2017-11-30, 19:45
  #32641
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
O- Jobbade de endast 40 israeler av totalt 35 000 i tvillingtornen på daglig basis vid tiden för 9/11?
Statistiskt sett bör det ha varit något fler. 0,16% av 35 000 är 56 israeler en normal dag i tornen.
Vid den tidiga morgontimmen flygplanen träffade var dock endast cirka 18000 i tornen.

Citat:
- Var/är Daniel Lewin expert på flygkapningar och gisslansituationer eftersom han var officer (captain) i Sayeret Matkal, det elitförband som ansvarar för landets beredskap för den typen av händelser?
Troligen inte. Expert på gisslansituationer - absolut.
Expert på flygplanskapningar? Inga bevis verkar ha hållits fram för att han hade någon utbildning eller erfarenhet av det. Det vanligaste scenariot Sayeret Matakal varit inblandade i är kapade bussar, några flygplanskapningar verkar de inte ha varit involverade i sedan 1976. Fast "till vardags" är de främst specialister på spaning och navigering.

Citat:
- Hur var det nu, blev Lewin mördad med pistol eller med kniv?
Inga levande vittnen finns. Men ska man gissa (du verkar u gilla det) så kör jag på kniv..

Citat:
- Skriver Jerusalem Post att 4000 israeler beräknas befinna sig i och kring WTC och Pentagon vid tiden för terrorattackerna 9/11?
Nej de skrev inte ett ord om hur många som befann sig i tornen. De skrev: The Foreign Ministry in Jerusalem has so far received the names of 4,000 Israelis believed to have been in the areas of the World Trade Center and the Pentagon at the time of the attack. Det är förstås en fullt rimlig siffra med tanke på att det bodde cirka 30.000 israeler i New York State vid den här tiden. (0,16% av befolkningen). Dock skrev de redan i rubriken att det "endast" var hundratals som saknades, vilket knappast är underligt med tanke på det totalhavererade telefonnätet.

Citat:
- Väntar vi fortfarande, 16 år senare, på att FBI ska spåra upp den aktör som skickade terrorvarningar till två israeler på Odigo, timmarna innan attackerna?
Nej verkligen inte. Det kom dagligen mängder av hot mot amerika - det finns ingenting som tyder på att detta ospecifika hot med avsaknad av angivande av såväl tid som plats eller metod för någon attack utgjorde något anmärkningsvärt. När det uttalades lades det bara åt sidan av handläggarna som först efteråt kom att tänka på att de kanske borde meddela FBI. FBI fick då uppgifter så de kunde spåra avsändaren..

Citat:
- Väntar vi fortfarande, 16 år senare, på att FBI ska återuppta den utredning av det israeliska företag som flyttade ut hastigt och lustigt från tvillingtornen strax innan 9/11 trots att de fick fortsätta betala hyra ett antal månader tills kontraktet löpte ut?
Nej. ZIM Shippings kontrakt löpte ut den 1 september och då hade de flyttat. Flytten hade planerats i två år och planerna offentliggjorde i april..
Dock hade de kvar ett litet rum med sina datorer som förstås förstördes i attacken vilket ledde till att de fick lägga ner verksamheten ett tag eftersom de inte längre kunde spåra sina leveranser... 10 av bolagets arbetare befann sig dessutom ännu i byggnaden när den attackerades...
I byggnaderna fanns 430 bolag från 28 länder - att ett av dem flyttade i anslutning till 9-11 är inte ett jota underligt..

Citat:
upprepning av en massa debunked frågor
varför varför varför
Jag hinner inte svara på mer just nu, igen, men varför läser du inte i tråden - använd sökfunktionen, så slipper du upprepa sånt som redan besvarats ett oändligt antal gånge så väl och grundmurat att ingen lyckats ifrågasätta ens nästan trovärdigt...
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-11-30 kl. 19:52.
Citera
2017-11-30, 20:32
  #32642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
4. Om inget annat framkommer så ska varje nationalitet förlora ca 7,5% eftersom slumpen inte tar några nationella hänsyn.

