Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Okej, jag ser att folk skriver om två reklampelare - den norra och den södra.
Det är alltså den södra som är ungefär vid banklokalen då och denna reklampelare är också den som IM ser och som beskrivs av andra vittnen?
I så fall var ju AB i princip vid mordplatsen redan. Då handlar det om att han stod och väntade rätt länge innan han gick söderut. Förutsatt att klocktiden i bankomaten stämmer (vilket den säkert inte gör).
Ett rimligt scenario kanske till sist är att AB:s kompisar tog ut pengar mycket senare än man trott, 23.19-23.20 ? och att AB då endast stod och funderade i någon minut innan han gick vidare söderut och hamnade precis bakom paret Palme och GM.
Det framstår som mera logiskt än att han skulle ha stått och funderat i 4-5 minuter.
Jag vet inte, jag bara funderar högt.
Det rimligaste är trots allt att utgå ifrån att klockan i bankomaten gick rätt tills något framkommer som talar för att klockan gick fel.
Varför är det ologiskt att stå på trottoaren och fundera i 4-5 minuter?
Det vore kanske inte så ologiskt att AB stod på trottoaren och funderade om vi visste vad AB
faktiskt funderade på?
AB och SE samt de två som tog ut pengar i bankomaten är de personer som har varit närmast brottsplatsen när mordet skedde.
Någon av de här personerna, några, eller samtliga, kan vara en del i det som hände.
Mördaren skrider till verket trots att AB befinner sig 3-7 meter bakom LOP, mördaren tystar inte vittnet AB, bryr sig inte om att AB skulle kunna ha varit en civil polis. Det talar för att mördaren visste att OP inte hade något skydd där och då.