2017-12-02, 00:11
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Har ingen större koll ute i tattarområdena men är det såhär billigt ute i Solna?

https://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/4MMBDOI4GL8TUJPO#bilder
Storlek: 4 Rum, 116 kvm
Avgift: 5 772 kr/mån (lite högt)
Beskrivning utöver det vanliga: 2 badrum i en sådan här typ av lägenhet, bastu och högst upp i huset med populära sneda tak

Utgångspris: 3,795. 33 289 kr/m²
Prissänkt 12% till: 3.335, 28 879 kr/m²

Hög belåning visserligen men ändå många hyresrätter som föreningen senare kan göra om till BR, får betyg: A på allabrf.

Var någon som talade om att Solna gått ner väldigt mycket men hur har det sett ut där innan?

Solna och Sundbyberg har haft ungefär samma snittpriser under flera år. Av okänd anledning verkar Solna ha drabbats hårdare av nedgången. I Järfälla och Upplands-Bro är dock situationen ännu värre. Eller bättre, om man är köpsugen..
2017-12-02, 01:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det stämmer inte och det vet du mycket väl själv, jag har frågat dig åtskilliga gånger om detta och du har antingen vägrat svara eller sagt så här:

Det är en sak att du inte har vågat ge svar men att du påstår att jag ljuger när jag påtalar det är förstås ynkligt.

Okej så det är inte annorlunda nu jämfört med hur det varit sedan denna tråd skapades för snart 8 år sedan och ändå är argumentationen för en priskrasch identisk med argumentationen som framfördes då. Om argumentationen var fel då, varför skulle den vara rätt nu om det inte är annorlunda nu?

Har du förutspått början på en krasch eller vändningen från en nedgång korrekt på dagen eller året för någon annan marknad?

Marknader drivs av fundamenta (som i hög grad består av godtyckliga politiska beslut) och psykologi/sentiment.
2017-12-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det talas i tråden om att folk borde amortera mer/hårdare.

Är ni som menar det av uppfattningen att föräldrarna skall dra in på barnens leksaker, köpa billigare kläder till dom mm och i stället amortera?

Jag kan dock inte påminna mig om att jag hört någon klaga över att dom fick för mycket saker när de var små, för fina kläder, gå på bio för ofta, mm. Och att deras föräldrar borde ha snålat och amorterat i stället. Jag kan tycka att det borde ha framförts lika ofta.

Lån möjliggör för unga familjer att skaffa sig ett bättre boende och betala ränta för att kunna disponera det. Det verkar som att folk i tråden vill ta av dom den möjligheten, genom att kräva en manisk amortering.
Hur fick du ihop det här inlägget? Du har ofta talat om hur låga utgifter hushållen har för boendet och att bostäder i Sverige inte är överprissatta. Hur kan du då få till att det skulle vara ett problem att öka amorteringen?

Visst minskar ökad amortering utrymmet för konsumtion men det är ju knappast ett problem. Eller skall man enligt dig ha dubbla jobb för att kunna konsumera mer?

Det låter på dig som att barnen lider för att föräldrarna amorterar men för alla verkliga familjer handlar det hela tiden om prioriteringar. Det finns alltid finare kläder, dyrare sportlovsresor, mer ekologisk latte och annat att konsumera.
2017-12-02, 01:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja

Här på flashback? Annars gills det inte.
2017-12-02, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Holy godmother fucking shit man...vi har ett geni i tråden!

(EDIT: Det förefaller finnas ganska många som inte är kapabla att tänka i rimliga ekonomiska termer när det gäller bolån, därav kommentaren.)

Vill vänlig herrn utveckla? Gärna på svenska. Det jag skrev är att jag alltid amorterar hårt eller snabbt snarare och det där var din kommentar. Kan jag inte amortera snabbt så har jag överhuvudtaget inte köpt objektet ifråga. Principen: jag försöker verkligen att inte ta mig vatten över huvudet. Hade ex idag aldrig i livet köpt ett Attefall-hus ute i Sigtuna för nära två miljoner.
Senast redigerad av Mertillen 2017-12-02 kl. 05:06.
2017-12-02, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Hur fick du ihop det här inlägget? Du har ofta talat om hur låga utgifter hushållen har för boendet och att bostäder i Sverige inte är överprissatta. Hur kan du då få till att det skulle vara ett problem att öka amorteringen?