Korrekt, men allt annat. Om du nu inte anser att det dog lika många på våningen 12 som på högsta i södra tornet.

Du får slå upp stokastisk variable och läsa där.
Citera
2017-11-30, 21:07
  #32643
Medlem
Ok, vi gör ett nytt försök, DanielO.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Statistiskt sett bör det ha varit något fler. 0,16% av 35 000
Var får du siffran 0,16% ifrån?

Citat:
är 56 israeler en normal dag i tornen.
Och det tycker du är en rimlig siffra?

Citat:
Vid den tidiga morgontimmen flygplanen träffade var dock endast cirka 18000 i tornen.
Och hur vet du att vissa av de som inte är närvarande är frånvarande för att de hade blivit varnade eller hade foreknowledge?

Citat:
Troligen inte. Expert på gisslansituationer - absolut.
Expert på flygplanskapningar? Inga bevis verkar ha hållits fram för att han hade någon utbildning eller erfarenhet av det. Det vanligaste scenariot Sayeret Matakal varit inblandade i är kapade bussar, några flygplanskapningar verkar de inte ha varit involverade i sedan 1976. Fast "till vardags" är de främst specialister på spaning och navigering.
Jag håller med om att antalet flygkapningar har varit färre än vad jag felaktigt citerade, men de som har ägt rum har varit av ett mycket spektakulärt slag med enorm medial genomslagskraft världen över och i synnerhet Israel. Sayeret Matkal’s spektakulärt framgångsrika fritagningar av gisslan och effektiva eliminering av kaparna var lysande propagandasegrar för sionisterna och ett arv som givetvis måste förvaltas av organisationen.

De måste vara beredda att när som helst rycka ut och frita gisslan helt oavsett hur och var den tas. Buss, ambassad, kapat flygplan, etc. Att som ansvarigt för den beredskapen INTE träna för situationer som inbegriper kapade flygplan vore givetvis komplett vansinne och det i synnerhet med tanke på organisationens tidigare insatser vid den typen av situationer, som sagt.

Det här vet du givetvis, men det skiter du i om du tror att du kan trasa sönder ett argument genom att angripa teknikaliteter istället för att hederligt bemöta poängen med det.

Citat:
Inga levande vittnen finns. Men ska man gissa (du verkar u gilla det) så kör jag på kniv..
Låt mig gissa, det är för att Bush & co säger att du ska ”köra” på det? Varför inte gå på de levande vittnen som sa och säger att det var från en pistol? Den tidigaste och mycket detaljerade redogörelsen från FAA?

Citat:
Nej de skrev inte ett ord om hur många som befann sig i tornen. De skrev: The Foreign Ministry in Jerusalem has so far received the names of 4,000 Israelis believed to have been in the areas of the World Trade Center and the Pentagon at the time of the attack.
Det skrev jag inte heller. Jag skrev ”i och kring WTC och Pentagon”. Jag skrev sedan att hälften av dessa, 2000, i så fall rimligtvis kan förläggas till ”i och kring tvillingtornen” givet dess storlek och att Pentagon är militärt.

Återigen, jag VET inte hur det förhöll sig jag hyfsar till en skattning från tillgänglig information där jag väger för och emot olika nivåer på det antal som kan antas ha jobbat i tornen på daglig basis.

Jag är övertygad om att det var hundratals israeler som jobbade i tornen på daglig basis och de av skäl listade ovan.

Citat:
Det är förstås en fullt rimlig siffra med tanke på att det bodde cirka 30.000 israeler i New York State vid den här tiden. (0,16% av befolkningen). Dock skrev de redan i rubriken att det "endast" var hundratals som saknades, vilket knappast är underligt med tanke på det totalhavererade telefonnätet.
Det är också en fullt rimlig siffra om flertalet av de israeler som normalt jobbade i de två tornen blivit förvarnade. Vilket ju är själva frågeställningen som ska besvaras.

