Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
Det låter definitivt inte svenskt! Låt inte den svartskallen indoktrinera ditt klassiska julbord med utomstående influenser! ;-) '

Och sen skriver du citat "potatisgratäng eller vegetarisk Jansson"

Jag kan vara lugn.. men men... ;-)

Jag har faktiskt inget emot att pröva nya saker på julbordet. Men jag avstår från kaviarlåda. Oftast blir det bara nya sillar eller liknande på julbordet.

Hittade sökresultat när jag använde Google, som sa att Kaviarlåda är ett alternativ till Janssons frestelse. Då det är snarlika ingredienser, men den största skillnaden är att det är kaviar istället för ansjovis. Vilket på sätt och vis är förståeligt, för alla gillar inte ansjovis.

Håll dig lugn bara
Citera
2017-12-01, 00:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Är helt kass i huvudet?
Det är många i tråden som har listat en massa rätter utan att dom för den delen behöver ätas samtidigt.
Läs igen tråden och ge samma kommentar på alla inlägg, eftersom dom är skrivna på i princip samma vis, så verkligen kan idiotförklara dig själv.

Stilton är en klassiker till ostbrickan som serveras på julbord. Funkar även till vörtbrödet om man så vill, bara gräva ut en rejäl sked och lägga på hårt eller mjukt bröd.

Möjligen har jag varit otydlig.
Men du cdec tycks ha förstått mig väl.
Det finns i min mycket enkla jultallrik inget tidsschema.
Inget bestämt.

Likväl som vid julbordet och dom sex (eller sju -beroende på lutfisken) tallrikarna.
Låt detta ta sin tid och njut i stilla julefrid.

Citera
2017-12-01, 04:32
Medlem
Alla ni som prompt envisas med att fortfarande ha med rökt ål på julbordet, kan med fördel istället prova rökt horngädda.
Inte lika fet som ålen förstås, men den funkar mycket bra som julbords-substitut.

Hade jag bott i Sverige hade jag vakumförpackat rökt horngädda på löpande band och salufört till jul.
Citera
2017-12-01, 05:50
Bannlyst
Jag håller med dig. Visligen är jag högervriden, men givetvis är det roligt att pröva nya saker rent allmänt.

Det är lite synd att folk tror att vi "högerextremister" inte kan testa nya saker! Det finns faktiskt ett utrymme för oss alla, djupt inne i själen att ta en funderare på vad vi vill i livet. På vad som är viktigt under den korta tid vi finns till.

Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Jag har faktiskt inget emot att pröva nya saker på julbordet. Men jag avstår från kaviarlåda. Oftast blir det bara nya sillar eller liknande på julbordet.

Hittade sökresultat när jag använde Google, som sa att Kaviarlåda är ett alternativ till Janssons frestelse. Då det är snarlika ingredienser, men den största skillnaden är att det är kaviar istället för ansjovis. Vilket på sätt och vis är förståeligt, för alla gillar inte ansjovis.

Håll dig lugn bara
Citera
2017-12-01, 07:31
Medlem
Moffins avatar
Jansson är viktigt samt köttbullarna. Jag älskar köttbullar så brukar bli minst tre olika sorter. Djävulsägg (då det är gott och jag inte tycker om rom), olika sorters inlagd sill. Ja det räcker nog faktiskt för min del egentligen.

Älskar köttbullar och rödbetssallad på vörtbröd men det är inget som är specifikt för just julafton för mig utan jag börjar den 1a december och kör på till nyår.

Ris a la Malta är en favorit men äter det bara varannan jul då vi firar med stora släkten då jag inom familjen är ensam om att tycka om det konstigt nog.

Såg långt tillbaka att folk frågat sig varför man har kokt potatis på julbordet då det finns så mycket annat gott. Potatisen är ett måste för mig och den äts ihop med sillen. Jag tycker mycket om sill men vill ha potatis till för att "bryta av" då det ju smakar väldigt mycket.
Citera
2017-12-01, 08:49
Bannlyst
Jag kan bara tala för mig själv,och janssons frestelse ock köttbullar är ju givet på julbordetl

Däremot rödbetssallad, blä! det borde du åtgärda på din palett. Det är ju skitäckligt!

Ris ala malta.. Det låter lokalt så jag låter det passera den här gången.

Jag köper det (mentalt) trots att det inte är juligt för fem öre!

I nån mån får man acceptera vissa avarter på det klassiska julbordet.. ;-)

Jag är inte så värst kinkig heller med en bror och hans flickvän som laktovegetarianer... :-P
Senast redigerad av Folketsman 2017-12-01 kl. 09:05.
Citera
2017-12-01, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
Jag kan bara tala för mig själv,och janssons frestelse ock köttbullar är ju givet på julbordetl

Däremot rödbetssallad, blä! det borde du åtgärda på din palett. Det är ju skitäckligt!

Ris ala malta.. Det låter lokalt så jag låter det passera den här gången.

Jag köper det (mentalt) trots att det inte är juligt för fem öre!

