Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Han behöver inte ljuga.
De hade sex på fredagen hemma hos T.

Ja och så gott det gick på lördagen då han har problem med ryggvärk 🤤 enligt honom själv
Citera
2017-12-02, 23:36
Medlem
Angående misshandeln så kan man ju numera inte ta tillbaka en sådan anmälan - den går vidare till rättegång även om BO inte vill medverka. Jag tyckte att det stod någon anteckning - Rätegång i hennes kallender - men nu när jag tittat runt lite hittar jag det inte - men 99 % säker på at det stod någonstans.
Senast redigerad av Flashybits 2017-12-02 kl. 23:37. Anledning: stavfel
Citera
2017-12-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Jag älskade det avsnittet i förhöret. Förhörsledaren ställer flera frågor om var han brukar ha sin mobil. I fickan vanligtvis svarar den intet ont anande Billy. Då smäller de honom på fingrarna med den där appen Han börjar stamma och yra om buggar och jag vet inte vad.
Angående benzon tror jag att han stoppade i Tova det mesta på något sätt. Hon hade väl inte provat benzo förut vad jag kan förstå.
Jag tror att mordet var planerat. Han köper Benzo ( som han bara tagit en halv tablett om dagen förut). Han kör bort polarna,de får inte komma tillbaka,han lockar dit Tova ( kanske han sa att hon
skulle få pengarna tillbaka).
En annan sak som han ljuger om som jag inte fattar varför; Han säger att han inte kan få stånd när de har sex,men på obduktionen hittas sperma från honom i Tova

Enligt uppgifter sovde han hos henne på fredagen så ev kan sperman komma därifrån?
Citera
2017-12-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Angående misshandeln så kan man ju numera inte ta tillbaka en sådan anmälan - den går vidare till rättegång även om BO inte vill medverka. Jag tyckte att det stod någon anteckning - Rätegång i hennes kallender - men nu när jag tittat runt lite hittar jag det inte - men 99 % säker på at det stod någonstans.

Åkl Sammens ändrade den tidigare anmälan (170319) från misshandel till grov kvinnofridskänkning 170627 (avseende perioden feb -14--mars -17). Det brottet är ju med i nuvarande åtal.
Citera
2017-12-03, 10:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits

Kanske det här du tänker på:

"29/3 Målsägarbiträdet ringer"

Anmälan gick ju inte till åtal eftersom Tova inte ville medverka i utredningen. Så det kan ju inte varit aktuellt med rättegångsdatum.
Citera
2017-12-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så var ligger felet? Vems är felet? Tovas?

Ja, Tova ljög för alla, föräldrar och kompisar. Det verkar som om INGEN av hennes umgänge uppskattade att hon var med Billy. De t om varnade henne, gick till polisen och föräldrarna polisanmälde till sist Billy efter en misshandel. strax innan hon dog.

Om du läser hennes dagbok, hennes mammas berättelse om hur rädd hon är när de upptäcker att hon har en riktig blåtira. Hennes kompis som berättar hur hon förstår att om hon anmäler så kommer han snart ut och är efter henne på nytt. Hon hör ofta att hon ska dö, på alla möjliga sätt. Levande begravd, dränkt...

Tror du att hon har en dödslängtan? Att hon får skylla sig själv? Det är hennes fel?

Hon träffar denna person när hon är i en mycket sårbar ålder, ca 14-15 års ålder. Han kommer att forma henne på det sätt han vill, genom kontroll och hot. Isolera hennes umgänge alltmer. Hon kommer att bli "uppfostrad" till att inte veta om något annat. En kompis sa träffande hjärntvättad.

Jag tror att man kan jämföra den psykiska påverkan som en person i den här sitsen utsätts för liknar det som många andra i utsatta situationer hamnar i. Det kan vara misshandlade barn, misshandlade djur, mobbade, tortyroffer.

Här kan du läsa om normaliseringsprocessen:

Att ta reda på och ta till sig aktuell forskning som finns inom området kan hjälpa till att förstå hur en person inte lämnar ett destruktivt och även livshotande förhållande. Kan ju annars verka obegripligt.

Är inte ute efter att bråka. Argumenterar gärna.
Tack för visad hänsyn.

