Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-03, 15:04
Medlem
Big-Lees avatar
Enligt beslagsprotokollet har Nike-skorna hittats utanför Billys sovrum och tagits med för undersökning. Så då kan vi ju utesluta att han hade dem på sig under mordet. Frågan är vilka skor han hade och om han lyckats elda upp dem helt och hållet.
Citera
2017-12-03, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Har nu läst igenom FUPn, men hittar inte någonstans att man har hittat sperma från Billy i Tova.... Vart finns det noterat?

Hålls rättegången med lykta dörrar? Om inte så hoppas jag att obduktionsprotokollet dyker upp...

En annan fråga, någon som vet om blod försvinner ifrån hammaren om den eldats?

Minns att Billy i något förhör sa att de hade haft sex. Som jag minns det menade han lördagen.

Blod från hammaren bränns alldeles säkert bort om brasan varit så het att kläderna brunnit upp. Sen har ju hammarens handtag brunnit bort, vilket gör att eventuella rester inte kan gömma sig någonstans. Dessutom har hammaren legat i vatten.

Sid 3475
"Hammarhuvudet var påtagligt rostanfrätt"
"Hammarskaftet var på stora delar till synes sotigt"
" Några cm nedanför
huvudet, på skaftets högra sida och fastsittande på massafibrerna,
iakttas ett mindre fragment mörka textilrester i form av mörk
trikå. Vid fortsatt ljusfälts- och polarisationsmikroskopisk
undersökning av delprov från massafibrerna och textilen iakttogs
att de var kraftig förkolnade. "
"Resultaten talar extremt starkt för att hammaren
5203/25638-17/G073 har utsatts för värmepåverkan ställt mot
att den endast utsatts för solbelysning (Grad +4).
"
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-03 kl. 16:04.
Citera
2017-12-03, 16:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Jo det finns i FUP redovisning av tops som de tagit på T..... spermier påvisat DNA till B tror de va i slutet av FUP

sid 1651
"FL1: Är det lördag kväll?
BF: Ja. Efter hon och jag hade förfestat. Ja vi me... myste och hade sex då om det
nu är så viktigt.
"
Citera
2017-12-03, 16:35
Medlem
Zebrauts avatar
På sida 112 i pdf alt sid.81 i FUP så försäger sig ju Billy lite. Telefonen skulle ju kunna haft slut på batteri tex eller dålig täckning men Billy säger avstängd.

”BF: Helt..., den har varit helt död ända sen i går kväll vid..., ja vad det nu kan ha varit..., klockan halv två, två, halv tre..., ja jag vet inte, nånstans där i mellan i alla fall så vart hennes telefon avstängd. Det var hennes föräldrar som ringde och gjorde anmälningen i alla fall om att hon var borta liksom”
Citera
2017-12-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
På sida 112 i pdf alt sid.81 i FUP så försäger sig ju Billy lite. Telefonen skulle ju kunna haft slut på batteri tex eller dålig täckning men Billy säger avstängd.

”BF: Helt..., den har varit helt död ända sen i går kväll vid..., ja vad det nu kan ha varit..., klockan halv två, två, halv tre..., ja jag vet inte, nånstans där i mellan i alla fall så vart hennes telefon avstängd. Det var hennes föräldrar som ringde och gjorde anmälningen i alla fall om att hon var borta liksom”

Dessutom säger han ju att han både messade och ringde hennes telefon. Men det har väl visats att han inte gjorde det?
Citera
2017-12-03, 17:07
Medlem
notknapparens avatar
sid 1236
Förhör med Hampus Lundin 17/5:

"Hampus har aldrig umgåtts med Billy, Jimmy och Fredrik. De tre har mekat med
Epa-traktorer medan Hampus och hans kompis Dennis varit ute och druckit bärs, och kanske
uppfattats som kaxiga av de tre. Hampus har haft en tuff uppväxt och de tre omnämnda har
varit "på en annan nivå". Hampus tror att de tre "nästan varit rädd för honom, de har i vart fall
haft respekt för honom". Hampus blev därför förvånad då Billy tog kontakt med honom på
"snap-chat eller nåt", någon vecka innan Towa försvann, och ville att Hampus och Dennis
skulle komma hem till honom i Fränö och grilla". Hampus hade sagt att "då kommer jag väl
själv", men Billy hade velat att även Dennis skulle med. Av någon anledning blev de inte av.
"

Känns nästan lite skumt, har Billy försökt fixa alibi redan tidigare?
Citera
2017-12-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Angående misshandeln så kan man ju numera inte ta tillbaka en sådan anmälan - den går vidare till rättegång även om BO inte vill medverka. Jag tyckte att det stod någon anteckning - Rätegång i hennes kallender - men nu när jag tittat runt lite hittar jag det inte - men 99 % säker på at det stod någonstans.

