2017-12-03, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
För att kunna gå vidare med den här måste vi diskutera huruvida amortering är ett sparande, utgift eller kostnad.

Snälla inte en gång till..
2017-12-03, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En lite kul prognos om Tokholm samt konsekvenser att grunna över.
https://www.svd.se/stockholm-vaxer-i-rekordfart
Mellan 2014 och 2045 kommer länets invånare att öka med 32 procent – 700 000 personer - enligt en framskrivning av framtida befolkningsprognoser som gjorts med hjälp av statistik från SCB och Stockholms läns landsting.

År 2034 väntas befolkningen i Stockholms län utgöra en fjärdedel av Sveriges totala befolkning.

Det är en attraktiv region och vi börjar nå en kritisk massa där storleken i sig är attraktiv, säger Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare.

– Det är viktigt att ha en tät urban miljö. Det gör det enklare att få tag i kompetent arbetskraft och intressanta bolag som vill etablera sig, säger Maria Rankka

Det behöver byggas fler bostäder och rörligheten på bostadsmarknaden behöver bli större, säger Maria Rankka.

De två kommuner som ser ut att stå för den största procentuella ökningen är Sundbyberg och Solna.
– Sedan har vi kommuner som inte växer särskilt mycket och som kanske inte vill växa. Vi tycker att det är problematiskt med en del kommuner, som Lidingö och Danderyd, som inte är beredda att ta ansvar för regionen, säger Maria Rankka.

Således:
* Mer människor i Stockholm.
* 25% av befolkningen i Stockholm. Krävs nästa lite urbanisering då. Räcker väl knappast med arbetskraftsinvandrare.
* Ska vi gissa att priserna ökar på attraktiva bostäder?
* Var blir det mest attraktivt? Där det byggs mest som Solna och Sumpan. Eller minst i Danderyd och Lidingö?

* Bör man som placerare kanske slå till och spekulationsköpa några lämpliga objekt och ha som ett extra pensionssparande. Jag tänkte nu om priserna dippar lite.

Den där analysen är nog lite daterad, det var innan asylhösten 2015, idag bor 22,7% av landets befolkning i länet(och ca 25% av landets barn föds i länet), befolkningsökningen kommer nog att sjunka lite(det är mitt base case), men jag tror ändå att befolkningen i länet kommer vara runt 3 miljoner 2045.

För att prognoserna skall hålla måste migration vara fortsatt rätt hög, och det är ingen garanti, skulle invandringspolitiken bli mer restriktiv så får man omvärdera.

I större orter föds det relativt befolkningsmängd fler barn vilket t ex påverkas av åldersstrukturerna i befolkningen, yngre befolkning ger fler barn, och större orter har en yngre befolkning, sedan finns ju en väldigt tydlig trend där fler och fler blir föräldrar först senare i livet, där genomsnittsåldern för förstagångsmammor och pappor är högst i Danderyd. Detta har förändrats radikalt över tid, så kallade tonårsmammor(under 20 år) har gått från ca 7% 1970 till under 1% idag, samtidigt har äldre mammor(över 40 år) gått från ca 2% 1970 till ca 7% idag.

När jag ändå är inne på detta med demografi, klippt från ett annat forum.

Citat:
List of population within 30-40 km radius 20170930

My list for the most populations centres in the Nordic within a radius of approx 30 km (40 km for the largest, ie the capitals).
To get on the list it should have a built area (tätort/tettsted) of at least 90k.

Main City..............Area[km2]....20170930 Increase 2017...Inv/km2
Stockholm..............3 998,68..... 2 200 427 + 28 963......550,29
Copenhagen...........3 032,26......2 052 086 + 15 369.....676,75
Helsinki..................2 970,15..... 1 446 393 + 15 517.....486,98
Oslo......................3 617,04......1 366 561 + 13 505.....377,81
Göteborg................2 487,33.......913 156 + 10 882.....367,12

Malmö...................1 618,43........651 667 + 9 025.......402,65
Aarhus...................2 338,20.......514 553 + 6 201.......220,06
Bergen...................2 707,88.......405 670 + 2 577........149,81
Odense..................2 385,50.......380 547 + 1 856........159,53
Tampere................2 937,55.......370 335 + 3 057........126,07

Turko/Åbo..............2 048,82.......319 381 + 1 978........155,89
Helsingborg............2 024,31.......318 279 + 4 070.......157,23
Stavanger..............1 649,49.......317 681 + 1 643.......192,59
Aalborg.................2 391,70........279 390 + 1 934........116,82
Trondheim.............3 022,42.......273 074 + 3 011..........90,35

Fredrikstad............2 474,92........245 397 + 1 999.........99,15
Uppsala.................2 464,97.......236 738 + 4 856.........96,04
Reykavik................1 062,20.......221 480 + 4 602.......208,51
Västerås................2 656,45.......219 296 + 2 986..........82,55
Oulo......................3 141,11.......218 783 + 1 023.........69,65

