2017-12-02, 09:30
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Finns inga attraktiva områden i hela Sverige när det multikulturella/multikriminella rövhålet blommat fullt ut. Lägg ner spekulationerna!.

Ok så de nyanlända kommer ta fram sina miljoner och köpa hus i Stockholms skärgård?
Nej just det, kommunerna kommer köpa hus åt dem
2017-12-02, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tror brygglån generellt är på sex månader, men det är här vi behöver få mer information om hur bankerna tänker just nu från någon insider.

Min grupp 6, folk som ska köpa första lägenheten, kommer vara aktiva på marknaden fram till 1 mars. Vi borde förvänta oss att ettor går relativt bra.

Däremot tror jag folk som flyttar till Sthlm och behöver sälja sitt boende i annan stad hellre hyr i andra hand några månader. Dessutom är de ju inte så många enligt andra på tråden och påverkar därmed inte marknaden mer än marginellt.

De som skall flytta inom Sthlm och äger sitt boende tillhör ju min grupp 5. De sitter stilla i båten. Man kan pendla långt i Sthlm. Det kan vara smärtsamt, men att fånga en fallande kniv är också smärtsamt. Får de sin nuvarande bostad såld kan de köpa nytt, annars inte.

De som ska köpa villa i Bromma borde vara tacksamma för amorteringskravet. Snart behöver de inte längre sälja en njure för att finansiera villan. Eftersom de av naturliga skäl tillhör grupp 5 - ingen har råd med en villa utan att ha gjort bostadskarriär - måste de ju i alla fall sälja lägenheten först. Alltså kan de troligen inte hinna köpa villan före första mars.

Summa summarum:amorteringskravet driver bara efterfrågan på små lägenheter, ettor och små tvåor.

Små lägenheter i acceptabla (när)förorter kommer att klara sig bäst i prisfallet.
2017-12-02, 10:02
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Finns inga attraktiva områden i hela Sverige när det multikulturella/multikriminella rövhålet blommat fullt ut. Lägg ner spekulationerna!.
Möjligen sant vid full blomning. Tillbringar allt mer tid långt ut i Stockholms skärgård och tror inte miljön och sysselsättningarna här ikring har så stor dragningskraft på folk från tredje världen: ensamheten, fridfullheten, bär-och svampplockning, skogspromenader, havsbad, segling, jakt- och framförallt: obefintligt med "nysvenskar".

Husen blir bara dyrare, även oansenliga masonitlådor.
Senast redigerad av Arnstad 2017-12-02 kl. 10:05. Anledning: Redigering
2017-12-02, 10:46
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Möjligen sant vid full blomning. Tillbringar allt mer tid långt ut i Stockholms skärgård och tror inte miljön och sysselsättningarna här ikring har så stor dragningskraft på folk från tredje världen: ensamheten, fridfullheten, bär-och svampplockning, skogspromenader, havsbad, segling, jakt- och framförallt: obefintligt med "nysvenskar".

Husen blir bara dyrare, även oansenliga masonitlådor.

Du bortser från att allt fler Svenskar kommer lämna landet om det blir värre än den nu är. (Kommer bli intressant att följa statistik på utflyttningen från landet) , Och vilka indikationer finns på att det kommer lugna ner sig i landet?, när bidragen sinar/minskar kommer helvetet bryta ut och då finns inget värde att överhuvudtaget bo i Sverige mer.

Om dottern/frugan har 50% chans att bli våldagen så fort de lämnar skärgården kommer inte göra dig lycklig, inte heller ditt ägande av ett skärgårdshus dit de som du inte vill skall hitta kommer göra förr eller senare.

Men Svensken måste leva i förnekelse, det är den som tagit hen till var vi är och det är den som hen måste rida ut med till synes mer förnekelse.
2017-12-02, 10:49
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Ok så de nyanlända kommer ta fram sina miljoner och köpa hus i Stockholms skärgård?
Nej just det, kommunerna kommer köpa hus åt dem

Nej , inte det jag menar. Du kommer ha dem i sängkammaren !, varken du vill det eller inte !.
2017-12-02, 10:56
Avstängd
Citat:
Du bortser från att allt fler Svenskar kommer lämna landet om det blir värre än den nu är. (Kommer bli intressant att följa statistik på utflyttningen från landet) , Och vilka indikationer finns på att det kommer lugna ner sig i landet?, när bidragen sinar/minskar kommer helvetet bryta ut och då finns inget värde att överhuvudtaget bo i Sverige mer.

