2017-12-03, 11:33
Medlem
Starbacks avatar
TaxenSixten:
"Kan man hoppas på att Peter Madsen gör en Slobodan Praljek under rättegången?"

Det kan vi inte räkna med. Så gör bara folk som känner sig oskyldigt dömda. När det gäller Madsen så är han skyldig så in i helvete. Han har redan erkänt de snaskigaste bitarna av sitt dåd. Och han mår därefter. Men du kanske kan hoppas på att han hänger sig i cellen av pur skuldkänslor.
Senast redigerad av Starback 2017-12-03 kl. 11:49.
Citera
2017-12-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du sprider en massa påhittad dynga, å sen när du ombeds förklara dig, så byter du ämne eller springer och gömmer dig.

Varför KW's pojkvän dröjde så länge med att anmäla kan vi bara spekulera i, mer, eller som du, mindre seriöst. Jag har valt att inte göra det i någon större utsträckning annat än att ta hans sena larm som ett tecken på att ett nödrop från KW nått honom, men jag tror inte längre på det, av ovan angivna skäl. Dina nedvärderande spekulationer i stil med Merwinnas förtjänar i övrigt ingen vidare kommentar tycker jag.

Att man lägger sig och sover eller sysslar med annat när ens partner är ute på uppdrag eller på AW är väl inte konstigt. Sitter vuxna människor verkligen och väntar på varandra nattetid?

När min partner var på fest, utan gick jag och la mig kl 22 och ställde larmet på 02, för att checka av att inget hänt (typ bilolycka) mitt i natten. För mig är KW:s partners agerande irrelevant, men naturligt. Hade han VETAT att hon löpte stor risk att dö, så hade han aäkert varit vaken och messat henne 24/7.
Citera
2017-12-03, 14:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hade han VETAT att hon löpte stor risk att dö, så hade han aäkert varit vaken och messat henne 24/7.

Ja eller hängt med ombord!

Man undrar lite över vem som bestämde att resan på u-båten som rymmer, var det 8 personer?, skulle ske på tu man hand med PM och KW.
Om ytterligare någon hängt med hade man kanske kunnat ta intressanta bilder av reporten och PM, haft flera händer när man la till och fler som kunde iakta och referera upplevelsen KW skulle skriva om.

Nu kunde hon säkert förstå danska bra, men en infödd dansk pojkvän hade kanske kunnat bidra men något när det gäller kommunikationen med PM.
Hade hon gjort intevjuv i ex Uganda och haft en infödd ugandisk pojkvän som var med till båten - hade han väl antagligen också åkt med ombord.

Att ta reda på bakgrunden till varför KW alldeles ensam skulle åka ut borde vara intressant för utredarna. Hade PM redan då en plan? Hur länge skulle de egentligen varit ute? Var och när skulle KW gå iland? Om man vinkas av kanske man ibland också tas emot efter en intressant båttur? Hur skulle hon tagit sig hem? PM hade väl ingen bil?
Citera
2017-12-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Man undrar lite över vem som bestämde att resan på u-båten som rymmer, var det 8 personer?, skulle ske på tu man hand med PM och KW.
Om ytterligare någon hängt med hade man kanske kunnat ta intressanta bilder av reporten och PM, haft flera händer när man la till och fler som kunde iakta och referera upplevelsen KW skulle skriva om.

Nu kunde hon säkert förstå danska bra, men en infödd dansk pojkvän hade kanske kunnat bidra men något när det gäller kommunikationen med PM.
Hade hon gjort intevjuv i ex Uganda och haft en infödd ugandisk pojkvän som var med till båten - hade han väl antagligen också åkt med ombord.

Att ta reda på bakgrunden till varför KW alldeles ensam skulle åka ut borde vara intressant för utredarna. Hade PM redan då en plan? Hur länge skulle de egentligen varit ute? Var och när skulle KW gå iland? Om man vinkas av kanske man ibland också tas emot efter en intressant båttur? Hur skulle hon tagit sig hem? PM hade väl ingen bil?

Tror någon skrev att hon bodde väldigt nära varvet ( och kajplatsen?).

Men färdplan, är definitivt intressant, de flesta uppgifter har pekat på två alt. ett par timmar. KW har med säkerhet haft kontakt med pojkvänner under resan. Min spekulation är att hon ringde/sms'ande strax efter sista kontakten med en annan fritidsbåt ( 20.30), om att hon skulle komma hem senare för att de skulle göra ett dyk en bit norrut ( var det bestämt innan?). Om han redan då blev orolig och hur hans agerande och rörelser blev, har han självklart redogjort för, men polisen har inte sagt något om det än så länge.

