Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
När brå presenterade statistik så kompenserade man för socioekonomiskt utanförskap och andra faktorer. Då minskar överrepresentationen en del, men inte helt. Vilket iofs är oväsentligt - invandringen fyller ju på utanförskapet så resultatet blir ökad brottslighet till följd av politiken hur som helst.
I denna studien är det endast etnicitet och medborgarskap rätt upp och ned om jag förstått rätt. Men jag skäms inte för att hänvisa till denna (det är regeringen som ska skämmas), den är tydlig nog.
Brå väger in socioekonomiska faktorer som kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst i en ”standardisering”. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa faktorer.
Brås undersökning från 2005 (
BRÅ 2005:17) visar att överrisken för brottslighet för utrikes födda är 2,5 gånger UTAN hänsyn till socioekonomiska faktorer och 2,1 gånger MED hänsyn (s. 10). Det är alltså en påtaglig överrepresentation även med korrigering för socioekonomiska faktorer.
Den tidigare undersökningen (
BRÅ 1996:2) menar vidare (s. 23) att den socioekonomiska statusen genereras av individens brottslighet.
[...] Dels torde den socioekonomiska statusen i högre grad än t.ex. bostadsort genereras av individens brottslighet. En kategori i indelningen av socioekonomisk status är t.ex. arbetslösa. Det statistiska samband som råder mellan arbetslöshet och brottslighet kan sannolikt till stora delar sägas vara omvänt kausalt, dvs. man har svårare att få arbete om man lever som kriminell.
Slutsatsen är alltså att socioekonomiska faktorer inte tycks ha någon större påverkan på den totala brottsligheten och att brottslighet leder till sämre socioekonomisk status. Någon uppdelning av socioekonomiska faktorers påverkan på olika kategorier av brott har Brå inte presenterat såvitt jag vet.