Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-13, 17:22
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svt:

"Åklagaren övergår till att fråga om kriminalteknikerns arbetet med eldningstunnan och varför inte alla knappar påträffats från den utpekade modellen av märkesjacka. Det kan vara så att metalldelar smält in i platsmaterial som fanns i tunnan. Det kan också vara så att knappar kommit bort när innehållet i tunnan skulle undersökas förklarar teknikern."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/poliser-vittnar-i-tova-rattegangen

Nu förhör av försvararenhamburgerrestaurangen:

Svt:

"- Jag tyckte att den försvunna tjejen liknade en tjej som vi sett på restaurangen.
- Jag var helt säker på att det var henne vi sett, säger vittnet.
"Bild visas av en annan tjej som ska ha varit på restaurangen vid samma tid.
- Tills jag såg den bilden trodde jag att det var Tova jag såg. "

VK:

""Hon som vi såg som vi trodde var Tova och fyra killkompisar var så lika. Vi var helt säker på att det var samma person just då" berättar vittnet.
Vad är det som gjorde dig säker undrar försvararen? Att hon var så lik bilderna på den försvunna tjejen förklarar vittnet. "
""Hon som vi såg som vi trodde var Tova och fyra killkompisar var så lika. Vi var helt säker på att det var samma person just då" berättar vittnet.
Vad är det som gjorde dig säker undrar försvararen? Att hon var så lik bilderna på den försvunna tjejen förklarar vittnet. "

"" Polisen har visat honom bilder av Tova Moberg under förhören. Din minnesbild är fortfarande att du har sett Tova undrar försvararen? Ja, svarar vittnet. "
"Vittnet fick sedan se bilder på personer som varit på restaurangen den kvällen och då såg han att det inte var samma person som han trodde, berättar vittnet."
"Innan han fick se bliderna från restaurangen så kändes det inte rätt att det inte var Tova Moberg på restaurangen. Han minns tjejens svarta kläder, men han är inte lika säker på att han känner igen ansiktet på den tjej som var på restaurangen. Försvararen frågar om han kan välja mellan någon av de två tjejerna enbart utifrån hans minne av hennes ansikte. Han minns jackan i första hand förklarar vittnet."
"Vittnet förklarar nu att han fått se övervakningsbilder på Tova Moberg från ett butiksbesök den lördagskvällen och då hade hon andra kläder än tjejen på restaurangen hade, senare samma kväll. "
"På åklagarens frågar förklarar vittnet att han numera inser att han bara trodde att han såg Tova Moberg den kvällen och att han numera inser att han inte såg Tova Moberg den kvällen."

Bra det där i slutet att vittnet inser att han inte såg Tova...

Känns som blyfa bör bli dömd för detta, tycker att de flesta saker försvararen lägger fram kan besvaras eller avstyras..
Citera
2017-12-13, 18:50
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt

Känns som blyfa bör bli dömd för detta, tycker att de flesta saker försvararen lägger fram kan besvaras eller avstyras..

Han blir garanterat dömd för det här det finns ingen annan som kan vara GM enligt utredningen. Blod i huset och gömt blod på gården och massa steg på stegräknaren när han enl egen uppgift "sov". Nä den här killen kommer få 18 års fängelse för mordet och kvinnofridskränkningarna.
Citera
2017-12-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du "bombar" tråden med citat från vittnesförhör mm....har du någon kommentar, något att tillföra med allt detta?

Personligen har jag jobbat idag och tyckte att det var rätt skönt att få en sammanfattning av sret viktigaste från dagen. Tack!
Citera
2017-12-13, 19:55
Medlem
Alltså pojkvännen höll på att strypa henne flera gånger .Men endå liktförbannat åkte hon hem till honom...
Citera
2017-12-13, 20:10
Medlem
Citat:
Inte säker på att det stämmer att hon satt som åhörare. Verkar som att vittnet (om det är samma person vi pratar om) nekar till att ha varit med som åhörare.
När jag försöker hitta den infon som jag tror jag såg i svt:s rapportering, verkar den raderad. Kan iaf inte hitta den nu.

Men i VK hittar jag denna info:

"Då är vi åter i tingssalen och väntar på nästa vittne som tar plats just nu. Ordföranden frågar om vittnet varit inne i salen tidigare under förhandlingen. Det svarar vittnet nekande på och ordföranden går vidare med sanningseden."
"Vittnet berättar nu att 22-åringen uppmanade henne att berätta för andra om vad 22-åringen berättade om Tova Mobergs försvinnande. Han ringde henne för att berätta när hon slutade jobbet på söndagskvällen. Hon frågade var Tova Moberg var och hon hade hört att Tova Moberg hade varit på gården kvällen innan."

https://www.vk.se/2166512/tovamordet-folj-rattegangen-direkt-2

Samma vittne tror jag. Från svt:

"Han har ringt henne under söndagen, 19.25. Och förklarat att hon gått till gården på lördagen, berättar han enligt henne."
"Vittnet uppger att hon blivit "soc-anmäld" av Tova."
"Det ska ha varit ett rykte att vittnet haft ihop det med den misstänkte, vilket hon förnekar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/grannar-ska-ha-hort-skrik-vittnar-i-rattegangen

Sorry på förhand om de här blir knas, är mitt första inlägg någonsin. Jag är ifrån hudiksvall och har umgåtts i nära kretsar med B när vi var yngre... Vi sa upp kontakten när han började hålla på med droger.

