2017-12-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Nja, själva idén med att köpa lägenheter på ritning är väl hävstången på det egna kapitalet. Här blir förlusten ungefär lika stor som det egna kapitalet.
Du kan låna till aktieköp också. Sedan finns ju optioner, warrants, terminer etc, om man vill ha mer hävstång.

Jag vill bara peka på att den som köper en planerad bostad för att sälja till marknadspris när bostaden producerats tar en risk för möjligheten att göra en vinst. Ungefär som att köpa soja på termin.

Det görs vinster och förluster hela tiden. Kan man inte "agera försäkringsbolag" så ska man inte göra det. Detta är inget unikt eller speciellt. Det händer hela tiden.
2017-12-02, 19:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Föräldrar vill väl förvalta sina pengar väl? Om de köper en lägenhet för flera miljoner kronor till ett barn så kommer de naturligtvis spekulera kring värdeutvecklingen. Självklart har många tänkt att "Det är mycket pengar som ska ut, men lägenheten kommer stiga i värde och blir ett bra komplement till mitt fondsparande. Rent av bättre!".

Så ditt svar är ja, det är spekulation att köpa en bostad åt sina barn, låter snurrigt.

Det kan också vara det rakt motsatta mot att spekulera i värdeförändringar, de köper när de kan för att inte utsätta sig för risken att det blir för dyrt senare så att de då inte har råd. De vill inte spekulera kring om de kommer kunna göra det.

Oavsett vad de tror om framtida priser är det märkligt att anse att köp av en bostad till sina barn är spekulation när de köper eftersom barnen kommer behöva bostaden.
2017-12-02, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag gillar utmaningar!

För att det skall vara relevant om lägenheten är köpt på spekulation / numera innehas som spekulation - ur marknadspåverkande perspektiv - och det är väl det som är relevant för oss här, så måste det vara så att höjda räntor, minskade bostadspriser, eller stora förändringar för ägaren kommer leda till en försäljning. Är vi överens om det?
Man kan också tänka sig att de löpande hyresintäkterna minskar, och att detta ökar säljintresset. Vi ser ju att många har hoppat på airbnb som ett sista skrik för att få några inkomster från sitt spekulationsobjekt.

Airbnb-uthyrning ökar – trots att föreningarna säger nej
"Det finns idag cirka 20.000 bostäder att hyra i Sverige jämfört med 17.000 i slutet av 2016" (juni 2017)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-hyr-ut-lagenhet-trots-att-foreningarna-sager-nej

=>
Här har vi troligen en hel del folk som sitter och dividerar om de ska casha in för lägenheten, eller fortsätta att försöka hyra ut. Troligen gick det riktigt bra för en del när detta började, men nu har utbudet svällt så till den grad att man kan anta att mångas hyresintäkter sjunker.
2017-12-02, 19:12
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du kan låna till aktieköp också. Sedan finns ju optioner, warrants, terminer etc, om man vill ha mer hävstång.

Jag vill bara peka på att den som köer en planerad bostad för att sälja till marknadspris när bostaden producerats tar en risk för för möjligheten att göra en vinst. Ungefär som att köpa soja på termin.

Det görs vinster och förluster hela tiden.

Fine, där håller jag med dig helt! Dessutom tror jag att om man köpt på spekulation på den här nivån så har man nog varit med förr och då borde man funderat över risken. Det är inte som spekulationsköpen av ettor i ytterförort.
2017-12-02, 19:18
Medlem
Citat:
Föräldrar vill väl förvalta sina pengar väl? Om de köper en lägenhet för flera miljoner kronor till ett barn så kommer de naturligtvis spekulera kring värdeutvecklingen. Självklart har många tänkt att "Det är mycket pengar som ska ut, men lägenheten kommer stiga i värde och blir ett bra komplement till mitt fondsparande. Rent av bättre!".
Handlar det inte snarare om att hjälpa till att fixa en bostad till barnet som nu faktiskt vill anstränga sig och utbilda sig. Så att inte barnet ska behöva hålla på och trassla med bostadssituationen och genast komma efter i studierna. Så ser iaf jag på det. Varför skulle man blanda in någon annan aspekt?

Under 5 år kan ju bostadspriserna hatta både hit och dit. Men i snitt per år lär totalkostnaden iaf bli mindre än att hyra. Och barnet bor bättre.
2017-12-02, 19:23
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Handlar det inte snarare om att hjälpa till att fixa en bostad till barnet som nu faktiskt vill anstränga sig och utbilda sig. Så att inte barnet ska behöva hålla på och trassla med bostadssituationen och genast komma efter i studierna. Så ser iaf jag på det. Varför skulle man blanda in någon annan aspekt?

Under 5 år kan ju bostadspriserna hatta både hit och dit. Men i snitt per år lär totalkostnaden iaf bli mindre än att hyra. Och barnet bor bättre.

