Hej,
vill nån inflika med råd över min situation. Har en trea i stockholms innestads utkant och gjort en ok bostadskarriär. Planen är att köpa en villa och behöver råd med taktik. Kommer sälja lgh först för annars vågar jag inte köpa nytt. En extra procent amortering på ett 4 miljoners lån är väldigt mycket pengar som jag hellre sparar i fonder eller värdepapper eller liknande. En villa på 7 miljoner kommer ha ungefär 60 % belåningsgrad. Om man ska kolla på bostadspriserna så måste de sjunka efter 1:a mars då en stor del av villaköparna är småbarnsfamiljer som lånar över 4,5 ggr årsinkomst. Om man blir tvångsamorterad med 4000 kr i månaden så måste det innebära för bostadskalkylen att du får låna mindre ? Det vill säga priserna borde gå ned ?
Min plan är även att inte gå in med extra sparade pengar i bostaden eftersom tvångsamorteringen kommer göra att jag vill ha disponibla pengar ifall nånting händer, köpa ny bil, vattenskada etc.
En amortering i 10 år skulle ge 480 000 kr i minskad skuld. Skulle jag avsätta det i billiga indexfonder över tio år och räkna lågt på avkastning (7%) skulle det kunna generera 688 000 kr som jag skulle kunna klumpamortera med. (Kalkylator:
https://www.avanza.se/barnspar.html). Visst med mer risk men en förlust är inte en förlust förrän den är realiserad.
Så även om min dyra bostadsrätt sjunker i värde så kommer det eventuellt bli billigare att köpa en villa, kan man anta det ? Marknaden går ned så blir dyrare objekt procentuellt sett billigare ?
Lite kuriosa och anekdoter: så den jag köpte min lgh av hade inga lån utan hade lgh som övernattningslgh och bodde på västkusten. En pensionerad tandläkare. Min gamla lgh en tvåa som jag köpte ägdes av ett äldre par utan lån som övernattningslgh medans de bodde i en gård på landet.
En mäklare i liljehomskajen som säljer spekulationsobjekt vilket det finns massor av i det området berättade att de har en del ryssar som spekulerat i nybyggen och flyttar in och möblerar dem och säljer och har haft möjlighet att vänta till inflytt just för att de inte behöver några lån. Med detta vill jag säga att det finns folk med pengar i Stockholm och alla är inte bolånetorskar som jag själv.