2017-11-28, 21:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du är lika rolig som vanligt trilske. Du skriver inlägg sida upp och sida ner som handlar om att andra skriver inlägg sida upp och sida ner, sedan kryddar du det med svammel och personpåhopp och fraser som är en kopia från 2010.
När är det dags för "bankmannen" att komma med några nationalekonomiska analyser? Vet knappast om du lyckats prestera något utöver att det har blivit billigare att bo.

Vad händer vid nästa lågkonjuktur och hur kom det sig att 20 % av låntagarna har en skuldkvot på över 500 %.( vi kan väl gissa i vilken del av Sverige de bor)
2017-11-28, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det jag ville peka på är att det rimliga är att folk köper bostäder med tillträde om 2-3 månader. Att man då får så mycket som 25% när det är två år till tillträde måste betyda att dessa bostäder är extremt prisvärda.
Betyder det att du är ute och spekulationsköper till sådana "fyndpriser" då, eller?

Nej, se det märkliga är att Alpha101 vägrar svara på om han tror att bostadspriserna kommer att gå upp eller ner på ett års sikt. Är det inte fantastiskt att han inte har någon analys om det, med tanke på all tid som spenderas på detta ämne.

(Anledningen till mitt skämt är att jag utgår ifrån att ordet "prisvärda" var ett skämt.)
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-28 kl. 21:38.
2017-11-28, 21:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det var bättre förr och dagens ungdom är veka sägs det att det alltid sägs. Men ibland stämmer det ju? Att det alltid varnas från någon för ditten och datten säger inte så mycket men tongången är bra annorlund nu.
Man kan dock dra vissa paralleller till 2011 - det var liknande tongångar då som idag, men då framförallt från dem som var inne i marknaden (samt någon enstaka spelevink som cornucopia och uppenbarligen några gubbar och gummor i den här tråden).

Den stora skillnaden var att det var innan fan och hans morsa och brorsa (och undertecknad) menar att skutan styrdes käpprätt åt helvete politiskt. Hela poängen med den observationen är just att det kan ha konsekvenser för vad som händer när marknaden viker.
Senast redigerad av Trillske 2017-11-28 kl. 21:32.
2017-11-28, 21:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
När är det dags för "bankmannen" att komma med några nationalekonomiska analyser? Vet knappast om du lyckats prestera något utöver att det har blivit billigare att bo.

Vad händer vid nästa lågkonjuktur och hur kom det sig att 20 % av låntagarna har en skuldkvot på över 500 %.( vi kan väl gissa i vilken del av Sverige de bor)

Att det är billigt att bo för de som äger sitt boende är förstås en faktor som starkt talar emot att det ska bli betydligt lägre priser. Rekyler finns det förstås alltid risk för som jag sagt åtskilliga gånger genom åren men bestående och djupa nedgångar är det svårt att se när det ger så låga boendekostnader.

Men jag förstår att du ogillar den argumentationen eftersom du har svårt att bemöta det, jag kan dock inte ta personlig hänsyn till just dina känslor utan för fram sakargument.
2017-11-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det jag ville peka på är att det rimliga är att folk köper bostäder med tillträde om 2-3 månader. Att man då får så mycket som 25% när det är två år till tillträde måste betyda att dessa bostäder är extremt prisvärda.

Jag känner i sig folk som har köpt nyproduktion långt i förväg men då har det också varit så att:
* de väldig gärna vill bo i nyproducerat.
* den bostaden var i ett område de gärna vill bo i eller med speciell utsikt.

Och det begränsar ned mängden köpare ganska drastiskt.

Nja, det mesta som produceras tillverkas på spekulation. Antingen av producenten eller av någon återförsäljare.
Kontorsfastigheter lär tillverkas på spekulation. Det lär väl knappt förekomma att man säkrat långa hyreskontrakt innan bygget startar.

Skulle folk köpa när tillträdet är om 2-3 månader skulle ju inget bli byggt, då det innebär risk för byggherren och eventuellt även kreditgivaren. Det hade varit spekulation. Du sitter med hela risken och finansieringen av projektet kan du glömma om du inte har kassa nog att göra det själv, ingen vill låna ut till det.

Det är förhållandevis vanligt att man har en ankarhyresgäst innan projektstart, är kontorsmarknaden stark är fastigheten fullt uthyrd långt innan inflyttningsdatum. Av de ca 60 000 m2 kontorsyta som är under produktion i min kommun just nu och som kommer färdigställas 2019 är 44% spekulation.
2017-11-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Nysprucken bubbla det pyser på. Dumma dig inte med tröttsam sofism.
Men om vi fortfarande har en bubbla så borde utvecklarna tjäna som gräs.

Jag kan tycka att detta inte borde vara för komplicerat att förstå.
2017-11-28, 21:44
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Ser onekligen inte bra ut.
Precis som många andra bolag i denna storlek kan man också för Tobin i kvartal 3 läsa

Antalet produktionsstartade bostäder uppgick till 0 (0)

Tvärstoppet i nybyggande verkar bli betydligt tvärare än jag tidigare trott.

Precis som samma kvartal förra året, dvs ingen skillnad. Dessutom bör du förstå att antal produktionsstarter varierar kraftigt mellan kvartal, och således går det inte att tolka in ett "tvärstopp i nybyggande" baserat på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Hah, kolla koncernen i siffror.

25% "vakansgrad" i pågående nybyggen mot 2% samma kvartal förra året, 33% fler bostäder i produktion och 66% färre avtal under kvartalet än 2016k3.