Citat:
Nej verkligen inte. Det kom dagligen mängder av hot mot amerika - det finns ingenting som tyder på att detta ospecifika hot med avsaknad av angivande av såväl tid som plats eller metod för någon attack utgjorde något anmärkningsvärt. När det uttalades lades det bara åt sidan av handläggarna som först efteråt kom att tänka på att de kanske borde meddela FBI. FBI fick då uppgifter så de kunde spåra avsändaren..
Enligt berörda så var det just timingen som fick dem att vända sig till FBI. Så, om nu FBI fick uppgifter som gick att spåra, vem var det som skickat ut varningen, till vilka, hur många, på vilket språk och varför?

Citat:
Nej. ZIM Shippings kontrakt löpte ut den 1 september och då hade de flyttat. Flytten hade planerats i två år och planerna offentliggjorde i april..
Dock hade de kvar ett litet rum med sina datorer som förstås förstördes i attacken vilket ledde till att de fick lägga ner verksamheten ett tag eftersom de inte längre kunde spåra sina leveranser... 10 av bolagets arbetare befann sig dessutom ännu i byggnaden när den attackerades...
I byggnaderna fanns 430 bolag från 28 länder - att ett av dem flyttade i anslutning till 9-11 är inte ett jota underligt..
Jag går återigen på Wikispooks här och de skriver:
ZIM, an Israeli company, vacated its office (10,000 square feet) in the North WTC tower a week before 9/11, breaking its lease. 49% of this company is owned by the Israeli government. The lease ran till the end of 2001, and it cost the company $50,000 to break it early. Later, FBI agent Michael Dick, who was investigating Israeli spying before and after 9/11 and looking into the suspicious move, was removed from his duties by the then head of the Justice Department’s criminal division, Michael Chertoff, another Jew and staunch supporter of Zionism.
Vad av det här menar du inte stämmer i sak?

Citat:
Jag hinner inte svara på mer just nu, igen, men varför läser du inte i tråden - använd sökfunktionen, så slipper du upprepa sånt som redan besvarats ett oändligt antal gånger oxå sätt som ingen lyckats ifrågasätta ens nästan trovärdigt...
Att någon ”svarar” på en frågeställning innebär knappast per automatik att denne också har rätt. Det är om inget annat den här tråden ett stinkande exempel på.

Dessutom har du eller någon annan inte ens försökt bemöta ett antal av listade frågeställningar.
__________________
Senast redigerad av onopono 2017-11-30 kl. 21:25.
Citera
2017-11-30, 21:14
  #32644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ok, vi gör ett nytt försök, DanielO.


Försök med vad? Var det något som var otydligt med första meningen i andra stycket i mitt senaste meddelande? Säg till i så fall så ska jag försöka förklara tydligare.
Citera
2017-11-30, 21:17
  #32645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Korrekt, men allt annat. Om du nu inte anser att det dog lika många på våningen 12 som på högsta i södra tornet.
Och det är just därför som jag skrev att eventuell statistisk anomali i så fall måste få sin förklaring. En sådan kan i så fall vara t.ex. att den övervägande andelen israeler ’råkade’ jobba i delar av byggnaderna som inte var lika exponerade för den inledande effekten av attackerna som andra delar.

Någon sådan kartläggning har inte presenterats av ansvariga utredare och fram till det görs så kvarstår misstanken om att anomalin i så fall beror på foreknowledge och förvarning.

Citat:
Du får slå upp stokastisk variable och läsa där.
Jo jag har hyfsad koll på vad en sådan är även om det var ett tag sedan det begav sig, men hur menar du att det skulle bidra till ett klarläggande i frågeställningen?
Citera
2017-11-30, 21:17
  #32646
Moderator
OT raderat. Det är inte varandras insatser i tråden som ska diskuteras.

