2017-12-01, 18:47
  #14713
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det blir lika fint som i Sovjet med tomma hyllor, oändliga köer och samtidigt slöseri när varorna kostade för lite.
Varför är köer och slöseri så viktigt för dig.
Diskussionen gäller alltså bostäder, inte livsmedelsbutiker.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag har frågat varför inte du och slemmet öppnar era plånböcker och låter bygga hyresfastigheter och hyra ut till bruksvärdeshyra.
Men jag får inget svar. Bara personangrepp. Är det för att ni vet att det är en förlustaffär. Och du menar att andra ska ta förluster och du skall profitera på dom.
Ha, ha. Det lär inte bli många bostäder byggda för att jag "öppnar min plånbok". Riktigt kul kommentar av dig, faktiskt!!!
Några personangrepp tror jag inte att jag ägnat mig åt?
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Nej, nu har någon tok lurat dig igen. Hyresfastigheterna säljs inte billigt alls. De säljs för marknadspris för hyresfastigheter. Finns inget fastighetsbolag som ger bort något.
Det finns inget marknadspris för hyresfastigheter, eftersom det inte finns någon marknad för sådant. Priset har helt enkelt satts på en så låg nivå att det skulle locka till köp. Alliansen var angelägna att sälja av ideologiska skäl, inte för att göra en vinst.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Att fastigheten kan värderas högre efter ombildning beror på att det inte är en hyresfastighet längre. Och då prissätts den inte som en hyresfastighet längre.
Detta har jag förklarat för dig massor med ggr. Vad är det som hindrar dig från att ta emot informationen.
Huvudfrågan är varför kommunen säljer, inte varför folk vill köpa. Och kommunen är naturligtvis fria att sätta det pris de själva vill, att man valt ett lågt pris är alltså för att locka till köp. Man har dessutom bedrivit kampanjer för att stimulera till ombildning. Det är blind ideologi, allt ska bort. Kommunen ska inte äga fast egendom, den ska säljas ut. Det gäller bostadshus, skolor, sjukhus, fritid, hela kommunala köpcentra.
Istället för att värna om att kommunens invånare ska ha tillgång till hyreslägenheter har man valt att privatisera dessa. Resultatet ser vi nu med en värre brist på hyresrätter än nånsin.
Citera
2017-12-01, 19:11
  #14714
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Precis! Jag vet nog många som gladeligen skulle sälja sin BR till en reglerad HR. Ta sin miljonvinst och köpa ett landsställe, eller som slemmet. Ett hus i Spanien för pengarna.

Vilka? Medelklassen i Sthlm vill dom flesta inte bo i hyresrätt.
Men vill man casha ut får man planera lite, inga problem om man vet hur man gör.
Sen är det inget hus utan en mindre semesterlägenhet med takterass på 30+ kvadrat.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-12-01 kl. 19:20.
Citera
2017-12-01, 21:42
  #14715
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är slående att de yvigaste förespråkarna av hyresregleringen, som tex Slemhog och Tammer, alltid av en "slump" sitter själva på vinstlotten iom en kraftigt prisreglerad hyresrätt i ett attraktivt område (eller åtminstone en mycket attraktiv köplats) Det erorderar hela deras trovärsighet. Precis som att mångkulturens starkaste förespråkare alltid bor löngst bort från den.
Varför det? Alla kan stå i kö. Jag har köat i 20 år, alla kan ställa sig i kö och invänta sin tur. Alla har samma möjlighet, oavsett inkomst eller hur rika föräldrar man har. Men det är väl just det som irriterar, eller hur? Alla ska inte ha samma chans. Vi ska ha ett klassamhälle, där förtur stavas p-e-n-g-a-r.

Att förespråka ett klassamhälle med de rikas rätt att verkligen att undergräva sin trovärdighet.
Citera
2017-12-01, 21:44
  #14716
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är inte att casha ut. Det innebär att man efter att ha betalat flyttskatten kan flytta till en mindre BR.
Jag kan nog tänka mig att en del som bor i BR kan tänka sig att flytta till HR. Men alla har inte 17 års kötid.
Jo, efter 17 år...
Citera
2017-12-01, 21:48
  #14717
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför det? Alla kan stå i kö. Jag har köat i 20 år, alla kan ställa sig i kö och invänta sin tur. Alla har samma möjlighet, oavsett inkomst eller hur rika föräldrar man har. Men det är väl just det som irriterar, eller hur? Alla ska inte ha samma chans. Vi ska ha ett klassamhälle, där förtur stavas p-e-n-g-a-r.

Att förespråka ett klassamhälle med de rikas rätt att verkligen att undergräva sin trovärdighet.
Inte riktigt, eller hur?
https://samnytt.se/facklig-graddfil-till-bostader/

Att förespråka ett socialistsamhälle är att förtur stavas P-A-R-T-I-B-O-K och korrumperat kompisskap. Elitens sexuella övergrepp mot underklassen är en självklarhet i socialisternas bostadskö.

