2017-12-02, 21:57
Medlem
ok, gissar att det blir ungefär samma pris då i dessa städer.

Förvånad att priserna är så låga. Har för mig att de t.o.m. var högre på min tid...
2017-12-02, 22:04
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Månadskostnaden för att bo i t.ex. sthlm city var fram tills amorteringskravet kom billigare än att bo i studentlägenhet.
Nej, du tänker på den historiska månadsutgiften. Faktum är att den inte ens betraktad som utgift hjälper oss speciellt mycket, för framtida utgifter beror inte av historiska.

Du kan även kalla det den förväntade månadsutgiften om du vill, men för att göra det med intellektuell värdighet måste du förstås redan där dra in bundet och riskerat kapital och göra en analys på faktisk förväntad monetär utgift per månad.

Grejen är att den här tråden på ett så himla bra vis illustrerar varför det alltid kommer att gå åt skogen när gemene man ska förvalta kapital motsvarande enorma delar av det värde de förväntas generera under sitt liv.
2017-12-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, du tänker på den historiska månadsutgiften. Faktum är att den inte ens betraktad som utgift hjälper oss speciellt mycket, för framtida utgifter beror inte av historiska.

Om du hoppar in i metadiskussionen får du läsa hela historiken. Det var just den historiska utgiften som diskuterades. Dvs, hur folk har resonerat under lång tid.
...
2017-12-02, 22:19
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om du hoppar in i metadiskussionen får du läsa hela historiken. Det var just den historiska utgiften som diskuterades. Dvs, hur folk har resonerat under lång tid.
...
Okej, men jag känner mig inte helt skyldig när du kallade det månadskostnaden.
2017-12-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Okej, men jag känner mig inte helt skyldig när du kallade det månadskostnaden.

Betyder det att det numera råder konsensus kring huruvida amortering skall ses som sparande eller ej?
2017-12-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Hennes boende situation kommer lösa sig. Jag känner folk som har bott ett tag på en soffa eller hyrt något i andra hand men hon kommer helt klart få en bostad. När jag var 19 sov jag i en kasern med 10 andra i rummet eller i ett tolvmanna tält. Det är bra att hon lär sig inte springa till mamma för hjälp med alla hennes problem.
Jag har också gjort lumpen. Påminn mig inte om det.

Nåja, hon får fixa mycket själv. Lite hjälp med en bostad är inte fel.

Citat:
Ursprungligen postat av crowman
En studentbostad har minimal hyra, uthyrarna pressar priserna och det går knappt att bo billigare. Räntan och avgiften må vara lägre men byter någon brandvarnare på din bostadsrätt? Renoverar någon badrummet åt henne? Köper någon en ny spis åt henne? Totalkostnaden kommer vara högre.
Ser ut att vara lägst 2900 x 10 månader. Antar vi 20 kvm blir det 1450/kvm och år.
Den jag listade hade 1048/kvm och år. Men då måste man lägga till lite för underhåll och div service. Vet inte riktigt vad det kan landa på. Säg 152 kr/kvm och år. Då hamnar vi på 1200/kvm och år för Fia i BR. Då bor hon bättre och sparar 250*12*5 = 15 KSEK under studietiden. (Antaget ingen prisförändring). Sedan lär hon sig lite om att sköta en BRF, iom att hennes pappa kommer att kontrollera att hon kan svara på allt ang BRF. Medan de i korridoren lär sig supa sig fulla.
2017-12-03, 00:08
Medlem
Ettgottvins avatar
Hej,

vill nån inflika med råd över min situation. Har en trea i stockholms innestads utkant och gjort en ok bostadskarriär. Planen är att köpa en villa och behöver råd med taktik. Kommer sälja lgh först för annars vågar jag inte köpa nytt. En extra procent amortering på ett 4 miljoners lån är väldigt mycket pengar som jag hellre sparar i fonder eller värdepapper eller liknande. En villa på 7 miljoner kommer ha ungefär 60 % belåningsgrad. Om man ska kolla på bostadspriserna så måste de sjunka efter 1:a mars då en stor del av villaköparna är småbarnsfamiljer som lånar över 4,5 ggr årsinkomst. Om man blir tvångsamorterad med 4000 kr i månaden så måste det innebära för bostadskalkylen att du får låna mindre ? Det vill säga priserna borde gå ned ?