Det centrala, färdplan, överenskommelse innan de lägger ut, kommer med all säkerhet att rullas upp i rättegången, redan där kanske åklagare och försvar inte är överens....
Citera
2017-12-03, 15:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är mycket skumt att de åkte på tu man hand, och det är därför jag tror att det var något underförstått mellan dem. Som inte handlade om att han ville visa henne ubåtens ventiler och styrsystem, om vi säger så...

De talade antagligen engelska med varandra, M talade det ju flytande och perfekt, och K borde väl också ha behärskat engelska efter att ha pluggat i USA.

K bodde hos sin pojkvän bara några hundra meter från Nautilus' kajplats, så DET hade knappast blivit ett problem.
Citera
2017-12-03, 16:30
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är mycket skumt att de åkte på tu man hand, och det är därför jag tror att det var något underförstått mellan dem. Som inte handlade om att han ville visa henne ubåtens ventiler och styrsystem, om vi säger så...

De talade antagligen engelska med varandra, M talade det ju flytande och perfekt, och K borde väl också ha behärskat engelska efter att ha pluggat i USA.

K bodde hos sin pojkvän bara några hundra meter från Nautilus' kajplats, så DET hade knappast blivit ett problem.

Jag tror att det naturliga för dom flesta är att inte ta med sig partnern på jobbet. Jag vet i alla fall att folk skulle tycka jag var rätt underlig om jag började släpa med en flickvän på diverse möten.

Varför är det intressant vad de talade för språk? 9/10 så blir det ju nån skandinavisk rappakalja mellan svenskar och danskar och i värsta fall så talar alla under sextio såpass med engelska att man klarar sig.
Citera
2017-12-03, 16:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag tror att det naturliga för dom flesta är att inte ta med sig partnern på jobbet. Jag vet i alla fall att folk skulle tycka jag var rätt underlig om jag började släpa med en flickvän på diverse möten.

Ja, fast nu var själva jobbet redan avklarat, och en ubåt är en väldigt speciell, ovanlig, spännande och potentiellt farlig miljö. (Om man inte tillhör besättningen på en ubåt, då.) Det var dessutom på kvällen, i solnedgången.

Jag tror att pojkvännen misstänkte något. Och att det är därför han inte har varit med på några av manifestationerna för Kim heller. Jag tror att han lider av en gnagande oro kring varför K absolut måste bli ensam med karl'n, om hon också hade några annorlunda böjelser (det finns ju visst stöd för det i artiklarna som hon skrivit), och om han (pojkvännen) överhuvudtaget kände henne...
Citera
2017-12-03, 16:43
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Att man lägger sig och sover eller sysslar med annat när ens partner är ute på uppdrag eller på AW är väl inte konstigt. Sitter vuxna människor verkligen och väntar på varandra nattetid?

När min partner var på fest, utan gick jag och la mig kl 22 och ställde larmet på 02, för att checka av att inget hänt (typ bilolycka) mitt i natten. För mig är KW:s partners agerande irrelevant, men naturligt. Hade han VETAT att hon löpte stor risk att dö, så hade han aäkert varit vaken och messat henne 24/7.

Jag vet att en del forumister gjort omfattande kartläggning av anhörigas betende på mordnatten. Så ambitiös har inte jag varit. Allt jag har att komma med en del minnesintryck i form av tidningsartiklar från mordnatten. Vad jag då minns är speciellt att sambon/fästmannen eller pojkvännen var den som först kontaktade polisen och att han gjorde det omedelbart efter att överenskommen ankomsttid löpt ut. Omedelbart.

Jag gjorde något senare reflektionen att han gjort egen research på PM och därvid jagat upp sej beredd att hålla stenkollen på vad som hände. Alternativet tyckte jag borde ha varit att han fått ett oroande samtal eller SMS från sin kära innan det skar sej totalt ombord. Möjligen (tänkte jag) stod han på kajen för att möta upp och därifrån kan man säkert skönja flytetyg som närmar sig på väldigt långt avstånd -
kanske ända upp till åtminstone 20 minuter innan angöring. Jag förutsätter då att båten gick i ytläge precis som vid avfärden. Därför (tänkte jag), kan han t. o. m. slagit larm ännu tidigare den kvällen.

