Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Men att åka ut en båtur i Y-läge under full uppsikt från hamnen där det var massor med folk och barn långt in på kvällen, även så sent, att belysningen tändes och med många fritidsbåtar ute. Vad är livfarligt med det ? Så till den grad att två skandinaver behöva både tolk och säkerhetsvakt med sig, för att göra det ?
Nä, om det stannat med en stillsam tur i Y-läge, så hade det kanske inte varit så "farligt". Nu tycker jag kanske att dom skulle haft flytväst, men det får väl passera.
Vad som är en hög risk, enligt mig, är att dyka för första gången, med bara en enda person som ev. behärskar båten. En båt med en "konstruktör", som inte sätter säkerhet i första rummet, trots att tekniska missöden under ytan snabbt kan bli fatala.
Om du inte förstår den faran, så sällar du dig till många andra, som tror att det är bara att låta sig sjunka ner, och sedan enkelt stiga upp senare. Det finns en rad maskiner och utrustning som ska fungera, och där är min tillit låg till en sådan "pröva och se"-person som PM. Hur många halvtaffliga lösningar har fungerat ett antal gånger, men fallerar plötsligt?