Det här vittnet som påstås ha varit med som åhörare är Jasm*ne Wim*rk. Och hon nekade till det och sa att hon aldrig varit där och visste inte ens hur salen såg ut eller hur något gick till. Det var Billy som hade meddelat det till sin försvarare. Och om man får spekulera så kan det ju handla om att han ville ogiltigförklara hennes vittnesmål då hon kom med en hel del uppgifter.
Citera
2017-12-13, 20:38
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Han blir garanterat dömd för det här det finns ingen annan som kan vara GM enligt utredningen. Blod i huset och gömt blod på gården och massa steg på stegräknaren när han enl egen uppgift "sov". Nä den här killen kommer få 18 års fängelse för mordet och kvinnofridskränkningarna.

18 år!!!!!!!!!!
Om inte allt som B har gjort räcker till livstidsstraff, vad skall då till för det?
18 år vore katastrof, monstret skulle vara ute efter 12, det får bara inte hända.
Citera
2017-12-13, 20:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt

Ja, det kändes som om att flera försök från försvararen blev bra besvarade av åklagaren. Förutom hamburgervittnet, så tycker jag att han förlorade poäng på de "saknade knapparna" i tunnan, hammaren (verkade inte alls ha legat så länge i vattnet enligt dykarna, avtryck i Tovas huvud som matchade hammarhuvudet) och cyklisten. Är inte säker, men även rekonstruktionen om Billy kan ha sett Tova gå in i bilen från köksfönstret kändes som att det blev poäng till åklagaren, även om försvaret verkade ha invändningar mot hur rekonstruktionen gjorts.

Jag har ingen som helst erfarenhet av rättegångar, men tänker att försvarets taktik ( t ex alternativa gärningsmän måste ju vara det i särklass vanligaste/viktigaste? Utom rimliga tvivel....) många gånger har liknande uppbyggnad. Och åklagaren var därför väl förberedd på försvarets invändningar och kunde direkt ställa rätt frågor till vittnena.

Om jag förstod det rätt på GW, så var det de saker runt transporten av Tova som är det mest graverande för Billy. Det kommer att blir spännande att se vad försvaret/Billy t har för taktik, förutom det att dörrarna har varit öppna. Och enligt Billy hade de lånat hans tejp inne i huset (eller vad han nu insinuerade).
Citera
2017-12-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
18 år!!!!!!!!!!
Om inte allt som B har gjort räcker till livstidsstraff, vad skall då till för det?
18 år vore katastrof, monstret skulle vara ute efter 12, det får bara inte hända.

Martin Jonsson fick sitt straff lindrat i hovrätten, från livstid till 16 eller 18 år eller vad det var, trots att man konstaterade mord (likgiltighetsuppsåt). Jag är ingen juridikexpert men tror rätten gick på att han inte planerat mordet samt att han själv ringt efter ambulans efter att han slagit sönder sitt ex. Klappträna som mördade Madeleine Delbom slapp också undan livstid trots att man ansåg att mordet var överlagt.

Jag skulle kunna tänka mig att Blyfa slipper livstid baserat på att man inte kan bevisa att han planerat mordet plus att han är så ung. Men jag spekulerar naturligtvis. Förhoppningsvis får han ett jävligt långt straff i alla fall.
Citera
2017-12-13, 20:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananacare
Sorry på förhand om de här blir knas, är mitt första inlägg någonsin. Jag är ifrån hudiksvall och har umgåtts i nära kretsar med B när vi var yngre... Vi sa upp kontakten när han började hålla på med droger.

Det här vittnet som påstås ha varit med som åhörare är Jasm*ne Wim*rk. Och hon nekade till det och sa att hon aldrig varit där och visste inte ens hur salen såg ut eller hur något gick till. Det var Billy som hade meddelat det till sin försvarare. Och om man får spekulera så kan det ju handla om att han ville ogiltigförklara hennes vittnesmål då hon kom med en hel del uppgifter.

Det visar precis hur Billy fungerar om det stämmer.
Manipulativ liksom t ex Arbogakvinnan.
Citera
2017-12-13, 21:02
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Martin Jonsson fick sitt straff lindrat i hovrätten, från livstid till 16 eller 18 år eller vad det var, trots att man konstaterade mord (likgiltighetsuppsåt). Jag är ingen juridikexpert men tror rätten gick på att han inte planerat mordet samt att han själv ringt efter ambulans efter att han slagit sönder sitt ex. Klappträna som mördade Madeleine Delbom slapp också undan livstid trots att man ansåg att mordet var överlagt.

Jag skulle kunna tänka mig att Blyfa slipper livstid baserat på att man inte kan bevisa att han planerat mordet plus att han är så ung. Men jag spekulerar naturligtvis. Förhoppningsvis får han ett jävligt långt straff i alla fall.

Nä det finns en del underliga dommar, men jag tycker det är uppenbart att B planerat brottet.
Han fixar och styr för att bli ensam med T på gården, det borde räcka tycker jag.
Sedan är ju T helt försvarslös, ensam med 100 kilo psykopat.
Sedan all historik med hot och misshandel
Vi får väl se
Citera
2017-12-13, 21:37
Medlem
Citat:
Det visar precis hur Billy fungerar om det stämmer.
Manipulativ liksom t ex Arbogakvinnan.

Jag var där i salen. Hans försvarare sa "Innan vi börjar så vill jag påpeka något viktigt som min klient la märke till en av rättegångsdagarna. Ett vittne Jasm*ne Wi*ark ska ha befunnit sig på åhörarplats blabla..."

Vilket är märkligt av honom, då Billy inte kollade bak på åhörarna en enda gång igår och har Iprincip hela rättegångens tidigare dagar suttit åh stirrat ner i sitt block, lekt med en penna och tittat som högst på domaren och sin försvarare.
Citera
2017-12-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
18 år!!!!!!!!!!

I landet Sverige skall man idag inte längre förvånas över någonting, de som gjort detta bär naturligtvis på något "trauma".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in