2017-12-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tror du själv att ett land med kallt klimat, höga och stigande skatter, allt sämre välfärd, allt sämre säkerhet och allt mindre kulturell sammanhållning kan få de mest produktiva att stanna kvar?
1. Mindre offentligt slöseri, och därmed lägre skatter, och att man köper sin välfärd själv av privata leverantörer som måste överleva i konkurrensen, och därmed levererar bra, är nog en förutsättning för att locka produktiva.

2. Har Schweiz med sitt kulturella sammelsurium av olika språk och kulturer och med egensinniga kantoner som agerar olika varit oattraktivt för produktiva?

3. Har Nordkorea med sin språkliga, kulturella, genetiska likhet varit attraktivt för produktiva runt om i världen?

4. Har Kanada med sitt kalla klimat varit oattraktivt för produktiva?
(Eller lämnade många Hongkong och flyttade till Vancouver. Och det ökande tillväxten ledde till att folk började tala om en bostadsbubbla där).
2017-12-02, 11:31
Medlem
Citat:
Små lägenheter i acceptabla (när)förorter kommer att klara sig bäst i prisfallet.
Normala bostäder 2 till 3 rum.. 1.5 till 2.5 miljoner kr i pris och en hyra på 300 0 till 4000 kr i mån kommer inte att drabbas nåt nämnvärt av detta.
2017-12-02, 11:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Mindre offentligt slöseri, och därmed lägre skatter, och att man köper sin välfärd själv av privata leverantörer som måste överleva i konkurrensen, och därmed levererar bra, är nog en förutsättning för att locka produktiva.

2. Har Schweiz med sitt kulturella sammelsurium av olika språk och kulturer och med egensinniga kantoner som agerar olika varit oattraktivt för produktiva?

3. Har Nordkorea med sin språkliga, kulturella, genetiska likhet varit attraktivt för produktiva runt om i världen?

4. Har Kanada med sitt kalla klimat varit oattraktivt för produktiva?
(Eller lämnade många Hongkong och flyttade till Vancouver. Och det ökande tillväxten ledde till att folk började tala om en bostadsbubbla där).

Ja, blattarna kommer förmodligen att bygga ett nytt Schweiz i Sverige.
Snart kommer även Arabvärlden att bli ett nytt Schweiz. Och Afrika.

Hela världen kommer att bli som Schweiz. Du har kommit på något smart här.
2017-12-02, 11:41
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Vet inte om det är olika förutsättningar för olika personer i samma bank, men här är vad jag fått av Swedbank. Stockholms län.

Äger idag ett radhus. Vill köpa friliggande villa. Uppskattat behov för lån till villa är ca 3,5-4,0 ggr årsinkomsten. Det ger ca 60-70% belåning på det nya huset. Brygglån kan beviljas men banken kräver att det finns kontrakt skrivet för försäljning av radhuset senast tre veckor innan tillträde till ny bostad. Så om vi skriver kontrakt på nytt boende och tillträdesdatum börjar närma sig blir det till slut panik att sälja radhuset. Framförallt i en fallande marknad.

Det finns ju då två alternativ, avbryta köpet och riskera att handpenningen (eventuellt mer eventuellt mindre) brinner, eller sänka priset på radhuset kraftigt för att få det sålt. Eller att villkora köpet av ny villa med att radhuset säljs vid datum X och att köpet då avbryts utan någon form av skadestånd om det inte sker. Vilket jag misstänker att många säljare skulle ha ett problem med.

Så trots att marginalerna ändå är hyfsade får vi inget brygglån utan att ha kontrakt på radhuset. Däremot skulle vi klara ett fall med 50% på radhuset och ändå kunna köpa, men då hamnar belåningen istället på 85% och närmare 5 ggr årsinkomsten.

Om det är så här det ser ut för många som tecknat sig på nyproduktion kan jag tänka mig att de kommer börja svettas när tillträde närmar sig om marknaden fortsätter att falla. Då är frågan hur stora marginaler man haft när man tecknat nytt och hur stort prisfall man klarar utan att man inte får låna alls.