/Moderator
Citera
2017-11-30, 21:19
  #32647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDO
Försök med vad? Var det något som var otydligt med första meningen i andra stycket i mitt senaste meddelande? Säg till i så fall så ska jag försöka förklara tydligare.
Ett försök att sakligt och strukturerat med citeringsfunktionen bemöta signaturen SnakePlissskens inlägg.

Jag fick för mig att du ville det?
Citera
2017-11-30, 21:22
  #32648
Medlem
En annan intressant händelse som 9/11-kommissionen inte tittade på, som de absolut borde ha undersökt närmare, var den döda personen som hittades i en garderob på tredje våningen om jag inte minns det fel nu så var det den tredje våningen, det var en av de lägre våningarna iaf.

Detta är sjukt mystiskt, och jag tror att vilken detektiv som helst hade uteslutit att någon blev rädd av smällen och gömde sig i en garderob tills det att personen fick en hjärtattack och dog, istället för att bara springa ner från trappan och ut genom byggnaden, eller att försöka ta sig ut från garderoben när han eller hon fick sin hjärtattack, nej här bör ett brott ha begåtts, personen bör vara mördad, och det hade man kunnat utgå ifrån i en utredning och misstänka det direkt. Brandmannen som hittade den döda personen var väldigt förvånad, och påpeka att det smäller där uppe och här nere ligger en död person undangömd.

Vad jag personligen tror att det kan handla om, är att det kan vara ett vittne till de personer som William Rodriguez vittnade om att han hörde genom golvet vid de första våningarna, att någon flyttade runt något vid ett rum ovanför honom som ska ha varit tomt, som kan ha varit några av gärningsmännen som gjorde förberedelser inför attacken.

Också något att fundera på, som jag kan tänka mig att många har missat också.
__________________
Senast redigerad av Andy86- 2017-11-30 kl. 21:26.
Citera
2017-11-30, 21:23
  #32649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ett försök att sakligt och strukturerat med citeringsfunktionen bemöta signaturen SnakePlissskens inlägg.

Jag fick för mig att du ville det?

Då fick du för dig helt fel. Och jag vet inte hur du kunde läsa in det. Jag skrev tydligt att jag inte tänker vara ombud åt någon. Det borde inte gå att tolka som att jag ska svara på andra signaturers påståenden åt dem.
Citera
2017-11-30, 21:55
  #32650
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ok, vi gör ett nytt försök, DanielO.

Var får du siffran 0,16% ifrån
Du fick källan igår men du kan få det igen:
• I staten New York levde 30 000 israeler år 2000, dvs 0,16% av befolkningen.
• I WTC-tornen uppskattas det ha varit 18 000 totalt vid attacken.
• 0,16% av 18 000 är 29 israeler.
• Av de 18 000 i tornen avled 2 606 personer = 14,5 %
• 14,5% av 29 israeler är 4,18 israeler som statistiskt bör ha avlidit.
• 5 israeler dog varav 3 i tornen enligt din egen uppgift
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_September_11_attacks
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Americans
0,16% av de totalt 2 974 döda blir 4,76 döda israeler totalt - och som jag skrev ovan, 5 st israeler dog. Det är alltså lite för många döda israeler rent statistiskt sett...
Något som är jätteunderligt med detta?
Citat:
Och det tycker du är en rimlig siffra?
Ja.. Det dog även en svensk, och uppskattningsvis bodde det runt 15-17000 svenskar permanent i N.Y år 2010. Det blir lite för få döda svenskar i förhållande till döda israeler men inte får jag fnatt för det heller..

Citat:
Och hur vet du att vissa av de som inte är närvarande är frånvarande för att de hade blivit varnade eller hade foreknowledge?
Det kan jag givetvis inte veta men det har hittills inte visats någonting som tyder på det.