Hur kommer det sig förresten att varenda socialistledare i världen är dollarmiljardär samtidigt som deras undersåtar svälter? I Nordkorea, Kuba, Venezuela till exempel. Varför är alla deras ledare dollar miljardärer medan deras befolkningar är de fattigaste på hela jordklotet? Kan du förklara mekanismen med vilken socialismen koncentrerar alla pengar i ett helt samhälle till en enda persons giriga fickor? Gång på gång på gång. Eller begriper du ingenting? Låtsas du vara så totalt dum i huvet inför oss alla här, eller är du det på riktigt?
__________________
Senast redigerad av Fri 2017-12-01 kl. 21:55.
Citera
2017-12-01, 22:51
  #14718
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Att förespråka ett socialistsamhälle är att förtur stavas P-A-R-T-I-B-O-K och korrumperat kompisskap. Elitens sexuella övergrepp mot underklassen är en självklarhet i socialisternas bostadskö.
Kompisgängen som hjälper varandra till feta avgångsvederlag, fallskärmar och bonusar, och nya toppjobb när de blir avslöjade, gäller väl snarare näringslivets toppar i vårt kapitalistiska Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur kommer det sig förresten att varenda socialistledare i världen är dollarmiljardär samtidigt som deras undersåtar svälter? I Nordkorea, Kuba, Venezuela till exempel. Varför är alla deras ledare dollar miljardärer medan deras befolkningar är de fattigaste på hela jordklotet? Kan du förklara mekanismen med vilken socialismen koncentrerar alla pengar i ett helt samhälle till en enda persons giriga fickor? Gång på gång på gång. Eller begriper du ingenting? Låtsas du vara så totalt dum i huvet inför oss alla här, eller är du det på riktigt?
Det är mycket enkelt: makt korrumperar. ALLA ledare i världens bananrepubliker är miljardärer, oavsett om de är socialister eller kapitalister. Det krävs ett ordnat styre, med demokratiska traditioner som i Sverige, för att det ska fungera.
Eller menar du att Tage Erlander, Olof Palme, Göran Persson och alla de andra blivit miljardärer medan deras folk svälter?
Citera
2017-12-02, 08:58
  #14719
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför det? Alla kan stå i kö. Jag har köat i 20 år, alla kan ställa sig i kö och invänta sin tur. Alla har samma möjlighet, oavsett inkomst eller hur rika föräldrar man har. Men det är väl just det som irriterar, eller hur? Alla ska inte ha samma chans. Vi ska ha ett klassamhälle, där förtur stavas p-e-n-g-a-r.

Att förespråka ett klassamhälle med de rikas rätt att verkligen att undergräva sin trovärdighet.

Alla har samma chans att skapa sig det liv man vill i Sverige. Men det handlar om trovärdighet i slutändan. Du vill behålla dina priviligier och skyddar därmed ett system som försämrar bostadsmarknaden för alla andra. Ett system som inte ens hjälper de minst bemedlade.
Citera
2017-12-02, 10:43
  #14720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Diskussionen gäller alltså bostäder, inte livsmedelsbutiker.
Det handlade om principen underprissättning och köer. Förstår du inte principer eller blev du svarslös.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ha, ha. Det lär inte bli många bostäder byggda för att jag "öppnar min plånbok". Riktigt kul kommentar av dig, faktiskt!!!
Varför skulle det inte bli många bostäder om du, slemmet och 2 miljoner andra avstår er konsumtion och subventionerar andras hyror?

Avstår ni bara så lite som 1000 kr i månaden så blir det 2 mdr i hyressubventioner. Skulle bli mängder av nya hyresrätter. Och bostadsköerna skulle minska.

Så frågan ställer jag åter varför du inte tar ansvar för ditt försvar av hyresregleringen. Det är bara att öppna plånboken och betala.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns inget marknadspris för hyresfastigheter, eftersom det inte finns någon marknad för sådant. Priset har helt enkelt satts på en så låg nivå att det skulle locka till köp. Alliansen var angelägna att sälja av ideologiska skäl, inte för att göra en vinst.
Nu ljuger du som en häst galopperar.
Det säljs hyresfastigheter. Vem har lurat i dig att fastighetsbolagen aldrig säljer fastigheter mellan sig? Eller sitter du bara och hittar på lögner.

