Citat:
Ursprungligen postat av
Tullius
Jag tror brygglån generellt är på sex månader, men det är här vi behöver få mer information om hur bankerna tänker just nu från någon insider.
Vet inte om det är olika förutsättningar för olika personer i samma bank, men här är vad jag fått av Swedbank. Stockholms län.
Äger idag ett radhus. Vill köpa friliggande villa. Uppskattat behov för lån till villa är ca 3,5-4,0 ggr årsinkomsten. Det ger ca 60-70% belåning på det nya huset. Brygglån kan beviljas men banken kräver att det finns kontrakt skrivet för försäljning av radhuset senast tre veckor innan tillträde till ny bostad. Så om vi skriver kontrakt på nytt boende och tillträdesdatum börjar närma sig blir det till slut panik att sälja radhuset. Framförallt i en fallande marknad.
Det finns ju då två alternativ, avbryta köpet och riskera att handpenningen (eventuellt mer eventuellt mindre) brinner, eller sänka priset på radhuset kraftigt för att få det sålt. Eller att villkora köpet av ny villa med att radhuset säljs vid datum X och att köpet då avbryts utan någon form av skadestånd om det inte sker. Vilket jag misstänker att många säljare skulle ha ett problem med.
Så trots att marginalerna ändå är hyfsade får vi inget brygglån utan att ha kontrakt på radhuset. Däremot skulle vi klara ett fall med 50% på radhuset och ändå kunna köpa, men då hamnar belåningen istället på 85% och närmare 5 ggr årsinkomsten.
Om det är så här det ser ut för många som tecknat sig på nyproduktion kan jag tänka mig att de kommer börja svettas när tillträde närmar sig om marknaden fortsätter att falla. Då är frågan hur stora marginaler man haft när man tecknat nytt och hur stort prisfall man klarar utan att man inte får låna alls.
Utvecklarna lär vid avbrutet köp kräva skadestånd av köparna motsvarande kostnad för att sälja på nytt inklusive mäklare och eventuellt prisdifferens.