Möjligen har jag fel i detta. Då får ni rätta mej om ni orkar. Men jag fick genom tidningarna intrycket av en orolig pojkvän. Ivrig att få kontakt. Det verkade på mej som om han hade anat det värsta och reagerade därefter: ivrig. Angelägen. Kanske borde jag gå runt knuten och tala med tallarna i stället.

Nu var hon ju rent faktiskt inte på fest eller AW utan snarare på W.
Senast redigerad av Starback 2017-12-03 kl. 16:47.
Citera
2017-12-03, 16:56
Medlem
Citat:

Absolut största delen av turen med Nautilus skulle ske i Yläge och där har tornet en viss begränsning av antal personer. Jag tror att första gången Uläge nämndes mest troligt var när PM sa att "dom snart skulle dyka" vilket var 20.30 på en direkt fråga från personen på fritidsbåten. Ursprungligen skulle det handla om en 2-timmars tur, om jag fattat rätt?

Vilket innebär att, redan här, skulle tidsschemat spräckas om dom inte återvände till hamnen. Ett dyk skulle ofelbart leda till en. Kim bör ha meddelat pojkvännen/vänninan om förseningen som satt väntande i hamnen.
Citera
2017-12-03, 17:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman

Varför är det intressant vad de talade för språk? 9/10 så blir det ju nån skandinavisk rappakalja mellan svenskar och danskar och i värsta fall så talar alla under sextio såpass med engelska att man klarar sig.

Om man gör något ovanligt jobbuppdrag ex besöker någon ensam i en ovanlig eller skum miljö, ser nog många till att ta med sig support. Det har jag alltid försökt göra. Har jag inte haft någon assistent från jobbet har jag tagit partnen eller en vän med mig. En person till hindrar de flesta tokerier som kan hända.

En noggrann reporter som KW verkar ha varit, försöker fånga subtila stämningar och uttalanden. Att ha en infödd tolk med sig som kan referera vad som egentligen menades är nog jättevärdefullt. PM var en komplicerad person med tidigare tvetydiga uttalanden. Att ha en egen dansk tolk i form av sin pojkvän borde ha varit rena jackpotten för att kunna skriva ett bra reportage.

Var pojkvännen med vid den tidigare intervjuvn på land? Var det därför han följde med till kajen? Vad hindrade honom från att följa med ut?
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-03 kl. 17:05.
Citera
2017-12-03, 17:53
Medlem
Citat:
Om man gör något ovanligt jobbuppdrag ex besöker någon ensam i en ovanlig eller skum miljö, ser nog många till att ta med sig support. Det har jag alltid försökt göra. Har jag inte haft någon assistent från jobbet har jag tagit partnen eller en vän med mig. En person till hindrar de flesta tokerier som kan hända.

En noggrann reporter som KW verkar ha varit, försöker fånga subtila stämningar och uttalanden. Att ha en infödd tolk med sig som kan referera vad som egentligen menades är nog jättevärdefullt. PM var en komplicerad person med tidigare tvetydiga uttalanden. Att ha en egen dansk tolk i form av sin pojkvän borde ha varit rena jackpotten för att kunna skriva ett bra reportage.

Var pojkvännen med vid den tidigare intervjuvn på land? Var det därför han följde med till kajen? Vad hindrade honom från att följa med ut?

Det finns fler som är frågande till "upplägget", att PM och KW ger sig av ensamma, men samtidigt i kraftig minoritet på forumet. De flesta tycker att man ska kunna gå ombord ensam med skepparen, utan att behöva fundera, han är ju "känd" mm.

Jag kan bara hålla med dig, för egen del är jag tekniskt bevandrad, och mycket skeptisk till skorven, och särskilt skeptisk till att ha bara en person som ev. behärskar den vid dyk. Det var ingen dussinsituation för en journalist, direkt.....
Citera
2017-12-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast nu var själva jobbet redan avklarat, och en ubåt är en väldigt speciell, ovanlig, spännande och potentiellt farlig miljö. (Om man inte tillhör besättningen på en ubåt, då.) Det var dessutom på kvällen, i solnedgången.

Jag tror att pojkvännen misstänkte något. Och att det är därför han inte har varit med på några av manifestationerna för Kim heller. Jag tror att han lider av en gnagande oro kring varför K absolut måste bli ensam med karl'n, om hon också hade några annorlunda böjelser (det finns ju visst stöd för det i artiklarna som hon skrivit), och om han (pojkvännen) överhuvudtaget kände henne...

Det mest naturliga är väl att han är helt förkrossad av djup sorg!
Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in