Mitt intryck är att föräldrar "hjälper till" både för att de unga curlas rent allmänt, men framförallt för att föräldrarna tänker sig att det är första steget på bostadskarriären. Nu grundar jag detta på min omgivning. Om den är representativ eller ej kan jag ej bedöma.
2017-12-02, 19:24
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Precis så har många spekulerat.
2017-12-02, 19:29
Avslutad
Folk tänker så här:

1) Ska jag köpa en lägenhet för 2 MSEK
2) eller ska jag sätta in 2 MSEK på bankboken till 0% ränta

Rätt svar på denna fråga har de senaste tio åren (ja nästan alltid förresten) varit: Köp lägenhet!
Den intuitiva känslan av dessa båda alternativ är: Köp lägenhet!
Den avkastningsberäkning av dessa alternativ man kan göra säger: Köp lägenhet!

=>
Av denna anledning har folk helt naturligt: Köpt lägenhet.

ÄNDÅ kommer det en dag att vara helt fel beslut att köpa en lägenhet. TROTS att det känns så rätt. När är det då fel? Jo den dag nya lägenheter produceras billigare än de priser som betalas på marknaden. Då kommer det gap som uppstått, mellan marknadspriser och vad det kostar att producera lägenheterna, att slutas. Och har gapet fått växa sig stort, så försvinner det i en stor fet krasch.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-02 kl. 19:57.
2017-12-02, 19:37
Avslutad
Index för folk som tänker köpa bostad de närmaste 12 månaderna har rasat.
---
Tensta/Rinkeby
I 1,8% av alla lägenheter (180 st) är 10-30 personer folkbokförda.

https://twitter.com/Tor_Borg

=>
Man kan undra hur situationen EGENTLIGEN är med lägenheterna där 20 personer är bokförda. Lär ju finnas en och annan bidragstagare där, men är personerna själva där...
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-02 kl. 20:37.
2017-12-02, 19:52
Medlem
Citat:
Precis så har många spekulerat.
Spekulerat?

Säg nu att din dotter Fia kommit in på x-linjen i Luleå. Hon hittar ingen bostad och är bekymrad och ledsen.
Då kan du rädda situationen och säga köp den här. Jag ställer upp som medlåntagare. Det är lugnt.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-lulea-kommun-tullgatan-31-a-12777955
Då uppnår du följande:
* Hon får sig en ok bostad.
* avgift+kapitalutgift är 1923/mån. Blir klart lägre än något korridorsrum.
* hon bor bättre, och slipper kanske ifrån vissa dåligheter som ett korridorsrum skulle innebära.

Eftersom hon bor billigare kan hon tom amortera på lånet.

Var är nu den stora spekulationen beskriven ovan?

---------------------------
Jag har sagt det förr. Jag upplever er bubbelpratare som sjukligt fixerad vid bostadspriser. Varför kan ni inte bara ta emot informationen att många av oss köper för att bo.

När jag 1990 köpte villa var jag helt övertygad om ett kommande prisfall. Men jag köpte ändå för livssituationen talade för det. Sedan antog jag att jag skulle bo där ganska länge så prisfallet skulle iaf smetas ut på ganska många år. Då var det en no issue i jämförelse. Det viktiga var att hitta ett hus man gillade. Varför kan ni inte bara förlika er med att folk kanske tänker så.
2017-12-02, 20:08
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Spekulerat?

Säg nu att din dotter Fia kommit in på x-linjen i Luleå. Hon hittar ingen bostad och är bekymrad och ledsen.
Då kan du rädda situationen och säga köp den här. Jag ställer upp som medlåntagare. Det är lugnt.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centrum-lulea-kommun-tullgatan-31-a-12777955
Då uppnår du följande:
* hon bor bättre, och slipper kanske ifrån vissa dåligheter som ett korridorsrum skulle innebära.

Jag har sagt det förr. Jag upplever er bubbelpratare som sjukligt fixerad vid bostadspriser. Varför kan ni inte bara ta emot informationen att många av oss köper för att bo.

När jag 1990 köpte villa var jag helt övertygad om ett kommande prisfall. Men jag köpte ändå för livssituationen talade för det. Sedan antog jag att jag skulle bo där ganska länge så prisfallet skulle iaf smetas ut på ganska många år. Då var det en no issue i jämförelse. Det viktiga var att hitta ett hus man gillade. Varför kan ni inte bara förlika er med att folk kanske tänker så.

Jag förstår att folk resonerar som du, absolut. Om man försöker förstå bostadsmarknaden så är ditt sätt att tänka i högsta grad en viktig pusselbit!
2017-12-02, 20:09
Medlem
Citat:
Spekulerat?

Då uppnår du följande:

Finns en poäng i det här. Min senaste bostad utgick jag ifrån att inte göra vinst. Jag räknade inte med förlust heller men att gå +-0. I gengäld har jag väldigt låga boendekostnader och bor bra. Varje år sparar jag ungefär 60k jmf med HR (som är i princip omöjliga att få ändå). Om jag bor här i 5 år så blir 300k i förlust samma sak som att bo i HR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in