2017-12-02, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej så vi får klassa det som fria fantasier då, hör det verkligen hemma under Nationalekonomi då?
Det finns vissa här i forumet som tror att man med matematik och statistik kan förutsäga marknader. Men det faller på sin egen orimlighet, marknader KAN INTE förutspås "maskinellt". Detta är också en social vetenskap , en beteendevetenskap, inte bara matematik och statistik. Det är här många går bet.

T ex kan en så primitiv åtgärd som att ta en promenad på Östermalm och kolla i hur många fönster ljusen lyser, ge mycket värdefull information om stora makroekonomiska förlopp i Sverige framöver. Och det är därför marknader är så kul.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-02 kl. 18:46.
2017-12-02, 18:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det finns vissa här i forumet som tror att man med matematik och statistik kan förutsäga marknader. Men det faller på sin egen orimlighet, marknader KAN INTE förutspås "maskinellt". Detta är en också social vetenskap , en beteendevetenskap, inte bara matematik och statistik. Det är här många går bet.

Att det inte går att förutsäga allting betyder inte att grundlösa och fria fantasier platsar under nationalekonomi, och jag undrar fortfarande om det är spekulation att köpa en bostad till sina barn.

Citat:
T ex kan en så primitiv åtgärd som att ta en promenad på Östermalm och kolla i hur många fönster ljusen lyser, ge mycket värdefull information om stora makroekonomiska förlopp i Sverige framöver. Och det är därför marknader är kul.

Eller så är folk ute kanske?
2017-12-02, 18:46
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ännu ett spekulationsobjekt som har svårt att finna köpare:
http://alexanderwhite.se/objekt/953747/
Pris enligt den ekonomiska planen: 11 970'
Utgångspris: 11 970'
Högsta bud: 10 880'

Vill minnas att det här objektet var ute före sommaren också. Typisk 'grupp 1' som börjar bli litet stressad. Vill även minnas att när jag räknade litet i somras mha Hemnet så fann jag att av de fyra dyraste lägenheterna på Igeldammsgatan 22 A och B var tre köpta av spekulanter och till salu.

Tycker nästan litet synd om Oscar Properties och de andra bostadsutvecklarna. Faktumet att de tillåtit spekulationsköp till denna grad, har gjort att de i mångt och mycket missat kontakten med den verkliga marknaden.

Man måste förstå sina kunder. Det är A och O för att lyckas på sikt och om man i för stor utsträckning möter en spekulant som proxy blir det inte bra.

Enligt Hemnet såld igår för 10 680 000; 1 290 000 i förlust ...
2017-12-02, 18:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
.
2017-12-02, 18:53
Medlem
Citat:
Stockholms Studentbostäder erbjuder 20 m2 rum med pentry i nyproduktion för ca 5000 kr/månad i Solna. Totalt 248 studentbostäder (även andra storlekar, hyror) varav hälften utlagda för uthyrning. Inflyttning i januari.

Efter två-tre dygn är det fortfarande mängder av dessa lägenheter med noll personer i kön. Jag tror varje person får köa till tre bostäder samtidigt.

https://www.sssb.se/

Prime Livings första 300 studentbostäder i Spånga ska enligt uppgift i senaste kvartalsrapport också vara inflyttningsklara under Q1. Sedan tillkommer ytterligare 800 där.

=>
Stockholm LÖSER sin studentbostadssituation. Göteborg däremot färdigställer i år noll nya studentbostäder.
http://studentbostadsforetagen.se/publikationer/lagesrapport-nyproduktion-2017/

Något har hänt på studentbostadsmarknaden och jag som pluggade på högskola 2010-2015 är ganska så rejält avis. Jag känner folk som har börjat höstterminen 2017 som har fått bostäder som förrut tog 1.5 år att få.