Utvecklarna lär vid avbrutet köp kräva skadestånd av köparna motsvarande kostnad för att sälja på nytt inklusive mäklare och eventuellt prisdifferens.

Det du beskriver är vad jag uppfattat som bankers generella regler. Samtidigt vet jag köpare som flyttat in i den nya lägenheten utan att de sålt den gamla och har 6 månaders brygglån. Så det finns undantag. På ett sätt generöst mot säljaren som inte behöver paniksälja, på ett sätt riskabelt för säljaren som frestas att vänta med försäljningen i tron om att priserna snart vänder upp igen. När brygglånet väl förfaller kan priserna vara ännu lägre.

Kan inte någon som jobbar på någon av storbankerna berätta hur stor del av kunderna som erbjuds de generösare brygglånen? Dessutom, kommer bankerna bevilja uppskov när de 6 månaderna passerat?

När jag räknar på scenarion för våren spelar det stor roll hur många, i mina grupper 1-3, som kommer behöva paniksälja i vår. Jag tror det är tillräckligt många för att pressa ner priserna till samma nivå som årsskiftet 13/14. Det bygger dock på antagandet att bankerna inte beviljar uppskov efter 6 månader annat än till väldigt få kunder och att bankerna framgent blir mer restriktiva med att bevilja brygglån om det inte finns ett skriftligt köpavtal på den gamla bostaden på överlåtelsedagen för den nya bostaden. Jag tror bankerna bryr sig mer om enskilda kreditrisker för deras bank, än vad som vore bäst för att mjuklanda bostadsmarknaden som helhet. They are not going to take one for the team.
Senast redigerad av Tullius 2017-12-02 kl. 11:48.
2017-12-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Har du förutspått början på en krasch eller vändningen från en nedgång korrekt på dagen eller året för någon annan marknad?

Marknader drivs av fundamenta (som i hög grad består av godtyckliga politiska beslut) och psykologi/sentiment.

Citat:
Ursprungligen postat av utred
Skulle bara våga köpa på Östermalm i Stockholm idag, ett rikemansområde som kommer öka än mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Solna och Sundbyberg har haft ungefär samma snittpriser under flera år. Av okänd anledning verkar Solna ha drabbats hårdare av nedgången. I Järfälla och Upplands-Bro är dock situationen ännu värre. Eller bättre, om man är köpsugen..

Där det finns jobb blir det ingen nergång på priserna på normala bostäder..
2017-12-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hur fick du ihop det här inlägget? Du har ofta talat om hur låga utgifter hushållen har för boendet och att bostäder i Sverige inte är överprissatta.
Så är det. Men unga familjer med barn har att välja mellan att lägga inkomster på barnen eller amortering.

Att det är det valet jag adresserar borde väl gå att förstå.

Citat:
Hur kan du då få till att det skulle vara ett problem att öka amorteringen?
Visst minskar ökad amortering utrymmet för konsumtion men det är ju knappast ett problem. Eller skall man enligt dig ha dubbla jobb för att kunna konsumera mer?
Jag säger inte att det är ett problem att amortera. Jag frågar om rekommendationen är att sänka levnadsstandarden för barnen och amortera.

Och pekar samtidigt på att jag inte hör folk klaga över att dom fick för mycket av föräldrarna när dom var barn.

Citat:
Det låter på dig som att barnen lider för att föräldrarna amorterar men för alla verkliga familjer handlar det hela tiden om prioriteringar. Det finns alltid finare kläder, dyrare sportlovsresor, mer ekologisk latte och annat att konsumera.
Om föräldrarna drar ned på konsumtionen till barnen och i stället amorterar så sänks barnens levnadsstandard. Borde inte vara svårt att förstå.

