Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Jag tycker inte att det är våldtäkt att bli kallad för "hora", men jag tycker det är fel. Ett riktigt offer är en person som blivit utsatt för något kränkande. Ett "oriktigt" offer är en person som knullar i hopp om att landa ett bra jobb och sen när det inte blir så ringer man Expressen.
Det är bara du som tjatar om våldtäkt hela tiden. Och som verkar ha ett krav om att allt ska vara våldtäkt för att gå under sexbrott, ingen annan.
Och era fantasier om att kvinnor i #MeToo ex. "lurat" sig till att få männen att trakassera dem så att de sen kan ta ifrån dem jobben via #MeToo...typ är bara patetiskt och just fantasier.
Citat:
Nej min poäng var den motsatta. Förstår det är svårt nu men försök hänga med. Om du slutar tugga och läsa samtidigt kanske det går in.
Verkligen? det motsatta? notera min fetning i DIN text.
"Det vi diskuterar här är inte personer dömda i rättegång utan personer dömda på Twitter. Är det samma sak för dig?"
Citat:
Om du säger att ett hockeylag blev "våldtagna" när de förlorade 10-0 så tror ingen att spelarna faktiskt blev rövknullade mot sin vilja efter matchen. Alla förstår vad man menar. Om en kvinna säger att hon blev "våldtagen" av en man på hans hotellrum så antar folk att hon blivit utsatt för ett allvarligt sexuellt övergrepp. Om det visar sig att hon fick en dask på stjärten och sen gick så underminerar man a) begreppet "våldtäkt" och b) kvinnors trovärdighet.
Är du genuint intresserad av min inställning sammanfattar den här artikeln väl:
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-42200092
Fast det är din upplevelse ( läs: fantasier/ medveten misstolkning) av vad kvinnor "säger" här och där, och ingen fakta. Du får väl starta en kampanj på twitter där folk kan lägg upp alla dessa exempel på hur kvinnor ljuger/ underminerar/ "luras" etc etc...så får vi se om det blir så mycket så det går att kallas för en struktur.
Lycka till.
Citat:
Återigen en fråga som besvaras med en fråga. Du gör väldigt tydligt för alla som läser här att du är ute på väldigt djupt vatten. Det är helt ok att försöka och jag uppskattar att du gör ditt bästa.
Försöka? Svaret på min fråga torde vara uppenbar för alla och den ger svaret på din fråga...
Att du sen inte klarar svara mig är däremot uppenbart för alla.
Alla utnyttjar det de kan och har av fördelar i sin person för att få det bra i tillvaron.
Begåvning/ Intelligens/ Snyggt yttre/ Sex appeal/ Charm/ Kontakter inte minst, familiära, sociala och sexuella etc. etc.
Detta sysslar BÅDA könen med och vore idiotiskt inte använda sig av och det är heller inte olagligt eller! motsvarar sexuella trakasserier eller sexuellt våld. Vänligen fatta detta och håll isär.
Att en sexuellt attraktiv person charmar sig till ett jobb, är 1 sak. Inte olagligt, inte heller speciellt moraliskt fel. (Att en chef faller för detta, och exempelvis inte anställer den fula ( som har högre meriter) kan däremot vara fel.)
Att samma sexuellt attraktiva individ har sex med chefen, (för att hen och chefen har lust till detta)
är heller inte olagligt, kan möjligen vara moraliskt fel pga partners, eller pga de implikationer de ev. kan ge på arbetet.
Att en chef däremot utnyttjar sin maktposition för att tvinga, hota, tjata någon underordnad i säng, som inte vill detta, är däremot direkt omoraliskt, gör hen till en omöjlig chef som företaget SKA sparka omgående, och i vissa fall olagligt.
Håll isär, som sagt.
Citat:
Jag kan själv skriva vad jag ifrågasätter, du behöver inte lägga orden i min mun, tack. Det finns både goda och mindre goda effekter av #metoo-rörelsen och jag försöker diskutera detta med dig. Jag står för det jag säger.
Läs då igen vad du själv skrivit.
Citat:
Du har inte förstått frågan. Vad jag säger är att om vi inte längre behöver en domstol för att döma män som tafsar, vi kan gå direkt till media och utdöma straff i form av utfrysning och avsked, då undrar man om du tycker det är rättssäkert? Och man undrar också om män nu blir straffade för saker som inte är brott, vilka andra handlingar ska vi då bestraffa? Jag tog exemplet med våldtäkt men du svarade inte.
Nej vi kan möjligen gå till social media ( det vi just nu sitter i ex.) Men sen är det ju upp till alla som läser social media (inkl vanlig media) att tro på vad som skrivs eller inte, och detta hänger ju mycket på hur massivt detta budskap är, eller hur?
Är det 1 som skriver något om X ( individ/ plats/ föresteelse) så betyder det ju ingenting...är det däremot hundra, tusentals, miljoner så framstår det ju i en helt annan dager eller hur?
#MeToo är miljoner över hela världen, vänligen ta in det. Den pratar också om en struktur som länge pratats om men som ignorerats, sopats under mattan, skrattats bort som "oviktigt" eller
standardkommentaren...ja, ja men du vet "boys are boys"...de bara måste hålla på så här.
Sen är det ju underhållande att du/ni ideligen tjatar om rättsäkerheten!
Jag bara frågar, vad med rättsäkerheten för alla dessa kvinnor i världen där: "boys are boys"
Någonsin funderat på den?
För jag kan lova dig, du har miljoner fler kvinnor där ute som blivit utsatta för sexbrott och där ingen "rättsäkerhet" har existerat, fan så många fler än det någonsin suttit oskyldigt dömda män i fängelse ( eller fått sparken) pga "ljugande kvinnor".
Det är överhuvudtaget inte ens värdigt en debatt att sätta dessa saker mot varandra.
För människor kommer inte sluta anmäla andra för brott, och samhällen kommer itne sluta försöka skippa rättvisa bara för att där finns människor som ljuger och några få fall av oskyldigt dömda.
Allright?
#MeToo är alltså här för att stanna ett bra tag till, förmodligen tills den dag då strukturen av att så många män tror sig ha rätt till kvinnors kroppar bara för att de är män slutar.
Citat:
Detta blir för låg nivå på diskussionen, men ok jag gör ett försök. Du är medveten om att det finns en stor diskussion när det gäller domstolar och sexualbrott och hur man hanterar brottsoffer? Det är nämligen vanligt i många länder (och även i Sverige fram tills nyligen), att man lägger skuld på just offret. Detta kan göras explicit ("du borde inte gått där kl 03") eller implicit i form av en fråga ("vad hade du för kläder på dig?"). Det är förvånande att någon som är så engagerad i frågan är så dåligt insatt.
Tillåt mig garva..