Är 99% på att rättegången hon antecknade handlade om att hon med skolan skulle besöka en rättegång, hon gick ju ekonomi och kan ha valt inriktning juridik (ganska vanligt att den inriktningen gör studiebesök på rättegångar i skolarbetssyfte).
Citera
2017-12-03, 19:32
Medlem
notknapparens avatar
Tur för Ludde (Hampus Lundin) att han har alibi på tåget till Stockholm.
För det är inte helt solklart att han inte har med saken att göra.
Han är, förutom att han pekas ut av Billy som den som var på gården under natten, även kompis med Billys halvbror Kalle och har genom honom de senaste veckorna träffat Tova 2- 4ggr.

Här förhör förhörsledaren Hampus om Kalles sms till honom samma natt som Tova blir mördad. Det är samtidigt som Calle försöker få tag på Tova och kommer till mobilsvar (01.21, 01.23, 01.27).

(Mina fetningar)
sid 1250:
"[...]Först skriver han klockan 21:58 på lördag kväll, då måste du vara i Stockholm
då...
HL: Ja?
FL2: Att: Ska inte göra ett skit skriver han. Sen skriver han klockan 22... Eh...
21:58 igen, med en halvminut senare, till dig: Men sluta och bli arg på mig.
skriver han. Är det något du minns något om, eller?
"

sid 1251:

"FL2: Och nästa, det är klockan 01:22 på natten, som har gått in på söndag dygnet. Då
skriver han så hör till dig: Ring mig imorgon. Får ej tag på Tova.
HL: Fy fan.
"

sid 1265:

"HL: Ja, jo. Ja, givetvis. Vi hade ingen kärleksrelation heller.
FL2: Nej. Men det är en, ju en speciell natt då, där mitt i natten, när Kalle skriver till
dig och säger att han inte får tag i Tova, att han vill att du ska ringa. Så att
därför måste jag...
HL: Ja, det är klart det ser skumt ut för er.
"
Citera
2017-12-03, 20:03
Medlem
När familjen hade anmält Tovas mördare innan hon blev mördad.borde dom har skyddat henne 100 procent...Men inte...varför
Citera
2017-12-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
När familjen hade anmält Tovas mördare innan hon blev mördad.borde dom har skyddat henne 100 procent...Men inte...varför

Ingen visste vad som skulle ske, om så hade varit fallet så hade alla agerat annorlunda.
Citera
2017-12-03, 20:32
Medlem
Någon nämnde tidigare att det ej togs några blodprover på B när han plockades in??! Det är ju sjukt isf... görs inte alltid detta på rutin? Det framkommer ju redan när de ska förhöra honom på gården första gången att han har narkotika o misshandel bakom sig? Om man läser "radiobilarnas" kommunikations rapporter. Det brukar ju står när de tar bilder osv av rättsläkaren vid deras undersökningar vid våldsbrott? De fotograferade ju hans sidor på händer och ben osv.... till och med hans acne på ryggen på de energi på att skriva ner men inga drogprover? Eller har jag missat det
Citera
2017-12-03, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Lee
Enligt beslagsprotokollet har Nike-skorna hittats utanför Billys sovrum och tagits med för undersökning. Så då kan vi ju utesluta att han hade dem på sig under mordet. Frågan är vilka skor han hade och om han lyckats elda upp dem helt och hållet.

Ja, när du säger det minns jag detta.
Allt är ju undersökt efteråt, eftersom man noterade att han absolut ville byta kläder innan han åkte till förhör.
Det finns ju protokoll på tunnans innehåll.

Men jag undrar om detta att skorna ej nämnts (?) i förundersökningen kan lämna frågetecken och möjligheter för försvarsadvokaten. De skoavtryck man hittat har kanske varit av så dålig kvalitet att det ändå inte har varit möjligt att göra någon bestämning av märke, skostorlek eller annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in