Citat:
Ursprungligen postat av
bijjer
Vet inte om det är olika förutsättningar för olika personer i samma bank, men här är vad jag fått av Swedbank. Stockholms län.
Äger idag ett radhus. Vill köpa friliggande villa. Uppskattat behov för lån till villa är ca 3,5-4,0 ggr årsinkomsten. Det ger ca 60-70% belåning på det nya huset. Brygglån kan beviljas men banken kräver att det finns kontrakt skrivet för försäljning av radhuset senast tre veckor innan tillträde till ny bostad. Så om vi skriver kontrakt på nytt boende och tillträdesdatum börjar närma sig blir det till slut panik att sälja radhuset. Framförallt i en fallande marknad.
Det finns ju då två alternativ, avbryta köpet och riskera att handpenningen (eventuellt mer eventuellt mindre) brinner, eller sänka priset på radhuset kraftigt för att få det sålt. Eller att villkora köpet av ny villa med att radhuset säljs vid datum X och att köpet då avbryts utan någon form av skadestånd om det inte sker. Vilket jag misstänker att många säljare skulle ha ett problem med.
Så trots att marginalerna ändå är hyfsade får vi inget brygglån utan att ha kontrakt på radhuset. Däremot skulle vi klara ett fall med 50% på radhuset och ändå kunna köpa, men då hamnar belåningen istället på 85% och närmare 5 ggr årsinkomsten.
Om det är så här det ser ut för många som tecknat sig på nyproduktion kan jag tänka mig att de kommer börja svettas när tillträde närmar sig om marknaden fortsätter att falla. Då är frågan hur stora marginaler man haft när man tecknat nytt och hur stort prisfall man klarar utan att man inte får låna alls.
Utvecklarna lär vid avbrutet köp kräva skadestånd av köparna motsvarande kostnad för att sälja på nytt inklusive mäklare och eventuellt prisdifferens.
Det låter inte som att banken då räknar med att ni belånar båda husen. Gör man så sitter banken med säkerhet på båda lånen och behöver inte vara bekymrade för kreditförluster.
Däremot kommer ni att överskrida deras lånetak tills ni säljer det gamla huset. Dvs ni kommer att sitta med förhöjda ränteutgifter tillfälligt.
I stället för ett max på 5 ggr årsinkomsten sitter ni med kanske 7 ggr årsinkomsten. Det lär ju svida men då det är med säkerhet är det låg ränta. Tillfälligt någon månad borde inte det vara ett problem.
Tvekar banken kan ni eventuellt skaka fram en medlåntagare till lånet på radhuset. Då borde inte banken säga nej. Då är deras ränteinbetalningar säkrade och ni kan hålla på hur länge ni vill med att sälja radhuset.
(Däremot förstår jag att banken vill sätta press på folk att sälja så dom inte drar på det för länge).
---------------------------------
Förr i världen, t ex på 80-talet, var det det inte alls ovanligt att villor var trögsålda. Jag känner till folk som köpte villa och inte lyckades sälja befintlig och fick betala skadestånd till säljarna. Dom försökte få ut lite för mycket för sin befintliga. På den tiden villkorade man ibland köpet med att få sin egen bostad såld. Det har mäklarna jobbat starkt för att få bort.
När jag tittade på villor 2013 så upplevde jag att det var tunt med budgivare. Ibland var jag ensam på visning. Så det med att få villan såld är inte något nytt bekymmer. Det kan ta ett tag att hitta rätt köpare till lite dyrare objekt.
Den villa jag köpte 1990 var lite åt det hållet. Där försökte säljarna få ut för mycket och ratade bra bud. Men sedan försvinner ju budgivarna. Och då blir det lite trögare att sälja.
När jag senare sålde den villan berättade "min" mäklare att han fått erbjudande att sälja den villan 1990. Men säljaren då hade krävt för högt pris, så "min" mäklare hade svarat att: "då får du hitta en bättre mäklare".
I slutändan handlar det om att sätta ett rimligt pris och att acceptera att försäljningen kan ta lite tid. Dvs man kanske inte hittar rätt köpare på en gång.