2017-09-05, 20:34
  #14113
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Han har bott i den i 20 år och hans syster i den i 30 år. jag ser inte problemet? Hans syster bor ju där. Spelar det någon roll om hans syster eller någon i bostadskön bor där? Det blir inte mer bostäder för det.
Jag ser inga problem överhuvudtaget en miljardär bor i en hyresreglerad hyresrätt som har liknande kostnad som en motsvarande bostadsrätt, oftast något högre.
Vid marknadshyror är ju inte hyran dyrare för man är arbetare eller miljardär, den är bara dyrare för båda två så arbetaren troligtvis aldrig kan bo där.

Fastigheten är redan subventionerad när den byggdes och subventioneras inte idag av några skattebetalare, tveksamt om den överhuvudtaget är subventionerad då den nog är från sekelskiftet, men det är väl något du inte förstår.

Att hon gick förbi hela bostadskön är alltså inget problem menar du?
Citera
2017-09-05, 20:37
  #14114
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att hon gick förbi hela bostadskön är alltså inget problem menar du?

Nej, jag tycker man ska kunna skänka kontrakt till närstående inom familjen precis som man kan skänka en bostadsrätt till närstående. Vi hade problem med det när min förälder hade en hyresrätt i stan och få den överlåten till mig när jag skulle flytta hemifrån, men det löste sig. Bodde där ett tag sen köpte jag en bostadsrätt i förorten istället. Har aldrig gillat att bo i innerstan och tycker det är fattigt.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-09-05 kl. 20:41.
Citera
2017-09-05, 20:40
  #14115
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Detta bör gå att hålla koll på utan att införa marknadshyra. Det finns andra lösningar.

Nej det finns det inte. Så länge hyror inte speglar vad folk faktiskt tycker att det är värt att bo i ett visst område kommer det att uppstå fusk och mygel samt lååååånga köer.
Citera
2017-09-05, 20:41
  #14116
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, jag tycker man ska kunna skänka kontrakt till närstående inom familjen precis som man kan skänka en bostadsrätt till närstående. Vi hade problem med det när min förälder hade en hyresrätt i stan och få den överlåten till mig när jag skulle flytta hemifrån.

Men ett kontrakt är väl inget värt... Vad menar du då med att "skänka"? Eller inser du kanske att hyreskontrakt har ett värde trots allt?!

Och hur kommer det sig i sådana fall?
Citera
2017-09-05, 20:42
  #14117
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, jag tycker man ska kunna skänka kontrakt till närstående inom familjen precis som man kan skänka en bostadsrätt till närstående. Vi hade problem med det när min förälder hade en hyresrätt i stan och få den överlåten till mig när jag skulle flytta hemifrån, men det löste sig. Bodde där ett tag sen köpte jag en bostadsrätt i förorten istället. Har aldrig gillat att bo i innerstan och tycker det är fattigt.

Okej så har man inte kontakter får man längre kötid alltså, du tänker som en äkta kommunist här också.
Citera
2017-09-05, 20:42
  #14118
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det finns det inte. Så länge hyror inte speglar vad folk faktiskt tycker att det är värt att bo i ett visst område kommer det att uppstå fusk och mygel samt lååååånga köer.

Inte med först till kvarn system som alla andra länder med marknadshyra har. Du verkar snarare ha problem med kösystems konstruktion.
Citera
2017-09-05, 20:46
  #14119
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Han har bott i den i 20 år och hans syster i den i 30 år. jag ser inte problemet? Hans syster bor ju där. Spelar det någon roll om hans syster eller någon i bostadskön bor där? Det blir inte mer bostäder för det.

Och hur normalt är det att man bor i samma lgh i 30 år? Låter inte normalt om du frågar mig....Och hade det varit marknadshyror kan du ge dig fan på att miljardären inte suttit och tryckt på lgh så länge...
Citera
2017-09-05, 20:47
  #14120
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inte med först till kvarn system som alla andra länder med marknadshyra har. Du verkar snarare ha problem med kösystems konstruktion.

Japp! Jag har problem med att folk måste köa i decennier för en hyresrätt till skillnad mot vissa andra egoister i tråden.
Citera
2017-09-05, 20:49
  #14121
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Japp! Jag har problem med att folk måste köa i decennier för en hyresrätt till skillnad mot vissa andra egoister i tråden.

Ja precis, du borde lägga energi för att avskaffa kössystemet och införandet av vanliga annonser på hyreslägenheter ungefär som blocket. Det har dom i alla andra länder.
Citera
2017-09-05, 20:51
  #14122
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu beter du dig som en tvättäkta aspberger ordmärkare och fokuserad vid detaljer.

Tycker det är ganska viktiga detaljer ändå, då det säger något om hyresregleringens biverkningar....

Miljardären har säkert råd att hyra femtielva hyresrätter till marknadshyra, men poängen med min kritik är att de billiga hyresrätterna i city aldrig kommer att gå till fattiga som vänstern verkar tro.
Citera
2017-09-05, 20:54
  #14123
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tycker det är ganska viktiga detaljer ändå, då det säger något om hyresregleringens biverkningar....

Miljardären har säkert råd att hyra femtielva hyresrätter till marknadshyra, men poängen med min kritik är att de billiga hyresrätterna i city aldrig kommer att gå till fattiga som vänstern verkar tro.

Det finns studier som med fakta visar majoriteten av folk i hyresrätter tillhör ett ekonomiskt svagare skikt i samhället, därmed gynnar bruksvärdessystemet i det stora hela dom fattigare. Du kan jämföra lägenhetsbytesannonser och hemnet och lägenheters inventarier så ser man oftast stora kvalitetsskillnader.
Du bygger din falska ideologi på enstaka ytterligheter. "Miljardären i hyresrätten" och "3:an på mosebacke för 2500"
Citera
2017-09-05, 21:26
  #14124
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns studier som med fakta visar majoriteten av folk i hyresrätter tillhör ett ekonomiskt svagare skikt i samhället, därmed gynnar bruksvärdessystemet i det stora hela dom fattigare. Du kan jämföra lägenhetsbytesannonser och hemnet och lägenheters inventarier så ser man oftast stora kvalitetsskillnader.
Du bygger din falska ideologi på enstaka ytterligheter. "Miljardären i hyresrätten" och "3:an på mosebacke för 2500"
Det där stämmer ju verkligen. För det mesta så köper folk BR för dom som har råd med det. Fattigare bor oftare i hyresrätter iallafall alla jag känner. Rika människor säger ofta att dom inte vill med med invandrare,drägg och socfall i hyresrätter. Jag har hört det många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in