Citat:
Ursprungligen postat av
Sugar-Daddy
Aspergers syndrom er så utpreget at du merker det ganske fort.
Det er bare å se på alle videoene av PM og der oppfører han seg som alle andre, en med aspergers oppfører seg inte som alle andre.
Jag vet inte, faktiskt. Allt som finns från M:s ungdom tyder på att han var den utpräglade nörden, VÄLDIGT aspig. Fortfarande för fem år sedan var han ganska aspig. Kolla på det här t.ex. (vet inte exakt när det är taget, men inte de senaste fem åren i alla fall):
https://www.youtube.com/watch?v=km0gfHvkbts&t=10s
Fortfarande där skulle jag gissa på Asperger direkt, om det här var det enda jag sett av honom. Men sedan måste han ha LÄRT SIG att uppföra sig annorlunda när det passar honom. Det där lugna, pedagogiska, leende, charmiga. Vilket i och för sig också säger att han i alla fall inte kan ha Asperger GRAVT, för dom som har det kan inte lära sig att uppföra sig normalt - eller charmigare/mer socialt än normalt, som i M:s fall - heller. Det finns olika grader av Asperger, och man kan även bli diagnosticerad med endast "drag av Asperger". (Eller "högfungerande autism" ska det visst heta numera.)
Man skulle inte kunna tro att personen i videon ovan är samma människa som:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-amatoerastronaut-goer-klar-til-rumfart-i-raketcentrifuge
eller
https://www.youtube.com/watch?v=ZbS6_awOxPw
Jag har faktiskt tänkt, att de där männen som det går 13 på dussinet av här på Flashback, som klagar på att de inte får kvinnor samtidigt som bitterhet, negativitet och töntighet lyser igenom så att man förstår varför ingen vill ha dem, skulle kunna lära sig något av att kolla på M:s förvandling. Kunde han lära sig detta så kan dom, för M är inte heller supersnygg och han är dessutom kort.
Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Precis så som skilda föräldrar fortfarande gör allt som oftast, vad jag förstår.
Sen undrar de varför barnen är obstinata och nervösa...rotlösa och olyckliga. "Jobbiga".
För att vuxna inte klarar av att vara vara vuxna och tänka främst på barnen.
Ja, där har du rätt. Enormt sorgligt. De vuxna blir som stora barn själva och tycker bara synd om sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Nog verkar hon varit en ordentlig Mamma som tog hand om hem och barn.
Det syns på de två fotona i Aftonbladet.
Förövrigt så finns det inte så mycket att läsa om henne mer än att PM tyckte att hon bara pysslade med städning och hemtrevligt.
Jo, det kan du ju se på två foton i Aftonbladet. Att hon lät en styvpappa (kanske flera) misshandla hennes barn från förr samt övergav ett av barnen helt, är ju ingenting gentemot att det ser städat ut på två foton i Aftonbladet... Och angående det du skrev förut om att Danmark var fattigt och att det skulle ha varit en ursäkt för att ha barn med fyra olika män vid 26 års ålder, och sedan flytta till en femte. Jag hade som tonåring ett antal kvinnliga släktingar kvar i livet som levt i värsta fattigsverige på 1920-30-talet, vi pratade ofta om hur det var då. Och de hade alla lyckats undgå att få barn med flera eller utanför äktenskap. De ARBETADE - som pigor, fabriksarbeterskor, barnflickor, hembiträden, bagerskor - och höll på sin jungfrulighet tills de fick ett seriöst erbjudande om äktenskap, och sedan var de trogna den mannen. Förutom en som i stället satsade på att gå kvällskurser på handelsskola, fick ett bättre arbete på kontor och aldrig gifte sig eller fick några barn. Så det du beskriver om Danmark på 1970-talet är ingen ursäkt för någonting.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag tror inte du satt dig in i PMs barndom så väl. Köp biografin mendans den finns och sälj den dyrt i någon boklåda på nätet sedan. Jag tror att man kan lita på PMs barndom som den beskrivs i boken eftersom det finns tre äldre halvbröder som kan bekräfta att det är sant.
Det är väl smartare att vänta på den nya versionen i så fall, som även kommer att ta upp ubåtsfallet och tiden som ledde upp till det? Djursing är i alla fall en som tjänar på den här historien... "den enes död är den andres bröd".