Citat:
Jag håller med om att antalet flygkapningar har varit färre än vad jag felaktigt citerade, men de som har ägt rum har varit av ett mycket spektakulärt slag med enorm medial genomslagskraft världen över och i synnerhet Israel. Sayeret Matkal’s spektakulärt framgångsrika fritagningar av gisslan och effektiva eliminering av kaparna lysande propagandasegrar för sionisterna och ett arv som givetvis måste förvaltas av organisationen.

De måste vara beredda att när som helst rycka ut och frita gisslan helt oavsett hur och var den tas. Buss, ambassad, kapat flygplan, etc. Att som ansvarigt för den beredskapen INTE träna för situationer som inbegriper kapade flygplan vore givetvis komplett vansinne och det i synnerhet med tanke på organisationens tidigare insatser vid den typen av situationer, som sagt.

Det här vet du givetvis, men det skiter du i om du tror att du kan trasa sönder ett argument genom att angripa teknikaliteter istället för att hederligt bemöta poängen med det.
Visst men det enda jag frågade var: Varifrån du fått uppgiften att han skulle vara expert på flygkapningar vet jag inte - det kanske är sant men den enda källa jag hittar till det påståendet är denna "bok": PARANOIA ISSUE #52
Känns.. sådär...

Jag skrev alltså till och med "det kanske är sant" - vad är fel med det? Om du bara hade svarat som ovan så hade det varit avklarat direkt - istället ska det tas strid direkt och dras fram en massa falska källor och skräp..

Citat:
Låt mig gissa, det är för att Bush & co säger att du ska ”köra” på det? Varför inte gå på de levande vittnen som sa och säger att det var från en pistol? Den tidigaste och mycket detaljerade redogörelsen från FAA?
Jag har aldrig träffat Bush men vem fan börjar skjuta i ett flygplan ens om man tänker störta det?? Jag har aldrig ens läst något trovärdigt om att de skulle ha haft pistoler ombord. Men som sagt - jag skrev tydligt att det är vad jag tror - inte vad jag vet.

Citat:
Det skrev jag inte heller. Jag skrev ”i och kring WTC och Pentagon”. Jag skrev sedan att hälften av dessa, 2000, i så fall rimligtvis kan förläggas till ”i och kring tvillingtornen” givet dess storlek och att Pentagon är militärt.
OK, du skrev förvisso "i" men strunt i det - men vad är "kring tvillingtornen" är det ett kvarter, fem kvarter, södra manhattan, hela manhattan? Det vet vi inte - det enda vi vet är att rubriken tydligt skrev: Hundreds of Israelis missing in WTC attack.
Och att 4000 skulle kunna vara på södra Manhattan låter nästan lågt räknat med tanke på att 30 000 bodde i staten New York.

Citat:
Återigen, jag VET inte hur det förhöll sig jag hyfsar till en skattning från tillgänglig information där jag väger för och emot olika nivåer på det antal som kan antas ha jobbat i tornen på daglig basis.
Jag är övertygad om att det var hundratals israeler som jobbade i tornen på daglig basis och de av skäl listade ovan.
Varför skulle israeler haft en sådan abnormt avvikande procentuell närvaro i tornen? Varför inte svenskar också i sådant fall - vi räknas ju ofta som mycket skickliga inom både såväl handel som IT.

Citat:
Det är också en fullt rimlig siffra om flertalet av de israeler som normalt jobbade i de två tornen blivit förvarnade. Vilket ju är själva frågeställningen som ska besvaras.
Ska den? Jag förstår inte varför eftersom det enda "bevis" som förts fram för detta har blivit totalt punkterat..

Citat:
Enligt berörda så var det just timingen som fick dem att vända sig till FBI. Så, om nu FBI fick uppgifter som gick att spåra, vem var det som skickat ut varningen, på vilket språk och varför?
USA tar dagligen emot tusentals hot, varför skulle de inte gjort det även den 11 september?

