2017-11-10, 21:05
Medlem
teasardigs avatar
Intressant att algerier toppar listan. Vill minnas att BRÅ:s undersökning från sena 90-talet också kom fram till att algerier, marockaner och övriga nordafrikaner var de som toppade våldtäktsligan. Men antalet fällande domar var för litet (<10) och man kunde därför inte dra några säkra slutsatser. Om Jonassons arbete visar samma överrepresentation kan man sluta sig till att det är något som gör nordafrikaner extra sexualbrottsbenägna.
Citera
2017-11-10, 21:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Intressant att algerier toppar listan. Vill minnas att BRÅ:s undersökning från sena 90-talet också kom fram till att algerier, marockaner och övriga nordafrikaner var de som toppade våldtäktsligan. Men antalet fällande domar var för litet (<10) och man kunde därför inte dra några säkra slutsatser. Om Jonassons arbete visar samma överrepresentation kan man sluta sig till att det är något som gör nordafrikaner extra sexualbrottsbenägna.
Brå:s undersökningar dateras 1996 och 2005 - och handlar om anmälda brott, inte fällande domar.
Citera
2017-11-12, 14:29
Medlem
teasardigs avatar
Jag hittade Aftonbladets artikel om statistiken: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/13/dokument.html Invandrare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisien låg i topp i våldsbrottsligan föjt av chilenare.

Citat:
För våldtäkt under perioden 1985–1989 är överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak.

Aftonbladet skyller det på "livssituation" men det är självklart inte rimligt eftersom nordafrikaner inte har en värre livssituation än andra invandrargrupper.
Citera
2017-11-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Aftonbladet skyller det på "livssituation" men det är självklart inte rimligt eftersom nordafrikaner inte har en värre livssituation än andra invandrargrupper.

Nä, sunt förnuft ger ju att "socioekonomiska faktorer" eller liknande uttryck inte har nåt som helst samband med att vissa män våldtar kvinnor. Det handlar om korrelation - fler utomeuropeer är arbetslösa och har därför lägre inkomst + fler utomeuropeer väljer att våldta kvinnor - inte kausalitet, dvs orsakssamband.

De som påstår det ljuger medvetet för att det ska passa i en marxistisk världsbild där alla konflikter i samhället ska analyseras utifrån klass.
Citera
2017-11-12, 19:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Detta med nordafrikaners överrepresentation är svår att förklara.

Den vanligaste förklaringen är "kultur". Och visst är kvinnor mindre värda i nordafrika.

Men "kultur" är en väldigt flummig och otillfredsställande förklaring för något så empatilöst som våldtäkt. Det räcker inte med att anse kvinnor mindre värda för att i kallt blod våldta.

Då krävs i tillägg en empatistörning i hjärnan. Och då uppstår frågan om nordafrikaner i genomsnitt är mera empatistörda, eller om det är ett särskilt empatistört urval som lämnar Nordafrika och tar sig till Europa.

Och är då drivkraften mer "push", vilja dra för att det är jobbigt att vara våldtäktsman i Nordafrika. Eller en "pull", grönare gräs för våldtäktsmän i Europa?

* Jag tror att inte bara kvinnor anses mindre värda, utan speciellt europeiska kvinnor. Rasism för att ursäkta att man tänker utnyttja andra.

* Jag tror att nordafrikaner är i genomsnitt mera empatistörda, delvis på grund av stora familjer, dels på grund av de blodiga krigen i Algeriet (kolonialkriget på 50-talet, fundamentalisterna på 90-talet). Många barn (nu vuxna) har fått en fucked-up tidig hjärnutveckling.

* Jag tror att det är jobbigt (=farligt) att överfallsvåldta i Nordafrika. Det är i jämförelse närmast ofarligt att göra det i Sverige (och Tyskland). Alltså både push-pull, som gör att särskilt våldtäktsmän ger sig av, och då särskilt ger sig av till Sverige (och Tyskland).

