Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Skulle folk köpa när tillträdet är om 2-3 månader skulle ju inget bli byggt, då det innebär risk för byggherren och eventuellt även kreditgivaren. Det hade varit spekulation. Du sitter med hela risken och finansieringen av projektet kan du glömma om du inte har kassa nog att göra det själv, ingen vill låna ut till det.
Visst innebär det risk. Men som jag sa i näringslivet är det normalt. Även utveckling sker på risk utan att man vet om det finns några köpare. Det utvecklas för miljardbelopp bara i Sverige utan att någon potentiell kund har den blekaste aning om vad som pågår.
Och bostäder är ju inte någon okänt produkt som är omöjlig att sälja.
Jag skulle nog snarare säga att detta är ett ytterligare bevis på avsaknad av bubbla. Man måste pressa ned priserna för att öht få sig kunder. Och det gör man genom att sänka risken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Det är förhållandevis vanligt att man har en ankarhyresgäst innan projektstart, är kontorsmarknaden stark är fastigheten fullt uthyrd långt innan inflyttningsdatum. Av de ca 60 000 m2 kontorsyta som är under produktion i min kommun just nu och som kommer färdigställas 2019 är 44% spekulation.
Just nu är väl den marknaden extremt stark. Så låga vakansgrader har man väl inte haft på väldigt länge. Så 44% nu ser jag nog som hyggligt stöd för att det "normala" är att det byggs på spekulation. Jag känner till fall tidigare där man var överlycklig när man kommit upp i 12% beläggning på en färdigproducerad inflyttningsbar kontorsbyggnad.