Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Så du menar att en kvinna som ex. blivit upptryckt mot en hissvägg och fått ett finger uppkört i underlivet mot sin vilja, är inget "riktigt offer"?
eller de miljontals kvinnor i världen som ständigt blir kallade för horor, luder och allsköns skit av män som tycker de har rätt kränka just kvinnor, de är inga "riktiga offer"?
VEM ska avgöra vad som ska anses som "riktigt" tycker du? Du? eller alla de kvinnor som nu tar bladet från munnen och pratar om detta öppet på sociala medier?
Jag tycker inte att det är våldtäkt att bli kallad för "hora", men jag tycker det är fel. Ett riktigt offer är en person som blivit utsatt för något kränkande. Ett "oriktigt" offer är en person som knullar i hopp om att landa ett bra jobb och sen när det inte blir så ringer man Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nej men för dig verkar det som. Du verkar tycka att bli uthängd på twitter är att likställa med en dom i en domstol.
Nej min poäng var den motsatta. Förstår det är svårt nu men försök hänga med. Om du slutar tugga och läsa samtidigt kanske det går in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
ahhh en till som verkar tycka att man likställer sexuella trakasserier med brottet våldtäkt.
Säg mig? Tycker du att man likställer ex. invasioner av länder med våldtäkt bara för att man verbalt kan skriva: Landet X blev våldtaget 1938 när tyskarna invaderade...
Fatta att "våldtäkt" är ett semantiskt brett begrepp men juridiskt klart definierat dito och lär dig hantera detta faktum.
Om du säger att ett hockeylag blev "våldtagna" när de förlorade 10-0 så tror ingen att spelarna faktiskt blev rövknullade mot sin vilja efter matchen. Alla förstår vad man menar. Om en kvinna säger att hon blev "våldtagen" av en man på hans hotellrum så antar folk att hon blivit utsatt för ett allvarligt sexuellt övergrepp. Om det visar sig att hon fick en dask på stjärten och sen gick så underminerar man a) begreppet "våldtäkt" och b) kvinnors trovärdighet.
Är du genuint intresserad av min inställning sammanfattar den här artikeln väl:
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-42200092
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Använder män detta?
Min kille gör det då rätt ofta, rätt gulligt och inte mig emot. Jag tycker om att han har en självsäkerhet i sin sexualitet så att han kan svänga sig med det lite inför mig och inför andra. Varför skulle han inte få lov till detta? Det gör alla andra djurarter, varför inte just homo sapiens?
Återigen en fråga som besvaras med en fråga. Du gör väldigt tydligt för alla som läser här att du är ute på väldigt djupt vatten. Det är helt ok att försöka och jag uppskattar att du gör ditt bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Du ifrågasätter inte någons berättelser, du ifrågasätter hela #MeToo rörelsen...dvs miljontals kvinnors berättelser...vänligen stå för detta och låtsas inget annat.
Jag kan själv skriva vad jag ifrågasätter, du behöver inte lägga orden i min mun, tack. Det finns både goda och mindre goda effekter av #metoo-rörelsen och jag försöker diskutera detta med dig. Jag står för det jag säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
det finns en brottsbalk... sen finns det bevisbörda ...och poliser/ åklagare som måste finna det vara värt ansträngningen/ kostnaden dra någon inför domstol.
Otrohet är inte ett brott. Sexuella trakasserier är det dock, men de måste självklart ha en viss nivå för att hamna i en domstol.
Du har inte förstått frågan. Vad jag säger är att om vi inte längre behöver en domstol för att döma män som tafsar, vi kan gå direkt till media och utdöma straff i form av utfrysning och avsked, då undrar man om du tycker det är rättssäkert? Och man undrar också om män nu blir straffade för saker som inte är brott, vilka andra handlingar ska vi då bestraffa? Jag tog exemplet med våldtäkt men du svarade inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Exakt HUR skuldlade jag dig? När jag frågade om du anmält?
Hur fan kan en arbetsplats sparka någon för ett brott mot dig om du inte anmält det för den? och det inte finns andra vittnen?
Tror du kvinnor som beskriver sexuella trakasserier som de inte anmält av varierande skäl, tycker att arbetsplatsen borde sparka den trakasserande mannen utan att veta?
Kanske helt enkelt en bra taktik mot just dig...eftersom dina frågor är uppbyggda som de är?
Detta blir för låg nivå på diskussionen, men ok jag gör ett försök. Du är medveten om att det finns en stor diskussion när det gäller domstolar och sexualbrott och hur man hanterar brottsoffer? Det är nämligen vanligt i många länder (och även i Sverige fram tills nyligen), att man lägger skuld på just offret. Detta kan göras explicit ("du borde inte gått där kl 03") eller implicit i form av en fråga ("vad hade du för kläder på dig?"). Det är förvånande att någon som är så engagerad i frågan är så dåligt insatt.