Så alltihop. Kultur, rasism, felskruvade personligheter, särskilt dåligt urval emigrerar och särskilt immigrerar till Sverige.
Citera
2017-11-13, 20:05
Medlem
Det enda som är bra med denna studie är att den sätter press på att göra en ordentlig studie ju mer spridning den får. Vilket i sig är väldigt positivt och fyller därför i nån mån ett syfte. I övrigt är den väldigt amatörmässig, vilket generellt sätt kan vara problematiskt när agenda-sättande lekmän påstår har sig ha gjort studier och svårt för gemene man att uppfatta.

För att bli tagen seriöst borde han konsulterat akademin och fått den granskad. Nu påstås den ju inte vara gjord enligt akademins gängse regler. Problemet är att den som underlag då inte är värt speciellt mycket. Det är då väldigt lätt för icke-akademiker eller personer insatta i den vetenskapliga metodiken, att dels använda felaktiga slutsatser som sanningar och dels dra egna felaktiga slutsatser ovanpå dessa.

Märk väl att jag inte på något sätt förnekar det faktum att invandrare är överrepresenterade på det sätt som presenteras eller att svenska politiker och myndigheter varit ovilliga i att ta i ämnet och studera det närmare för att vidta åtgärder. Men som vetenskapligt sinnad och högskoleskolad så tycker jag att det är allmänt viktigt att man förstår skillnaden på en lekmans rapport/studie och en som är akademiskt utförd granskad och att man är kritisk inför det faktum trots att den förstnämnde bekräftar det man redan tror sig veta.
Citera
2017-11-13, 20:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
[...] Men som vetenskapligt sinnad och högskoleskolad så tycker jag att det är allmänt viktigt att man förstår skillnaden på en lekmans rapport/studie och en som är akademiskt utförd granskad och att man är kritisk inför det faktum trots att den förstnämnde bekräftar det man redan tror sig veta.
Kan du då vänligen reda ut exakt vad det är som du menar brister eller saknas i rapporten? VILKA ”akademins gängse regler” är åsidosatta menar du? VAD brister enligt den ”vetenskapliga metodiken”? VILKA felaktiga slutsatser tänker du på? Och så vidare.

Du som är ”vetenskapligt sinnad och högskoleskolad” kan givetvis bidra till rapporten genom att konkret och exakt tala om vad som brister. Var konkret. Tack.
Citera
2017-11-16, 01:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Kan du då vänligen reda ut exakt vad det är som du menar brister eller saknas i rapporten? VILKA ”akademins gängse regler” är åsidosatta menar du? VAD brister enligt den ”vetenskapliga metodiken”? VILKA felaktiga slutsatser tänker du på? Och så vidare.

Du som är ”vetenskapligt sinnad och högskoleskolad” kan givetvis bidra till rapporten genom att konkret och exakt tala om vad som brister. Var konkret. Tack.
När brå presenterade statistik så kompenserade man för socioekonomiskt utanförskap och andra faktorer. Då minskar överrepresentationen en del, men inte helt. Vilket iofs är oväsentligt - invandringen fyller ju på utanförskapet så resultatet blir ökad brottslighet till följd av politiken hur som helst.

I denna studien är det endast etnicitet och medborgarskap rätt upp och ned om jag förstått rätt. Men jag skäms inte för att hänvisa till denna (det är regeringen som ska skämmas), den är tydlig nog.
Citera
2017-11-16, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
När brå presenterade statistik så kompenserade man för socioekonomiskt utanförskap och andra faktorer. Då minskar överrepresentationen en del, men inte helt. Vilket iofs är oväsentligt - invandringen fyller ju på utanförskapet så resultatet blir ökad brottslighet till följd av politiken hur som helst.

I denna studien är det endast etnicitet och medborgarskap rätt upp och ned om jag förstått rätt. Men jag skäms inte för att hänvisa till denna (det är regeringen som ska skämmas), den är tydlig nog.

