Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Det finns statistik på mycket, men detta är ett område där det inte finns någon statistik. Det är lite som att fråga om Picasso-köparen verkligen tittar på sin Picasso om dagarna, eller bara har den inlåst i bankfacket i väntan på försäljning en dag när priset är högt. Vi VET INTE hur många som är spekulanter, vi kan bara ana. Tullius lyckas avslöja mycket på nyproduktionsmarknaden, men i det befintliga beståndet vet vi inget.
Jag gillar utmaningar!
För att det skall vara relevant om lägenheten är köpt på spekulation / numera innehas som spekulation - ur marknadspåverkande perspektiv - och det är väl det som är relevant för oss här, så måste det vara så att höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren kommer leda till en försäljning. Är vi överens om det?
Jag tänker att om jag är snorrik och köper en lägenhet kontant för att mina barn skall bo i den medan de studerar och sedan deras kusiner så spelar spekulationen ingen roll.
Om vi är överens om principerna för vad som är en spekulationslägenhet i äldre bestånd så kanske man kan klura ut sätt att räkna på det genom att titta på mindre stickprov som kan anses vara representativa.