2017-11-28, 22:10
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Tror du planering och ritning av bilen startade dagen innan bandet började rulla på Torslanda? Volvo påbörjade utvecklingen av 850 i 1978. Därför är bilen i 1996 fulländad och skapelsen krona. Seriöst så tror jag Volvo 850 var en av de mer genomarbetade billanseringarna vi sett....

😂😂😂

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
850 blev väl sedermera V70? Alltså samma koncept men med smärre utseendemässiga förändrongar.

Ja, jo så kan man ju se det. Fast ändå inte. 18 år efter 1992 är ju 2010 och då var första generationens V70 som var en faceliftad 850 sedan länge borta. Tror knappast att du kan kalla en V70 version 3 för en 850, lika lite som att dagens S90 bygger på S80. Helt olika bottenplattor och helt olika generationer av modeller.
Citera
2017-11-28, 22:12
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man måste skilja på effekt och energi. Man kan näppeligen tjäna någon energi på att låta batteriet värma sig självt men det kan mycket väl ge en vinst i kortvarig maxeffekt. Det senare är nog så viktigt när man ska starta en bilmotor.
Jo, fast frågan är ju då om denna förbrukning gav tillräckligt kortvarig vinst under dessa förhållanden - eftersom idén floppade antar jag att så inte var fallet!
Jag tror helt enkelt försvaret stod där med varma men tomma batterier.
Citera
2017-11-28, 22:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Jo, fast frågan är ju då om denna förbrukning gav tillräckligt kortvarig vinst under dessa förhållanden - eftersom idén floppade antar jag att så inte var fallet!
Jag tror helt enkelt försvaret stod där med varma men tomma batterier.
Kanske nyttan med värmaren försvunnit i och med att batterierna blivit bättre och inte tappar lika mycket effekt i kyla som förr samt att modernare motorolja som inte blir så seg gör motorn mer lättstartad i kyla. Nu har jag inte upplevt kallare än -20 på många år och då har jag inte haft några startproblem men i ännu svårare kyla kanske det kan bli besvärligt.

Försvaret lär inte ha installerat batterivärmare utan att ha testat att de gjorde nytta vid vissa tillfällen men den får förstås inte lämnas på för länge, då tömmer man så klart batteriet.
Citera
2017-11-28, 23:31
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kanske nyttan med värmaren försvunnit i och med att batterierna blivit bättre och inte tappar lika mycket effekt i kyla som förr samt att modernare motorolja som inte blir så seg gör motorn mer lättstartad i kyla. Nu har jag inte upplevt kallare än -20 på många år och då har jag inte haft några startproblem men i ännu svårare kyla kanske det kan bli besvärligt.

Försvaret lär inte ha installerat batterivärmare utan att ha testat att de gjorde nytta vid vissa tillfällen men den får förstås inte lämnas på för länge, då tömmer man så klart batteriet.

Jag har ju inte provat själv annat än att jag hittade knappen till finessen på panelen - men jag tänker fortfarande att det var lite som kommunism - en bra ide som aldrig funkade i verkligheten.
Sant är väl dock att batterierna nuförtiden är mycket bättre, så funktionen hade nog försvunnit även om den funkat...
Citera
2017-11-28, 23:36
Medlem
Citat:
Hänger vi kvar i tråden lite, så kommer det nog in nån KTH-wannabee som räknar ut hur mycket av batteriets effekt som förbrukas för att värma det till effektmaximerande temp och om världen gått miste om en evighetsmaskin

Jag tror så här : om det hade funkat som du tänker, så är det nog tämligen säkert att det hade suttit i vartenda fordon som behöver utrustas med stjärtvärme

Alla moderna elbilar värmer upp batterierna med ström. Företrädesvis då under laddning...
Citera
2017-11-28, 23:38
Medlem
pillenottens avatar
Flera (alla?) gamla Renault modeller hade ju förr torsionsfjädring bak istället för fjäderben, spiraler eller bladfjädrar - problemet var ju att om dessa behövde bytas så gick det inte att få ut dem eftersom dessa hade monterats före karosserna.
Citera
2017-11-28, 23:40
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Alla moderna elbilar värmer upp batterierna med ström. Företrädesvis då under laddning...
t
Jo, men iden här var att värma batteriet när bilen stängs av och parkerats utan tillgång av laddning
Citera
2017-11-28, 23:44
Medlem
Citat:
Flera (alla?) gamla Renault modeller hade ju förr torsionsfjädring bak istället för fjäderben, spiraler eller bladfjädrar - problemet var ju att om dessa behövde bytas så gick det inte att få ut dem eftersom dessa hade monterats före karosserna.
😀😀 Det är inte en ogenomtänkt lösning, snarare en fransk lösning!😀😀
Citera
2017-11-28, 23:51
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
😀😀 Det är inte en ogenomtänkt lösning, snarare en fransk lösning!😀😀
Qui
Citera
2017-11-29, 00:12
Medlem
pillenottens avatar
Haft några andra bilar genom åren med mindre genomtänkta service-aspekter:
Citroen CX turbo 2 - lamellbyte = lyfta ur motorn, har man lyft huven på en sån, så inser man att mardröm är bara förnamnet
Citroen SM - kamkedjesträckare av nåt fibermaterial som slits ner och kloggar igen oljekanaler
Cadillac STS Northstar - startmotorn sitter i V8ans "V" under insugningsrören, typ 15 verkstadstimmar.
Jaguar X-type 3,0 - för att byta tändstift måste insugsrören bort, många timmar blir det
Citera
2017-11-29, 06:55
Medlem
Djurmos avatar
Peugeot 308, åtminstone vår 2012, genialisk lösning med en enorm skydsplast under motorn som sitter fast med rostande skruvar. Detta sjok täcker hela undersidan av motorrunnet, självklart även oljepluggen. Inget hål i plasten utan man får vackert skruva bort plasten. Detta går fantastiskt lätt första åren, men nu har vår fyllt 5 år och då sitter skruvarna fast, eller så spricker plasten. Lyckades få bort 4 skruvar, tillräckligt för att kunna böja undan plasthelvetet, men naturligtvis slutade det i alla fall med att en halvliter olja hamnade bredvid upsamlingstråget
Citera
2017-11-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Iomed att nyckeln sitter nere mellan sätena så är det även en säkerhetsdetalj som låser växelspaken likadant som man annars har rattlås på bilar med tändningslåset vid ratten.

Vad jag läst om att dom har nyckeln mellan sätena är för att man kan göra "allt" i en rörelsen.
Har du nyckeln i högerhanden, sen sätter dig i bilen, tar tag i bältet med högerhanden och knäpper fast det, o då har du redan handen där nere och kan stoppa i nyckeln samtidigt och vrida om, sen när du gjort det har du handen i närheten av handbromsen så du kan lossa den, och även närhet till växelspaken.

Om det stämmer eller ej, är en annan sak.

En av orsakerna till att SAAB flyttade startnyckeln till mellan sätena var säkerhetstänket. För det har inte varit ovanligt med skador på knä vid krock för att man kommit i konflikt med startnyckeln. Så startnyckeln flyttades till mellan sätena när 99 kom, och samtidigt fick den bilen en mycket välvd vindruta med nästan vertikala A-stolpar. Vilket också var ett säkerhetstänk för då satt man långt från vindrutan och takkanten vid krock, vilket minskade risken för skador. Och taket blev starkare för krafter vid t ex en älgkrock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in