Förr hade vi annuitetslån. Det innebar att en ung familj med nyköpt bostad knappt amorterade något. I stället ökade amorteringarna med tiden och var som störst i slutet. Och det är ganska rimligt. Med barnen utflugna och alla saker köpta så kan man amortera ganska kraftigt.
2017-12-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Kan inte någon som jobbar på någon av storbankerna berätta hur stor del av kunderna som erbjuds de generösare brygglånen? Dessutom, kommer bankerna bevilja uppskov när de 6 månaderna passerat?

Jag jobbar inte på bank men jag upplever det som att mer eller mindre samtliga numera köper ny lägenhet före de säljer den gamla.

Det var länge sedan jag hörde någon ha sålt sin bostad och bråttom att hitta ny.
2017-12-02, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om föräldrarna drar ned på konsumtionen till barnen och i stället amorterar så sänks barnens levnadsstandard. Borde inte vara svårt att förstå.

Förr hade vi annuitetslån. Det innebar att en ung familj med nyköpt bostad knappt amorterade något. I stället ökade amorteringarna med tiden och var som störst i slutet. Och det är ganska rimligt. Med barnen utflugna och alla saker köpta så kan man amortera ganska kraftigt.

Du skiter i barnens väl och ve. Har inte dragit dig till att få alla dessa barnfamiljer till att skuldsätta sig svårt. I händelse av kris (arbetslöshet, sjukdom eller något) har risken ökat att dessa barn ska få växa upp med utfattiga föräldrar. Drar ni bankekonomer och moderater er inte för någonting? Har ni inga skrupler alls?
Senast redigerad av Mertillen 2017-12-02 kl. 12:08.
2017-12-02, 12:07
Avslutad
Citat:
Ja, blattarna kommer förmodligen att bygga ett nytt Schweiz i Sverige.
Snart kommer även Arabvärlden att bli ett nytt Schweiz. Och Afrika.

Hela världen kommer att bli som Schweiz. Du har kommit på något smart här.

"Arabvärlden" är cirka 24 länder. "Afrika" över femtio. Men det brukar nazister sällan bry sig om. Bara att bunta ihop och slå ihjäl, liksom.

"Afrika" är förmodligen nästa stora utvecklingsregion, det stämmer.
2017-12-02, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
"Arabvärlden" är cirka 24 länder. "Afrika" över femtio. Men det brukar nazister sällan bry sig om. Bara att bunta ihop och slå ihjäl, liksom.

"Afrika" är förmodligen nästa stora utvecklingsregion, det stämmer.

Folkpartister är as därför att de förstör Sverige, krossar ansvarskänslan och därmed lämnar Sverige vind för våg. Det får bära eller brista. Skitsamma, tycker folkpartisten.

Hellre nazist än folkpartist och ett as. Afrika är dessutom rena rama katastrofen med en befolkningsökning på 100,000 om dagen och folkpartister kan inte göra ett skit åt det.

Förlåt men det är inte vi anklagade nazister som varje d-a gång börjar detta med att sprida dålig stämning.
Senast redigerad av Mertillen 2017-12-02 kl. 12:22.
2017-12-02, 12:20
Medlem
Tulliuss avatar
Ett litet räkneexempel för att visa på det undangömda utbudet:

Sökkriteria: Sthlm inom tullarna 60-130 kvm ('familjelägenheter' för vanliga människor utan enormt kapital)

Bostadssajt /// Till salu just nu /// Sålt de senaste 3 månaderna
Hemnet /// 576 /// 714
Booli /// 1010 /// 943

229 fler lägenheter sålda enligt Booli jämfört med Hemnet. Dessa är troligen bortplockade objekt som aldrig såldes. 229 / 943 = 25 %
434 fler lägenheter till salu enligt Booli jämfört med Hemnet. 434/1010 = 43 % av Boolis objekt finns inte på Hemnet. Vi har alltså troligen även objekt som plockats bort från Hemnet utan att det ens kom bud, eller som plockades bort mer än 3 månader sedan.

Det blir blodigt i vår när dessa skall samsas med 2018 års utbud om inte alla dessa tillhör min grupp 8, opportunistiska säljare som inte behöver sälja.
2017-12-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Vet inte om det är olika förutsättningar för olika personer i samma bank, men här är vad jag fått av Swedbank. Stockholms län.