Min plan är även att inte gå in med extra sparade pengar i bostaden eftersom tvångsamorteringen kommer göra att jag vill ha disponibla pengar ifall nånting händer, köpa ny bil, vattenskada etc.

En amortering i 10 år skulle ge 480 000 kr i minskad skuld. Skulle jag avsätta det i billiga indexfonder över tio år och räkna lågt på avkastning (7%) skulle det kunna generera 688 000 kr som jag skulle kunna klumpamortera med. (Kalkylator: https://www.avanza.se/barnspar.html). Visst med mer risk men en förlust är inte en förlust förrän den är realiserad.

Så även om min dyra bostadsrätt sjunker i värde så kommer det eventuellt bli billigare att köpa en villa, kan man anta det ? Marknaden går ned så blir dyrare objekt procentuellt sett billigare ?

Lite kuriosa och anekdoter: så den jag köpte min lgh av hade inga lån utan hade lgh som övernattningslgh och bodde på västkusten. En pensionerad tandläkare. Min gamla lgh en tvåa som jag köpte ägdes av ett äldre par utan lån som övernattningslgh medans de bodde i en gård på landet.
En mäklare i liljehomskajen som säljer spekulationsobjekt vilket det finns massor av i det området berättade att de har en del ryssar som spekulerat i nybyggen och flyttar in och möblerar dem och säljer och har haft möjlighet att vänta till inflytt just för att de inte behöver några lån. Med detta vill jag säga att det finns folk med pengar i Stockholm och alla är inte bolånetorskar som jag själv.
2017-12-03, 00:10
Medlem
Citat:
Skulle bli förvånad om ens 1/20 känner till alla dessa typer av värdepapper. Tror du överskattar medelsvenssons kunskapsnivå. De flesta vet inte ens vad en fond egentligen är. Ungefär där ligger nivån.
Så kan det nog vara. Men de som överväger spekulationsköp av BR kanske hör till den sorten.
Jag är inte övertygad om att medelsvensson köper en BR på spekulation som får stå tom och kosta avgift och ränta.

Ettan vi nyss räknat på kostar 23 KSEK/år. Den måste stiga med 30 KSEK/år för att det ska gå runt. Plus mäklararvoden. Det har den säkert gjort vissa år. Använder man den som lagringsutrymme i stället för shurgard bättrar det på ekonomin. Tittar jag på HOX så ser det inte ut som detta gick ihop mellan 2007-2013. Det är väl efter 2013 som det gått. En spekulant som på något magiskt sätt insett att det både skulle dra iväg och fortsätta i 4 år. Kan ju ha tjänat en hacka. Men hur många är det, och som dessutom har ekonomi att göra en sådan sak.

Det är också så att det tjatats om bostadsbubbla i media så medelsvensson lär inte våga sig på en sådan sak. Och medelsvensson har väl inte ekonomi heller.
2017-12-03, 00:39
Medlem
En lite kul prognos om Tokholm samt konsekvenser att grunna över.
https://www.svd.se/stockholm-vaxer-i-rekordfart
Mellan 2014 och 2045 kommer länets invånare att öka med 32 procent – 700 000 personer - enligt en framskrivning av framtida befolkningsprognoser som gjorts med hjälp av statistik från SCB och Stockholms läns landsting.

År 2034 väntas befolkningen i Stockholms län utgöra en fjärdedel av Sveriges totala befolkning.

Det är en attraktiv region och vi börjar nå en kritisk massa där storleken i sig är attraktiv, säger Maria Rankka, vd för Stockholms handelskammare.