Man kan i alla fall säga att ingen annan än Tova själv valde sitt umgänge i dessa tablettknaprande missbrukarkretsar.

Så helt oavsett att pressen försöker måla upp en bild om en ”helt vanlig tonårstjej” stämmer inte den bilden med verkligheten.

Det är ingen som ”stoppar tabletter i en” - som Frallan1973 tycks tro. Man stoppar i sig dem helt själv.

Tvärtom är det som Snowsmile skriver dvs. att ett destruktivt leverne och ett missbrukarumgänge skapar kaos och tragedier. Ibland även mord.

Sen är det också otroligt tröttsamt med detta eviga tjatande om ”normaliseringsprocessen” hit och dit. I Lotta Rudholms fall – en medelålderskvinna på 42år – erbjöd man också detta som förklaring varför hon inte lämnade, efter att ha blivit misshandlad bara några veckor efter första träffen med missbrukaren.

Det är som att svära i kyrkan om man påstår att tonåringen och den medelålderskvinnan helt enkelt trivdes så bra i dessa kretsar att de var villiga att betala priset. Fördelarna övervägde nackdelarna. De var beredda att ta emot stryk – och riskera livet. För annars skulle de inte ha stannat i relation. En missbrukare tänker annorlunda än en ”normal” tonåring/medelålderskvinna.

När det gäller normaliseringsprocessen så är det ju omöjligt att kontrollera en människa som man inte ens lever ihop med. Människan ifråga kan byta telefonnummer och epostadress och göra en polisanmälan och skaffa sig överfallslarm. Eller flytta från orten åtminstone tillfälligt om det krävs.

INTE fortsätta att ha sex med vederbörande. Eller missbruka tillsammans med honom – som nu båda damerna i fråga gjorde.

Förresten fungerade inte den andra länken:
404 / Hittar inte sidan
Kan inte hitta den efterfrågade sidan.
Tyvärr kan vi inte hitta den efterfrågade sidan. Den kan ha flyttats eller tagits bort sen länken skapades:
Citera
2017-12-03, 12:28
Medlem
Big-Lees avatar
Jag funderar på de här med blodet i köket. Kan hon ha fått första smällen vid köksbordet, därefter sprungit ut på gårdsplanen där han fortsatt slå/strypa? Jackan (Fristads) som enligt pappan brukade hänga på samma stol stämmer överens med knappar i eldtunnan. Varför skulle han annars elda både den jackan och fjällrävenjackan. Kan ju vara så att den blev rejält blodig beroende på hur mycket han slog innan de hamnade utomhus.
Tänkte också på skorna. Blir förvånad över att fhl inte pratar nåt om skorna. Kan han ha haft Nike-skorna på sig när han togs in till häktet? Alltså att de finns kvar och att det är därför Billy snackar så mycket om att han hade Nike-skor? Mina fördomar om sånna som Billy är att han hade nå foppatofflor när han var runt på gården, och kanske är det dessa han eldat upp (och haft på sig under blodstädandet) och inte sina Nikes. Spekulationer bara. Har någon sett någon uppgift kring vad han hade för skor på söndagen?
Citera
2017-12-03, 13:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man kan i alla fall säga att ingen annan än Tova själv valde sitt umgänge i dessa tablettknaprande missbrukarkretsar.

Så helt oavsett att pressen försöker måla upp en bild om en ”helt vanlig tonårstjej” stämmer inte den bilden med verkligheten.

Det är ingen som ”stoppar tabletter i en” - som Frallan1973 tycks tro. Man stoppar i sig dem helt själv.

Tvärtom är det som Snowsmile skriver dvs. att ett destruktivt leverne och ett missbrukarumgänge skapar kaos och tragedier. Ibland även mord.

Sen är det också otroligt tröttsamt med detta eviga tjatande om ”normaliseringsprocessen” hit och dit. I Lotta Rudholms fall – en medelålderskvinna på 42år – erbjöd man också detta som förklaring varför hon inte lämnade, efter att ha blivit misshandlad bara några veckor efter första träffen med missbrukaren.

Det är som att svära i kyrkan om man påstår att tonåringen och den medelålderskvinnan helt enkelt trivdes så bra i dessa kretsar att de var villiga att betala priset. Fördelarna övervägde nackdelarna. De var beredda att ta emot stryk – och riskera livet. För annars skulle de inte ha stannat i relation. En missbrukare tänker annorlunda än en ”normal” tonåring/medelålderskvinna.