Det måste vara något allvarligt fel i din hjärna om du menar att ett privat fastighetsbolag skulle sälja till en BRF för underpris. Dom ger inte bort pengar. Ska en BRF få köpa så måste dom minst bjud lika mycket som någon annan.
En BRF kan helt glömma tanken på att köpa till något slags underpris. Det blir marknadspris och inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Huvudfrågan är varför kommunen säljer, inte varför folk vill köpa. Och kommunen är naturligtvis fria att sätta det pris de själva vill, att man valt ett lågt pris är alltså för att locka till köp. Man har dessutom bedrivit kampanjer för att stimulera till ombildning. Det är blind ideologi, allt ska bort. Kommunen ska inte äga fast egendom, den ska säljas ut. Det gäller bostadshus, skolor, sjukhus, fritid, hela kommunala köpcentra.
Istället för att värna om att kommunens invånare ska ha tillgång till hyreslägenheter har man valt att privatisera dessa. Resultatet ser vi nu med en värre brist på hyresrätter än nånsin.
Ett kommunalt fastighetsbolag säljer för att få loss pengar att kunna bygga nytt. Eftersom nyproduktion av HR är förlustverksamhet var det bara kommunal fastighetsbolag som kunde ägna sig åt sådant. (Iom presumtionshyra så går det numera att bygga och gå runt).

Kommunen är inte alls fri att sätta vilket pris de vill. Ett kommunalt fastighetsbolag är enligt lag skyldigt att agera affärsmässigt. Och det utesluter att sälja något till rabatterat pris. En BRF som köper måste köpa till marknadspris.
Citera
2017-12-02, 10:49
  #14721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kompisgängen som hjälper varandra till feta avgångsvederlag, fallskärmar och bonusar, och nya toppjobb när de blir avslöjade, gäller väl snarare näringslivets toppar i vårt kapitalistiska Sverige.
Det är helt verklighetsfrånvända fantasier.
Avgångsvederlag och fallskärmar förhandlar man till sig när man tillträder. Det är bara för att det är avtalat man får ett endaste öre.

Går det inte tillräckligt bra så sparkas man. Därför finns det inte på kartan att man skulle hjälpa någon kompis till ett ansvarsfullt jobb. Man ser i stället till att få dit de dugligaste som budgeten räcker till. Det ökar chansen att det går bra och att man själv kan sitta kvar.

Du har inte förstått det mest grundläggande i marknadsekonomi och näringsverksamhet.
Citera
2017-12-02, 10:56
  #14722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla kan stå i kö.
Det är riktigt. Precis som att man i Sovjet kunde ägna tid åt att stå i kö i stället för produktivt arbete.

I din Nordkorea-värld menar du då att det är en utmärkt ide att Volvo och Scania inte kan rekrytera nödvändig personal utan skall vänta på i 20 år på att dolk tillträder.

Kan inte du, ens när du får hjälp i tråden med att tänka, iaf ana att det blir en konkurrensnackdel för Volvo och Scania om dom inte kan rekrytera kompetent personal pga dina omhuldade bostadsköer.
Citera
2017-12-02, 13:25
  #14723
Avslutad
Hur kan ett land som har topp-5 högst antal kvadratmeter per person anses ha STOR bostadsbrist?

Det finns egentligen bara två svarsalternativ

1. Det är inte bostadsbrist
2. En del av befolkningen bor oproportionerligt stort.

Om 2 gäller bör man snarast vidta åtgärder för att utnyttja befintligt bestånd bättre.

1. Inför marknadshyror. Massor av människor sitter på lägenheter med mycket stora ytor per person. Låt det kosta att bo ensam i hyresrätt på 60 kvm på Mosebacke, Lilla Torg eller Avenyn. Att bo på mer än 25-30kvm per person är ren lyx oxh ska kosta som lyx!

2. Avskaffa flyttskatten. Gör att folk, framförallt äldre, sitter på stora villor de knappt orkar ta hand om.

Detta skulle dessutom öka rörligheten på arbetsmarknaden då folk helt plötsligt skulle kunna ha en lägenhet att hyra inom några dagar. Man kan då våga ta chansen att testa något nytt i ett nytt område/stad utan att behöva köpa boende. Utländsk kompetens skulle bli otroligt mycket lättare att värva. Tillväxten skulle öka vilket gagnar alla.

De enda som skulle bli sura är de som tycker sig ha rätten att sitta på 60kvm på Mosebacke, statligt prisreglerat till 5000 i mån, och därmed göra marknaden dysfunktionell för de 95% som inte bor under liknande omstädligheter.
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-12-02 kl. 13:27.
Citera
2017-12-02, 14:25
  #14724
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är riktigt. Precis som att man i Sovjet kunde ägna tid åt att stå i kö i stället för produktivt arbete.

I din Nordkorea-värld menar du då att det är en utmärkt ide att Volvo och Scania inte kan rekrytera nödvändig personal utan skall vänta på i 20 år på att dolk tillträder.

Kan inte du, ens när du får hjälp i tråden med att tänka, iaf ana att det blir en konkurrensnackdel för Volvo och Scania om dom inte kan rekrytera kompetent personal pga dina omhuldade bostadsköer.
Tankarna har visst seglat iväg ganska långt ifrån bostadsbristen i Sverige. Om marknadshyror är det enda sättet för svenska storföretag att utvecklas är det nåt som är väldigt fel någonstans, och då menar jag inte bruksvärdessystemet.
Och att stå i bostadskö tar faktisk inte tid från produktivt arbete, man köar inte fysiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in