Visst minskar ökad amortering utrymmet för konsumtion men det är ju knappast ett problem. Eller skall man enligt dig ha dubbla jobb för att kunna konsumera mer?

Det låter på dig som att barnen lider för att föräldrarna amorterar men för alla verkliga familjer handlar det hela tiden om prioriteringar. Det finns alltid finare kläder, dyrare sportlovsresor, mer ekologisk latte och annat att konsumera.

Alpha gillar ju bankbranchen. Den lobbar han alltid för. Lånen har fått öka till att bli hur stora som helst. Det har ju hittills fungerat i en uppåtgående marknad som är pyramidspelet. Ekonomin har manipulerats sedan finanskrisen 2008 så att en chimär om goda tider har kunnat upprätthållas. En ny generation har lurats rakt in i skuldfällan, därför att de är obildade samt giriga och det hela är tragiskt.

Alpha yrkar inte bara stora, stora lån utan också minimal amortering. Pyramidspelet kan således fortsätta ännu lite längre en tid. Ekonomin kännetecknas samtidigt också av uppskruvad handel. Finansierat lånevägen den också eftersom Alpha "varnar" för "konsekvenserna" av "manisk" amortering. Men en konsumtionsekonomi som Sverige eller USA är aldrig i sig hållbar i längden. En utveckling med måtta är starkare.

Som svar på vad Alpha skrivit. Som 70-talist ärvde jag kläder, hade aldrig fina kläder i bemärkelsen märkeskläder. Biofilmerna var bättre på den tiden men jag gick på bio lika ofta som jag åkte utomlands och det var 2 gånger på 5 år. Det är mer uppskruvat idag, hade aldrig velat vara liten idag jämfört med då.

Är fd moderat-väljare. Stör mig emellertid mer och mer på systemvänliga, regimvänliga medlöpare och som man givetvis hittar i bank-branschen, som yrkar hög belåning och största möjliga konsumtion istället för mjukare värden samt att leva mer måttfullt och att alltid vara förberedd på sämre tider som alltid kan komma, ibland förr snarare än senare.
2017-12-02, 06:09
Medlem
Skulle bara våga köpa på Östermalm i Stockholm idag, ett rikemansområde som kommer öka än mer.
2017-12-02, 06:33
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Just det. Blandade ihop skojarbolagen.

Ett litet skutt neeeeråt för Oscar P på börsen idag efter att SvD klämde ur sig det där.

O sen skutt upp för OP efter nyheten att de säljer projekt o byggrätt i Värtan för runt 750 miljoner. Bra kämpat Oscar!

Säljet
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/oscar-properties-avyttrar-fastigheter-6886909
Senast redigerad av envackerblomma 2017-12-02 kl. 07:01.
2017-12-02, 07:56
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Hur länge får man ha ett brygglån i dagsläget?
Btw, har du ngn kommentar på resten av mitt inlägg?
Jag tror brygglån generellt är på sex månader, men det är här vi behöver få mer information om hur bankerna tänker just nu från någon insider.

Min grupp 6, folk som ska köpa första lägenheten, kommer vara aktiva på marknaden fram till 1 mars. Vi borde förvänta oss att ettor går relativt bra.

Däremot tror jag folk som flyttar till Sthlm och behöver sälja sitt boende i annan stad hellre hyr i andra hand några månader. Dessutom är de ju inte så många enligt andra på tråden och påverkar därmed inte marknaden mer än marginellt.

De som skall flytta inom Sthlm och äger sitt boende tillhör ju min grupp 5. De sitter stilla i båten. Man kan pendla långt i Sthlm. Det kan vara smärtsamt, men att fånga en fallande kniv är också smärtsamt. Får de sin nuvarande bostad såld kan de köpa nytt, annars inte.