När det gäller normaliseringsprocessen så är det ju omöjligt att kontrollera en människa som man inte ens lever ihop med. Människan ifråga kan byta telefonnummer och epostadress och göra en polisanmälan och skaffa sig överfallslarm. Eller flytta från orten åtminstone tillfälligt om det krävs.

INTE fortsätta att ha sex med vederbörande. Eller missbruka tillsammans med honom – som nu båda damerna i fråga gjorde.

Förresten fungerade inte den andra länken:
404 / Hittar inte sidan
Kan inte hitta den efterfrågade sidan.
Tyvärr kan vi inte hitta den efterfrågade sidan. Den kan ha flyttats eller tagits bort sen länken skapades:

Nej, det är svårt att förstå för utomstående att man kan stanna kvar i ett sådant destruktivt förhållande. Helt obegripligt, kan man känna. Men om man försöker sätta sig in i det, blir det något mer begripligt.

Jag förstår att jag inte kommer att kunna övertala dig, det är helt ok. Var och en får ha sina åsikter.

Vad jag vill komma till, är att jag har förstått att det till slut inte handlar om ett aktivt val från kvinnans sida.

Tova var väldigt ung när hon träffade Billy. Och det har naturligtvis varit en viktig faktor hur han har kunnat utsätta/kontrollera henne.

Ingen vet hur hon hade formats utan Billys påverkan, men kompisar berättar att hon inte tagit tabletter tidigare så vitt de vet och den senaste tiden hade hon börjat dricka, vilket hon inte gjort tidigare. Däremot verkar det som om hon använt cannabis.

Billy däremot har missbrukat i åratal, diverse grejor enligt Tovas kompisar. En kompis nämner Ecstasy och starka Benzo förutom alkohol och cannabis. Han har ett leverne som bidragit till att han blivit av med körkort (på väg till taxi körkort uppkörningen, eller något liknande). Minns inte, men har han ett jobb, tror inte det.

Enligt Tovas dagbok ser det ut som att tiden innan hon slutar skriva dagbok ser det ut som om Tova mår allt sämre, och på hösten skriver hon att mår skit och känner sig värdelös i allt. Kanske är det därför hon börjar dricka?

Ännu värre blir det, detta skriver hon i december:

"Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. Han slår mig. Han har nästan
dödat mig. Jag vet ingenting längre. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Jag tror att
det är kört, han kommer döda mig om jag berättar för nån eller om jag gör slut. Jag får
inte göra någonting, jag vågar inte berätta något för honnom för då blir han arg. "

[...] " Jag har ingen
Det finns ingen som jag kan berätta för.
Jag vill inte leva längre.
De här livet är inget värt.
Min familj är det ända som spelar roll. "

Nu blir det ju bara spekulationer, men jag tror att Tova hamnade med en dålig person som drog ner henne i sitt eget träsk. Hon hade goda förutsättningar att skapa sig ett bra liv. Hon hade en stöttande familj som brydde sig om henne, hon gick på gymnasiet, hon hade många kompisar, hon hade extraknäck.

Tova har inget val, det vet hon. Det är tydligt att det är så hon tänker när man läser dagboken.

Hon var också rädd för att fullfölja anmälan berättade någon kompis. Hon visste att han skulle komma ut och det skulle inte bli ett slut för det.

[...]"För kvinnan innebär det att anpassa sig till mannen och hans våld:
”Gradvis internaliserar kvinnan mannens våld, hans motiv för våldet och
därmed hans krav på kvinnan /—/”.10 Enligt modellen kommer kvinnan att
uppfatta våldet som något normalt. Kvinnan är nu mer offer än aktör och hon
kan knappast välja själv11: Hon blir kvar i förhållandet och måste få hjälp av
andra för att komma ur det. "

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8442/2009-126-237_rev1.pdf

Ber om ursäkt för den "felande"länken.
https://psykologi.ifokus.se/articles/4d7141bab9cb462233057a71-mans-vald-mot-kvinnor-del-2
Finns mycket information och utredningar/forskning om detta.
Från Brå:
https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800018124/1371914731350/2002_14_vald_mot_kvinnor_i_nara_relationer.pdf[/i]
Citera
2017-12-03, 14:10
Medlem
Showme1s avatar
Har nu läst igenom FUPn, men hittar inte någonstans att man har hittat sperma från Billy i Tova.... Vart finns det noterat?