Vad har "socioekonomiskt utanförskap" med faktiska siffror som visar på andel våldtäkter att göra?
Det kan vara en delfaktor som förklarar varför vissa grupper begår våldtäkter.
Men man kan väl inte vikta statistiken genom att ta in en eventuell orsaksfaktor?
Låter ju helt sjukt isåfall.

Har du någon referens som visar på hur beräkningarna som BRÅ gjorde hade denna kompensation med?
Citera
2017-11-16, 09:11
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Vad har "socioekonomiskt utanförskap" med faktiska siffror som visar på andel våldtäkter att göra?
Det kan vara en delfaktor som förklarar varför vissa grupper begår våldtäkter.
Men man kan väl inte vikta statistiken genom att ta in en eventuell orsaksfaktor?
Låter ju helt sjukt isåfall.

Har du någon referens som visar på hur beräkningarna som BRÅ gjorde hade denna kompensation med?
Vill man veta hur antal brott per nationalitet ser ut räcker det utmärkt med en undersökning som denna. Men vill veta till vilken grad nationalitet har inverkan på brotten vill man sortera bort andra inverkande faktorer som missbruk, uppväxt, mentala störningar etc. Har för mig att det är man resonerar.

I brå 2005 redovisas hur de behandlat materialet.
Citera
2017-11-16, 12:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher

Brå väger in socioekonomiska faktorer som kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst i en ”standardisering”. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa faktorer.

Brås undersökning från 2005 (BRÅ 2005:17) visar att överrisken för brottslighet för utrikes födda är 2,5 gånger UTAN hänsyn till socioekonomiska faktorer och 2,1 gånger MED hänsyn (s. 10). Det är alltså en påtaglig överrepresentation även med korrigering för socioekonomiska faktorer.

Den tidigare undersökningen (BRÅ 1996:2) menar vidare (s. 23) att den socioekonomiska statusen genereras av individens brottslighet.
[...] Dels torde den socioekonomiska statusen i högre grad än t.ex. bostadsort genereras av individens brottslighet. En kategori i indelningen av socioekonomisk status är t.ex. arbetslösa. Det statistiska samband som råder mellan arbetslöshet och brottslighet kan sannolikt till stora delar sägas vara omvänt kausalt, dvs. man har svårare att få arbete om man lever som kriminell.
Slutsatsen är alltså att socioekonomiska faktorer inte tycks ha någon större påverkan på den totala brottsligheten och att brottslighet leder till sämre socioekonomisk status. Någon uppdelning av socioekonomiska faktorers påverkan på olika kategorier av brott har Brå inte presenterat såvitt jag vet.
Citera
2017-11-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Brå väger in socioekonomiska faktorer som kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst i en ”standardisering”. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa faktorer.

Brås undersökning från 2005 (BRÅ 2005:17) visar att överrisken för brottslighet för utrikes födda är 2,5 gånger UTAN hänsyn till socioekonomiska faktorer och 2,1 gånger MED hänsyn (s. 10). Det är alltså en påtaglig överrepresentation även med korrigering för socioekonomiska faktorer.

Den tidigare undersökningen (BRÅ 1996:2) menar vidare (s. 23) att den socioekonomiska statusen genereras av individens brottslighet.
[...] Dels torde den socioekonomiska statusen i högre grad än t.ex. bostadsort genereras av individens brottslighet. En kategori i indelningen av socioekonomisk status är t.ex. arbetslösa. Det statistiska samband som råder mellan arbetslöshet och brottslighet kan sannolikt till stora delar sägas vara omvänt kausalt, dvs. man har svårare att få arbete om man lever som kriminell.
Slutsatsen är alltså att socioekonomiska faktorer inte tycks ha någon större påverkan på den totala brottsligheten och att brottslighet leder till sämre socioekonomisk status. Någon uppdelning av socioekonomiska faktorers påverkan på olika kategorier av brott har Brå inte presenterat såvitt jag vet.

Kompenserar man för socioekonomiska förhållanden finns ingen överrepresentation. Det vet alla som är det minsta insatta i frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in