Örebro...................2 677,20.......194 571 + 3 321.........72,68
Linköping...............1 973,48.......184 876 + 2 351.........93,68
Lahti......................2 527,79.......172 150 - 145............68,10
Jyväskylä...............2 325,01.......170 914 + 786............73,51
Skien/Porsgrunn.....2 344,45........158 043 + 367...........67,41

Jönköping..............2 009,04........156 043 + 1 934........77,67
Norrköping............2 168,90........155 322 + 1 557........71,61

And areas lacking an urban area(s) of >90k

Vejle/Hor.s/Kold.....3 165,70........432 024 + 1 984.......136,47
Kristianstad............3 294,55.......180 693 + 1 367.........54,85
Trestad..................2 006,50.......166 564 + 964............83,01
Esbjerg..................2 089,20.......169 772 + 70..............81,26
Borås....................2 102,34........154 303 + 1 103.........73,40
Skövde..................3 588,45........152 703 + 595...........42,55

Sources:
www.ssb.no
www.scb.se
www.statistikbanken.dk
www.stat.fi
2017-12-03, 02:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettgottvin
Hej,

vill nån inflika med råd över min situation. Har en trea i stockholms innestads utkant och gjort en ok bostadskarriär. Planen är att köpa en villa och behöver råd med taktik. Kommer sälja lgh först för annars vågar jag inte köpa nytt. En extra procent amortering på ett 4 miljoners lån är väldigt mycket pengar som jag hellre sparar i fonder eller värdepapper eller liknande.

Klokt, bättre att månadsspara i billiga indexfonder än att amortera över tid.

Citat:
En villa på 7 miljoner kommer ha ungefär 60 % belåningsgrad. Om man ska kolla på bostadspriserna så måste de sjunka efter 1:a mars då en stor del av villaköparna är småbarnsfamiljer som lånar över 4,5 ggr årsinkomst. Om man blir tvångsamorterad med 4000 kr i månaden så måste det innebära för bostadskalkylen att du får låna mindre ? Det vill säga priserna borde gå ned ?

Samma argumentation fördes fram när amorteringskravet infördes men priserna gick varje gång det kom ett förslag om amorteringskrav och även efter att det hade införts. Om det blir annorlunda den här gången återstår att se.

Citat:
Min plan är även att inte gå in med extra sparade pengar i bostaden eftersom tvångsamorteringen kommer göra att jag vill ha disponibla pengar ifall nånting händer, köpa ny bil, vattenskada etc.

En amortering i 10 år skulle ge 480 000 kr i minskad skuld. Skulle jag avsätta det i billiga indexfonder över tio år och räkna lågt på avkastning (7%) skulle det kunna generera 688 000 kr som jag skulle kunna klumpamortera med. (Kalkylator: https://www.avanza.se/barnspar.html). Visst med mer risk men en förlust är inte en förlust förrän den är realiserad.

Över tid är det inte alls säkert risken ens blir högre eftersom du med detta sätt sannolikt får ned skulden snabbare.

Citat:
Så även om min dyra bostadsrätt sjunker i värde så kommer det eventuellt bli billigare att köpa en villa, kan man anta det ? Marknaden går ned så blir dyrare objekt procentuellt sett billigare ?

Ju mer bostaden kostar desto mer i kronor räknat kommer den sannolikt att gå upp eller ned när marknaden gör det. I övrigt skulle jag akta mig för att anta saker om vad villor kommer gå bättre än BR eller tvärtom.
2017-12-03, 02:11
Avslutad
Citat:
* Bör man som placerare kanske slå till och spekulationsköpa några lämpliga objekt och ha som ett extra pensionssparande. Jag tänkte nu om priserna dippar lite.
Citat:
Jag bor bra och är ingen spekulant. Finns gott om spekulanter. Behövs inte en till.
Kan inte va lätt för Alpha att sitta där och tro att marknaden "dippar lite", och inte veta om han ska va ute eller inne.

Har du grubblat vidare på PEABs "prisvärda" objekt i Solna Alpha?
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-03 kl. 02:28.
2017-12-03, 02:28
Medlem
Citat:
Spekulerat?

Säg nu att din dotter Fia kommit in på x-linjen i Luleå. Hon hittar ingen bostad och är bekymrad och ledsen.
Då kan du rädda situationen och säga köp den här. Jag ställer upp som medlåntagare. Det är lugnt.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-lulea-kommun-tullgatan-31-a-12777955
Då uppnår du följande:
* Hon får sig en ok bostad.
* avgift+kapitalutgift är 1923/mån. Blir klart lägre än något korridorsrum.
* hon bor bättre, och slipper kanske ifrån vissa dåligheter som ett korridorsrum skulle innebära.