Om dottern/frugan har 50% chans att bli våldagen så fort de lämnar skärgården kommer inte göra dig lycklig, inte heller ditt ägande av ett skärgårdshus dit de som du inte vill skall hitta kommer göra förr eller senare.

Men Svensken måste leva i förnekelse, det är den som tagit hen till var vi är och det är den som hen måste rida ut med till synes mer förnekelse.

På lång sikt kommer bostadspriserna att störtdyka på grund av utflyttningen. De mest produktiva flyttar först och sedan blir det en nedåtgående spiral.
2017-12-02, 11:01
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Däremot tror jag folk som flyttar till Sthlm och behöver sälja sitt boende i annan stad hellre hyr i andra hand några månader. Dessutom är de ju inte så många enligt andra på tråden och påverkar därmed inte marknaden mer än marginellt.

Bortse från det fetmarkerade. Jag hade inte druckit morgonkaffe när jag skrev det där. Det som tidigare redovisats är ju nettoinflyttningen till Sthlm, inte bruttoinflyttningen.

Mea culpa!
2017-12-02, 11:02
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
På lång sikt kommer bostadspriserna att störtdyka på grund av utflyttningen. De mest produktiva flyttar först och sedan blir det en nedåtgående spiral.

tror du sj på det?
känns som man har sagt detta sen 2007 nångång
2017-12-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
O sen skutt upp för OP efter nyheten att de säljer projekt o byggrätt i Värtan för runt 750 miljoner. Bra kämpat Oscar!

Säljet
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/oscar-properties-avyttrar-fastigheter-6886909

Skönt! Jag blev orolig där ett tag.

Kommer att behövas när skulder för 1.3 miljarder förfaller 2018. Och så det där köpet av "Primus" för 900 miljoner.

Men jag litar på Oscar. Synd att inte förvärv som ska betalas är listade i kvartalraporterna så att man kan veta vilka dagar man ska be för honom.
Senast redigerad av fittfittan 2017-12-02 kl. 11:16.
2017-12-02, 11:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av saso
tror du sj på det?
känns som man har sagt detta sen 2007 nångång

Tror du själv att ett land med kallt klimat, höga och stigande skatter, allt sämre välfärd, allt sämre säkerhet och allt mindre kulturell sammanhållning kan få de mest produktiva att stanna kvar?
2017-12-02, 11:20
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tror du själv att ett land med kallt klimat, höga och stigande skatter, allt sämre välfärd, allt sämre säkerhet och allt mindre kulturell sammanhållning kan få de mest produktiva att stanna kvar?

ja, om det inte finns något bättre land att flytta till.

finns det ett bättre land än sverige?
blir nog svårt
2017-12-02, 11:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Utvecklingen är inte alltid så lätt att förutse. Mitt favoritexempel är filmen "de kallar oss mods" där Kenta & Stoffe behöver nånstans att slagga. Stefan Jarl låter dom på i hans "kvart" på regeringsgatan... det var en rivningskåk. Så det var inte så glamoröst att bo på östermalm. Förutom på de finaste adresserna. På den tiden var det "flykt till förorten" - nya fräscha villor, radhus o lägenheter. Inte den trånga smutsiga och farliga innerstaden.
Nja, på 70 talet vänder det, då var i princip city bortrivet. Enstaka äldre hus fortsatte rivas runt om i staden.
Flykten från innerstaden skede under första halvan av 1900 talet.

Men visst har du rätt, på 40/50/60/70 tal prioriterades bilars framkomlighet.
Nu är det lika galet åt andra hållet.
Bostadsbyggandet kommer antagligen bromsa upp rejält när priserna sjunkit och lågkonjukturen slaktat fastighetsutvecklare i parti och minut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in