Svaga studentkullar, en del nybyggen och en kultur av föräldrar som köper lägenheter åt sina 19 åringar så att de kan börja sin bostads"karriär" tidigt har dumpat trycket rejält. Det behövs inte ens så stora rörelser för att skifta kötiderna flera terminer. 100 boenden och 130 studenter betyder kötider på ett par terminer. 110 boenden och 120 studenter och folk hittar något ganska fort.
2017-12-02, 18:57
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Det finns statistik på mycket, men detta är ett område där det inte finns någon statistik. Det är lite som att fråga om Picasso-köparen verkligen tittar på sin Picasso om dagarna, eller bara har den inlåst i bankfacket i väntan på försäljning en dag när priset är högt. Vi VET INTE hur många som är spekulanter, vi kan bara ana. Tullius lyckas avslöja mycket på nyproduktionsmarknaden, men i det befintliga beståndet vet vi inget.

Jag gillar utmaningar!

För att det skall vara relevant om lägenheten är köpt på spekulation / numera innehas som spekulation - ur marknadspåverkande perspektiv - och det är väl det som är relevant för oss här, så måste det vara så att höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren kommer leda till en försäljning. Är vi överens om det?

Jag tänker att om jag är snorrik och köper en lägenhet kontant för att mina barn skall bo i den medan de studerar och sedan deras kusiner så spelar spekulationen ingen roll.

Om vi är överens om principerna för vad som är en spekulationslägenhet i äldre bestånd så kanske man kan klura ut sätt att räkna på det genom att titta på mindre stickprov som kan anses vara representativa.
2017-12-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Har fått uppfattning att väldigt många som inte får begärda priset väntar med att sälja till våren.
Vilka är det som kan vänta med att sälja?
* Dödsbon. Fast dom väntar kanske inte. Lär ju finnas någon arvinge som skall ha arvet NU. För att konsumera upp det NU.
* Några få som säljer först och köper sen. Men det är inte "väldigt många".
* ?

Citat:
*Många nyproducerade lägenheter kommer ut på marknaden eftersom de är köpta på spekulation.
Låter väldigt rimligt att nyproducerade lägenheter kommer ut på marknaden. Vad har spekulation med saken att göra bortsett från att de är byggda på spekulation.
2017-12-02, 19:01
Medlem
Citat:
Enligt Hemnet såld igår för 10 680 000; 1 290 000 i förlust ...
Ca 10% back. Antagligen lägre risk än att köpa aktier i börsbolag.
2017-12-02, 19:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag gillar utmaningar!

För att det skall vara relevant om lägenheten är köpt på spekulation / numera innehas som spekulation - ur marknadspåverkande perspektiv - och det är väl det som är relevant för oss här, så måste det vara så att höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren kommer leda till en försäljning. Är vi överens om det?

Menar du verkligen att det är spekulation om man byter ner sig om ens ekonomi blir sämre? Pensionärer som byter till något mindre när behovet och inkomsten minskar har ägnat sig åt spekulation?
2017-12-02, 19:04
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ca 10% back. Antagligen lägre risk än att köpa aktier i börsbolag.

Nja, själva idén med att köpa lägenheter på ritning är väl hävstången på det egna kapitalet. Här blir förlusten ungefär lika stor som det egna kapitalet.
2017-12-02, 19:05
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Okej så vi får klassa det som fria fantasier då, hör det verkligen hemma under Nationalekonomi då och är det verkligen spekulation att köpa bostad till sina barn?

Föräldrar vill väl förvalta sina pengar väl? Om de köper en lägenhet för flera miljoner kronor till ett barn så kommer de naturligtvis spekulera kring värdeutvecklingen. Självklart har många tänkt att "Det är mycket pengar som ska ut, men lägenheten kommer stiga i värde och blir ett bra komplement till mitt fondsparande. Rent av bättre!".
2017-12-02, 19:07
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Japp, men tro inte att spekulanterna bara köpt nyproduktion. De har köpt på sig allt som har fyra väggar och tak. I innerstan lär det krylla av lägenheter som inte ägs av de som bor där. Föräldrar har köpt till sina barn etc. Efter 10-15 år av ständigt stigande priser kan vi va tryggt förvissade om att det ackumulerats väldigt mycket spekulation på vissa marknader.

Som utlandssvensk känner jag en del andra utlandssvenskar som har lägenheter i Stockholm som övernattningslägenhet eller för uthyrning, jag ska kolla om någon funderar på att casha in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in