2017-11-29, 20:37
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Golf 04a

Tycker det är märkligt att man inte kan ställa upp vindrutetorkarna så att dom inte ligger fast mot rutan över natten. (på vintern när det är kallt så dom inte fryser fast mot rutan)

Jag vet att man kan på något sätt på torkarna att stanna på mellanläge och då vinkla upp dom (som man måste när man ska byta torkare tex)

Men har ingen aning om hur och för gemene man så lär man sig nog aldrig detta.

Torkarna tar alltså i motorhuven om man försöker "fälla upp dom"

Spara två vinkorkar. Sätt dem under mitten på vindrutetorkarens arm under natten. Problem solved.
Citera
2017-11-29, 20:47
Medlem
panterpupps avatar
Bilar som saknar hundben och alltså låter gruset smiska sönder kanten på bakdörren, vilket medför att man får byta dörr istället för hundbenet när det rostat sönder. A la Opel Omega.

Eller varför inte Saab-special, som av någon anledning har en veckad kant längst ner på insidan av dörren. Där samlas både smuts och vatten, med rost som följd.
Ibland undrar man om det är konstruerat för att hålla reservdelsmarknaden vid liv.
Citera
2017-11-29, 21:17
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Mugg-/flaskhållaren i Saab 9-5.

Ok. Där sket du i det blå skåpet.

den är ju för faen GENIALISK!
Finns inga andra ord för den. Den är så jävla sexig att jag genast ska spänna på frugan.
Citera
2017-11-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Ok. Där sket du i det blå skåpet.

den är ju för faen GENIALISK!
Finns inga andra ord för den. Den är så jävla sexig att jag genast ska spänna på frugan.

+1
Citera
2017-11-29, 22:29
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Peugeot 308, åtminstone vår 2012, genialisk lösning med en enorm skydsplast under motorn som sitter fast med rostande skruvar. Detta sjok täcker hela undersidan av motorrunnet, självklart även oljepluggen. Inget hål i plasten utan man får vackert skruva bort plasten. Detta går fantastiskt lätt första åren, men nu har vår fyllt 5 år och då sitter skruvarna fast, eller så spricker plasten. Lyckades få bort 4 skruvar, tillräckligt för att kunna böja undan plasthelvetet, men naturligtvis slutade det i alla fall med att en halvliter olja hamnade bredvid upsamlingstråget

Min V70 fyller 11år/25k mil och har också den en hasplast gjord av plast som sitter i vägen för oljepluggen. Den sitter fast med 6 stycken bultar med 10mm skalle och dem lossnar alltid utan problem, år efter år.
Citera
2017-11-30, 07:44
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Min V70 fyller 11år/25k mil och har också den en hasplast gjord av plast som sitter i vägen för oljepluggen. Den sitter fast med 6 stycken bultar med 10mm skalle och dem lossnar alltid utan problem, år efter år.
Ja, jag vet inte vad som är mest korkat, att dra fast en hasplast med skruvar som inte tål vägsalt eller att inte lämna en 50 mm öppning under pluggen, men ja, en otroligt onödig lösning i alla fall
Citera
2017-11-30, 17:48
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Ja, jag vet inte vad som är mest korkat, att dra fast en hasplast med skruvar som inte tål vägsalt eller att inte lämna en 50 mm öppning under pluggen, men ja, en otroligt onödig lösning i alla fall

Är det enbart oljepluggen man inte kommer åt kan man ju bara sträcka sig efter hålsågen, så är det problemet löst permanent.

Värre blir det när oljefiltret enbart kan nås underifrån, då blir man ändå tvungen att härja med hasplastens fästanordningar vid varje service.

Hur som helst vore det ändå bra att enkelt kunna inspektera allting underifrån varje gång bilen är upphissad, men man får glädja sig åt att bilprovningen får det svårare att spanskflagga bilar för att det hänger en droppe olja någonstans.
Citera
2017-11-30, 23:15
Medlem
Rafos avatar
Denna har garanterat sagts men måste slå ett slag för denna idioti. Renault 307 2005 årsmodell (säker andra med).

Reservhjulet sitter under bilen och firas ned av en vajjer. Minns ej varför jag var på och pillade för längre men var ett helvete att hissa tillbaka.
Citera
2017-12-01, 08:09
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafo
Denna har garanterat sagts men måste slå ett slag för denna idioti. Renault 307 2005 årsmodell (säker andra med).

Reservhjulet sitter under bilen och firas ned av en vajjer. Minns ej varför jag var på och pillade för längre men var ett helvete att hissa tillbaka.

Det systemet har nästan alla pickuper. Bra så länge bilen är ny. Men efter några år av salt och slask så får nan aldrig ner det.
Citera
2017-12-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rafo

Tanken var att man skulle kunna byta däck utan att behöva plocka ur bagageutrymmet. En typisk fransk lösning . Men numera sitter reserven i bagaget som vanligt (om det finns en reserv öht).
Citera
2017-12-01, 21:16
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Haft några andra bilar genom åren med mindre genomtänkta service-aspekter:
Citroen CX turbo 2 - lamellbyte = lyfta ur motorn, har man lyft huven på en sån, så inser man att mardröm är bara förnamnet
Citroen SM - kamkedjesträckare av nåt fibermaterial som slits ner och kloggar igen oljekanaler
Cadillac STS Northstar - startmotorn sitter i V8ans "V" under insugningsrören, typ 15 verkstadstimmar.
Jaguar X-type 3,0 - för att byta tändstift måste insugsrören bort, många timmar blir det
Ang Cadillac-startmotorn så var det bara några varianter av motorn där det satt så, tyvärr på min egna Deville.

Och jar ett till korkat bidrag från Cadillac. För er som inte vet så är ju Northstarmotorn en tvärställd v8. Iadf för att byta oljetrågspackning måste man bla lossa motorn från lådan vilket ju är krångligt minst sagt inte minst pga att motorn är tvärställd.

Annars, touchdisplayer i bilar. Känns riktigt trafikosäkert om folk börjar pilla på det medans bilen rullar. Därför mkt bättre med normala reglage då man enkelt känner rätt retglage till det man nu vill ställa in utan att behöva ta ögonen från vägen. Och även om man skulle behöva snegla snabbt så är det säkrare med knappar på alla sätt.

Finns ju en anledning till att mobilanvändade och liknande helt förbjuds under körning efter årskiftet. Touch i bilar känns som en gimmick bara som inte har några egentliga fördelar. Ska hursomhelst inte användas under körning.
Citera
2017-12-01, 21:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En av orsakerna till att SAAB flyttade startnyckeln till mellan sätena var säkerhetstänket. För det har inte varit ovanligt med skador på knä vid krock för att man kommit i konflikt med startnyckeln. Så startnyckeln flyttades till mellan sätena när 99 kom, och samtidigt fick den bilen en mycket välvd vindruta med nästan vertikala A-stolpar. Vilket också var ett säkerhetstänk för då satt man långt från vindrutan och takkanten vid krock, vilket minskade risken för skador. Och taket blev starkare för krafter vid t ex en älgkrock.
Undrar varför säkerhetsnarkomanderna på Volvo inte tog till sig det där med nyckeln emellan stolarna då. Visserligen sitter nycklarna på de flesta Volvo inte på rattstångskåpan utan rakt fram i instrumentpanelen, vilket väl minskar risken att man slår i den med knät. Men på alla lyxvarianterna som ju var mkt för USA-marknaden så satt den ju på rattstångshöljet som på alla amerikanska bilar.

Kul tråd det här iaf.
Senast redigerad av volvo 240 2017-12-01 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in