De som ska köpa villa i Bromma borde vara tacksamma för amorteringskravet. Snart behöver de inte längre sälja en njure för att finansiera villan. Eftersom de av naturliga skäl tillhör grupp 5 - ingen har råd med en villa utan att ha gjort bostadskarriär - måste de ju i alla fall sälja lägenheten först. Alltså kan de troligen inte hinna köpa villan före första mars.

Summa summarum:amorteringskravet driver bara efterfrågan på små lägenheter, ettor och små tvåor.
2017-12-02, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
På vilket sätt är problemet enkelt för den stora massan i sthlm som har den typen av lån?
Jag säger inte att det är fel att amortera men det kan t.o.m. vara ett bättre alternativ att lägga pengarna i en annan spargris för att kunna tackla kommande räntehöjningar. (En kombination är att föredra).

De har ju satt sig i den situationen på eget bevåg, har spekulerat i fortsatta prisuppgångar, vill tjäna pengar på lån och behålla dessa medel för sig själva alternativt börja tjura och klaga på effekterna av nya händelser eller beslut. Vet hur det låter, "vi tvingades ju till" när ingen någonsin tvingade dem till någonting överhuvudtaget. Kan själv snart sitta i den sitsen där valet står mellan att bo smått och hyra, och det gör jag gärna, eller köpa svindyrt på ny ort, allt pga jobb, eller faktiskt skita i jobbet. Jag kan välja och det kan de andra också göra. Jag gillar inte dessa tattare som viftar bort risker och agerar som idioter...därför att de är just idioter, ömkansvärda förtappade svenskdjävlar av idag.
2017-12-02, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Skulle bara våga köpa på Östermalm i Stockholm idag, ett rikemansområde som kommer öka än mer.

Utvecklingen är inte alltid så lätt att förutse. Mitt favoritexempel är filmen "de kallar oss mods" där Kenta & Stoffe behöver nånstans att slagga. Stefan Jarl låter dom på i hans "kvart" på regeringsgatan... det var en rivningskåk. Så det var inte så glamoröst att bo på östermalm. Förutom på de finaste adresserna. På den tiden var det "flykt till förorten" - nya fräscha villor, radhus o lägenheter. Inte den trånga smutsiga och farliga innerstaden.
2017-12-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tror brygglån generellt är på sex månader, men det är här vi behöver få mer information om hur bankerna tänker just nu från någon insider.

Vet inte om det är olika förutsättningar för olika personer i samma bank, men här är vad jag fått av Swedbank. Stockholms län.

Äger idag ett radhus. Vill köpa friliggande villa. Uppskattat behov för lån till villa är ca 3,5-4,0 ggr årsinkomsten. Det ger ca 60-70% belåning på det nya huset. Brygglån kan beviljas men banken kräver att det finns kontrakt skrivet för försäljning av radhuset senast tre veckor innan tillträde till ny bostad. Så om vi skriver kontrakt på nytt boende och tillträdesdatum börjar närma sig blir det till slut panik att sälja radhuset. Framförallt i en fallande marknad.

Det finns ju då två alternativ, avbryta köpet och riskera att handpenningen (eventuellt mer eventuellt mindre) brinner, eller sänka priset på radhuset kraftigt för att få det sålt. Eller att villkora köpet av ny villa med att radhuset säljs vid datum X och att köpet då avbryts utan någon form av skadestånd om det inte sker. Vilket jag misstänker att många säljare skulle ha ett problem med.

Så trots att marginalerna ändå är hyfsade får vi inget brygglån utan att ha kontrakt på radhuset. Däremot skulle vi klara ett fall med 50% på radhuset och ändå kunna köpa, men då hamnar belåningen istället på 85% och närmare 5 ggr årsinkomsten.

Om det är så här det ser ut för många som tecknat sig på nyproduktion kan jag tänka mig att de kommer börja svettas när tillträde närmar sig om marknaden fortsätter att falla. Då är frågan hur stora marginaler man haft när man tecknat nytt och hur stort prisfall man klarar utan att man inte får låna alls.

Utvecklarna lär vid avbrutet köp kräva skadestånd av köparna motsvarande kostnad för att sälja på nytt inklusive mäklare och eventuellt prisdifferens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in