Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Man kan i alla fall säga att ingen annan än Tova själv valde sitt umgänge i dessa tablettknaprande missbrukarkretsar.
Så helt oavsett att pressen försöker måla upp en bild om en ”helt vanlig tonårstjej” stämmer inte den bilden med verkligheten.
Det är ingen som ”stoppar tabletter i en” - som Frallan1973 tycks tro. Man stoppar i sig dem helt själv.
Tvärtom är det som Snowsmile skriver dvs. att ett destruktivt leverne och ett missbrukarumgänge skapar kaos och tragedier. Ibland även mord.
Sen är det också otroligt tröttsamt med detta eviga tjatande om ”normaliseringsprocessen” hit och dit. I Lotta Rudholms fall – en medelålderskvinna på 42år – erbjöd man också detta som förklaring varför hon inte lämnade, efter att ha blivit misshandlad bara några veckor efter första träffen med missbrukaren.
Det är som att svära i kyrkan om man påstår att tonåringen och den medelålderskvinnan helt enkelt trivdes så bra i dessa kretsar att de var villiga att betala priset. Fördelarna övervägde nackdelarna. De var beredda att ta emot stryk – och riskera livet. För annars skulle de inte ha stannat i relation. En missbrukare tänker annorlunda än en ”normal” tonåring/medelålderskvinna.
När det gäller normaliseringsprocessen så är det ju omöjligt att kontrollera en människa som man inte ens lever ihop med. Människan ifråga kan byta telefonnummer och epostadress och göra en polisanmälan och skaffa sig överfallslarm. Eller flytta från orten åtminstone tillfälligt om det krävs.
INTE fortsätta att ha sex med vederbörande. Eller missbruka tillsammans med honom – som nu båda damerna i fråga gjorde.
Förresten fungerade inte den andra länken:
404 / Hittar inte sidan
Kan inte hitta den efterfrågade sidan.
Tyvärr kan vi inte hitta den efterfrågade sidan. Den kan ha flyttats eller tagits bort sen länken skapades:
Nej, det är svårt att förstå för utomstående att man kan stanna kvar i ett sådant destruktivt förhållande. Helt obegripligt, kan man känna. Men om man försöker sätta sig in i det, blir det något mer begripligt.
Jag förstår att jag inte kommer att kunna övertala dig, det är helt ok. Var och en får ha sina åsikter.
Vad jag vill komma till, är att jag har förstått att det till slut inte handlar om ett aktivt val från kvinnans sida.
Tova var väldigt ung när hon träffade Billy. Och det har naturligtvis varit en viktig faktor hur han har kunnat utsätta/kontrollera henne.
Ingen vet hur hon hade formats utan Billys påverkan, men kompisar berättar att hon inte tagit tabletter tidigare så vitt de vet och den senaste tiden hade hon börjat dricka, vilket hon inte gjort tidigare. Däremot verkar det som om hon använt cannabis.
Billy däremot har missbrukat i åratal, diverse grejor enligt Tovas kompisar. En kompis nämner Ecstasy och starka Benzo förutom alkohol och cannabis. Han har ett leverne som bidragit till att han blivit av med körkort (på väg till taxi körkort uppkörningen, eller något liknande). Minns inte, men har han ett jobb, tror inte det.
Enligt Tovas dagbok ser det ut som att tiden innan hon slutar skriva dagbok ser det ut som om Tova mår allt sämre, och på hösten skriver hon att mår skit och känner sig värdelös i allt. Kanske är det därför hon börjar dricka?
Ännu värre blir det, detta skriver hon i december:
"Jag tror på allvar att mitt liv aldrig kommer bli bättre. Han slår mig. Han har nästan
dödat mig.
Jag vet ingenting längre. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Jag tror att
det är kört,
han kommer döda mig om jag berättar för nån eller om jag gör slut. Jag får
inte göra någonting, jag vågar inte berätta något för honnom för då blir han arg. "
[...] " Jag har ingen
Det finns ingen som jag kan berätta för.
Jag vill inte leva längre.
De här livet är inget värt.
Min familj är det ända som spelar roll. "
Nu blir det ju bara spekulationer, men jag tror att Tova hamnade med en dålig person som drog ner henne i sitt eget träsk. Hon hade goda förutsättningar att skapa sig ett bra liv. Hon hade en stöttande familj som brydde sig om henne, hon gick på gymnasiet, hon hade många kompisar, hon hade extraknäck.
Tova har inget val, det vet hon. Det är tydligt att det är så hon tänker när man läser dagboken.
Hon var också rädd för att fullfölja anmälan berättade någon kompis. Hon visste att han skulle komma ut och det skulle inte bli ett slut för det.
[...]"För kvinnan innebär det att anpassa sig till mannen och hans våld:
”Gradvis internaliserar kvinnan mannens våld, hans motiv för våldet och
därmed hans krav på kvinnan /—/”.10 Enligt modellen kommer kvinnan att
uppfatta våldet som något normalt. Kvinnan är nu mer offer än aktör och hon
kan knappast välja själv11: Hon blir kvar i förhållandet och måste få hjälp av
andra för att komma ur det. "
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8442/2009-126-237_rev1.pdf
Ber om ursäkt för den "felande"länken.
https://psykologi.ifokus.se/articles/4d7141bab9cb462233057a71-mans-vald-mot-kvinnor-del-2
Finns mycket information och utredningar/forskning om detta.
Från Brå:
https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800018124/1371914731350/2002_14_vald_mot_kvinnor_i_nara_relationer.pdf[/i]