– Det är viktigt att ha en tät urban miljö. Det gör det enklare att få tag i kompetent arbetskraft och intressanta bolag som vill etablera sig, säger Maria Rankka

Det behöver byggas fler bostäder och rörligheten på bostadsmarknaden behöver bli större, säger Maria Rankka.

De två kommuner som ser ut att stå för den största procentuella ökningen är Sundbyberg och Solna.
– Sedan har vi kommuner som inte växer särskilt mycket och som kanske inte vill växa. Vi tycker att det är problematiskt med en del kommuner, som Lidingö och Danderyd, som inte är beredda att ta ansvar för regionen, säger Maria Rankka.

Således:
* Mer människor i Stockholm.
* 25% av befolkningen i Stockholm. Krävs nästa lite urbanisering då. Räcker väl knappast med arbetskraftsinvandrare.
* Ska vi gissa att priserna ökar på attraktiva bostäder?
* Var blir det mest attraktivt? Där det byggs mest som Solna och Sumpan. Eller minst i Danderyd och Lidingö?

* Bör man som placerare kanske slå till och spekulationsköpa några lämpliga objekt och ha som ett extra pensionssparande. Jag tänkte nu om priserna dippar lite.
2017-12-03, 00:51
Medlem
Tulliuss avatar
Hittade det här av en slump. Ett projekt långt i framtiden, planarbetet skall inte vara färdigt förrän 2020. Känns litet symtomatiskt för bostadsutvecklare i Sthlm fram till nu. Skjut på allt som rör sig. Med allt som byggts och byggs nere vid hamnen i Gustavsberg, hur skall det finnas en marknad för hus på Oscar Properties nivå? Eller var det här tänkt som OP prêt à porter?

Citat:
2017-11-29 Värmdö kommuns markanvisningstävling för utbyggnad med bostäder och lokaler på Kvarnbergsterrassen i Gustavsberg vanns av Oscar Properties. Intresset för tävlingen var stort och totalt inkom 11 anbud.

Sju fristående flerbostadshus och fyra mindre stadsvillor byggs och anpassas till landskapet och den dramatiska terrängen på Kvarnbergets norrsluttning. Placeringen av byggnaderna och utformningen med lokaler i bottenplan, skapar en tydlig och sammanhållen stadsgata mellan Gustavsbergs centrala delar och hamnområdet.

Oscar Properties förslag kommer att passa väl in i de kulturhistoriska miljöerna i Gustavsberg. Förslaget fick starkt stöd av i princip samtliga partier och jag hoppas det kommer göra Värmdö och framför allt Gustavsbergsborna stolta, säger Deshira Flankör (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Anbudsgivarna skulle bland annat föreslå utformning av cirka 140 lägenheter och ett antal lokaler. Oscar Properties anbud bedömdes som ett väl genomarbetat anbudsförslag och fick högst totalpoäng i utvärderingen. Anbudsgivaren uppfyller givna tävlingsförutsättningar och kvalificeringskriterier.

Vi är mycket glada över att få förtroendet från Värmdö kommun att utveckla det historiska Gustavsberg. Värmdö har ett attraktivt läge och vi ser fram emot att etablera oss i området, säger Oscar Engelbert, VD på Oscar Properties.
http://www.varmdo.se/arkiv/nyheter/oscarpropertiesbyggerkvarnbergsterrassenivarmdo.5. 1ad6f34015fdb49a86fde956.html
Senast redigerad av Tullius 2017-12-03 kl. 00:55.
2017-12-03, 00:55
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Trams. Månadskostnaden för att bo i t.ex. sthlm city var fram tills amorteringskravet kom billigare än att bo i studentlägenhet.

Månadsutgiften, menar du. Om priserna gick upp var det gratis.
2017-12-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Månadsutgiften, menar du. Om priserna gick upp var det gratis.

För att kunna gå vidare med den här måste vi diskutera huruvida amortering är ett sparande, utgift eller kostnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in