2017-11-30, 23:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Sammanfattning: I din värld är händelsen en bagatell , där hon skulle ha tackat nej och låtsas som inget hänt. I min värld är det dömt att misslyckas och stor risk för att mottagaren av inviten klassar det som ofredande..hon vill hyra en lägenhet och inte få erbjudande om att knulla..hur bemöta detta? Hon gör rätt och varnar andra för att den här mannen erbjuder sin lägenhet i utbyte mot sex, så andra slipper uppleva samma fadäs. Inget fel i det, eller hur?

Så länge hon inte bryter mot lagen och förtalar säljaren.
Citera
2017-11-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Kommer stå mellan Förloämpning/Ofredande mot Förtal i slutändan. Jag sa ju att rättsväsendet inte går att förbise i detta fall . Mannen brast i sin riskanalys. Kvinnan vs Mannen = 1-0. Hon skötte det "By The Book".
Citera
2017-11-30, 23:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kommer stå mellan Förloämpning/Ofredande mot Förtal i slutändan. Jag sa ju att rättsväsendet inte går att förbise i detta fall . Mannen brast i sin riskanalys. Kvinnan vs Mannen = 1-0. Hon skötte det "By The Book".

Du kommer mest med en massa slagord utan att föra fram saklig argumentation. Känslor verkar helt styra det du skriver och jag kan förstå och t.o.m. hålla med om att det inte var snyggt hanterat men det är inte den saken jag diskuterar.

Börjar vi klassa en sexinvit som brott är vi farligt ute, då kan man inte inleda sex utan att begå brott och så kan vi inte ha det.
Citera
2017-11-30, 23:44
Medlem
Citat:
Du kommer mest med en massa slagord utan att föra fram saklig argumentation. Känslor verkar helt styra det du skriver och jag kan förstå och t.o.m. hålla med om att det inte var snyggt hanterat men det är inte den saken jag diskuterar.

Börjar vi klassa en sexinvit som brott är vi farligt ute, då kan man inte inleda sex utan att begå brott och så kan vi inte ha det.

Nu greppar du efter halmstrå här Det är ju du som saknar saklig argumentation. En person som söker bostad förväntar sig inte sexinviter. En sexinvit som mottages positivt kommer inte leda till några problem, men däremot en som upplevs som ofredande, så är världen. Min sakliga argumentation blir då att om en person inte uttryckligen säger att "jag kan också tänka mig att erbjuda min kropp för att få en lägenhet" , då ska man ge blanka fan i att föreslå sex till en människa man inte känner och riskera bli uthängd. Det blir ju summa summarum av denna oerhört tafliga hantering från mannens sida. Naturligtvis kommer sex fortfarande hända i denna värld, du behöver inte vara orolig för det min vän Men oinbjudna sexinvitörer riskerar bli uthängda, så när du någon gång ger dig på detta, så kolla av marknaden VÄLDIGT NOGA
Citera
2017-12-01, 00:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu greppar du efter halmstrå här Det är ju du som saknar saklig argumentation. En person som söker bostad förväntar sig inte sexinviter. En sexinvit som mottages positivt kommer inte leda till några problem, men däremot en som upplevs som ofredande, så är världen.

Hon förväntade sig säkert heller inte betalning i USD men det hindrar inte honom från att kunna föreslå det. Hade hon angett tydligt vilken valuta hon kunde acceptera hade ditt spår kunnat diskuteras.

Och självklart leder inte en "sexinvit som mottages positivt" ledan till något problem men en invit görs just för att få veta om den mottas bra eller inte. Man förutsätter inte att den andre vill eller inte vill ha sex innan man har gjort en invit.

Citat:
Min sakliga argumentation blir då att om en person inte uttryckligen säger att "jag kan också tänka mig att erbjuda min kropp för att få en lägenhet" , då ska man ge blanka fan i att föreslå sex till en människa man inte känner och riskera bli uthängd. Det blir ju summa summarum av denna oerhört tafliga hantering från mannens sida. Naturligtvis kommer sex fortfarande hända i denna värld, du behöver inte vara orolig för det min vän Men oinbjudna sexinvitörer riskerar bli uthängda, så när du någon gång ger dig på detta, så kolla av marknaden VÄLDIGT NOGA

Nu blandar du ihop två saker, dels om det är okej att ge en sexinvit och dels om det är rätt att hänga ut honom. Försök skilja på dessa saker och inte ta upp de i samma mening.