I nån mån får man acceptera vissa avarter på det klassiska julbordet.. ;-)

Jag är inte så värst kinkig heller med en bror och hans flickvän som laktovegetarianer... :-P

Rödbetssallad hör som sagt inte hemma på ett julbord, det kan vara så att den har förväxlats med sillsallad.

Ris a la Malta däremot är allt annat än lokalt och serveras på julbord i hela landet.
Det är ju egentligen bara risgrynsgröt som vänds upp med vispad grädde, smaksätts med lite vanilj och serveras med saftsås/apelsinklyftor.
Citera
2017-12-01, 13:04
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Man vet aldrig. Jag känner några som käkar svenskt julbord på julafton (och med jobbet etc innan jul). På juldagen så käkar de kalkon istället. Bara kalkon, inte ett traditionellt amerikanskt julbord. Just för att de vill ha något som omväxling efter all julmat, som ändå brukar räcka och bli över efter julafton. På sätt och vis så kan jag förstå dem, men jag skulle inte göra likadant. Jag är nog för traditionell för det. Även om det finns en vegetarian i familjen, så det har blivit mer grönsaker och vegetariska rätter som jag har prövat. Samtidigt som jag kan gilla lite mer grönsaker etc som omväxling, då det är så mycket kött och fisk annars.

Pga av att jag äter på komplett Julbord på hotell där dom har "100 val" på "smörgåsbord" så äter jag massivt när det beger sig och det är nån vecka före Jul fast det kan ju uppfattas otraditionellt att fuska och äta Julmat innan själva Julafton. Jag är inte tjock och sportar och har alltid haft en stor aptit eftersom jag verkligen älskar att äta (som alla).

Men jag fastar i princip 3-4 dagar innan hotell Julbord och får i mig lätt 4 kg mat och är ganska lång kille på 184 cm. Det är en fröjd då att äta Julbord med kompisar och en grej vi brukar göra varje år speciellt om man är ordentligt hungrig . Man kan säga att vi gör "rent serverings bord" så magsäcken spricker nästan . Om du har sett "matkoma" eller "matt stonie" fattar du vad jag menar med att äta mycket

Jag kan då inte vara utan allt gott kött som pastejer, revbensspjäll, skinka, skinkor, oxtunga, fisk, prinskorv, köttbullar, kalvsyltan etc mm. Det ska vara mycket kött. Grejen är att jag är mer ute efter alla röror, gratänger, såser, stuvningar som jag äter till allt kött så mängden kött är av något sådär sekundär betydelse.

På Julafton äter jag betydligt mindre mat
Kram
Citera
2017-12-01, 13:27
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Ärligt talat så har jag aldrig hört talas om det till jul. Är ni svenskar? Nyfiken eftersom finländare annars är förtjusta i olika lådor till jul (även om det brukar vara potatislåda, morotslåda och kålrotslåda). Googlade precis, och tydligen är det ett bra alternativ till Janssons Frestelse. Men de flesta kör väl med potatisgratäng eller vegetarisk Janssons, om de vill ha ett alternativ till vanliga Janssons?
Nej vi är svenskar, kan ju vara en släkt grej som går tillbaka i tiden, Alla gillar inte Janssons heller,kanske det (HUr fan kan man inte gilla Janssons?)
Citera
2017-12-01, 18:42
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Rödbetssallad hör som sagt inte hemma på ett julbord, det kan vara så att den har förväxlats med sillsallad.

Ris a la Malta däremot är allt annat än lokalt och serveras på julbord i hela landet.
Det är ju egentligen bara risgrynsgröt som vänds upp med vispad grädde, smaksätts med lite vanilj och serveras med saftsås/apelsinklyftor.

Ett julbord kan se olika ut. På mitt ska det vara sillar, rödbetssallad, vitkålssallad, skinka, prinskorv, köttbullar, pressylta, julkorv, ägghalvor med kaviar, vörtbröd och julknäcke.

Efteråt lite knäck och ischoklad till kaffet.
Citera
2017-12-01, 22:07
Bannlyst
Ta bort följande: rödbetssallad, vitkålssallad??, julkorv och pressylta.

Så! :-)

Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Ett julbord kan se olika ut. På mitt ska det vara sillar, rödbetssallad, vitkålssallad, skinka, prinskorv, köttbullar, pressylta, julkorv, ägghalvor med kaviar, vörtbröd och julknäcke.

Efteråt lite knäck och ischoklad till kaffet.
Citera
2017-12-02, 01:27
Medlem
mjukmjukares avatar
För fan, Julbordet bottnar ur Brännvinsbordet och är ett Förrättsbord. Enkelt uttryckt.
Låt oss bevara vårt Julbord, alla rätter, låt oss föra traditionen vidare till barn, barnbarn.
Låt oss stolt bevara Julbordet.
Men läs gärna på, lyssna på, se på och förstå varför vi äter vad på julbordet.
Det ökar respekten för vår egen kultur.
Vilket ökar njutningen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in