Citat:
Jag går återigen på Wikispooks här och de skriver:
ZIM, an Israeli company, vacated its office (10,000 square feet) in the North WTC tower a week before 9/11, breaking its lease. 49% of this company is owned by the Israeli government. The lease ran till the end of 2001, and it cost the company $50,000 to break it early. Later, FBI agent Michael Dick, who was investigating Israeli spying before and after 9/11 and looking into the suspicious move, was removed from his duties by the then head of the Justice Department’s criminal division, Michael Chertoff, another Jew and staunch supporter of Zionism.
Vad av det här menar du inte stämmer i sak?

Det finns ingen källa för att de bröt något leasingavtal. Men även om de bröt kontraktet så är 50,000 inte mycket när en byggnad för över 6 miljoner står och väntar...
Påhittet kommer från början från en artikel i American Free Press (AFP) skriven av Christopher Bollyn, artikeln saknar helt källor för påståendena..
Artikeln finns inte längre på AFP eftersom Christopher Bollyn fick sparken när han började påstå att AFP var judar och sionister.. Men här finns artikeln ändå sparad: https://web.archive.org/web/20030605133943/http://www.americanfreepress.net/Mideast/Who_Knew_/who_knew_.html

Här är en tidningsartikel som tydligt beskriver att ZIM flyttade in i Norfolk i lokaler specialanpassade för deras behov - detta var ingen "panikutflyttning" utan noga planerat och annonserades ut av företaget redan i april.
Sep. 4--NORFOLK, Va.--Zim-American Israeli Shipping Co.'s new North American headquarters opens for business today in the Lake Wright Executive Center.

Zim, the world's ninth-largest shipping line, moved here from the World Trade Center in Manhattan to tap into the lower cost of doing business in Hampton Roads.
The company's new $6.2 million building, built by the Gee's Group, will eventually be home base for 235 employees."This concludes a most successful move to a brand new building that is designed for Zim's specific needs," said Shaul Cohen-Mintz, president of Zim-American. …
http://www.highbeam.com/doc/1G1-77831553.html
Citera
2017-11-30, 22:12
  #32651
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
En annan intressant händelse som 9/11-kommissionen inte tittade på, som de absolut borde ha undersökt närmare, var den döda personen som hittades i en garderob på tredje våningen om jag inte minns det fel nu så var det den tredje våningen, det var en av de lägre våningarna iaf.

Detta är sjukt mystiskt, och jag tror att vilken detektiv som helst hade uteslutit att någon blev rädd av smällen och gömde sig i en garderob tills det att personen fick en hjärtattack och dog, istället för att bara springa ner från trappan och ut genom byggnaden, eller att försöka ta sig ut från garderoben när han eller hon fick sin hjärtattack, nej här bör ett brott ha begåtts, personen bör vara mördad, och det hade man kunnat utgå ifrån i en utredning och misstänka det direkt. Brandmannen som hittade den döda personen var väldigt förvånad, och påpeka att det smäller där uppe och här nere ligger en död person undangömd.

Vad jag personligen tror att det kan handla om, är att det kan vara ett vittne till de personer som William Rodriguez vittnade om att han hörde genom golvet vid de första våningarna, att någon flyttade runt något vid ett rum ovanför honom som ska ha varit tomt, som kan ha varit några av gärningsmännen som gjorde förberedelser inför attacken.

Också något att fundera på, som jag kan tänka mig att många har missat också.
Om man ser hela intervjun med brandmannen blir det mindre konstigt - trappan och strukturen rasade, hissar som rasade och explosioner i lobbyn etc. En person som krossats under sådana omständigheter är inte speciellt förvånansvärt..
https://www.youtube.com/watch?time_continue=424&v=DBb00PQR1zo
Citera
2017-11-30, 22:13
  #32652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo jag har hyfsad koll på vad en sådan är även om det var ett tag sedan det begav sig, men hur menar du att det skulle bidra till ett klarläggande i frågeställningen?

Varför pratar du då om slumpen och procentsiffror tagna ifrån luften?

Skall de undersöka alla 35 000 vilka mostrar de har osv? Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in