De är körda ... de här siffrorna inkluderar inte ens oktober och november.

Om du läser VD:s kommentar så får du stöd i hur man ska tolka nyckeltalet, eftersom du uppenbarligen har svårt för detta.
Citat:
Vi har under kvartalet också slutfört, och därmed fasat ut, fyra projekt
ur projektportföljen vilket av naturliga skäl reducerat nyckeltalet andel sålda lägenheter i pågående produktion.
sida 4, http://mb.cision.com/Main/9659/2401482/758693.pdf
2017-11-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Mitt sista inlägg och reflektion i denna tråd:

Det är helt sjukt hur mycket tid vissa stammisar i denna tråd verkar ha. Det är nästan som om den här tråden vore er största hobby. Jag har själv skrivit en hel del inlägg men jag är ju rena amatören i jämförelse med er som närmast kan liknas vid yrkesskribenter.

Min personliga gissning är mer generell, och därför målar jag med bredare pensel och nöjer mig med att säga att; "Sveriges ekonomi och samhället i stort kommer på sikt att gå åt helvete." Det finns inga parametrar längre som talar till Sveriges fördel på längre sikt. Är man ung är mitt råd att lämna det här landet efter man har fixat en bra utbildning. Helst bör man bege sig utanför Europas gränser.

Håller med om en del av det som står ovan men jag tror att det viktigaste är att ha möjlighet att lämna EU, särskilt efter att vi påtvingats euro som valuta.

Sveriges ekonomi kan gå åt helvete men den riktiga bubbelsmällen (som avser bostäder) blir riktigt relevant först om det förekommer externa faktorer i omvärlden som sänker ekonomiska aktiviteten och höjer räntorna.
2017-11-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Skulle folk köpa när tillträdet är om 2-3 månader skulle ju inget bli byggt, då det innebär risk för byggherren och eventuellt även kreditgivaren. Det hade varit spekulation. Du sitter med hela risken och finansieringen av projektet kan du glömma om du inte har kassa nog att göra det själv, ingen vill låna ut till det.
Visst innebär det risk. Men som jag sa i näringslivet är det normalt. Även utveckling sker på risk utan att man vet om det finns några köpare. Det utvecklas för miljardbelopp bara i Sverige utan att någon potentiell kund har den blekaste aning om vad som pågår.
Och bostäder är ju inte någon okänt produkt som är omöjlig att sälja.

Jag skulle nog snarare säga att detta är ett ytterligare bevis på avsaknad av bubbla. Man måste pressa ned priserna för att öht få sig kunder. Och det gör man genom att sänka risken.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är förhållandevis vanligt att man har en ankarhyresgäst innan projektstart, är kontorsmarknaden stark är fastigheten fullt uthyrd långt innan inflyttningsdatum. Av de ca 60 000 m2 kontorsyta som är under produktion i min kommun just nu och som kommer färdigställas 2019 är 44% spekulation.
Just nu är väl den marknaden extremt stark. Så låga vakansgrader har man väl inte haft på väldigt länge. Så 44% nu ser jag nog som hyggligt stöd för att det "normala" är att det byggs på spekulation. Jag känner till fall tidigare där man var överlycklig när man kommit upp i 12% beläggning på en färdigproducerad inflyttningsbar kontorsbyggnad.
2017-11-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Betyder det att du är ute och spekulationsköper till sådana "fyndpriser" då, eller?
Jag bor bra och är ingen spekulant. Finns gott om spekulanter. Behövs inte en till.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Nej, se det märkliga är att Alpha101 vägrar svara på om han tror att bostadspriserna kommer att gå upp eller ner på ett års sikt. Är det inte fantastiskt att han inte har någon analys om det, med tanke på all tid som spenderas på detta ämne.
Med den information du erhållit är det märkliga att du skriver ovanstående. Kan det förklaras på annat sätt än att du inte kan ta in information?

Jag ägnar mig åt fakta. Inte gissningar om framtiden.

Givet så mycket fantasier som produceras här så behövs det väl någon som påtalar fakta också. Även om det tenderar att drunkna i flummet.
2017-11-28, 22:03
Medlem
Epistemologens avatar
För att testa vår förmåga att s.a.s. slå marknaden vore det intressant att vi stammisar (i högst varierande grad) får gissa huruvida regeringen går vidare med amorteringskravet. Min gissning är ja. Alternativt att man presenterar en överenskommelse om ränteavdraget. Ni?
2017-11-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Om du läser VD:s kommentar så får du stöd i hur man ska tolka nyckeltalet, eftersom du uppenbarligen har svårt för detta.

Vi har under kvartalet också slutfört, och därmed fasat ut, fyra projekt
ur projektportföljen vilket av naturliga skäl reducerat nyckeltalet andel sålda lägenheter i pågående produktion.

sida 4, http://mb.cision.com/Main/9659/2401482/758693.pdf

Ok? Jag ser ökad produktion och 14 ggr större andel osålda lägenheter och dubbel så hög skuld mot samma kvartal 2016. Om då den där skojar-VD:n försöker förklara att läget är lugnt kan ju den som tror på honom shoppa loss på deras obligationer. Gratis pengar liksom.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/656979/oscar-properties-holding-prefb

Säljs för 462 kr och kan lösas för 500 kr i mars. Plus utdelning. Det enda man måste intala sig är att OP kommer har deg nog att klara av en "bankrusning".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in