så är amorteringen a och o, precis vad finansinspektionen också säger.. följ deras goda råd!

Jag redogjorde sakligt för fakta och har inte sagt att folk borde maxa sina bolån, detta är dina vantolkningar. Hur stora lån folk känner sig bekväma med har heller inte med den här saken att göra, jag berörde bara risken med månadssparande i börsen istället för amortering.
2017-12-03, 21:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Glömde svara på denna igår. Den villa/lägenhet man bor i själv är ju naturligtvis inte en spekulationsbostad, utan ovanstående gäller ju bara om man har ytterligare en lägenhet i Stockholm, som man alltså inte bor i. Låt oss begränsa oss till Sthlm i detta fall, så vi slipper gränsdragningar kring semesterlägenheter.

Men nu var det så här du skrev:

Citat:
För att det skall vara relevant om lägenheten är köpt på spekulation / numera innehas som spekulation - ur marknadspåverkande perspektiv - och det är väl det som är relevant för oss här, så måste det vara så att höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren kommer leda till en försäljning. Är vi överens om det?

Dina kriterier för om det är spekulation tog inte på något sätt upp om man bor i bostaden eller inte utan bara att det fetade kommer leda till en försäljning. Din definition träffar som sagt var också ett pensionärspar som bott i sin bostad länge men som byter ner sig när deras behov och inkomst minskar.
2017-12-03, 21:54
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det som skrämmer mig med den här soppan, är om regeringen kommer att klara av att stå emot när ett par tusen BLT kräver att få bli räddade ur den ekonomisk knipa de satt sig i. Medvetet eller omedvetet.

Det är ju populärt numera att få sin vilja fram genom att protestera högljutt på Medborgarplatsen. Hur blir det då när folk som hotas av personlig konkurs börjar ställa krav på särbehandling?

Kan det bli frågan om statliga nödlån? Temporära skattesänkningar för 'utsatta grupper'? Höjda maxgränser för bostadstillägg?

Jag tror definitivt vi kommer se förändringar i lagstiftningen kring personlig konkurs. Vilket väl inte är konstigt. Om en person får problem, så är det individens problem. Om många människor får problem, blir det allas vårt problem...
2017-12-03, 21:59
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Men nu var det så här du skrev:

Dina kriterier för om det är spekulation tog inte på något sätt upp om man bor i bostaden eller inte utan bara att det fetade kommer leda till en försäljning. Din definition träffar som sagt var också ett pensionärspar som bott i sin bostad länge men som byter ner sig när deras behov och inkomst minskar.

Eftersom PresidentBahama tidigare i diskussionen hade talat om lägenheter utan tända lampor kvällstid eller något liknande så var min tanke att vi självklart inte talade om lägenheter ägaren bor i permanent. Nu förtydligade jag det eftersom du tolkat det annorlunda. Bra så.
2017-12-03, 22:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag tror definitivt vi kommer se förändringar i lagstiftningen kring personlig konkurs. Vilket väl inte är konstigt. Om en person får problem, så är det individens problem. Om många människor får problem, blir det allas vårt problem...
I princip inte, något som däremot är på gång är ju att göra torskar till vårt problem. Det är minst sagt på den svenskpolitiska tapeten att förminska white flight genom att beskatta rörelse från landet. Man kan ju hoppas att timingen är en tillfällighet.

För närvarande bör inte aktionen vinna många röster eftersom även svenskar med modesta tillgångar av någon anledning brukar känna sig rika, men skulle många råka illa ut med sina lån kan vi få se baksidan med så kallad demokrati.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in