Eftersom hon bor billigare kan hon tom amortera på lånet.

Var är nu den stora spekulationen beskriven ovan?

---------------------------
Jag har sagt det förr. Jag upplever er bubbelpratare som sjukligt fixerad vid bostadspriser. Varför kan ni inte bara ta emot informationen att många av oss köper för att bo.

När jag 1990 köpte villa var jag helt övertygad om ett kommande prisfall. Men jag köpte ändå för livssituationen talade för det. Sedan antog jag att jag skulle bo där ganska länge så prisfallet skulle iaf smetas ut på ganska många år. Då var det en no issue i jämförelse. Det viktiga var att hitta ett hus man gillade. Varför kan ni inte bara förlika er med att folk kanske tänker så.
Priset är ju sinnessjukt, 38k kvadraten är ju vad det kostar i GBG i hyfsade områden utanför centrum. Men, visst, låt oss säga att man sparar in 4k i månaden på den låga avgiften, cirka 50k om året. Efter 5 år har man en Master och då har man tjänat in 250k. Nu är jag rätt snäll. Om lägenheten då ligger över 600k har man ju tjänat på affären så ok.

Men för många speciellt i Stockholm handlar det inte om att riskera 250k över en femårsperiod. Hade det rört sig om så lite pengar hade ingen av oss bubbelbabblare varit oroliga. Sedan antar jag att Tullgatan ligger rätt centralt i Luleå så denna lgh är alltid användbar, även om det bara handlar om uthyrning på AirBnb eller vad det heter (om nu brf går med på detta).
2017-12-03, 02:39
Medlem
moshi moshi,

Tack till alla för en intressant diskussion/debatt. Inkl trollen.. .. .

And now,

Mind blowing ideas about "amortering". Att ta så stora lån och ha en så nonchalant attityd till dem. Modigt!!! !!! Mycket modigt. Och det ser ju helt klart och tydligt ut som det har satt oss, dvs de som bor i Sverige eller är beroende av systemet i en mycket jobbig situation - bubbla eller ej.
Som har påpekats, i de -få- länder jag känner till finns det mycket strängare krav på amortering, i mitt tycke är det rimligt. Det finns mindre utrymme för bolånetorskar/lånslavar/människor hos kronofogden helt enkelt.
Den här procenten som diskuteras??? ehhh... OKok. Om man inte kan amortera den ynka procenten menar jag att man kanske borde nedgradera sin bostad redan nu. Hårdare krav och högre räntor kommer inte smygande, ser mer ut som nästa vecka om man tittar i Magdalenas lador...

Att vara ett så högbelånat folk är inte hälsosammt alls.

Hoppas att ingen vill börja en 20 sidors debatt om att det faktiskt är bra... !!! :-)

lulz till Alpha som nyligen (med så många inlägg är det svårt att komma ihåg om det var igår eller idag...) skrev något om att låna pengar till att köpa aktier. På riktigt??? Att låna pengar för att köpa aktier?? Bat shit crazy man!!!! Banken kommer -hoppas jag- att säga nej i detta land också....

Som fd egenföretagare och med en någorlunda blick i faktura branschen kan jag säga att det tyvärr skiter sig rejält för många. Inte alltid självförvållat heller.
Förvånad att så många har satt sig i den situationen de nu är i, högbelånande i luftslott, iofs med nytt kakel och fina köksluckor... Men 90talet och den krashen var fan inte så länge sen. Känns som om alla "miljonärer" i STHLM har glömt det..

Det "riktiga" marknadsvärdet på bostäder i detta land?

Högre än vad vi ens kan hoppas. Men de tankarna hör nog mer hemma i konspirationsdelen av flashback än i denna fina Nationalekonomiska del

(the road to Shangri-La is full of bumps - )

ps.
Intressant att bubblan i Kina verkar helt och hållet ignoreras i denna tråd? Tror de var alpha som pekade på ett dyrt objekt i HK och menade att "the sky is the limit". Lulz
2017-12-03, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kan inte va lätt för Alpha att sitta där och tro att marknaden "dippar lite", och inte veta om han ska va ute eller inne.

Har du grubblat vidare på PEABs "prisvärda" objekt i Solna Alpha?

trodde att alpha menade (och skrev ett antal ggr?!?) att det inte fanns spekulanter på bostadsmarknaden???
att i sverige köper man för att bo, etc etc

?

Svårt att hänga med i denna tråd !!!!!

:-)
2017-12-03, 04:35
Medlem
envackerblommas avatar
Dags att höja blicken o skåda in i bister framtid.
Empirin visar att 10% fall i bostadspriserna ger ung 40 % fall i bostadsinvesteringarna. Ett sånt ras i bostadsinvesteringarna
drar bort 2 % från BNP-tillväxten. Mot nolltillväxt 2018 alltså. Räknat per capita recession
2017-12-03, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
Intressant att bubblan i Kina verkar helt och hållet ignoreras i denna tråd? Tror de var alpha som pekade på ett dyrt objekt i HK och menade att "the sky is the limit". Lulz
I Kina växer ekonomin dock fortfarande med några procent årligen och tack vare de extrema klasskillnaderna finns det gott om folk med pengar plus att har har ett historiskt högt sparande att falla tillbaka på.

