Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja jag syftar på tidpunkten då paret Palme går över Sveavägen
och viker söderut på den östra trottoaren. Först då kunde GM vara åtminstone 95 procent (eller nåt) säker på att de skulle passera Dekorima.
Om det betyder 23.20 så är det så. Jag litar som du vet på dina beräkningar. Då stämmer alltså mitt antagande att han anlände ca 23.20.20, dvs direkt efter att det unga paret och Hellgren passerat Dekorima. Det antagandet gör även GK.
Jag vet att detta krockar med IM:s uppgifter men då är det så. Han verkar trots allt ha väldigt svårt att ange tider som stämmer.
Att GM anlände sent stämmer ju också med hans övriga kompetenta agerande på mordplatsen. Varför stå fullt synlig på mordplatsen i flera minuter? Det framstår som djupt oprofessionellt.
Om han exempelvis stod där redan 23.15 - vilket har anförts - finns det ingen logik i det eftersom paret Palme i det läget befann sig vid bokhandeln och mycket väl kunde ha gått norrut till t-banan vid Rådmansgatan eller hämtats upp av en taxi/säkerhetsbil eller gått västerut till Drottninggatan.
Nej, nej. GM måste ha anlänt sent till mordplatsen.
(och nu tar jag på mig störtkrukan och duckar).

Vi måste göra ett seriöst försök att uppskatta den tid det är rimligt att anta att hela den tid Moreilus med sällskap faktiskt stod på den platsen.
IM kör in på Tunnelgatan från Sveavägen, och stannar och släpper av sina 3 kamrater. Han kör sedan till Olofsgatan och vänder, kör sedan upp mot Sveavägen och stannar där strax före trafikljusen. Det är en sträcka på knappt 100 meter.
Medan IM kör går SL, S-ER och HL mot bankomaten.
Enligt HL står en man och tar ut pengar när de stannar bilen, men går innan de själva ska ta ut pengar.
Dvs att det inte är någon kö och att SL, som är först av de 3 att ta ut pengar påbörjar sitt första, hon gör 2, uttag medan IM ännu kör bilen.
SL gör 2 uttag, och sen gör S-ER sitt varvid dessa går och sätter sig i bilen, och mitt i det att HL gör sitt uttag hörs skotten.
Mao görs 3 uttag och ett påbörjas, förmodligen påbörjas det första uttaget innan IM parkerat.
Det är detta som sker, och i mina öron att detta skulle ta ca 5 minuter eller mer låter oerhört mycket.
Nu blir det ju uppskattning från min sida, jag hade inget bankomatkort 1986, men det bör rimligtvis inte skilja mycket i tid mot vad det gör idag.
Uppskattningsvis tar det ca 30 sekunder per uttag. Kanske lite snack dem emellan och ingen brådska.
Rimligen bör det då ha gått ca 2 minuter innan innan skotten faller efter det att SL påbörjar sitt första uttag, då medans IM ännu kör bil.
Då är man rimligtvis nere på en tid som IM faktisk står parkerad på ca 1,5-2 minuter.
Sannolikheten i detta ger att, så som LP beskriver LOPs promenad och hur fort de går, visar att LOP korsar Sveavägen ca 90 sekunder före mordet. Här kan vi ana att IM faktiskt då verkligen ser GM på plats längre än den tid LOP befinner sig på östra sidan.
Här kan man se att sannolikheten att GM står på östra sida före det att LOP går dit är mycket stor.