Att hänga ut personer kan vara förtal oavsett om det som skrivs är korrekt eller inte. Att ge en sexinvit är däremot inte brottsligt utan snarare ett krav innan sex inleds. Inget sex innan sexinvit, det får du inte mig att backa ifrån.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-01 kl. 00:32.
Citera
2017-12-01, 00:39
Medlem
Citat:
Det är ju förstås helt fritt fram att informera om försäljare av tjänster och varors praxis, där finns det alltid en skälig grund.
Citera
2017-12-01, 00:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiroonoda
Det är ju förstås helt fritt fram att informera om försäljare av tjänster och varors praxis, där finns det alltid en skälig grund.

Nej det är inte helt självklart i det här fallet, läs på om lagen om förtal så får du se.

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Med "är ägnade" åsyftas att uppgifterna typiskt sett ska räcka för att få den utpekade missaktad. Det behöver inte visas att uppgifterna faktiskt har lett till missaktning. Ej heller behöver det visas att anklagade hade uppsåt att uppgifterna ska leda till missaktning. Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den. I lagtexten uttrycks det som: "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Här är distinktionen mellan orden och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-12-01 kl. 00:45.
Citera
2017-12-01, 00:44
Medlem
Varför händer aldrig detta män
Hade man som man fått det erbjudandet hade man ju inte tackat nej
Citera
2017-12-01, 00:54
Medlem
Citat:
Nej det är inte helt självklart i det här fallet, läs på om lagen om förtal så får du se.
Det är ju precis det jag säger, här är det helt försvarbart att lämna uppgiften eftersom att personen erbjuder en tjänst som en försäljare på marknaden, vad det här syftar på är om du sprider falsk information om någons privata personliga relationer, säger att någon slår sin fru, är otrogen etc.
Läs också här
Citat:
En uppgift kan anses försvarlig att lämna, om den har högt allmänintresse
Uppgiften har här ett högt allmänintresse i trakten, grannar vill ju förstås veta om det huseras horor och bedrivs hor i deras trakt. Det vill säkert banken vet också om det är ett lån.
Citera
2017-12-01, 00:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ju precis det jag säger, här är det helt försvarbart att lämna uppgiften eftersom att personen erbjuder en tjänst som en försäljare på marknaden, vad det här syftar på är om du sprider falsk information om någons privata personliga relationer, säger att någon slår sin fru, är otrogen etc.
Läs också här

Uppgiften har här ett högt allmänintresse i trakten, grannar vill ju förstås veta om det huseras horor och bedrivs hor i deras trakt. Det vill säkert banken vet också om det är ett lån.

Det är din tolkning men jag är inte alls säker på att rätten skulle hålla med dig. Kriteriet uppfylls helt klart:

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.
Citera
2017-12-01, 01:01
Medlem
Citat:
Det är din tolkning men jag är inte alls säker på att rätten skulle hålla med dig. Kriteriet uppfylls helt klart:

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.
Men din praxis då du bedriver affärer är inte ditt "levnadssätt". Och om det är ämnat att utsatta någon för andras misaktning, och inte att bara informera, kan du inte bevisa.
Citera
2017-12-01, 01:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men din praxis då du bedriver affärer är inte ditt "levnadssätt". Och om det är ämnat att utsatta någon för andras misaktning, och inte att bara informera, kan du inte bevisa.

Du verkar inte förstå hur det svenska rättsväsendet fungerar. Det är domstolen som i slutänden gör en bedömning om detta är att anse att personen utsatts för missaktning. Hur de skulle bedöma i detta fall kan vi inte med säkerhet säga innan fallet har prövats, men med tanke på vad Tuna77 har skrivit är det tydligt att hon uttrycker missaktning mot honom.

Citat:
Se hur det gick. Uthängd som snuskgubbe. Med all rätta. Alla indikationer fanns där. Vill man ha sex, så är ju tipset att ge fan i att ragga på okända människor i bostadskön. Det är läxa nr 1. Ha ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in