Hålls rättegången med lykta dörrar? Om inte så hoppas jag att obduktionsprotokollet dyker upp...

En annan fråga, någon som vet om blod försvinner ifrån hammaren om den eldats?
Citera
2017-12-03, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Lee
Jag funderar på de här med blodet i köket. Kan hon ha fått första smällen vid köksbordet, därefter sprungit ut på gårdsplanen där han fortsatt slå/strypa? Jackan (Fristads) som enligt pappan brukade hänga på samma stol stämmer överens med knappar i eldtunnan. Varför skulle han annars elda både den jackan och fjällrävenjackan. Kan ju vara så att den blev rejält blodig beroende på hur mycket han slog innan de hamnade utomhus.
Tänkte också på skorna. Blir förvånad över att fhl inte pratar nåt om skorna. Kan han ha haft Nike-skorna på sig när han togs in till häktet? Alltså att de finns kvar och att det är därför Billy snackar så mycket om att han hade Nike-skor? Mina fördomar om sånna som Billy är att han hade nå foppatofflor när han var runt på gården, och kanske är det dessa han eldat upp (och haft på sig under blodstädandet) och inte sina Nikes. Spekulationer bara. Har någon sett någon uppgift kring vad han hade för skor på söndagen?

Det var ju inga större mängder blod på stolen, om jag förstod det rätt.

Kan det ha blivit besudlingar om han av någon anledning skulle in och hämta t ex telefonen som blivit kvar, på bordet eller i jackan?
Och inte alls osannolikt att han hade foppatofflor. Kanske bara hoppade i dom när han sprang/följde efter henne?

Vet att han ville och fick bytt kläder ( en polis följde med till hans rum och de kläder han då hade på sig lämnades kvar i huset) innan han åkte till det förhör som han sedan aldrig kom hem ifrån.Men naturligtvis var Billys kläder helt andra än de han hade på sig på lördagen, säkert också skorna.

Med tanke på hur mycket blod det var på Tovas tröja (konstigt nog inte lika mycket på jeansjackan av vad man kunde se på de bilder från FUP) så borde skorna vara väldigt blodiga. Kan inte tänka mig annat än att de är uppeldade.

Finns det någon som kan i detalj tala om vilka skor Billy ägt och om något par saknas? Kanske Tova, men Jimmy, Fredrik eller Billys pappa? Som flera påpekat har man inte läst något om saknade skor ( ingen kommentar om skor öht?).
Citera
2017-12-03, 14:46
Medlem
Big-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var ju inga större mängder blod på stolen, om jag förstod det rätt.

Kan det ha blivit besudlingar om han av någon anledning skulle in och hämta t ex telefonen som blivit kvar, på bordet eller i jackan?
Och inte alls osannolikt att han hade foppatofflor. Kanske bara hoppade i dom när han sprang/följde efter henne?

Vet att han ville och fick bytt kläder ( en polis följde med till hans rum och de kläder han då hade på sig lämnades kvar i huset) innan han åkte till det förhör som han sedan aldrig kom hem ifrån.Men naturligtvis var Billys kläder helt andra än de han hade på sig på lördagen, säkert också skorna.
.

Ja precis, det var ju en väldigt liten mängd blod på stolen. Men om Fristadsjackan hängde över stolsryggen, vilken den enligt pappan brukade göra, kan den ju ha fångat upp det mesta av blodet som kom om hon satt på stolen.
Men det där med skorna är väldigt intressant. Vad hade han för skor på söndagen tro?
Citera
2017-12-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Har nu läst igenom FUPn, men hittar inte någonstans att man har hittat sperma från Billy i Tova.... Vart finns det noterat?

Hålls rättegången med lykta dörrar? Om inte så hoppas jag att obduktionsprotokollet dyker upp...

En annan fråga, någon som vet om blod försvinner ifrån hammaren om den eldats?

Jo det finns i FUP redovisning av tops som de tagit på T..... spermier påvisat DNA till B tror de va i slutet av FUP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in