Äger idag ett radhus. Vill köpa friliggande villa. Uppskattat behov för lån till villa är ca 3,5-4,0 ggr årsinkomsten. Det ger ca 60-70% belåning på det nya huset. Brygglån kan beviljas men banken kräver att det finns kontrakt skrivet för försäljning av radhuset senast tre veckor innan tillträde till ny bostad. Så om vi skriver kontrakt på nytt boende och tillträdesdatum börjar närma sig blir det till slut panik att sälja radhuset. Framförallt i en fallande marknad.

Det finns ju då två alternativ, avbryta köpet och riskera att handpenningen (eventuellt mer eventuellt mindre) brinner, eller sänka priset på radhuset kraftigt för att få det sålt. Eller att villkora köpet av ny villa med att radhuset säljs vid datum X och att köpet då avbryts utan någon form av skadestånd om det inte sker. Vilket jag misstänker att många säljare skulle ha ett problem med.

Så trots att marginalerna ändå är hyfsade får vi inget brygglån utan att ha kontrakt på radhuset. Däremot skulle vi klara ett fall med 50% på radhuset och ändå kunna köpa, men då hamnar belåningen istället på 85% och närmare 5 ggr årsinkomsten.

Om det är så här det ser ut för många som tecknat sig på nyproduktion kan jag tänka mig att de kommer börja svettas när tillträde närmar sig om marknaden fortsätter att falla. Då är frågan hur stora marginaler man haft när man tecknat nytt och hur stort prisfall man klarar utan att man inte får låna alls.

Utvecklarna lär vid avbrutet köp kräva skadestånd av köparna motsvarande kostnad för att sälja på nytt inklusive mäklare och eventuellt prisdifferens.
Det låter inte som att banken då räknar med att ni belånar båda husen. Gör man så sitter banken med säkerhet på båda lånen och behöver inte vara bekymrade för kreditförluster.
Däremot kommer ni att överskrida deras lånetak tills ni säljer det gamla huset. Dvs ni kommer att sitta med förhöjda ränteutgifter tillfälligt.
I stället för ett max på 5 ggr årsinkomsten sitter ni med kanske 7 ggr årsinkomsten. Det lär ju svida men då det är med säkerhet är det låg ränta. Tillfälligt någon månad borde inte det vara ett problem.

Tvekar banken kan ni eventuellt skaka fram en medlåntagare till lånet på radhuset. Då borde inte banken säga nej. Då är deras ränteinbetalningar säkrade och ni kan hålla på hur länge ni vill med att sälja radhuset.

(Däremot förstår jag att banken vill sätta press på folk att sälja så dom inte drar på det för länge).

---------------------------------
Förr i världen, t ex på 80-talet, var det det inte alls ovanligt att villor var trögsålda. Jag känner till folk som köpte villa och inte lyckades sälja befintlig och fick betala skadestånd till säljarna. Dom försökte få ut lite för mycket för sin befintliga. På den tiden villkorade man ibland köpet med att få sin egen bostad såld. Det har mäklarna jobbat starkt för att få bort.

När jag tittade på villor 2013 så upplevde jag att det var tunt med budgivare. Ibland var jag ensam på visning. Så det med att få villan såld är inte något nytt bekymmer. Det kan ta ett tag att hitta rätt köpare till lite dyrare objekt.

Den villa jag köpte 1990 var lite åt det hållet. Där försökte säljarna få ut för mycket och ratade bra bud. Men sedan försvinner ju budgivarna. Och då blir det lite trögare att sälja.
När jag senare sålde den villan berättade "min" mäklare att han fått erbjudande att sälja den villan 1990. Men säljaren då hade krävt för högt pris, så "min" mäklare hade svarat att: "då får du hitta en bättre mäklare".

I slutändan handlar det om att sätta ett rimligt pris och att acceptera att försäljningen kan ta lite tid. Dvs man kanske inte hittar rätt köpare på en gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in