Men för några månader sedan stramade man åt, tack vare alla spekulationsköp införde man regeln att lån till en andra bostad kräver typ 80% kontantinats eller vad det var, inga 15% i alla fall. Detta har nu fått bostadspriserna i Beijing att börja falla och detta basunerar China Daily (kommunistpartiets propagandakvarn) ut som någonting POSITIVT! Man arbetar deussutom aktivt med att begränsa bostadspriserna genom priskontroll på stor del av nyproduktionen och man kollar att den som köper inte äger bostad sedan tidigare etc, detta för att trycka ut rimligt prissatta bostäder till folket och motverka spekulation.

Men i Sverige lallar alla på som om ständigt ökande bostadspriser vore ett självspelande piano som garanterar ökat välstånd till alla.
2017-12-03, 06:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
En lite rolig prognos
Är det roliga att du tar en flera år gammal prognos, själv konstaterar att den verkar ha fel, men vill så gärna tro på den att du tycker den är intressant ändå? Det är ju nämligen roligt för oss andra, men att skratta åt sig själv brukar kräva högre förmåga.
2017-12-03, 09:00
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av german-reporter
Den här procenten som diskuteras??? ehhh... OKok. Om man inte kan amortera den ynka procenten menar jag att man kanske borde nedgradera sin bostad redan nu. Hårdare krav och högre räntor kommer inte smygande, ser mer ut som nästa vecka om man tittar i Magdalenas lador...
Välkommen in i tråden med de flitigaste trollen, de envisaste debattörerna och de mest uthålliga bubbelbabblarna.

Visst är det facinerande att åse syndafloden av tårar över en ynka procent. En liten 'nudge', som en modern form av 'memento mori', som påminner dig om hur mycket du lånat jämfört med din lön.

Hur har vi hamnat där vi hamnat? Sverige visar tydliga tecken på ett självskadebeteende, både allmänpolitiskt och på bostadsmarknaden. På samma sätt som det är svårt att få en tonårstjej att förstå att hon måste sluta skära sig i armarna, för inget blir bättre av att hon skär sig, verkar det svårt för oss som nation att sluta med våra skadliga beteenden.
2017-12-03, 09:45
Medlem
Citat:
Hej,

vill nån inflika med råd över min situation. Har en trea i stockholms innestads utkant och gjort en ok bostadskarriär. Planen är att köpa en villa och behöver råd med taktik. Kommer sälja lgh först för annars vågar jag inte köpa nytt.
Kommer du att köpa en random villa eller har du några krav?
Eller tänker du magasinera bohaget och bo på hotell tills du hittar något drägligt att köpa?

Citat:
En extra procent amortering på ett 4 miljoners lån är väldigt mycket pengar som jag hellre sparar i fonder eller värdepapper eller liknande. En villa på 7 miljoner kommer ha ungefär 60 % belåningsgrad. Om man ska kolla på bostadspriserna så måste de sjunka efter 1:a mars då en stor del av villaköparna är småbarnsfamiljer som lånar över 4,5 ggr årsinkomst. Om man blir tvångsamorterad med 4000 kr i månaden så måste det innebära för bostadskalkylen att du får låna mindre ? Det vill säga priserna borde gå ned ?
Jag räknade tidigare ut att detta extra amorteringskrav kommer att påverka 1.5% av bolåntagarna. Låt oss säga 3% i Stockholm. Det är väl inte givet att det blir någon prissänkning.

Citat:
En amortering i 10 år skulle ge 480 000 kr i minskad skuld. Skulle jag avsätta det i billiga indexfonder över tio år och räkna lågt på avkastning (7%) skulle det kunna generera 688 000 kr som jag skulle kunna klumpamortera med. (Kalkylator: https://www.avanza.se/barnspar.html). Visst med mer risk men en förlust är inte en förlust förrän den är realiserad.
Om jag tittar på OMX30 har den ökat med ca 2%/år på 2000-talet. (Beror naturligtvis på vilka datum man använder). Men jag är inte säker på att 7% är lågt räknat.

Citat:
Så även om min dyra bostadsrätt sjunker i värde så kommer det eventuellt bli billigare att köpa en villa, kan man anta det ? Marknaden går ned så blir dyrare objekt procentuellt sett billigare ?
Till Trillskes stora fasa har det sett ut som att BR minskar mer än villa. (Och min minskar inte alls).
Men BR har stigit lite mer än villa så det låter väl inte orimligt att BR då minskar mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in